ik heb immens grote moeite om dat als schatting te geloven, als ik heel eerlijk ben. Ik snap dat het verleidelijk is om nu de aandacht op te gooien vanwege de VS (en dat is écht geweld, met frequente fatale afloop), maar: in Nederland? Als je niet je als een mongool gedraagt heb je hier toch niks te vrezen of ben ik nou zo bevooroordeeld? Althans: niet van de politie bedoel ik.
Al kan ik me dan weer prima voorstellen dat dit heel specifiek naar bepaalde doelgroepen is en bepaalde programma's (zoals dat aanhouden van mensen met een verleden als drugshandelaar met een nieuwe auto ) zijn ook juist aansporend naar treitergedrag. Niet dat de gemiddelde VVD-er zich ooit zal afvragen of het blind kopiëren van VS praktijken eigenlijk wel effectief is (Volkspartij van Spiekerds zou misschien beter zijn als naam), maar dat is inmiddels dan weer beleid.
edit:
wat Zwarte Piet betreft is het niet te 'onzien' dat er een representatie van zwarte huidskleur aan vastzit. Maar ik heb een jaar of twee terug ook al eens geopperd dat de blootstelling aan dit "menselijk verraad" eigenlijk ook een voordeel heeft: waarom zou een kind een emotie hebben bij de geschiedenis als er geen emotie is om deze op te baseren? Al is dat wel heel abstract, maar je kunt niet verwachten dat mensen ongelijkheid herkennen en aanvoelen als ze het nooit hebben gezien, zeg maar.
Al moet ik er dan aan toevoegen dat ik een grotere racist ben geworden van het opleid worden in bepaalde begrippen, zoals de correcte definitie van allochtoon, wat heel vreemd voelt. En dan bedoel ik niet racist als in dat ik (verbaal) geweld gebruik, maar dat ik opeens onderscheiden kan / ben gaan maken die ik eerder nooit had gehad. Zoals bijvoorbeeld dat een Belg, of iemand met eén ouder uit Duitsland, ook allochtoon is (en daarmee dus ook lid van een 'buiten' categorie is). En zo verder. Ik weet dat iedereen racisme als negatieve connotatie leest, maar het "onderschied maken naar een bepaalde essentie" is net zo goed 'racisme', al noemt niemand dat zo.
Maar het verbergen van de echte wereld, namelijk dat mensen denken in essenties en deze op alles toepassen, en vooral andere mensen, heeft als gevolg dat mensen hun gebrek aan inzicht in hun eigen racisme kunnen verbergen achter onwetendheid, en dát moet niemand willen, lijkt me.
Een voorbeeld: "ik ben geen racist, maar die X moeten echt opgeknoopt worden" en dat soort opmerkingen.