• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Kabouter

Member
Dat zou 'ie wel willen.

Salaris Albert II: 11 500 000 euro
Willem-Alexander: 825 000 euro

Monarchie kost ons alsnog iets van €120M, en dat zal vast niet alles omvatten. Denk dat jullie weinig hebben om jaloers op te zijn. En ach, met het vermogen van de Oranjes zal Willem-Alexander zich vast niet druk maken om een miljoentje hier of een miljoentje daar.
 
Monarchie kost ons alsnog iets van €120M, en dat zal vast niet alles omvatten. Denk dat jullie weinig hebben om jaloers op te zijn. En ach, met het vermogen van de Oranjes zal Willem-Alexander zich vast niet druk maken om een miljoentje hier of een miljoentje daar.

Een groot deel van dat bedrag wordt gespendeerd aan de verschillende paleizen, die ook zonder monarchie behouden moeten worden want culturele erfgoederen. Directe kosten liggen rond de 7 miljoen.
 

Kabouter

Member
Een groot deel van dat bedrag wordt gespendeerd aan de verschillende paleizen, die ook zonder monarchie behouden moeten worden want culturele erfgoederen. Directe kosten liggen rond de 7 miljoen.

Dat zijn de kosten van de uitkeringen alleen ja. Alles van beveiliging tot vliegkosten tot uitgaven aan het koninklijke jachtdepartement komt daar nog bovenop. Bijzonder veel geld om uit te geven aan een dermate vermogende familie. Bijzonder dat we klagen over de excessieve uitgaven aan Europarlementariërs (en terecht), maar enorme steun aan een familie met een vermogen dat in de tien cijfers loopt is helemaal prima.
 

Aiii

So not worth it
Daarnaast levert dat Koningshuis toch ook geld op?

Niet meer of minder dan een gekozen staatshoofd.

Dat zijn de kosten van de uitkeringen alleen ja. Alles van beveiliging tot vliegkosten tot uitgaven aan het koninklijke jachtdepartementen komt daar nog bovenop. Bijzonder veel geld om uit te geven aan een dermate vermogende familie. Bijzonder dat we klagen over de excessieve uitgaven aan Europarlementariërs (en terecht), maar enorme steun aan een familie met een vermogen dat in de tien cijfers loopt is helemaal prima.

Dit, zo ontzettend dit.
 

Aiii

So not worth it
Joh, bij Deadliest Catch vissen ze krabben met de tienduizenden tegelijk uit de zee, dus ze hebben er vast meer dan één daar in Japan.

Zolang ze maar betaald krijgen zal het ze een biet wezen of dat beest hier een dag of tien jaar leeft lijkt me.
 

hym

Banned
Wat indien prinses Elisabeth van België trouwt met princes Catharina-Amalia van Oranje?

2 Koninginen, 2 Staten, 1 troonopvolger.
 
Wat indien in prinses Elisabeth van België trouwt met princes Catharina-Amalia van Oranje?

2 Konigingen, 2 Staten, 1 troonopvolger.

Full scale oorlog met Belgie.

Ik schat dat we ongeveer 80% kans hebben dat we winnen van België in zo'n oorlog. Lekker uitbreiden mmmmmm
 

Aiii

So not worth it
Van mij mag Alex heel lang leven hoor. Hij mag zichzelf zelfs Koning blijven noemen als ie dat wil.

Zolang het maar als gelijke is van me en op zijn eigen zak. :)
 

Geido

Member
Nou, met zulke uitspraken durf ik wel met enige zekerheid te verwachten dat er ergens een republikeinse gedachtegang achter schuilt. Bij Aiii weet ik dat dan ook zeker. Net als dat je bij mij enige monarchistische trekjes kunt vinden.

Kijk, ik vind het geweldig dat we een koningshuis hebben. Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar dat is gewoon leuk. En het maakt me geen ene fuck uit om daar ~7,5 euro per jaar voor neer te tellen. (obv mijn salaris en de 0,5 promille die ik afleid uit die 120 miljoen die hier ergens genoemd werd). Als m'n wiskunde klopt tenminste, ik ben enigzins beschonken.

Er zijn dan belangrijker zaken om je druk om te maken denk ik.
 

soepje

Member
Van mij mag Alex heel lang leven hoor. Hij mag zichzelf zelfs Koning blijven noemen als ie dat wil.

Zolang het maar als gelijke is van me en op zijn eigen zak. :)

Zou je je dan niet helemaal doodschamen als een typje als Wilders opeens staatsbezoekjes gaat afleggen uit naam van alle Nederlanders? Dat gaat (indirect) ook een hoop centen kosten hoor.
Ik houd liever een wel gemanierde, constante factor die het landelijke politieke gebeuren internationaal wat kan egaliseren.. Hoezee Willem, Maxima en kindertjes!
 

Kabouter

Member
Nou, met zulke uitspraken durf ik wel met enige zekerheid te verwachten dat er ergens een republikeinse gedachtegang achter schuilt. Bij Aiii weet ik dat dan ook zeker. Net als dat je bij mij enige monarchistische trekjes kunt vinden.
Ik zie niet in waarom dat nodig is. Ik ben een enorme voorstander van Europese samenwerking, een federalist zelfs, maar ben bijzonder kritisch op de excessen die nu toekomen aan Europese parlementariërs en vele andere zaken zoals die spelen in Europa. Het lijkt me niet heel gezond om volkomen kritiekloos tegenover iets belangrijks in de maatschappij te staan.

Kijk, ik vind het geweldig dat we een koningshuis hebben. Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar dat is gewoon leuk. En het maakt me geen ene fuck uit om daar ~7,5 euro per jaar voor neer te tellen. (obv mijn salaris en de 0,5 promille die ik afleid uit die 120 miljoen die hier ergens genoemd werd). Als m'n wiskunde klopt tenminste, ik ben enigzins beschonken.

Er zijn dan belangrijker zaken om je druk om te maken denk ik.

En natuurlijk mag je het geweldig vinden, dat deel je met de meeste Nederlanders. Dat doet echter niet af aan het feit dat we tientallen miljoenen spenderen aan een familie die dat op geen enkele manier nodig heeft, en daarenboven niet een dermate intensief takenpakket heeft dat dergelijke (onkosten)vergoedingen redelijk zijn. Het mag best wat kosten natuurlijk, en bepaalde delen ontkom je ook echt niet aan, maar onze overheid heeft heus genoeg plaatsen waarop de tientallen miljoenen die je wél kunt bezuinigen beter te besteden zijn. Gebruik het geld bijvoorbeeld om toptalent te steunen binnen het onderwijs, daar is een dergelijk bedrag prima voor geschikt.
 

Aiii

So not worth it
Zou je je dan niet helemaal doodschamen als een typje als Wilders opeens staatsbezoekjes gaat afleggen uit naam van alle Nederlanders? Dat gaat (indirect) ook een hoop centen kosten hoor.
Ik houd liever een wel gemanierde, constante factor die het landelijke politieke gebeuren internationaal wat kan egaliseren.. Hoezee Willem, Maxima en kindertjes!

Ik zie niet in wat Wilders hiermee van doen heeft, hij is minister-president noch minister.

Alex is bovendien geen politieke bezoeker, zijn bezoeken zijn ceremonieel. Politieke bezoeken gebeuren doorgaans door de ministers en de MP, dat kan prima zo blijven. Alexanders meerwaarde is nihil, net als de mythische zakenrelaties die hij zou binnen brengen.

Het heeft wat mij betreft ook geen fuck met geld te maken, maar met het feit dat we in 2013 een staatshoofd hebben die door erfopvolging macht krijgt en boven alle Nederlanders wordt verheven doordat hij geen enkele belasting moet betalen. Dat is krom en hoort m.i. niet thuis in een moderne democratie, het is beschamend dat we ons als een van de toonbeelden van de westerse democratie nog lenen voor een monarch.
 

soepje

Member
Oeps, ik ben per ongelijk het leeuwenhol ingelopen :p

Hoe ik het zie,
Ik zie niet in wat Wilders hiermee van doen heeft, hij is minister-president noch minister.
''type als'', ik ben het zeker niet eens met alle minister presidenten die we hier hebben gehad. 'Type als' is worst case scenario.
Alex is bovendien geen politieke bezoeker, zijn bezoeken zijn ceremonieel. Politieke bezoeken gebeuren doorgaans door de ministers en de MP, dat kan prima zo blijven. Alexanders meerwaarde is nihil, net als de mythische zakenrelaties die hij zou binnen brengen.
Die ceremoniële bezoeken zijn juist belangrijk, hoewel niet altijd in het nieuws in Nederland, hebben koningshuizen toch aardig wat aanzien in een groot aantal landen. Die bezoeken van vrolijk lachende koninklijke gasten geeft een positief imago af an sich, iig een betere dan die bezoeken waar de politieke intenties van afdruipen. Wat internationale handel met dat land kan stimuleren.
Het heeft wat mij betreft ook geen fuck met geld te maken, maar met het feit dat we in 2013 een staatshoofd hebben die door erfopvolging macht krijgt en boven alle Nederlanders wordt verheven doordat hij geen enkele belasting moet betalen. Dat is krom en hoort m.i. niet thuis in een moderne democratie, het is beschamend dat we ons als een van de toonbeelden van de westerse democratie nog lenen voor een monarch.
Wat mij betreft mogen ze ook best belasting betalen hoor :p, maar het is juist die historische lijn die de toegevoegde waarde geeft, zolang het (nog) werkt, vooral zo laten imo.
 

2San

Member
Die ceremoniële bezoeken zijn juist belangrijk, hoewel niet altijd in het nieuws in Nederland, hebben koningshuizen toch aardig wat aanzien in een groot aantal landen. Die bezoeken van vrolijk lachende koninklijke gasten geeft een positief imago af an sich, iig een betere dan die bezoeken waar de politieke intenties van afdruipen. Wat internationale handel met dat land kan stimuleren.
Geloof je dat echt? :x

I walg van het koningshuis er heeft gewoon een man 2 jaar in de cel gezeten, omdat hij een ei gooide tegen het gouden koets. Iemand anders kreeg een 400 euro boete, omdat hij de koningin een hoer noemde.
 

Aiii

So not worth it
''type als'', ik ben het zeker niet eens met alle minister presidenten die we hier hebben gehad. 'Type als' is worst case scenario.

Dan draaien we dat toch om? Wat als Amalia een extreem-rechtste maloot wordt als ze volwassen is? Of dat ze net als haar oudtante bomen gaat knuffelen?

Bij een gekozen malloot hebben de mensen er tenminste zelf voor gekozen en hebben ze ook de optie er na maximaal vier jaar weer een punt achter te zetten.
 

soepje

Member
Geloof je dat echt? :x
Ikke wel hoor, al moet ik zeggen dat ik persoonlijk geen kosten - baten analyse heb gedaan, en het onderzoek van Harry van Dalen ook niet gelezen heb. Ben gewoon goedgeloving :p
Dan draaien we dat toch om? Wat als Amalia een extreem-rechtste maloot wordt als ze volwassen is? Of dat ze net als haar oudtante bomen gaat knuffelen?

Bij een gekozen malloot hebben de mensen er tenminste zelf voor gekozen en hebben ze ook de optie er na maximaal vier jaar weer een punt achter te zetten.
Als Amalia opgroeit tot een maloot die Nederland schade toebrengt, dan is het koningshuis ook zo weg heb ik het idee. Eigenlijk kiezen we nu toch gewoon met z´n allen voor het koningshuis?


In ander nieuws: Het wordt dit weekend zomer!! Word er helemaal vrolijk van :D
 

Alpende

Member
Dan draaien we dat toch om? Wat als Amalia een extreem-rechtste maloot wordt als ze volwassen is? Of dat ze net als haar oudtante bomen gaat knuffelen?

Bij een gekozen malloot hebben de mensen er tenminste zelf voor gekozen en hebben ze ook de optie er na maximaal vier jaar weer een punt achter te zetten.

Dan nog, het invloed van het koningshuis was toch nihil? Daarnaast zou het volk dat toch niet accepteren en dan is het koningshuis ook voorbij.
 
Maar zonder koningshuis mis ik een vrije dag en kan ik mijn loon niet uitgeven wat slecht voor de economie. Tenzij we een andere vrije dag voor inplaats krijgen dan mag het koningshuis best belasting betalen :p
 

Kabouter

Member
Als Amalia opgroeit tot een maloot die Nederland schade toebrengt, dan is het koningshuis ook zo weg heb ik het idee. Eigenlijk kiezen we nu toch gewoon met z´n allen voor het koningshuis?
Dat zal allemaal wel meevallen hoor. Willem I was een verschrikkelijke autocraat, Willem III was volslagen getikt, Wilhelmina trad regelmatig haar wettelijke bevoegdheden te buiten en wilde na de oorlog een minder democratisch Nederland, Juliana kwam onder de invloed van een gebedsgenezeres, Bernhard was natuurlijk volslagen corrupt en overspelig enzovoort. En dan nog alle kleinere schandalen.

Onze monarchie heeft vele malen bewezen dat het wel tegen een stoot kan, en ik zie ook geen reden om aan te nemen dat een getikte Amalia zou leiden tot het afschaffen van de monarchie. Het op dat moment zittende kabinet zou hoogstwaarschijnlijk gewoon proberen haar politieke meningen buiten het publieke spotlight te houden.

Het lijkt me ook verstandig dat we zo'n besluit niet overhaast nemen, je hebt immers sowieso de optie om in zo'n geval te kiezen voor het overslaan van Amalia in de lijn van opvolging, dus waarom direct het hele gebeuren afschaffen als het ook op die manier kan?

In ander nieuws: Het wordt dit weekend zomer!! Word er helemaal vrolijk van :D
Ja, lijkt mooi weer te gaan worden. Lekkere nachttemperaturen ook, enige kritiekpuntje is dat het wel iets minder mag met de luchtvochtigheid.

Maar zonder koningshuis mis ik een vrije dag en kan ik mijn loon niet uitgeven wat slecht voor de economie. Tenzij we een andere vrije dag voor inplaats krijgen dan mag het koningshuis best belasting betalen :p

Koningsdag lukt ook nog wel wanneer Willem-Alexander wél aangifte zou moeten doen hoor :')
 

Divius

Member
Tijd voor wat BBQ vanavond, nog veel te weinig gedaan dit jaar.

edit: Vanmiddag even een oude platenspeler (philips FP146 Mark II) bij m'n oma opgehaald, maar ik krijg m niet aan de praat. Grr.
 

soepje

Member
Dat zal allemaal wel meevallen hoor. Willem I was een verschrikkelijke autocraat, Willem III was volslagen getikt, Wilhelmina trad regelmatig haar wettelijke bevoegdheden te buiten en wilde na de oorlog een minder democratisch Nederland, Juliana kwam onder de invloed van een gebedsgenezeres, Bernhard was natuurlijk volslagen corrupt en overspelig enzovoort. En dan nog alle kleinere schandalen.

Onze monarchie heeft vele malen bewezen dat het wel tegen een stoot kan, en ik zie ook geen reden om aan te nemen dat een getikte Amalia zou leiden tot het afschaffen van de monarchie. Het op dat moment zittende kabinet zou hoogstwaarschijnlijk gewoon proberen haar politieke meningen buiten het publieke spotlight te houden.

Het lijkt me ook verstandig dat we zo'n besluit niet overhaast nemen, je hebt immers sowieso de optie om in zo'n geval te kiezen voor het overslaan van Amalia in de lijn van opvolging, dus waarom direct het hele gebeuren afschaffen als het ook op die manier kan?
Ik dacht Aiii een beetje hoop te geven :p.

Ik denk eerlijk gezegd wel dat we nu dichter bij een eventuele afschaffing zitten dan een paar decennia geleden. De functie wordt langzaam maar zeker toch steeds verder uitgekleed, en er wordt met argusogen op ze gelet. Andere tijden, maar dat zullen ze vroeger idd ook vast wel gezegd hebben :eek:)
 

Geido

Member
Koningshuizen zijn ook helemaal niet belangrijk als het vrijdagmiddag is en het zonnetje schijnt.

Tijd voor pils, proost!
 
koningshuizen zijn makkelijker als visitekaartje, immens stabiel (en daarbij dus veelal ook ervaren) en onafhankelijk van de daadwerkelijk politieke leiding. een president kan niet even bij een 'gezworen vijand' langsgaan, een koningshuis wel.

het voordeel is de mogelijkheid van dialoog zonder meteen zwak over te komen zoals bij een leider zonder bemiddelaar zo is. Aan "sterke leiders" heeft de wereld niks, want die shit werkt niet.

dat, en Beatrix heeft meer politieke ervaring dan de gehele tweede kamer bij elkaar gezet, dus dat weegt ook zwaar in mijn redenering / goedpraterij van het koningshuis.
Het is de (verborgen) politieke functie ervan die zijn voordeel heeft, echter het totale gebrek aan transparantie is meteen weer het grote nadeel. Ik ben echter geneigd om te denken dat dit nadeel minder sterk is dan gedacht. Tenzij Beatrix en familie werkelijk geen zak om de toekomst geven en liever geld willen zien, maar dat lijkt me gezien de positie nogal sterk.

Persoonlijk vind ik wel dat het niet nodig zou moeten zijn, maar de empirische praktijk is toch anders.
 
Vriendin is op vakantie met d'r ma deze week, dus ik heb het rijk alleen. Niet dat ik het niet leuk vind met haar hoor, maar niets mis met een weekje rust, tijd om te gamen, zonnen, fitnessen en met vrienden hangen.
 

7threst

Member
Persoonlijk prefereer ik ook geen broek aan. Lekker laten waaien. Jammer dat mijn hond altijd enthousiast op mijn schoot springt dus dat zit er niet in :(
 

Dreaver

Member
Gefeliciteerd Dreaver!!! Wat deed je eerst voor opleiding die je afgerondt hebt en wat doe je nu?
Ik deed hiervoor audiovisuele vormgeving en ik studeer nu iets met media (als je het precies wilt weten moet je me maar PM'en)
Netjes! Ik was nooit goed in hoge cijfers halen, altijd maar zo-zo bij mij haha!
Congrats in ieder geval!
Haha serieus? Lache :)

Gefeliciteerd Dreaver!

En ook bedankt allemaal! En ja ik ben een beetje sloom qua reageren, ik lurk niet zo veel in de Dutch-GAF thread.. :)
 

7threst

Member
Weet iemand of MS Security Essentials voldoende beveiliging biedt? Ik wil eigenlijk Linux draaien maar heb Windows nog nodig voor mijn sequencer-software.
 
Heineken komt er bij niet meer in. Sinds die groene flesjes is de smaak sterk achteruit gegaan. Standaard reactie: het was al niet te zuipen. Och, ik vond het altijd lekker wegdrinken. Maar nu is het maar een zure bende. Ik vraag me meteen ook af hoe grolsch zou smaken in een bruine fles. Volgens mij doen ze echt iets fout met die groene flesjes. Nu maar defnitief over op hertog.
 

Divius

Member
Heineken komt er bij niet meer in. Sinds die groene flesjes is de smaak sterk achteruit gegaan. Standaard reactie: het was al niet te zuipen. Och, ik vond het altijd lekker wegdrinken. Maar nu is het maar een zure bende. Ik vraag me meteen ook af hoe grolsch zou smaken in een bruine fles. Volgens mij doen ze echt iets fout met die groene flesjes. Nu maar defnitief over op hertog.
Ah, zo is het hier in huis hetzelde. Mijn vader is al zolang ie bier drinkt loyaal aan Heineken als 'huisbier', maar hij vind het ook niet meer te zuipen en we gaan dus ook overstappen.
 
Top Bottom