• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Kabouter

Member
Ja helemaal mee eens Aiiii.
Middenweg lijkt haast niet meer mogelijk, is dit nou iets van de laatste jaren, of ben ik nu een oude lul?

Zie het als een positieve ontwikkeling. Als dit nu de nationale discussie is dan vind ik dat nogal een vooruitgang ten opzichte van de zwaarwegende kwesties uit het verleden. Kennelijk valt het verder allemaal wel mee.
 

soepje

Member
De tering, dat hele Albert Heijn en Zwarte Piet verhaal maakt wat los zeg, mensen worden zo absurd vurig er van dat ik bijna niet durf te zeggen dat ik het wel prima vind
Wel een gewaagde zet van AH, volgens mij krabbelde de HEMA een tijdje geleden nog heel snel terug toen ze een bak kritiek over zich heen kregen. AH is natuurlijk ook wel wat groter dus die kan dat wat beter hebben.
 

Arjen

Member
Wel een gewaagde zet van AH, volgens mij krabbelde de HEMA een tijdje geleden nog heel snel terug toen ze een bak kritiek over zich heen kregen. AH is natuurlijk ook wel wat groter dus die kan dat wat beter hebben.

Dikke pluim als AH voet bij stuk houd, denk idd ook wel dat ze het kunnen hebben.
Boycot zal wel meevallen denk ik, gewoontes wegen meestal zwaarder dan idealen bij de meeste mensen.

Zie het als een positieve ontwikkeling. Als dit nu de nationale discussie is dan vind ik dat nogal een vooruitgang ten opzichte van de zwaarwegende kwesties uit het verleden. Kennelijk valt het verder allemaal wel mee.

Ook weer waar.
 

itsgreen

Member
Ik hou me buiten de zwarte pieten discussie op GAF, heeft me meerdere bans gekost omdat buitenlanders dingen die voor ons evident zijn niet willen begrijpen.
 

Overdoziz

Banned
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen zo defensief worden als de Zwarte Pieten worden bekritiseerd. Of het je nou boeit of niet, het is moeilijk om te ontkennen dat het racistisch is. Witte man met zwarte knechten die kroeshaar en rode lippen hebben; lijkt me best duidelijk. Maar ja, alles zo houden in de naam van traditie dan maar.
 

Goldrusher

Member
Witte man met zwarte knechten die kroeshaar en rode lippen hebben; lijkt me best duidelijk. Maar ja, alles zo houden in de naam van traditie dan maar.
Pot. Ketel. Zwart.

Of verdwijnt ook de middeleeuwse, religieuze halal-rommel uit de rekken?

AHI_434d50313738343534
AHI_434d50303038313738


AHI_434d50303038323134
AHI_434d50303430353732


AHI_434d50313237363832
AHI_434d50303038323231
 
Ik was eerst voor Zwarte Piet, toen heb ik geyoutubed naar meningen/ervaringen van donkere mensen, kwam erachter dat er kinderen op school gepest worden en voor Zwarte Piet worden uitgemaakt. Mijn mening is gelijk 180 graden verdraaid, zelfs 1 kind dat gepest wordt op Sinterklaas is mij te veel. Dit is allemaal onnodig, en door zoiets dat makkelijk aangepast kan worden. Het is maar een fantasie figuur, dat is veel minder waardevol dan gevoelens van echte mensen.
 

Chuckie

Member
Ik was eerst voor Zwarte Piet, toen heb ik geyoutubed naar meningen/ervaringen van donkere mensen, kwam erachter dat er kinderen op school gepest worden en voor Zwarte Piet worden uitgemaakt. Mijn mening is gelijk 180 graden verdraaid, zelfs 1 kind dat gepest wordt op Sinterklaas is mij te veel. Dit is allemaal onnodig, en door zoiets dat makkelijk aangepast kan worden. Het is maar een fantasie figuur, dat is veel minder waardevol dan gevoelens van echte mensen.

Ik was ook pro-piet...had zelfs die pagina ge-liked om Zwarte Piet te behouden... en toen zag ik wat een uitschot daar zat. En ja ik weet heus wel dat de meerderheid van de pro-pieten groep niet zo is, maar het werd me wel duidelijk dat er blijkbaar bij een deel van de mensen duidelijk wel een racistisch motief aan hangt.
Bij elk artikel over zwarte piet zijn de reacties hetzelfde: Het is onze cultuur....en als je dat niet leuk vindt, rot je maar op naar je eigen land.

Vorig jaar was het dieptepunt....waar op het Malieveld een eenzame mevrouw uit Papua stond te demonstreren tegen de Indonesische regering en een paar tokkies die een pro-pieten demo hielden haar helemaal verrot begonnen te schelden. Dan zie je een of ander triest wijf met een zwart gezicht schreeuwen over Hollandse 'cultuur' tegen een vrouw die helemaal niks met de situatie te maken had.

Toen had ik het er helemaal mee gehad. Zwarte Piet (in huidige staat) mag van mij 'dood'. En voor die mensen die denken dat de kinderen het niet aan kunnen.... die zijn er vast binnen no time aan gewend. En ik durf echt te wedden dat over 20 jaar mensen zeggen..... shit...toen in 2010 hadden ze echt een foute zwarte piet.
 

Kabouter

Member
Ik vind het minstens zo opmerkelijk dat mensen doen alsof dit een oud cultureel figuur is die nooit eerder veranderd is. Piet was vroeger bijvoorbeeld oliedom, vroeger was er niet het fabeltje van door de schoorsteen etc. etc. Die veranderingen hebben Sinterklaas niet kapot gemaakt, waarom zou dit het wel doen?
 

itsgreen

Member
Ik vind het minstens zo opmerkelijk dat mensen doen alsof dit een oud cultureel figuur is die nooit eerder veranderd is. Piet was vroeger bijvoorbeeld oliedom, vroeger was er niet het fabeltje van door de schoorsteen etc. etc. Die veranderingen hebben Sinterklaas niet kapot gemaakt, waarom zou dit het wel doen?

Omdat het nu een van buiten aan gedragen verandering is. Opgelegd door mensen die het niet zo ervaren als de grote meerderheid.
 

Kabouter

Member
Omdat het nu een van buiten aan gedragen verandering is. Opgelegd door mensen die het niet zo ervaren als de grote meerderheid.

En als andere mensen graag een verandering zien dan ruïneert dat Sinterklaas? Of is gewoon alles wat mensen buiten eigen kring graag zouden zien automatisch slecht? Dit nog afgezien van het feit dat niemand je iets oplegt, ik heb geen wetswijziging gezien op dit vlak.
 

ik heb immens grote moeite om dat als schatting te geloven, als ik heel eerlijk ben. Ik snap dat het verleidelijk is om nu de aandacht op te gooien vanwege de VS (en dat is écht geweld, met frequente fatale afloop), maar: in Nederland? Als je niet je als een mongool gedraagt heb je hier toch niks te vrezen of ben ik nou zo bevooroordeeld? Althans: niet van de politie bedoel ik.

Al kan ik me dan weer prima voorstellen dat dit heel specifiek naar bepaalde doelgroepen is en bepaalde programma's (zoals dat aanhouden van mensen met een verleden als drugshandelaar met een nieuwe auto ) zijn ook juist aansporend naar treitergedrag. Niet dat de gemiddelde VVD-er zich ooit zal afvragen of het blind kopiëren van VS praktijken eigenlijk wel effectief is (Volkspartij van Spiekerds zou misschien beter zijn als naam), maar dat is inmiddels dan weer beleid.

edit:

wat Zwarte Piet betreft is het niet te 'onzien' dat er een representatie van zwarte huidskleur aan vastzit. Maar ik heb een jaar of twee terug ook al eens geopperd dat de blootstelling aan dit "menselijk verraad" eigenlijk ook een voordeel heeft: waarom zou een kind een emotie hebben bij de geschiedenis als er geen emotie is om deze op te baseren? Al is dat wel heel abstract, maar je kunt niet verwachten dat mensen ongelijkheid herkennen en aanvoelen als ze het nooit hebben gezien, zeg maar.
Al moet ik er dan aan toevoegen dat ik een grotere racist ben geworden van het opleid worden in bepaalde begrippen, zoals de correcte definitie van allochtoon, wat heel vreemd voelt. En dan bedoel ik niet racist als in dat ik (verbaal) geweld gebruik, maar dat ik opeens onderscheiden kan / ben gaan maken die ik eerder nooit had gehad. Zoals bijvoorbeeld dat een Belg, of iemand met eén ouder uit Duitsland, ook allochtoon is (en daarmee dus ook lid van een 'buiten' categorie is). En zo verder. Ik weet dat iedereen racisme als negatieve connotatie leest, maar het "onderschied maken naar een bepaalde essentie" is net zo goed 'racisme', al noemt niemand dat zo.
Maar het verbergen van de echte wereld, namelijk dat mensen denken in essenties en deze op alles toepassen, en vooral andere mensen, heeft als gevolg dat mensen hun gebrek aan inzicht in hun eigen racisme kunnen verbergen achter onwetendheid, en dát moet niemand willen, lijkt me.
Een voorbeeld: "ik ben geen racist, maar die X moeten echt opgeknoopt worden" en dat soort opmerkingen.
 

Kabouter

Member
Onderscheid maken tussen etnische groepen is geen racisme, racisme is het onderbrengen van mensen in verschillende rassen en geloven in de superioriteit van het ene ras boven het andere.
 

De dingen die NU.nl beweert zijn niet foutjes in de bedrijfsvoering maar ambtsmisdrijven (niet melden/registrereren van geweldsaanwending) en ernstige delicten (ongepast geweldgebruik) en dus een zaak voor de Rijksrecherche/Openbaar Ministerie. Volgens mij rinkelen daar geen alarmbellen.

De aanmaningen van de Nationale Ombudsman over de omslachtige klachtenprocedure en de intern-gerichte houding/cultuur zijn onderbouwd en waardevol. Het sensationele beeld dat NU.nl schetst komt in feite neer op grootschalige corruptie. Nah, ik zie het niet maar laat de redactie vooral blijven graven... dat is de rol van de Vierde Macht in ons land.
 

7threst

Member
Te lang al niet gepost hieroooo! Hooooi! :)

Weird, GAF blijft bij mij laden (draaiende circle in Chrome-tab die aangeeft dat de pagina laadt). Was dit altijd al zo? Op een of andere manier irriteert het me :)

Edit: ineens is het weg, nevermind dus :)
 
Het pietendiscussie is eigenlijk een non-discussie.

Etnocentrisme is waar het werkelijk om gaat.

"De eigen cultuur, of een andere van tevoren bepaalde cultuur, wordt gebruikt om andere culturen in een sociaal-cultureel opzicht te meten.

Het gevoel ergens bij te horen en zich daarnaast te onderscheiden van anderen is belangrijk voor de ontwikkeling van een positief zelfbeeld. Dit zelfbeeld wordt gevormd door een sociale identificatie en een sociale contra-identificatie.

Bij de eerste worden goede eigenschappen van de eigen groep als positief ervaren en bij de tweede worden negatieve kenmerken van anderen benadrukt. Primair is het positieve zelfbeeld gebaseerd op positieve vooroordelen over de eigen groep en negatieve vooroordelen over anderen. Deze combinatie wordt etnocentrisme genoemd."
 

soepje

Member
Te lang al niet gepost hieroooo! Hooooi! :)

Weird, GAF blijft bij mij laden (draaiende circle in Chrome-tab die aangeeft dat de pagina laadt). Was dit altijd al zo? Op een of andere manier irriteert het me :)

Edit: ineens is het weg, nevermind dus :)
Ben een tijdje terug al overgestapt naar Firefox. Chrome lijkt wel erg veel problemen te hebben de laatste tijd.
 

Divius

Member
En ik ben dan weer recentelijk overgestapt van Firefox naar Chrome omdat Firefox me zoveel problemen gaf.

ditisneogaf.gif
 

Linius

Member
Chrome hier zo. Bevalt nog altijd uitstekend. Google weet inmiddels al wat ik het liefst eet op brood en hoe ik naar school fiets maar dat neem ik maar op de koop toe.
 

Aiii

So not worth it
Heb ook helemaal geen problemen met Chrome.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=915580

Wedden dat we binnen een 4 pagina's op een Zwarte Pieten discussie zitten?

Ik wilde dit hier net komen posten, Zwarte Piet snap ik nog wel, dat is de definitie van wat de Amerikanen als Blackface kennen, maar dit is een meid die zich 1:1 verkleed als een karakter, maar dan is het super racistisch dat ze de huidskleur van de betreffende persoon nadoet? Ik zou zeggen het is racistischer (dit is geen woord) om je als een gekleurd persoon te verkleden en die vervolgens als roomblank te doen?

We lijken een hoop op elkaar, maar af en toe voel je echt die enorme cultuurkloof tussen West-Europa en de VS.

Misschien ga ik wel overstappen naar Internet Explorer. Is tegenwoordig best wel hipster volgens mij :p

Don't, just don't. Als Webdev kan ik geen vrienden zijn met mensen die vrijwillig IE gebruiken Peter, doe het niet!
 

Linius

Member
Nog Dutch Gaffers die gaan meedoen met Secret Santa? Zit er zelf best wel aan te denken dit jaar. Het lijkt me wel tof.
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Meh, ik heb een keer meegedaan, niks gehoord van de dude van wie ik secret santa was en zelf niks ontvangen.

/bitter

Wellicht moet ik het nog'n keer een kans geven :)
 

Divius

Member
Lijkt me wel leuk een keertje inderdaad, net als de candy swap.

Enig idee wat voor verzendkosten je kan verwachten als je een degelijk pakket naar de VS mag sturen?
 
Nog Dutch Gaffers die gaan meedoen met Secret Santa? Zit er zelf best wel aan te denken dit jaar. Het lijkt me wel tof.

Ik wil graag meedoen. Ik heb wel goede ervaringen met cadeaus in de VS laten bezorgen via amazon.com, scheelt een hoop gedoe met internationale bezorging.
 

Rolfgang

Member
Rene, wat ben je trouwens in godsnaam in die eerste .gif aan het doen? Je wilt wat pakken, verandert van mening en pakt het dan toch wel op, maar dan met je andere hand.
 
Top Bottom