• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Dutch grammar is completely random.

But in all seriousness, can you give some Duolingo examples?

We don't use he btw.

I'm assuming you've looked at this? https://www.duolingo.com/comment/3734337
zWPxi4v.png


I genuinely can't say anything other than that you should get a feel for it.
 

Chuckie

Member
I'm on a Duolingo binge again and I can't figure out the difference between Ze/zij, he/hij etc.

A short Google search tells me it basically means the same and depends on what part of the sentence I wanna stress, yet Duolingo only accepts one of the options usually, which makes it seem like there's a stricter rule.

Halp pls?

Do you have an example? Because usually it means the same but like Bacon said, it is about stressed words

Heeft ze het gedaan? --> Did she do it (having a focus on the 'doing')
Heeft zij het gedaan? --> Did she do it? (having a focus on 'she')

Hij does not have this so with the sentence I mentioned, you have to stress the word in the spoken sentence to show the difference of focus.
 

Linius

Member
Nee Duits is zo lekker logisch met die zesduizend naamvallen :p

Maar het schijnt wel zo te zijn dat Nederlands één van de moeilijkere talen is om te leren.
 

7threst

Member
Nee Duits is zo lekker logisch met die zesduizend naamvallen :p

Maar het schijnt wel zo te zijn dat Nederlands één van de moeilijkere talen is om te leren.


Is het niet zo dat de naamvallen in Duitsland gepaard gaan met regels, en Nederlands nog wel de effecten kent van naamvallen maar ze niet meer actief gebruikt, ook de regels niet, en dat het daarom zo fucking verwarrend is?
 

Chuckie

Member
Is het niet zo dat de naamvallen in Duitsland gepaard gaan met regels, en Nederlands nog wel de effecten kent van naamvallen maar ze niet meer actief gebruikt, ook de regels niet, en dat het daarom zo fucking verwarrend is?

Ja dat klopt.
 

Valravn

Member
Een forum, onderdeel van een Nederlandse gaming website, waar ik al heel lang kom is nu opgesplitst. Het forum kreeg van de redactie niet genoeg aandacht en er werden valse beloftes gemaakt. Mag ik het adres hier posten of is dat tegen de regels?
http://liquidbunny.nl/
 

Linius

Member
Gamer was sowieso al een vrij doods forum. Heb er wel een account en keek er soms op als ik iets nodig had maar het was er vrij inactief als je het mij vraagt.
 

Sadist

Member
forum.gamer.nl
ha

Mja, totaal geen focus op via het moederbedrijf. En nu met de verkoop aan PU's moederorganisatie lijkt het niet beter te worden.
We kennen het. Vorig jaar gebeurde bij Insidegamer hetzelfde: het forum daar werd een broken piece of shit na de launch van de nieuwe site en er werd niks aan gedaan. Bleek dat ze maar een techniek mannetje voor beide sites hadden lopen en die stapte zelf op toen bleek dat Sanoma er niks op uit zou doen. Op een gegeven moment werd een nieuw forum opgericht en dat is inmiddels weer onderdeel van een andere site hehe.
 

Divius

Member
Zijn jullie al klaar met je sinterklaas gedicht?
4 december, pakjes avond reeds in zicht
surpise is net af, bijbehorende rijm op 95%
alles op het laatst, maar dan ben ik gewend.
 

Linius

Member
Ik werk tijdens sinterklaas,
zo is dat bepaald door mijn baas.

Dat scheelt me wel wat Sinterklaas gebeuren,
ik hoef geen tassen vol cadeau's te sleuren.

Wel kijk ik uit naar het kerstfeest later deze maand,
daar heb ik persoonlijk meer mee dan bovenstaand.
 

Arjen

Member
Ik vier het morgen met mijn ouders en mijn zus.
Dus.
Gedichten zijn al een tijdje klaar.
Surprises doen we gelukkig niet, dat vinden we maar raar.
 

soepje

Member
Hier pas volgend weekend bezoek van de oude man.
Tis altijd weer zoeken naar wanneer iedereen kan.

Bijna alle kadootjes zijn wel al binnen,
dus in principe kan het feest zo beginnen.

Echter, voor het eerst sinds lange tijd weer surprises dit jaar..
..en die van mij is dus echt nog lang niet klaar :(

Ik kan jullie hulp misscien ook wel gebruiken,
want op het gebied van voetbal ben ik echt een kuiken.

Ik maak een tafelvoetbal voor een groot fan en seizoenskaarthouder van AZ,
en voor een wedstrijd heb je twee teams nodig, dat weet ik dan nog net.

Een setting als een champions league finale lijkt mij een leuk doch onmogelijk ideaal,
maar tegen wie moet ik ze dan laten spelen, ze hebben naar mijn weten niet echt een grote rivaal :eek:???
 

Aiii

So not worth it
Dit was mijn (kerst-)avatar als animated avatars nog mochten:
file.php


Maar helaas.

Moet er nog een knutselen voor hier.
 

Aiii

So not worth it
Auto gisteren op het werk achtergelaten en vandaag met de fiets gekomen, maar het ziet er inderdaad naar uit dat ik ook weer op de fiets naar huis kan vandaag.

En dan fiets ik dwars door het "besmette gebied" ook nog, vooralsnog ben ik nog niet doodgevallen. De ramen mogen ook weer open, dus ik weet niet wat ik ervan moet denken, volgens mij is het allemaal nogal overdreven.

Maar ja, mijn fiets is wel gewassen, werd tijd ook want die zat nog onder de modder.
 

Geido

Member
Hmm ik zou eigenlijk even naar Roermond moeten rijden om m'n auto te laten wassen.

Ik werk lekker een paar dagen thuis, het kantoor wordt geschilderd en daar ben ik flink allergisch voor.
 

0OoO0

Member
Hey Dutch-GAF

I am heading to your county in the next day or two. Have already planned to go to Amsterdam and Rotterdam. I still have 3-4 days to spare and was wondering what other cities/small town/nature should I check out? Was thinking Eindhoven or Masstricht but I just don't have a feeling a would enjoy it during this time of year. Any other suggestions?
 

Arjen

Member
Hey Dutch-GAF

I am heading to your county in the next day or two. Have already planned to go to Amsterdam and Rotterdam. I still have 3-4 days to spare and was wondering what other cities/small town/nature should I check out? Was thinking Eindhoven or Masstricht but I just don't have a feeling a would enjoy it during this time of year. Any other suggestions?

Check out Groningen, city most tourist never go, hell even Dutch people themselves because it's 'to far' but it has an awesome museum and probably the best nightlife of the country. Maastricht is nice to tho.
 

Linius

Member
I've been to Groningen twice in my life :p

Same goes for the south though, I've been to Limburg maybe three or four times. I'm very bad at pointing out interesting stuff to do in our country.
 

Goldrusher

Member
Hey Dutch-GAF

I am heading to your county in the next day or two. Have already planned to go to Amsterdam and Rotterdam. I still have 3-4 days to spare and was wondering what other cities/small town/nature should I check out? Was thinking Eindhoven or Masstricht but I just don't have a feeling a would enjoy it during this time of year. Any other suggestions?

Efteling.

The theme park that inspired Walt Disney to build his own.

 

Chuckie

Member
Dull.

Go to the Hague, do a historical route, check out some remaining bunkers of the North Atlantic Wall near the beach. That's actually worthwhile. (to me...)

If he already visited A'dam and R'dam, Groningen or Maastricht sounds shitloads better than Den Haag, the epitome of dullness.

To 0OoO0, I'd suggest Maastricht if you can only go to 1. It's a nice old city and very close to very nice nature.
 

0OoO0

Member
Thanks for the suggestions. Not really interested in Groningen since it is a bit far and I did a google search and it looks similar to Amsterdam.

So I have decided to go to Maastricht tomorrow. One of the things I want to see is the bookshop that is set in a church. Is it open on boxing day?

Still deciding if Eindhoven is worth going to. I am interested in the design district and I hear this city has some cool architecture to check out.

I would like to see windmills too. Is Kinderdijk the best place for this?

And last question, what is the cheapest way to travel around your country? Is there a travel pass available for tourist?
 

Arjen

Member
Most stores will probably be closed on Boxing day becasue we don't call it boxing day but 2nd Chirstmasyday (?) and most places will treat it like a Sunday. I don't think there's a special tourist pass, but I'm not sure
 

0OoO0

Member
Thanks^

I think I have decided to visit

Maastricht > Utrecht > The Hague (maybe?) > Rotterdam > Kinderdijk

Saving Amsterdam for King's Day :)

I am a bit surprise at the cost of the train ticket so I can't visit more places.
 
Top Bottom