Voor het Vlaams Parlement is het eens de moeite om te kijken van waar de stemmen voor de N-VA komen in vergelijking met 2009. N-VA wint dus 18.82%. Vlaams Belang verliest bijna 10%, en Lijst Dedecker bestaat eigenlijk niet meer (en die was goed voor bijna 8%). De traditionele partijen gaan nauwelijks achteruit (CD&V nog het meeste met -2,38%, SP.A -1.28%, O.VLD -0.84%). Het is duidelijk dat de toename vooral komt van mensen die vorige keer LDD of Vlaams Belang gestemd hebben. Het is dus helemaal geen overwinning op de traditionele partijen; de N-VA heeft gewoon alle rechtse stemmen verzamelt, en een groot deel van de proteststemmen tegen de traditionele partijen.
De N-VA, als ze in beide regeringen wil zitten, zal nu zelf een "traditionele" partij moeten worden, wat hun tegen de volgende verkiezingen zowiezo stemmen gaat kosten. Een ander probleem naar de toekomst toe is dat ze nu met een heel grote en diverse achterban zitten, op lange duur is dat niet houdbaar.
Als goed geïnformeerde mensen op N-VA stemmen, geen probleem, maar ik zie dat ze bijna 17% halen voor Europa, terwijl ze er nauwelijks over gesproken hebben. Ik herinner mij "een sterk Vlaanderen in een sterk Europa" of zoiets, wat natuurlijk wel lekker klinkt maar zoals zoveel van BDW's one-liners helemaal niks wil zeggen. Het zou me niet verwonderen moest een groot deel van die stemmers denken dat N-VA een anti-EU partij is. Die uitslag bewijst toch wel dat veel kiezers niet eens weten op wat, wie en zelfs waarom ze stemmen.
En ja, "de kracht van verandering", en nu gaan ze een Vlaamse regering vormen met de meest traditionele partij die er bestaat. Eens benieuwd hoeveel (of hoe weinig) er gaat veranderen.