• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Aha, nu fick tydligen Miljöpartiet igenom en lag som ger illegala invandrare gratis skola, sjukvård och tandvård.

Ibland så undrar man om dem i riksdagen lever på samma planet. Hur kan man ge skolgång och fördelar till folk som egentligen ska bli omhändertagna av polisen? Otroligt motsägande och dyrt då detta kan bara göra landet till ett ännu mer attraktivare land för folk som ska invandra illegalt.

För att rätt till sjukvård är en mänsklig rättighet.

För att om personerna i fråga väl får uppehållstillstånd är det lättare för dem att integrera sig i samhället om de är friska och har kunnat gå i skola.

För att Vårdförbundet, Sveriges Tandläkarförbund, Sveriges Läkearförbund, Svenska Läkaresällspaket och Svensk Sjuksköterskeförening (alltså de som faktiskt utför vården) inte vill vara tvungna att bryta mot den yrkesetik som är grunden till att de valt det yrke de valt. Just de organisationerna tycker dessutom att det nya lagförslaget är på tok för begränsat.

För så som förslaget ligger nu handlar det om vård som inte kan anstå. Alltså vård där en fördröjning kan leda till allvarlig försämring. Med andra ord, ingen vård för kroniska besvär som inte förvärras, eller lindrigare skador.

För att det är sunt jävla förnuft att ge sjuka människor vård.

*skakar näven argt åt dagens ungdom*
 

Keen

Aliens ate my babysitter
För att rätt till sjukvård är en mänsklig rättighet.

För att om personerna i fråga väl får uppehållstillstånd är det lättare för dem att integrera sig i samhället om de är friska och har kunnat gå i skola.

För att Vårdförbundet, Sveriges Tandläkarförbund, Sveriges Läkearförbund, Svenska Läkaresällspaket och Svensk Sjuksköterskeförening (alltså de som faktiskt utför vården) inte vill vara tvungna att bryta mot den yrkesetik som är grunden till att de valt det yrke de valt. Just de organisationerna tycker dessutom att det nya lagförslaget är på tok för begränsat.

För att det är sunt jävla förnuft att ge sjuka människor vård.

*skakar näven argt åt dagens ungdom*

Bra sagt.
 

KAOz

Short bus special
Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag inte speciellt mycket för multiplayer. Men när man lirar i lag med några polare är det riktigt kul. Speciellt också TLOU då det är lag om fyra som gäller vilket passar oss perfekt.

Vi får ge oss ut som ett SWE-GAF lag någon gång. Du, jag, Poetic och Drencrom.

HINT HINT MÖDAFUKKHA!
 

Drencrom

Member
För att rätt till sjukvård är en mänsklig rättighet.

För att om personerna i fråga väl får uppehållstillstånd är det lättare för dem att integrera sig i samhället om de är friska och har kunnat gå i skola.

För att Vårdförbundet, Sveriges Tandläkarförbund, Sveriges Läkearförbund, Svenska Läkaresällspaket och Svensk Sjuksköterskeförening (alltså de som faktiskt utför vården) inte vill vara tvungna att bryta mot den yrkesetik som är grunden till att de valt det yrke de valt. Just de organisationerna tycker dessutom att det nya lagförslaget är på tok för begränsat.

För så som förslaget ligger nu handlar det om vård som inte kan anstå. Alltså vård där en fördröjning kan leda till allvarlig försämring. Med andra ord, ingen vård för kroniska besvär som inte förvärras, eller lindrigare skador.

För att det är sunt jävla förnuft att ge sjuka människor vård.

*skakar näven argt åt dagens ungdom*

Jag vet att det är ett nobelt mål men jag ser själv ingen anledning att folk som är här illegalt ska ha mer fördelar än folk som faktiskt bor och betalar skatt i vårt land då det faktiskt finns folk som skippar tandvården pga kostnader. Antar man att alla illegala invandrare ska få uppehållstillstånd?

Innan jag blir anklagad för xenofobi etc så vill jag säga att jag själv är en andra generationens invandrare från min fars sida och jag anser bara att vår undermåliga integration och för liberala invandringapolitik (och den nuvarande regeringens skattepolitik) underminera vår välfärd.

Vi får ge oss ut som ett SWE-GAF lag någon gång. Du, jag, Poetic och Drencrom.

HINT HINT MÖDAFUKKHA!

Definitivt!

Iaf, fint spelat mannen, var tvungen att dra och handla innan ICA stängde.
 
De ska inte ha mer fördelar, och dethar de inte heller, enligt något förslag. Det förslagen går ut på är att de ska ha samma förslag. Och kostnaden för vård av papperslösa blir om man räknar enligt regeringens största uppskattning till en miljard per år.

Visst är urholkning av välfärden ett problem, men detta är knappast en särskilt stor del i det stora hela.

För att sätta det i pespektiv har de dragit ner skatten med ungefär 70 miljarder per år enbart genom jobbskatteavdragen. Så då är jag mer med på din linje att skattepolitiken är kass. Men vård av papperslösa har vi råd med. Det är lätt värt en miljard att upprätthålla mänskliga rättigheter OCH minska sjuka människors lidande.
 

jorma

is now taking requests
Jag vet att det är ett nobelt mål men jag ser själv ingen anledning att folk som är här illegalt ska ha mer fördelar än folk som faktiskt bor och betalar skatt i vårt land då det faktiskt finns folk som skippar tandvården pga kostnader. Antar man att alla illegala invandrare ska få uppehållstillstånd?

I vilken alternativ verklighet har papperslösa mer fördelar än du och jag?
 

Shining

Member
Varför är jag så jävla snål? Sitter och väntar på att TLoU ska gå ner i pris och blir samtidigt halvt spoilad bara jag öppnar Netscape.
 

Forsete

Member
Jag installerade Windows 3.11 (nostalgitrip å det grövsta) på VMWare för något år sedan. Lyckades ansluta till nätet och fick då köra med en gammal version av Netscape som jag hittade.

Den enda sidan som fungerade var Googles framsida, allt annat dödade stackars Netscape. :p
 

Forsete

Member
Ska köpa så mycket godis... weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Avis!

När jag var liten minns jag två syskon som ALDRIG fick äta socker för sina föräldrar. Så när de var hemma hos oss och fick käka SYLT var det rena rama lyxen.
 

Forsete

Member
Så jag var nära att dö/bli horribelt skadad idag.

En pelarborrmaskin slungade iväg ett skruvstäd på en 25-30 kg 30 cm framför där jag stod. Hade träffat mig i revbenshöjd.

Jag har nyfunnen respekt för dessa maskiner.
 

Paganmoon

Member
Så jag var nära att dö/bli horribelt skadad idag.

En pelarborrmaskin slungade iväg ett skruvstäd på en 25-30 kg 30 cm framför där jag stod. Hade träffat mig i revbenshöjd.

Jag har nyfunnen respekt för dessa maskiner.

Dags att köpa en lott!

In other news.

Minhembio.com verkar vara nere...
 

Labadal

Member
Så jag var nära att dö/bli horribelt skadad idag.

En pelarborrmaskin slungade iväg ett skruvstäd på en 25-30 kg 30 cm framför där jag stod. Hade träffat mig i revbenshöjd.

Jag har nyfunnen respekt för dessa maskiner.

Hade den träffat mig så hade den gått sönder.
 
Tycker nästan synd om dom jag och mina polare möter online i TLOU, kan inte vara kul att förlora så stort som dom gör.

In other news så blev min cykel stulen. Köpte den för 400 spänn i fredags och hittade låset klippt igår...
 

Liljagare

Member
Pizza tårta - köp tre pizzor, lägg bearniesås på en, smacka en pizza ovanpå, mer bea och sista pizzan ovanpå.

Hjärtattack recept? :D
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
Tycker nästan synd om dom jag och mina polare möter online i TLOU, kan inte vara kul att förlora så stort som dom gör.

In other news så blev min cykel stulen. Köpte den för 400 spänn i fredags och hittade låset klippt igår...

Någon gjorde ett kap.

ledsen att höra :(
 

Paganmoon

Member
Så jag var nära att dö/bli horribelt skadad idag.

En pelarborrmaskin slungade iväg ett skruvstäd på en 25-30 kg 30 cm framför där jag stod. Hade träffat mig i revbenshöjd.

Jag har nyfunnen respekt för dessa maskiner.

Tycker nästan synd om dom jag och mina polare möter online i TLOU, kan inte vara kul att förlora så stort som dom gör.

In other news så blev min cykel stulen. Köpte den för 400 spänn i fredags och hittade låset klippt igår...

Universum är åter i balans.
 

Knugen

Member
imyVL37DEn9BM.gif
 

waypoetic

Banned
Jag är på och lirar ikväll. Håller på att fixa med lägenheten inför flytt så jag kickar mest igång PS3:an för Netflix som bakgrundsljud, men ikväll är jag på för lite TLOU! :)
 

Groof

Junior Member
tack snälla som hjälper en latmask som mig!

damn, 550kr+, no deal! Men man kanske kan ta en fika i närheten och lyssna på ändå haha
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Must-own spel till 3DS tack SWE-gaf. Jag kan inget om konsoller längre. *oldman*
 

Ledsen

Member
Must-own spel till 3DS tack SWE-gaf. Jag kan inget om konsoller längre. *oldman*

Vad har du för friend code? 3196-3734-9558
Vet inga must-have-spel för köpte'n nyss och äger NSMB2, MH3 och Animal Crossing, har bara spelat nån timme av NSMB2 och AC.
 
Must-own spel till 3DS tack SWE-gaf. Jag kan inget om konsoller längre. *oldman*

Super Mario 3D Land är en riktigt bra plattformare. GAF tokälskar spelet. Banorna är korta, snabba och fulla av variation. Ghost Recon: Shadow Wars är ett riktigt bra strategispel. De två spelen är de enda två som jag personligen kan rekommendera. Luigi's Mansion 2, Fire Emblem: Awakening och kanske Animal Crossing: New Leaf är spel som jag eventuellt kommer köpa och som alla fans älskar. Skulle du göra en tråd i gaming-forumet skulle nio av tio säga till dig att köpa Fire Emblem utan tvekan. Verkar vara hetaste 3DS-spelet på GAF. Mario Kart 7 är genomruttet och Paper Mario Sticker Star är mediokert. Kid Icarus kommer att bryta din högerhand.
 
Top Bottom