• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Liljagare

Member
Tack.

Precis. Hemläxor kanske går att få bort, men då får ungarna spendera mer tid i klassrummet, för man kan inte hinna med allt på på den relativt korta tid som man är i skolan.
Jag tyckte också hemläxor var jobbigt, men det var nödvändigt.

Är genuint oroad över utvecklingen just nu. Ingen verkar få kontroll över skolorna, sedan har vi "miljö"muppar som vill skatta ihjäl alla som inte bor i storstäderna. Hur länge tror ni industrierna tänker stanna kvar när elpriserna skjuter i taket bara för att någon fått för sig att vindkraft är det bästa som någonsin hänt? Eller när transportpriserna (i en globaliserad värld där företagen har tillverkning över hela världen) når pinsamma höjder? Hur tror dom att svenska företag ska konkurrera med andra? Det är nästan skrattretande hur oförsiktiga politiker är med svenska jobb. Jämför Sverige med Tyskland som gör allt för att skydda sina arbeten.
Inte för att högern är ett dugg bättre, dom som vill skänka bort skattepengar till kapitalister.

Ska vi starta ett nytt parti? Partiet borde heta "Sunt jävla förnuft".

Nä nu pallar jag inte mer politik.

Det sjukaste är väl ändå, genus neutrala förskole klasser..

Frugan har arbetat som förskole lärare i 15 år, små pojkar tycker om coola bilar, robotar, och krigsleksaker till det stora hela, små tjejer tycker om, hästar, mer natura inriktade leksaker.

Nu ska alla småpojkar lekla med samma leksaker som småflickor, så det är genus neutralt.. :D

Kommer nog bli jääätefint och bra.
 

Forsete

Member
Hur hanterar dom förhandsbokningar?

Vet inte, har aldrig bokat därifrån tidigare. Har dock köpt spel och film, och de har alltid levererat dagen efter.
Ska skriva till Discshop och höra om de kommer sälja bundeln. Köpte min PS3 och PS4 därifrån.

Det sjukaste är väl ändå, genus neutrala förskole klasser..

Särskrivning bro!

Än så länge ganska ovanliga väl? Jag har inte orkat bry mig speciellt mycket.

Ingen ska behöva bestämma vem som ska leka med vad. Jag lekte med dockor när jag var liten. :p Men även lego, leksaksbilar, knallpulverpistoler (kanske en mindre bra grej, dels blev man döv om den användes inomhus, dels tände jag nästan eld på ett grönområde när en gnista fick fyr i en urtorkad maskros. ;) ) och annat skoj. Ingen predikade vad som var rätt och fel.
Sedan kom datorn och förstörde allt. :(
 

Groof

Junior Member
Vet inte, har aldrig bokat därifrån tidigare. Har dock köpt spel och film, och de har alltid levererat dagen efter.
Ska skriva till Discshop och höra om de kommer sälja bundeln. Köpte min PS3 och PS4 därifrån.
Hmm. Anledningen till att jag bokade från mediamarkt va för att där kunde jag välja att plocka upp och betala i butik, vilket gör att jag kan försäkra mig att jag har råd. Jag antar rädd både cdon och discshop vill att man ska betala direkt?
 

Forsete

Member
Hmm. Anledningen till att jag bokade från mediamarkt va för att där kunde jag välja att plocka upp och betala i butik, vilket gör att jag kan försäkra mig att jag har råd. Jag antar rädd både cdon och discshop vill att man ska betala direkt?

Brukar köpa på faktura, och den kommer först efter/vid leveransen.
Om man betalar med kort borde det ju dras först när varan skickas.
 
Jag köper alltid på faktura från butiker som CDON, Discshop och Webhallen. Det har hänt att de aldrig får in produkten och med faktura slipper man krångla med reklamation.
 

Groof

Junior Member
Brukar köpa på faktura, och den kommer först efter/vid leveransen.
Om man betalar med kort borde det ju dras först när varan skickas.
Ugh tilläggsavgifter. Onödigt!

Jag köper alltid på faktura från butiker som CDON, Discshop och Webhallen. Det har hänt att de aldrig får in produkten och med faktura slipper man krångla med reklamation.
Webhallen har också betala vid pick-up i butik. Älskar det. Därför jag handlar mest från dem.
 

Forsete

Member
Ugh tilläggsavgifter. Onödigt!


Webhallen har också betala vid pick-up i butik. Älskar det. Därför jag handlar mest från dem.
Klarna tar inte ut någon avgift länge. Så länge du inte går på deras "handla nu betala i augusti" BS scam.
 

Forsete

Member
Ohhhhhhh reaaaaallyyyyyyy???

ya-srsly001.jpg
 
Well, jag förstår inte varför man skulle välja fakturor över kort eller framförallt Paypal. Alla sidor borde stödja Paypal.
Med kort ligger du ute med pengarna om de dras direkt och förlorar ränta. Med Paypal betalar du en extra avgift. En faktura kostar inget och den enda nackdelen är ett eventuellt slöseri med papper.
 
Ränta? Vad för ränta? Och nej, Paypal tar inte ut en extra avgift.
Om du förvarar dina pengar på t.ex. ett bankkonto så kommer banken att erbjuda dig ränta på dina pengar som tack för att du lånar ut de till banken. Det handlar inte om många kronor men det skadar inte att ha kloka rutiner. Många bäckar små som det heter.

Jag beställde Destiny häromdagen och det är jättesmidigt att spelet bara dimper ner i min brevlåda någon gång i september utan att jag behöver betala en krona eller fundera på exakt när det släpps.

PayPal är tydligen gratis för kunder för inköp inom Sverige. Däremot tar de ut en avgift från försäljaren. Jag använder ibland tjänsten för inköp när jag är osäker på om en hemsida är seriös eller inte. Inom Sverige tycker jag däremot att det är smidigare att hoppa över mellanhänder.
 
Många bäckar små? De där bäckarna är mikroskopiska. Okej om du förhandsbokar något för 6000 kr, men räntan är så vansinnigt låg och för den delen förhandsbokar man vanligtvis bara en månad eller två i förväg -- om man ens förhandsbokar. Förhandsbokar man inte finns det ännu mindre poän med faktura.
 
Den största fördelen är att du inte betalar förrän du har fått produkten och kan granska att allting ser ut som det ska. Om du inte är nöjd kan du alltid kontakta försäljaren utan att behöva ligga ute med några pengar.
 

Forsete

Member
Paypal äro nice, men det är inte många butiker som erbjuder betalning med det. :/

Faktura it is, jobbigt att slå in kreditkortsnumret. :p
 

Forsete

Member
Vem vare?

Är inte det där en NIS-bil? Var det i och med dagens bombman?

Yes, milord.
Såg den på SVTs lajvströmmning. Kallas dom galten, eller är det sveriges fd. försvar aka. försvarsmaktens fd. försvarsfordon som kallas för galten?
 

Bri

Member
Glad midsommar. Blir att live-betta på Italien-Costa Rica.

Inga cash..snabba para lockar för det går som en dans...
...inga cash..utan para kommer man ju ingenstans, ingenstans..
 
Top Bottom