• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

confuziz

Banned
Je kunt nu natuurlijk al voorspellen wat er gaat gebeuren op 5 en 6 december he. Het grootste Sinterklaasfeest ooit. Let maar op.
 

Goldrusher

Member
Ik wilde eigenlijk al de jaarlijkse 'Sinterklaas/Zwarte piet is racistisch' thread maken omdat GAF daar altijd zo van smult, zeker omdat het dit jaar extra veel om te doen is.
Waarom niet gewoon een positieve, vrolijke thread ipv deze onzin nog extra aandacht te geven? Trouwens, laat de Amerikanen gewoon zelf hun blackface-thread maken.
 

Martian

Member
Nou had ik laatst een gesprek met een donker persoon over sinterklaas en zwarte piet, en zij had er niet alleen een goed gevoel over.

In Nederland wordt Zwarte Piet niet als slaaf neergezet, dus afschaffen is een merkwaardige suggestie, maar misschien wat meer focus leggen op dat Zwarte Piet niet racistisch bedoeld wordt, is misschien wel een goed idee tijdens het feest.

Nou heb ik natuurlijk niet heel veel mensen erover gesproken, dus het kan ook nog eens zijn dat het merendeel van de mensen hier het helemaal niet uitmaakt
 

Hrothgar

Member
In Nederland wordt Zwarte Piet niet als slaaf neergezet, dus afschaffen is een merkwaardige suggestie, maar misschien wat meer focus leggen op dat Zwarte Piet niet racistisch bedoeld wordt, is misschien wel een goed idee tijdens het feest.

Zou niets uitmaken waarschijnlijk, als de threads op GAF (zoals over dat thema feest in Australie) een indicatie zijn, maakt het voor sommigen niet uit of het niet racistisch bedoelt is of niet; zolang het in de cultuur van de criticaster iets racistisch is, moet het dit overal zijn.
 

LNBL

Member
Was om de een of andere reden wel verrast dat deze onderzoekster zelf een donkere huidskleur heeft. Hoe geloofwaardig is het verhaal dat het in 2015 verboden is? Lijkt mij een slechte photoshop.

Had wel een topic op GAF hierover verwacht ;) Kabouter's laatste woorden in het topic van vorig jaar waren dan ook "See you next year folks!"
 

Arjen

Member
Lijkt me sterk dat het ooit verboden gaat worden. Hoe ga je mensen stoppen lootjes te trekken en elkaar cadeautjes te geven.
 

LNBL

Member
Lijkt me sterk dat het ooit verboden gaat worden. Hoe ga je mensen stoppen lootjes te trekken en elkaar cadeautjes te geven.

Nee het schminken en verkleden als Zwarte piet, niet het feest zelf. Daar heeft de VN geen reet mee te maken lijkt mij.

Ga ik gestenigd worden op Gaf als ik het oude topic een bump geef met het VN verhaal? (Ja heh?)
 

Arjen

Member
Nee het schminken en verkleden als Zwarte piet, niet het feest zelf. Daar heeft de VN geen reet mee te maken lijkt mij.

Volgens mij heeft de VN daar geen enkele macht over, dit rapport is naar mijn weten puur een advies. En het lijkt me nog sterker dat dit verbod vanuit de Nederlandse regering gaat komen, tenzij de desbetreffende partij nooit meer wil regeren.
 

confuziz

Banned
Volgens mij heeft de VN daar geen enkele macht over, dit rapport is naar mijn weten puur een advies. En het lijkt me nog sterker dat dit verbod vanuit de Nederlandse regering gaat komen, tenzij de desbetreffende partij nooit meer wil regeren.

Het kan sowieso niet verboden worden. Wij zijn een democratie remember. Dan zou er een algemene stemming moeten komen onder de nederlanders. Hiervan is al duidelijk dat 95% deze traditie wil voortzetten.

Gewoon onzin en huilie huilie van de mevrouw uit Jamaica dus.

Bovendien heeft dit alles van mevrouw Shepherd alleen maar een averechts effect. Mocht het kabinet binnenkort weer vallen, dan krijgt Geert weer +10 zetels erbij en zit hij gegarandeerd in een rechts kabinet.
 

rSpooky

Member
Ik denk dat Mvr Sheperd zelf met vooroordelen tegen deze situatie aankijkt. Niets wetende van de traditie en daarbij hoe het sinterklaas feest over de jaren al verandered is ( meer soorten pieten, schoorsteen roet, niet meer dom praatend etc) Om opmerkingen te maken over "hearsay" voor je onderzoek geeft niet het gevoel van een neutrale benadering.

Ik heb toch nog eens opgezocht wat de definitie is van racist :
rac·ism noun \ˈrā-ˌsi-zəm also -ˌshi-\
: poor treatment of or violence against people because of their race

: the belief that some races of people are better than others

En als ik dat zo bekijk dan past die noemer niet bij het sinterklaas feest, zeker niet in de huidige vorm.

Piet is een positief iets voor duizenden kinderen (niet zoals ik vroeger de boogeyman die je meeneemt in de zak) En zonder de pieten dan is er geen sint want de beste man kan dat nooit voor elkaar krijgen :)

Regenboog pieten waren een paar jaar geleden geprobeerd, maar vielen niet in de smaak en zijn dus nu weg ( behalve in Amsterdam geloof ik )

Hier laat ik het bij, hopelijk koelen de gemoederen weer snel en komen hoeven we niet terug te vallen op ons tegen hun :/
 

Chuckie

Member
Natuurlijk niet, dan doen wij juist wat zij willen. Vasthouden aan je tradities.

Tradities veranderen (en dat is maar goed ook). Overigens is die traditie helemaal niet zo oud.

Het kan sowieso niet verboden worden. Wij zijn een democratie remember. Dan zou er een algemene stemming moeten komen onder de nederlanders. Hiervan is al duidelijk dat 95% deze traditie wil voortzetten.

Nee ze kunnen het niet verbieden, en gelukkig maar. Je wil niet hebben dat de VN over zulke dingen gaat beslissen. Het onderwerp moet wel bespreekbaar zijn. Reacties als: Als je deze traditie niet leuk vind rot je maar op uit Nederland slaan helemaal nergens op. Een goede democratie hoort ook de minderheid aan en beschermt deze minderheid ook. Anders is het geen democratie maar een tirannie van de meerderheid

Bovendien heeft dit alles van mevrouw Shepherd alleen maar een averechts effect. Mocht het kabinet binnenkort weer vallen, dan krijgt Geert weer +10 zetels erbij en zit hij gegarandeerd in een rechts kabinet.

Als de traditie van Zwarte Piet voor stemmers van Wilders zorgt kun je je dus inderdaad gaan afvragen wat deze traditie precies inhoudt.

Ik blijf bij mijn standpunt van verleden jaar.

Zwarte Piet is wel degelijk ontstaan uit een raciaal beeld. Dat zijn zwarte uiterlijk van het roet komt is iets van de laatste jaren echter vind ik dat wel een positieve ontwikkeling.
Dat mensen Zwarte Piet nu niet racistisch bedoelen, betekent echter niet dat het geen racistische oorsprong heeft.
Ik kan als blanke niet bepalen wat een gekleurd persoon als racistisch ervaart, net als ik als man niet kan bepalen wat een vrouw als seksisticsch ervaart.
Als er een steeds grotere groep dit als pijnlijk ervaart lijkt het me helemaal geen slecht idee om deze traditie te herzien. Het argument 'meerderheid' houdt alleen stand zolang er ook een meerderheid binnen de minderheid bestaat.
Een oplossing zou kunnen zijn stap voor stap de raciale kenmerken te elimineren.
 

Kabouter

Member
Nee het schminken en verkleden als Zwarte piet, niet het feest zelf. Daar heeft de VN geen reet mee te maken lijkt mij.

Ga ik gestenigd worden op Gaf als ik het oude topic een bump geef met het VN verhaal? (Ja heh?)

Nieuw topic voor nieuw nieuws :)
 
Even een berichtje omdat ik supertrots ben op mijzelf.

Vandaag het nieuwe nummer van Gamer Magazine binnengekregen, waar ik de hoofdredactie van heb verzorgd en met een team enthousiaste schrijvers de afgelopen maanden aan heb gewerkt.

Nu doe ik dit al een tijdje, maar ik ben deze keer extra tots vanwege de oplage: 800.000 stuks! We worden meegesealed met abonnees van o.a. Veronica Magazine, Playboy, KIJK, Autoweek en Panorama. Daarnaast komen we in de Bart Smit te liggen en krijgen Gamer.nl-leden die dit hebben aangegeven hem thuisgestuurd.

Ik heb nog nooit een magazine van zo'n gigantische oplage gemaakt en voel me maar wát het haantje vandaag :D

BJy2X4t.jpg
 

7threst

Member
Even een berichtje omdat ik supertrots ben op mijzelf.

Vandaag het nieuwe nummer van Gamer Magazine binnengekregen, waar ik de hoofdredactie van heb verzorgd en met een team enthousiaste schrijvers de afgelopen maanden aan heb gewerkt.

Nu doe ik dit al een tijdje, maar ik ben deze keer extra tots vanwege de oplage: 800.000 stuks! We worden meegesealed met abonnees van o.a. Veronica Magazine, Playboy, KIJK, Autoweek en Panorama. Daarnaast komen we in de Bart Smit te liggen en krijgen Gamer.nl-leden die dit hebben aangegeven hem thuisgestuurd.

Ik heb nog nooit een magazine van zo'n gigantische oplage gemaakt en voel me maar wát het haantje vandaag :D


Congrats! Ziet er fucking mooi uit! :)

Heb ooit nog eens gereageerd op een vacature bij Gamer.nl maar ik ben te slecht denk ik haha :)
 

hiro4

Member
Maak er gewoon regenboog pieten van ofzo. Geen gezeik en ziet er ook nog leuker uit ook.

Dat is toch aantal jaren terug al eens geprobeerd.
Was volgens mij niet zo'n succes.

Anyway, het is weer smullen met het jaarlijkse Sinterklaas topic op GAF.
 

Aiii

So not worth it
Ik sla de OT thread dit jaar over denk ik. Aan Amerikanen proberen uit te leggen dat Blackface geen bestaand issue is buiten de VS is onbegonnen werk heb ik vorig jaar gemerkt.

Het waait vanzelf wel weer over tot volgend jaar deze tijd. :)
 

Aiii

So not worth it
Ben eigenlijk wel benieuwd naar dat eindoordeel volgende maand. Ik neem aan dat ze zich tegen die tijd wat meer verdiept hebben in het onderwerp en niet meer met twee sinterklazen aan komen zetten iig.

Een onderzoeker die zich op voorhand als diskwalificeerd door alvast een mening te hebben kan geen objectief rapport schrijven.

Neem toch aan dat de VN dat ook inziet en mevrouw uit het onderzoeksteam haalt.
 

7threst

Member
Geniaal. Ik vraag me af of de gemiddelde pro pieten hollander hier de subtiliteit van inziet.:p


Er zijn ongetwijfeld mensen die er naar luisteren en "begripvol meeknikken" haha :)

Jammer alleen dat dat vask ook de mensen lijken te zijn die YT-comments plaatsen. 4chan is echt wel van de troon gestoten als afvoerputje van het internet door YT-commenters.
 

7threst

Member
Soms begrijp ik discussies op GAF echt niet... Zeggen dat Persona 5 ook op 3DS zou kunnen uitkomen, dat het niet zeker is dat de serie 100% op een Sony console komt maar dat je hoopt dat de serie op zoveel mogelijk consoles uitkomt maakt je een obnoxious 3DS-fan? huh? :)
 

hiro4

Member
Soms begrijp ik discussies op GAF echt niet... Zeggen dat Persona 5 ook op 3DS zou kunnen uitkomen, dat het niet zeker is dat de serie 100% op een Sony console komt maar dat je hoopt dat de serie op zoveel mogelijk consoles uitkomt maakt je een obnoxious 3DS-fan? huh? :)

Dat is toch altijd de standaard reactie? Die komt naar mijns inziens ook nog eens sterker naar boven als het gaat om een Nintendo console.
Case in point: tig aantal topic over grootte van games en dan de reacties van "dan blijf ik wel voor retail gaan, want dat is me te [vul excuus] in", maar als blijkt dat 3D world nog geen 2Gig is, is het meteen "worst game ever". Of eerst klagen dat Nintendo niet standaard grote HDD er in zet maar de gebruiker voor de keuze laat om of retail te gaan of gewoon externe HDD's te gebruiken, maar bij XB1 en PS4 wordt er gewoon gezegd "vervang je toch de HDD voor een grotere".

Aan de andere kant, ik ben ook Nintendo fanboy. Dus deze reactie mag je lekker ook negeren :p
 

Geido

Member
Hey verrek. Ik kan weer posten...

Zonder ooit een activatiemailtje gehad te hebben.

Sinds ik de vraag stelde of ik mijn email zonder problemen aan kon passen kon ik namelijk niet meer inloggen.
 
VPN? Je kunt toch gewoon die 'US unblock' plugins gebruiken?

btw: aan onze huismod: is het praten over dit soort plugins ergens niet een beetje twijfelachtig?

(ja, ik heb niks beters te doen na een ban dan meteen een mod uitdagen. Maar nee, ik vraag het me gewoon ineens af)
 

Kabouter

Member
VPN? Je kunt toch gewoon die 'US unblock' plugins gebruiken?

btw: aan onze huismod: is het praten over dit soort plugins ergens niet een beetje twijfelachtig?

(ja, ik heb niks beters te doen na een ban dan meteen een mod uitdagen. Maar nee, ik vraag het me gewoon ineens af)

Neuh. Je betaalt nog steeds voor de content. Ik zie het als exact hetzelfde als mensen die games kopen op Steam door ze die aan hen te laten giften door een Amerikaan zodat ze geld besparen. Staan we ook gewoon toe. Ik betwijfel ook ten zeerste of Netflix zich erg druk maakt om deze plug-ins, anders zouden ze vast wel meer doen om het tegen te houden. Zoals bijvoorbeeld het zorgen dat iemand die 3 seconden geleden nog ingelogd was in NL niet ineens in kan loggen in de VS. Het feit dat ze dat soort simpele maatregelen niet treffen zegt wat mij betreft genoeg. Zelfde geldt voor Amazon en digitale games aanschaffen, doet ook de halve wereld door het Google hoofdkwartier als thuisadres op te geven.
 

Torraz

Member
VPN? Je kunt toch gewoon die 'US unblock' plugins gebruiken?

btw: aan onze huismod: is het praten over dit soort plugins ergens niet een beetje twijfelachtig?

(ja, ik heb niks beters te doen na een ban dan meteen een mod uitdagen. Maar nee, ik vraag het me gewoon ineens af)

Oh dat is gewoon een plugin? Ik dacht dat het een VPN achtige dienst was...

Goed om te weten.
 

Linius

Member
Als ik betaalbaar en comfortabel in Haarlem zou kunnen wonen zou ik het wel weten. Helaas is Haarlem een vrij dure stad dus dat zal er voorlopig niet inzitten. Eerst nog maar m'n studie afronden overigens :p
 
Top Bottom