• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Aiii

So not worth it
Ik heb me net een hele hoop mensen boos gemaakt lol.

Zoals jullie weten ligt Roermond langs de maas, nu zijn ze de brug over de maas aan het renoveren en is het een puinhoop qua verkeer daar, maar goed, ik kom dus op een stuk weg aan waar ze in de rij staan voor de maasbrug over te steken, maar ik moest niet de maasbrug over, maar rechtdoor achter de rij.

Na vijf minuten wachten, met nog minstens een half uur voor de boeg, heb ik het er maar op gegokt en ben ik erlangs gereden. Boos dat ze waren joh, heh aanstellers. Maar goed, niemand wist natuurlijk wat ik van plan was, dus het zij ze vergeven.

Dit is wat vaag, dus ik heb even een tekening gemaakt, rood is het verkeer (je mag bij de kruising dus niet rechtdoor de stad in), groen ben ik (de vrije weg richting stad):
mapsf3uax.jpg


Heb nog nooit zoveel mensen tegelijk boos gemaakt volgens mij haha.
 

7threst

Member
Ja want kookprogramma's waar deelnemers het tegen elkaar opnemen zijn echt iets nieuws! ;)

Heel Holland Bakt is best gezellig trouwens :p

High five! Vind ik dus ook!



Ik heb me net een hele hoop mensen boos gemaakt lol.

Zoals jullie weten ligt Roermond langs de maas, nu zijn ze de brug over de maas aan het renoveren en is het een puinhoop qua verkeer daar, maar goed, ik kom dus op een stuk weg aan waar ze in de rij staan voor de maasbrug over te steken, maar ik moest niet de maasbrug over, maar rechtdoor achter de rij.

Na vijf minuten wachten, met nog minstens een half uur voor de boeg, heb ik het er maar op gegokt en ben ik erlangs gereden. Boos dat ze waren joh, heh aanstellers. Maar goed, niemand wist natuurlijk wat ik van plan was, dus het zij ze vergeven.

Dit is wat vaag, dus ik heb even een tekening gemaakt, rood is het verkeer (je mag bij de kruising dus niet rechtdoor de stad in), groen ben ik (de vrije weg richting stad):
mapsf3uax.jpg


Heb nog nooit zoveel mensen tegelijk boos gemaakt volgens mij haha.

Ik snap niets van je tekening.... twee groene strepen kruisen elkaar terwijl jij dat bent? EXPLAIN YOURSELF! :)
 

Daeda

Member
Hi guys!

French neighbour here. Just got off the phone with someone in The Netherlands that might have an engineering job for me. But I know nothing about your country so I guess I have a few general questions if you could please help me:

1/ when you're given a gross salary, what's the percentage that you get out of it?
2/ what's the cost of life like compared to other European countries? I just spent a weekend in Amsterdam a few years ago, it seemed more or less the same as in France.
3/ how difficult is it to find a place to live when you're only there for like six months?
4/ how's English for you guys? I mean, I know nothing about Dutch (nor German for that matter) so how hard would it be for me to learn it or to live there with only English to save myself?

Oh, it would be in Nijmegen.

Thanks guys, cheers.

Based on the five months I spent living and working in Grenoble, Id say that the Netherlands is *slightly* cheaper in terms of costs of living. Not significantly so though.

Nijmegen is one of the cheaper University towns in the country in rent though, so that's definitely something.

For taxation, see http://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_Netherlands

Oh, and we're rated 3rd in the EF English Proficiency index, meaning we're among the best non-native English speakers in the world (statistically speaking) By comparison, France is rated 23rd (moderate proficiency as compared to very high proficiency in the Netherlands) http://www.ef.nl/epi/
 
I (...) English.

(...)
That said, Nijmegen is a fantastic city, one of my favorites as far as city centre's go. NL is small, and we have good public transportation via train. You can visit pretty much the entire country from there with 2 hours travel time tops.

(...)
Also, i'm moving to Nijmegen as well next month. High five!

Based on the five months I spent living and working in Grenoble, Id say that the Netherlands is *slightly* cheaper in terms of costs of living. Not significantly so though.
(...)

Thank you so much guys! I feel reassured. English was really my main issue but it seems that you guys rock with the language. I remember back in 2006 when I arrived in Italy for a year's long of studies, I didn't know Italian. And Italians didn't know English (they are our cousins, we suck at English too, especially the generation before mine). Anyway, those first few weeks there were a real pain. Couldn't communicate, couldn't buy stuff, couldn't find a room or a flat to live in! That was a mess. Hopefully it will be far easier in NL.

Aiii> cool! I'd never heard about this city so I had a few prejudices. :D (only towns I know are related to football)

Hoo-doo> ah! Well I just officially applied to the recruiting manager so I have no guarantee to be there. But I'll be sure and high five you IRL ;o)

Daeda> oh, small world, you were in my town. How did you (not?) like it?

Thanks again for the answers guys. Cheers.
 

Daeda

Member
Daeda> oh, small world, you were in my town. How did you (not?) like it?

It was fun, but I had a similar experience in France you had in Italy. Although I know a little bit of French (it is an obligated Secondary School subject after all) I was relying mostly on my English. Now, most students speak English just fine (although you have to encourage them a bit from time to time to actually speak it) but nevertheless there's a language barrier. Furthermore, I noticed that French people tend to speak French to each other even when a non-French speaker is present. In my experience (but this may not be the general case) we Dutch tend to more easily adapt to English as a group, which feels more inclusive.

Also, Grenoble really is a city where you need a good social network to do stuff. Since the bars close pretty early (its usually between 3 and 5 in the Netherlands) there's a notably smaller bar-culture. Which is replaced by private parties, which is fine, but for those you need the connections to actually get there. So it meant weekends were sometimes a bit too quiet for me, especially in the first few months.
 

AcridMeat

Banned
Man if only bars closed at 5 back home.

I'm sitting in the train station now. I'm going to miss this place. So far it's been by far the easiest on English speakers, and that's including London.

Cheers :)
 

Arjen

Member
Man if only bars closed at 5 back home.

I'm sitting in the train station now. I'm going to miss this place. So far it's been by far the easiest on English speakers, and that's including London.

Cheers :)

Next time you should check out Groningen, where the bars close at never o'clock
 

Arjen

Member
Verschilt bij mij heel erg, kan 100€ zijn, kan ook 500€ zijn.
Hangt helemaal van het soort en de leeftijd van je auto af.
 

Sadist

Member
Je bedoelt wellicht "Heel Holland Bakt" ?
Gewoon een spin-off van Master Chef, uitgevonden door de BBC als "The Great British Bake Off".

Nederland bakt? Seriously, ik ben een sucker voor dat soort programma's, no joke. Koffietijd vond ik ook erg leuk.

BBC staat er bij mij het vaakst op. 's Avonds vaak BBC4. Leuke docu's altijd.



Van alles waar je kritiek op kunt hebben pak je een programma dat juist niet mensen afzeikt en nog een beetje integerheid toont. Zet em snel maar weer op RTL4.

Ja want kookprogramma's waar deelnemers het tegen elkaar opnemen zijn echt iets nieuws! ;)

Heel Holland Bakt is best gezellig trouwens :p
Ha, zie het nu pas.

Het gaat mij er meer om dat ik die kook/bak/whatever programma's ook een waste of space vind. Wordt je meteen door verwezen naar RTL 4, oei. (Waar ik overigens ook niet dood gevonden wil worden, met Linda de Mol en haar botox injecties. Je wordt oud Lin, deal with it) Ik zal dan het programma wel tekort doen ofzo, maar ik ben gewoon met het concept helemaal klaar. Net zoals al die knullige talentshows of wanneer Nederlandse D-sterren iets laten doen a la SBS 6 ofzo.

Ik ga wel Regular Show kijken :')
 

Chuckie

Member
product-2.png


Deze B&J is goddelijk.

Die is fokking lekker.

Superklote dat ik probeer af te vallen...ik kan dat soort lekkere dingen niet meer eten :(
En ik hou er zo van...al die heerlijke B&J ijsjes... die nieuwe Magnums met allerlei lekkere shit er in ;______;
 

Divius

Member
Over lekker eten gesproken, afgelopen twee dagen uit eten geweest. Ik zat nog vol van gisteren toen ik vanavond aan tafel ging zitten. Denk dat ik de rest van het weekend niks hoef te eten...
 

soepje

Member
Met dit warme weer heb ik eigenlijk nooit veel trek, moet me er echt aan herinneren wat te eten. Hoewel ijs gaat er meestal wel in gaat :)

Superklote dat ik probeer af te vallen...ik kan dat soort lekkere dingen niet meer eten :(
En ik hou er zo van...al die heerlijke B&J ijsjes... die nieuwe Magnums met allerlei lekkere shit er in ;______;
Waarom doe je niet gewoon alle porties door de helft? Dat doe ik altijd als ik m´n top bereikt heb, no way dat ik al dat lekkers laat staan. Werkt best.
 

Chuckie

Member
Waarom doe je niet gewoon alle porties door de helft? Dat doe ik altijd als ik m´n top bereikt heb, no way dat ik al dat lekkers laat staan. Werkt best.

Daarom heb ik magnum mini's hahaha. Daar eet ik er dan 1 van in de 2 weken hehe
 
Die is fokking lekker.

Superklote dat ik probeer af te vallen...ik kan dat soort lekkere dingen niet meer eten :(
En ik hou er zo van...al die heerlijke B&J ijsjes... die nieuwe Magnums met allerlei lekkere shit er in ;______;

Hetzelfde bij mij,
Vriezer ouders zit vol met allerlei soorten ijsjes.
En met deze warmte maakt het extra moeilijk als mijn ouders een punt of magnum zitten te eten.
 

Chuckie

Member
Proberen af te vallen net voordat je op vakantie gaat met je oudersis ook niet echt verstandig. Veel te veel lekker eten hier in Frankrijk :(

Haha erg he. Ik had een bedrijfsuitje naar Ierland..3 dagen...was gewoon weer bijna 3 kilo aangekomen :p

Tis er wel alweer af gelukkig
 
Based on the five months I spent living and working in Grenoble, Id say that the Netherlands is *slightly* cheaper in terms of costs of living. Not significantly so though.

Nijmegen is one of the cheaper University towns in the country in rent though, so that's definitely something.

For taxation, see http://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_Netherlands

Oh, and we're rated 3rd in the EF English Proficiency index, meaning we're among the best non-native English speakers in the world (statistically speaking) By comparison, France is rated 23rd (moderate proficiency as compared to very high proficiency in the Netherlands) http://www.ef.nl/epi/

Oh, interesting. But damn them Swedish and Danish folk for being higher. Nah, just joking. I have no idea why they're so high. I know the Dutch are so high because we're generally too lazy to translate most stuff (these days most cartoons are translated though... back when I was growing up that wasn't even the case).

Maybe they're even lazier than us Dutch when it comes to translating.
 

soepje

Member
Voor zover ik weet staan Nederlanders niet eens zo hoog op de ranglijst van wietgebruikers in vergelijking met de rest.

Denk dat het goede Engels ook komt omdat NL een exportland bij uitstek is, dan is het toch wel handig als je je talen kent.
 

Martian

Member
Komt waarschijnlijk omdat je hier wiet zo gemakkelijk kan krijgen en iedereen ook een beetje weet wat het met je doet.
Zelfde reden dat in landen als Frankrijk en Spanje het alcoholmisbruik een stuk minder is. Iedereen weet gewoon hoe je er mee om moet gaan.

Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat 95% van de jongeren in de VS wel eens wiet heeft geprobeerd, terwijl dat in NL op 70% lag ofzo
 

Kabouter

Member
Komt waarschijnlijk omdat je hier wiet zo gemakkelijk kan krijgen en iedereen ook een beetje weet wat het met je doet.
Zelfde reden dat in landen als Frankrijk en Spanje het alcoholmisbruik een stuk minder is. Iedereen weet gewoon hoe je er mee om moet gaan.

Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat 95% van de jongeren in de VS wel eens wiet heeft geprobeerd, terwijl dat in NL op 70% lag ofzo

Geen idee hoe het zit met die statistieken, maar uit een thread die ik een tijd terug heb gemaakt:
unicefcrunkvjsfg.png


Maar goed, wat betreft dingen die gevolgen hebben kan ook dit nog:
uniceffertility71s8l.png
 

Aiii

So not worth it
Zijn die laatste absolute aantallen of procenten?

Neem aan het eerste toch, en niet dat 35% van die meisjes kinderen krijgt in de VS.
 

Aiii

So not worth it
Ja, maar ik twijfelde omdat de bovenste twee wel percentages waren.

En het blijft de VS natuurlijk, ik voel me vaak half-amerikaans, maar die gasten hebben wat vreemde dingen in hun samenleving heh.
 

Martian

Member
Geen idee hoe het zit met die statistieken, maar uit een thread die ik een tijd terug heb gemaakt:
unicefcrunkvjsfg.png


Maar goed, wat betreft dingen die gevolgen hebben kan ook dit nog:
uniceffertility71s8l.png

Hmm, ik verbaas me een beetje over Finland en alcohol (die zijn zowaar meer ingesteld op accijns dan wij zijn) en Canada/Zwisterland en wiet. Het is trouwens wel gestoord dat daar 25% van de 11,13 en 15 jarigen daar in het afgelopen jaar wiet heeft gebruikt.

Zouden dat die formulieren zijn die je moest invullen na afloop van je toets op de middelbare school (ik kan me herinneren dat ik met verbaasde dat ze vroegen of je wel eens cocaïne had gebruikt in mijn eerste jaren, alhoewel ik me steeds minder verbaasde naarmate ik dichter bij mijn eindexamen jaar kwam helaas).

Koele grafieken met helaas treurige gegevens
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Het zijn juist altijd dit soort statistieken die me zo treurig stemmen over het gebrek van ruggegraat tav legalisatie bij Nederlandse politici. Je moet eerst met pensioen gaan als Nederlands politicus, daarna zie je opeens het licht en ben je pro-legalisatie.

Hetzelfde gaat op voor pro-Palestina standpunten :)
 

soepje

Member
Ja, maar dan moet je het volgens mij wel eerst delen. Anders zijn het wel absolute getallen.

Ja maar schat dat is toch precies wat hier gebeurd is? Anders zou het 1. totaal niet representatief zijn voor de populatie en 2. Er volgens de grafiek een heleboel halve kinderen geboren zijn, wat de boel helemaal bedroevend zou maken imho.
 

Chuckie

Member
Ja maar schat dat is toch precies wat hier gebeurd is? Anders zou het 1. totaal niet representatief zijn voor de populatie en 2. Er volgens de grafiek een heleboel halve kinderen geboren zijn, wat de boel helemaal bedroevend zou maken imho.

Je zal wel gelijk hebben meisje. Ik zuig in wiskunde.
 

hiro4

Member
Denk dat het goede Engels ook komt omdat NL een exportland bij uitstek is, dan is het toch wel handig als je je talen kent.

Dacht altijd dat dit de belangrijkste reden was voor ons taal niveau.
Klein land, omringd door grotere landen met verschillende talen, waar we wel zaken mee willen doen.
 
hmm. Dat export argument heeft weinig waarde, aangezien we daarin niet waanzinnig veel meer doen dan andere landen die omringt worden. Niet dat we weinig doen, maar genoeg om 1:1 een grotere beheersing van Engels te verklaren.

Een cultureel argument zoals dat we makkelijk woorden overnemen uit andere talen, heeft allicht meer waarde. De ironie is natuurlijk wel dat dit niet leidt tot assimilatie. Nederlanders integreren eigenlijk niet echt in andere omgevingen, ondanks dat we zo graag zeiken over dat als mensen maar "onze taal overnemen dat ze dan wel assimileren". Terwijl we dat 'zelf' nergens lijken te doen. Tenzij het juist is om te verdwijnen.

Iets wat wel is, is dat Nederland's culturele en economische bereik wereldwijd veel groter is dan dat wij het gemiddeld voorstellen. Dat is best wel huge, en mogelijk meer reden om een 'wereldtaal' aan te nemen dan een direct economische reden.

al is dit puur speculatie natuurlijk. Er zijn vast wel wat onderzoeken op dit terrein die nog andere varianten aandragen.
 

Chuckie

Member
hmm. Dat export argument heeft weinig waarde, aangezien we daarin niet waanzinnig veel meer doen dan andere landen die omringt worden. Niet dat we weinig doen, maar genoeg om 1:1 een grotere beheersing van Engels te verklaren..

Weinig waarde? Het is de algemeen geaccepteerde reden dat wij vanwege die redenen allerlei talen op school leren.

De reden dat we er 'goed' in zijn (dus het relatief goed uitspreken) komt door het feit dat de Nederlandse taal een relatief vlakke taal. Hieronder een met paint gemaakt voorbeeldje met spraak patronen. (Die kloppen niet, maar om het te illustreren werkt t wel)

Het is makkelijk vanuit het Nederlands patroon naar een Frans patroon te gaan dan vanuit het Engels patroon naar een Frans te gaan. Daarom klinkt ons Frans vaak beter dan dat van een Engelsman

Ql72N3M.jpg


Dus waarom focust Nederland zich erg op buitenlandse talen? Handelen
Waarom zijn we er relatief goed in? Vlakke taal.
 

soepje

Member
Ikke niet :(, maar als we toch vragen stellen, iemand nog suggesties voor leuke last minute stedentrips/korte vakanties binnen Europa?
 
Top Bottom