• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Jag är inte särskilt förtjust i någon svensk öl. Pripps Pure är ett okej alternativ till Sol eller Corona på en riktigt varm sommardag. För tillfället har jag ett gäng S:t Eriks IPA i kylen som en kompis donerade till mig. De är okej, men jag dricker hellre en ickesvensk IPA.
 

Forsete

Member
Tack för tipsen. Ska testas.

Gillade mörk förr, men min mage pallar inte riktigt med det längre. Och jag har fattat tycke för ljus.
 
^ Shit asså. Var glad att du i alla fall inte är norra Afrika. Förresten, varför ".co.za"? Antar att "co" kommer från våra herrar till vänster om Norge men förstå inte "za"?
 
Hatar att jobba på lördagar.

Edit: Iofs gillar jag aldrig att jobba. Om någon kunde vara så snäll och ge mig massvis med pengar skulle det uppskattas.
 

Forsete

Member
^ Shit asså. Var glad att du i alla fall inte är norra Afrika. Förresten, varför ".co.za"? Antar att "co" kommer från våra herrar till vänster om Norge men förstå inte "za"?

http://en.wikipedia.org/wiki/.za

.za is the Internet country code top-level domain (ccTLD) for South Africa. It is administered by the ZADNA.
None of the official names for South Africa can be abbreviated to ZA, which is an abbreviation of the Dutch Zuid-Afrika. This is a legacy of when Dutch was an official language in South Africa, before being replaced by Afrikaans, in which the name of the country is Suid-Afrika.
 
Hatar att jobba på lördagar.

Edit: Iofs gillar jag aldrig att jobba. Om någon kunde vara så snäll och ge mig massvis med pengar skulle det uppskattas.

Jag jobbar till 22.15 varje lördag. Det är dubbel lön efter klockan 12 så I'm okay with this. Skulle helst jobba lite mer på söndagar också för då är det dubbel lön hela dagen.


Dumt. Det där borde de få bort, men det kanske är för mycket jobb.
 
nämen titta vem som äntligen lagt upp sin sida.

http://evangelinelilly.com/

Hawt

0906-lst-workout.jpeg

Not hawt


ASså vad är det som händer på den där musings sidan wtf

Haha, aa, det ser verkligen ut som om det från 80-talet.
 
Hur ser universitetsmatte ut egentligen? Vad är målet med kurserna och vad är det egentligen man lär sig? Är det fokus på huvudräkning, att kunna se saker utan att behöva "räkna", att få förståelse och sånt? Använder man vanligen miniräknare på tentorna eller är det bara papper och penna som gäller?
 
Det beror på vilket universitet du går på. I början är det mest mer av samma saker som man går igenom i matte C/D/E/F på gymnasiet. Vi använde oss varken av miniräknare eller formelsamling.
 
Kanske dum fråga men är det någon som vet hur man kan se om datorn har ett ljudkort och vilket det är? Jag vet ärligt talat ingenting om ljudkort. Har googlat men inte hittat någon information, så jag antar att det är en väldigt korkad fråga om ingen tycks ha ställt den tidigare. Har fått fram att ljudkort ofta är integrerade med moderkortet men inte mycket mer än så. Jag vet inte ens vad ett ljudkort gör. Alltså, jag kan ju spela upp ljud på datorn. Måste veta inför ett visst köp. Står ingenting hos återförsäljaren eller tillverkaren heller.

Det beror på vilket universitet du går på. I början är det mest mer av samma saker som man går igenom i matte C/D/E/F på gymnasiet. Vi använde oss varken av miniräknare eller formelsamling.

Typiskt så har man inte miniräknare på tentor om det inte är fysik eller väldigt tillämpad matte.

Har emellertid bara gått upp till MAC på gymnasiet, vilket också är kravet till Systemvetenskap (vilket är den enda egentliga kursen med matte som jag sökt).

Vilka program studerar/studerade ni förresten?
 

strafer

member
Kanske dum fråga men är det någon som vet hur man kan se om datorn har ett ljudkort och vilket det är? Jag vet ärligt talat ingenting om ljudkort. Har googlat men inte hittat någon information, så jag antar att det är en väldigt korkad fråga om ingen tycks ha ställt den tidigare. Har fått fram att ljudkort ofta är integrerade med moderkortet men inte mycket mer än så. Jag vet inte ens vad ett ljudkort gör. Alltså, jag kan ju spela upp ljud på datorn. Måste veta inför ett visst köp. Står ingenting hos återförsäljaren eller tillverkaren heller.





Har emellertid bara gått upp till MAC på gymnasiet, vilket också är kravet till Systemvetenskap (vilket är den enda egentliga kursen med matte som jag sökt).

Vilka program studerar/studerade ni förresten?

Kör - dxdiag
 

Forsete

Member
Vad står det i enhetshanteraren då?

Btw, kopiera in Hårdvaru-ID i Gaaaaaaaaaaaaawgle och sök. Man brukar få fram lite info då.
Ex. mitt äro HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0888&SUBSYS_104383C0
 

Syroc

Tarsier Studios
Hello Sweden-GAF!

I'm planning to go on a road trip around Sweden (and potentially Norway) in a couple of weeks. So far I only have one destination and that is the northern end of Kungsleden trail up north near Kiruna.

Can you recommend any places/hiking trails to see between Malmö and Kiruna?

One of my colleagues suggested to walk the Sörmlandsleden between Gnesta and Mariefred, but I will need to do at least one more stop between that place and the Kungsleden.

I've been to Stockholm before so I can skip that, and I kinda want to avoid the bigger cities anyway.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Har emellertid bara gått upp till MAC på gymnasiet, vilket också är kravet till Systemvetenskap (vilket är den enda egentliga kursen med matte som jag sökt).

Vilka program studerar/studerade ni förresten?

Natur/Natur på gymnasiet, sen Bachelor of Business Administration i USA på University of San Diego, sen lite EU-rätt på Södertörns följt av 60p Statistik på SU. Sen jobb ett gäng år och nu (tog examen 2012) en Master of Science i Nationalekonomi från HHS.
 

waypoetic

Banned
"Between Malmö and Kiruna"

Take out a map. See Kiruna waaay up there? Now go look for Malmö..

That's a whole lot of miles man, it's almost from the most southern part of Sweden up to the most northern part. It's pretty much the entire country.

But no, i don't know any good hiking trails. I could recommend some good mountainbike trails though :D
 

Leezard

Member
Hello Sweden-GAF!

I'm planning to go on a road trip around Sweden (and potentially Norway) in a couple of weeks. So far I only have one destination and that is the northern end of Kungsleden trail up north near Kiruna.

Can you recommend any places/hiking trails to see between Malmö and Kiruna?

One of my colleagues suggested to walk the Sörmlandsleden between Gnesta and Mariefred, but I will need to do at least one more stop between that place and the Kungsleden.

I've been to Stockholm before so I can skip that, and I kinda want to avoid the bigger cities anyway.

The Höga kusten trail , http://www.hogakusten.com/hogakustenleden.html (information in Swedish)
On the site, the trail is split up into several parts, such that you can hike the whole trail or just part of it. You can easily reach each of the ending/starting points of each part by car. There is lodging available somewhere in each part.
If you press on one of the separate links for each part on the site you can see a more detailed map and information about it.


A bit of information in English: (sadly, the English information appears to be scarce).
http://www.hogakusten.com/information/in-english.html

There are sights like Slåttdalsskrevan:
iWrWRajnv5aDF.jpg

A general landscape like this:
iurlj1FWOZSiP.JPG


It's situated around here, the middle/southern part of northen Sweden:
karta-kramfors.png

There are a couple of smaller towns both near the southern, center and northen parts of the trail.
I've lived near here, and I try to visit it each time I come back and visit friends.
 

Syroc

Tarsier Studios
"Between Malmö and Kiruna"

Take out a map. See Kiruna waaay up there? Now go look for Malmö..

That's a whole lot of miles man, it's almost from the most southern part of Sweden up to the most northern part. It's pretty much the entire country.

But no, i don't know any good hiking trails. I could recommend some good mountainbike trails though :D

I know! This country is a lot longer than you'd think!

Wish I had a mountain bike, but having lived in mostly flat, build-up regions for the past 5 years there's been no reason to get one again. :(

The Höga kusten trail , http://www.hogakusten.com/hogakustenleden.html (information in Swedish)
On the site, the trail is split up into several parts, such that you can hike the whole trail or just part of it. You can easily reach each of the ending/starting points of each part by car. There is lodging available somewhere in each part.
Thanks! This looks good. I'll investigate it a bit more tomorrow. I will bring a tent with me so even if there are no huts or other forms of shelter I should be good.
 

Forsete

Member
Ja idag var det varmt, nice!

Jag måste bara dela med mig av en revolutionerande nyhet. Mina herrar, igår hittade jag det perfekta vapnet mot flugorna.

Ta-da!
9230278772_4155d91c98_b.jpg


I shit you not! Givetvis oladdat, man behöver endast skjuta CO2 gas på de lilla svinen så blir de antingen knockade eller sprängda i småbitar (mindre flugor).
På endast 2 kvällar har jag mördat 6 flugor med detta effektiva eminenta vapen.

Frågan är bara om den tar skada av att endast skjuta ut CO2-gas utan att ett skott är laddat? Fjädervapen tar garanterat skada men ser ingen anledning till att en CO2 pistol skulle göra det.

Jag använder hellre detta än "Radar" och sådana giftiga sprayer. Flugsmäckor kan ju vara lite trixiga också eftersom man lätt missar eller har svårt att få en bra vinkel.

Vad tycks? :D
 
Top Bottom