• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

zon

Member
My store of choice när det gäller elektronik. In, handla, ut. Snudd på tysk effektivitet.



Känner några som jobbat inom kommunen (typ någon form av åtgärd inom arbetsförmedlingen, det var inga fasta jobb). Alla säger likadant, ett av de slappaste jobben som finns.

Tyvärr (?) har jag aldrig haft nöjet. :p



Är inte tillräckligt falsk (hoppas jag. :p).

Jag har jobbat kommunalt i snart tre år, det dina vänner säger är helt sant. Det är väldigt sällan som vi behöver stressa. :)

Lyckas man få en chefsposition så tjänar man jävligt bra också samt får en massa friheter som vi vanliga arbetare bara kan drömma om. Vad sägs om tre månaders tjänsteledighet för att vandra i bergen? Eller att åka till Barcelona i tre dagar för att lära känna den nya chefen som precis har börjat (kommunen betalar så klart) när man har informerat oss vanliga dödliga att det behövs göra besparingar på 60 000 veckan innan.

Det känns tryggt att veta att våra skattepengar används så väl. :D
 
Jag har jobbat kommunalt i snart tre år, det dina vänner säger är helt sant. Det är väldigt sällan som vi behöver stressa. :)

Lyckas man få en chefsposition så tjänar man jävligt bra också samt får en massa friheter som vi vanliga arbetare bara kan drömma om. Vad sägs om tre månaders tjänsteledighet för att vandra i bergen? Eller att åka till Barcelona i tre dagar för att lära känna den nya chefen som precis har börjat (kommunen betalar så klart) när man har informerat oss vanliga dödliga att det behövs göra besparingar på 60 000 veckan innan.

Det känns tryggt att veta att våra skattepengar används så väl. :D

Jag blir irriterad :/
 

Forsete

Member
Jag har jobbat kommunalt i snart tre år, det dina vänner säger är helt sant. Det är väldigt sällan som vi behöver stressa. :)

Lyckas man få en chefsposition så tjänar man jävligt bra också samt får en massa friheter som vi vanliga arbetare bara kan drömma om. Vad sägs om tre månaders tjänsteledighet för att vandra i bergen? Eller att åka till Barcelona i tre dagar för att lära känna den nya chefen som precis har börjat (kommunen betalar så klart) när man har informerat oss vanliga dödliga att det behövs göra besparingar på 60 000 veckan innan.

Det känns tryggt att veta att våra skattepengar används så väl. :D

Haha.
Ja man blir ju smått avis. :/

På ett privat företag vågar man ju knappt ta fram mobilen för att kolla ett SMS/mail innan det blir sura miner. Eller sitta 5 minuter extra på ett fika. :p
 

zon

Member
Haha.
Ja man blir ju smått avis. :/

På ett privat företag vågar man ju knappt ta fram mobilen för att kolla ett SMS/mail innan det blir sura miner. Eller sitta 5 minuter extra på ett fika. :p

Det händer inte sällan att vi råkar sitta 5-10 minuter längre på fikarasterna. Jag minns en gång förra sommaren då vi lyckades sitta nästan 45 minuter längre och den enda reaktionen var "Oj vad vi satt ute länge, imorgon får vi gå in i tid" från de som varit där i ~20 år. När man inte behöver arbeta för att tjäna in pengar så blir det en helt annan ton på arbetsplatsen. Jag menar, hur vi än gör så kommer det alltid mer pengar nästa månad/år. Jag har fått höra om en tidigare chef här som sprängde budgeten med hundratusentals kronor nästan varje år och han tilläts fortsätta på det viset fram till att han fick gå. Det blev ett antal miljoner till slut (han var kvar i 13 år).

Med handen på hjärtat så tror jag att jag kommer aldrig kunna arbeta på ett privat företag efter det här. Jag har blivit för van vid att sitta och dega på jobbet. :D

Någon som har ett tips på en bra fläkt, blir nästan 30 grader i min lägenhet på dagarna. Håller på att dö känns det som.

Ingen skillnad på fläktar annat än storleken tycker jag. Köp den billigaste och den kommer hålla i några år.
 
Öppna fönstren ffs!

Aa, för det hjälper ju.

EU-valspåminnare?

EU-valspåminnare.

Allvarligt talat, masa iväg er och rösta på något som inte suger.

(kolla röstblocken här och kandidaternas åsikter här)

Alla har röstat. Dock tycker jag att man bara borde rösta om man är någorlunda insatt. Alltför många som röstar som inte har någon aning om vad de röstar på och dess konsekvenser, och även många som bara röstar på det föräldrarna röstar på.
 

Forsete

Member
Aa, för det hjälper ju.

Frisk luft! Och har man en bordsfläkt blir det ju lite cirkulation om man placerar den vid fönstret.

Även om jag är rädd för spindlar så är det worth it.

SVT sänder nu valvakan, lär väl kolla så länge jag orkar för det finns inget annat att göra.
http://www.svtplay.se/video/2056855/valvaka

Tråkiga programledare dock. I stort sätt bara vänsterfolk i studion. Oberoende statlig tv? ;)

Programledare: Henrik du får vända runt nu (syftar på att vända på stolen).
Snubben: Göran.
Programledare: Oj, förlåt.

:D
 
Frisk luft! Och har man en bordsfläkt blir det ju lite cirkulation om man placerar den vid fönstret.

Även om jag är rädd för spindlar så är det worth it.

SVT sänder nu valvakan, lär väl kolla så länge jag orkar för det finns inget annat att göra.
http://www.svtplay.se/video/2056855/valvaka

Tråkiga programledare dock. I stort sätt bara vänsterfolk i studion. Oberoende statlig tv? ;)

Programledare: Henrik du får vända runt nu (syftar på att vända på stolen).
Snubben: Göran.
Programledare: Oj, förlåt.

:D

Men om det inte blåser och är asvarmt ute hjälper det ju inte med öppet fönsteeeeeeeeeeeeer.

Skulle kastat ett öga på valvakan om jag hade tid. EU-val är dock inte lika spännande som riksdagsval.

Oj vad spännande det ska bli kl 21, kom igen nu F!!!!!!!!!!!!!

Hahahaha Sverige :)
 

ksan

Member
lol på miljödebatten
ja, vi överträffar målen jättemycket, fan va bra, inget beror ju på finans/eurokrisen
nu kan vi klappa varandra på huvudet även om åtgärderna va helt fel utformade
 

ksan

Member
För den oupplyste (jag), piketty?

Thomas Piketty, han skrev boken "Capital in the Twenty-First Century" som översattes till Engelska nyligen. Han har fått mycket uppmärksamhet, nog ett av de få namnen som man skulle kunna säga är "känt" utanför ekonomikretsar.
Är bara jävligt konstigt att höra nån namedroppa en akademisk ekonom på det sättet, och sen bara säga lite randomgrejer efter för att det ska låta bra.
 

Forsete

Member
vaaaaaaaaaaaa

fy fan, räkna dem de äckligaste distrikten sist eller missa jag nåt tidigare?

Vad? Detta är ju de första offciella resultaten. De tidigare var bara prognoser vad jag förstår.
Valmyndigheten håller på resultaten till italienarna har stängt sina vallokaler kl. 23.
 

Forsete

Member
Kräkreflexen slog just till.

Jag är mest besviken på det låga valdeltagandet. Det är en skam att hälften av befolkningen inte orkar resa sig från soffan.

Ja, dåligt. Det tar fan 5 minuter att rösta, så jävla farligt är det inte. Även om du är anti-EU/EU-apatisk så borde du rösta.
 
Top Bottom