• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Kan inte starta steam av någon anledning. Inte heller shotcutsen till de spel jag har går att starta. Klickar på ikonerna men inget händer. Hjälp!

Skriver här istället för någon annanstans, litar fullt ut på swe-gaf.

Radera system32 så borde det funka höhöhöhöhö
 

zon

Member
Om du kör steam i offline mode, kan du starta spelen då?

Jag har stött på vissa spel på steam som helt enkelt vägrar starta bara för att jag inte hade någon internetuppkoppling för tillfället. Alla har varit single player spel också.
 
Om du kör steam i offline mode, kan du starta spelen då?

Jag har stött på vissa spel på steam som helt enkelt vägrar starta bara för att jag inte hade någon internetuppkoppling för tillfället. Alla har varit single player spel också.

Får inte ens igång steam överhuvudtaget. Körde som administrator men det enda som händer är ingenting.
 
Prova att ta bort filen ClientRegistry.blob. Den kommer att återskapas när du bootar om Steam och det löser en hel del problem.

Du måste aktivera Steams offline mode innan du tappar din internetuppkoppling. Om jag minns rätt så tillåts du vara offline i 30 dagar.
 

waypoetic

Banned
Skulle avinstallera en beta som legat och skräpat på min burk ett bra tag men det ville sig inte pga Steam. Har ingen aning varför jag måste launcha Steam ens då betan inte ligger i mitt Steam-bibliotek. Att det ofta ska vara så jävla krångligt med PC spel...
 

neoism

Member
man I cant believe strafer got banned for that :/


lol Mannen jag inte tro strafer blev förbjudna för att does this mean the same thing?
also anyone know for how long?
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Mannen jag inte tro strafer blev förbjudna för att
:lol :lol :lol :lol :lol
 

waypoetic

Banned
... Och därför säger vi "bannad" istället för att försöka hitta nån passande motsvarighet för ordet på svenska.

Strafer, om du läser det här, we miss ya buddy.
 
man I cant believe strafer got banned for that :/


lol Mannen jag inte tro strafer blev förbjudna för att does this mean the same thing?
also anyone know for how long?

That translation has tons of grammar errors I'm afraid. What translator did you use? I ran it through Google Translate and got a better result, though there were a few issues there as well.
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Borjar sakna Sverige lite :|

Nar kommer solen fram igen? Maj eller?
 
Borjar sakna Sverige lite :|

Nar kommer solen fram igen? Maj eller?
Har du inte hört? Det ska inte bli någon vinter i år. Det är ett steg i ledet att bli större spelare på den internationella planen, locka mer turister vilket är lättare med sol och värme. Carl Bildt utannonserade det på radion i förra veckan.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Har du inte hört? Det ska inte bli någon vinter i år. Det är ett steg i ledet att bli större spelare på den internationella planen, locka mer turister vilket är lättare med sol och värme. Carl Bildt utannonserade det på radion i förra veckan.

Precis, det är också därför Anders Borg klippte av sig hästsvansen. Skulle bli för varmt annars.
 
Så, välkommen tillbaka fest för strafer den 17? Säg inget till honom så det kan vara en överraskning.

Har ni laddat upp med nya badbrallor inför den annalkande nysommaren grabbar? Bildt lovade 25 grader genom hela december.
 
Så, välkommen tillbaka fest för strafer den 17? Säg inget till honom så det kan vara en överraskning.

Har ni laddat upp med nya badbrallor inför den annalkande nysommaren grabbar? Bildt lovade 25 grader genom hela december.

Hey Grass.

Ur alright.

Kom till Uppsala och ta ett glas med mig och Gruuff eller hur det nu stavas.

Jag badar naken såklart. Bildt också.

Litaru'nte på mig elle?

Hur kan jag lita på någon som koreaner anser har litet huvud?

Eller vänta.
 

Forsete

Member
Så, välkommen tillbaka fest för strafer den 17? Säg inget till honom så det kan vara en överraskning.

Har ni laddat upp med nya badbrallor inför den annalkande nysommaren grabbar? Bildt lovade 25 grader genom hela december.

Jag medtager chips. Någon annan får stå för dippen.
 
Asså Uppgift 1.15 grabbar:

Skriv ett program som läser in de sex första siffrorna i ett personnummer. Programmet ska omvandla personnumret till det datum då personen fyller år.

T ex:
Ge de sex första siffrorna i ditt personnummer: 730820
Du fyller år: 20 augusti

a. Förändra ovanstående program så att det kan räkna ut ålder. Utöver de sex första siffrorna ska programmet även läsa in dagens datum. Låt programmet beräkna åldern och därefter skriva ut den. Se mall nedan.

Ex.
Vad är det för datum idag 031015
Ge de sex första siffrorna i ditt personnummer: 800820
Du är 23 år gammal.

Ugh... How even?
 
Bara för att deras huvuden ser ut som ballonger :(

image.php
 
Hey Grass.

Ur alright.

Kom till Uppsala och ta ett glas med mig och Gruuff eller hur det nu stavas.

Jag badar naken såklart. Bildt också.




Hur kan jag lita på någon som koreaner anser har litet huvud?

Eller vänta.
Är på nu i november faktiskt.

Jag medtager chips. Någon annan får stå för dippen.
Så länge någon står för dippen kan jag ta banderollerna.
Asså Uppgift 1.15 grabbar:



Ugh... How even?

Jag har juridik tenta på fredag. Döda mig.
 
Låter inte vidare svårt eller? Lite för lätt tillome då man skriver dagens datum direkt i inputen, istället för att räkna ut det själv. lame...

Jag tar gärna emot hjälp :) Bara för att komma på traven.

Det här är allt jag har:

Code:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace ConsoleApplication4
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Ge de sex första siffrorna i ditt personnummer:");
            string personnummer = Convert.ToString(Console.ReadLine());
            DateTime x = // Nånting;
            Console.WriteLine(x);
            Console.ReadLine();

Vilket är egentligen ingenting. Har testat olika DateTime men allt blir ju bara fel :/

EDIT: Och det är inte bara dagens datum ju. Dagens datum kan till och med jag:

Code:
DateTime today = DateTime.Now;

^ Det är lätt :p
 

Paganmoon

Member
Nu vet jag inte vilket språk du kör, och det var runt 13-14 år sen sist jag skrev en rad kod, och vet inte vad ni fått lära er hittills (brukar ju vara så att man använder det senaste man lärt sig, som jag kommer ihåg det i alla fall :))

Men nu har mina stackars hjärnceller fått jobba och fan, först tänkte jag, enkelt ju, är ju bara att sätta inputen till en integer, men så enkelt var det ju inte, så tänkte jag, hmm, splitta strängen i tre delar med två tal i varje, men det är nog inte riktigt så det är tänkt att ni ska göra va?

josåatt ehhh, lycka till? :) Google kanske

[edit] som sagt vet inte språket men funkar följande tro? Inom paranteserna definerar du vilken sträng som ska parsas, och hur den ska parsas (med yymmdd, kan även sätta yyyymmdd, eller hur nu din input är). Detta är för C#, men bör ju vara någorlunda likt för Java.
Datetime NyDT = DateTime.parsexact(Personnummer, "yymmdd")
 
Nu vet jag inte vilket språk du kör, och det var runt 13-14 år sen sist jag skrev en rad kod, och vet inte vad ni fått lära er hittills (brukar ju vara så att man använder det senaste man lärt sig, som jag kommer ihåg det i alla fall :))

Men nu har mina stackars hjärnceller fått jobba och fan, först tänkte jag, enkelt ju, är ju bara att sätta inputen till en integer, men så enkelt var det ju inte, så tänkte jag, hmm, splitta strängen i tre delar med två tal i varje, men det är nog inte riktigt så det är tänkt att ni ska göra va?

josåatt ehhh, lycka till? :) Google kanske

Paganmoon dammit.

Det är C#, och vi har inte fått lära oss detta. Hmm, vadå splittra i tre delar? Kanske, men då måste man väl göra tre ReadLines, och enligt uppgiften ska jag bara göra en.

Bah, humbug. Du kan ju inte bara komma in och säga "easy as shit" och sen fly.
 

Paganmoon

Member
Paganmoon dammit.

Det är C#, och vi har inte fått lära oss detta. Hmm, vadå splittra i tre delar? Kanske, men då måste man väl göra tre ReadLines, och enligt uppgiften ska jag bara göra en.

Bah, humbug. Du kan ju inte bara komma in och säga "easy as shit" och sen fly.

Men.... driveby-posts... that's like... the latest thing man...
 
Well then.



Juridiktenta*. Phehfh, jurister kan inte ens korrekt svenska.

#språkpolis #dryg #slängutmig #nejnejintehuvudetföre

Bah, är ju inte ens jurist. Men tack för rättningen, hatar egentligen också särskrivningar.

Säger precis som Paganmoon att din uppgift är rätt så lätt. Ser 3 fel i koden efter bara en snabb genomtitt.

Vader är Lukes farsa.

Den första spoilern vara bara för att vara taskig.

Kan inget om kodning.
 
Du fick ju lösningen ju :) funkar det inte? prova

Datetime NyDT = DateTime.ParsExact(Personnummer, "yymmdd", CultureInfo.InvariantCulture)

Vad exakt ska jag göra med den kodremsan? Får fel av den även efter att jag städat den lite:

Code:
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(personnummer, "yymmdd", CultureInfo.InvariantCulture);

Så blir det ändå bara fel. Finns inget som heter CultureInfo i denna kontext enligt Visual Studio, och tar jag bort den får jag bara: "Error: No overload for method 'ParseExact' takes 2 arguments".
 

Paganmoon

Member
Vad exakt ska jag göra med den kodremsan? Får fel av den även efter att jag städat den lite:

Code:
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(personnummer, "yymmdd", CultureInfo.InvariantCulture);

Så blir det ändå bara fel. Finns inget som heter CultureInfo i denna kontext enligt Visual Studio, och tar jag bort den får jag bara: "Error: No overload for method 'ParseExact' takes 2 arguments".

prova att lägga till:

using System.Globalization;

DateTime.ParsExact behöver 3 argument som den säger,
första är strängen du vill konvertera,
andra argumentet är hur du vill att den ska tolkas
tredje är i vilken format (US, UK, SE) den ska vara i.

Jag skrev även fel i det andra argumentet ser jag, bör vara yyMMdd, då små m kan tolkas som minuter.

Edit:
hittade denna fina källa:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/w2sa9yss(v=vs.110).aspx

koden som du ska ersätta din "DateTime x = // Nånting" med är:
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(Personnummer, "yyMMdd", CultureInfo.InvariantCulture);
 
prova att lägga till:

using System.Globalization;

DateTime.ParsExact behöver 3 argument som den säger,
första är strängen du vill konvertera,
andra argumentet är hur du vill att den ska tolkas
tredje är i vilken format (US, UK, SE) den ska vara i.

Jag skrev även fel i det andra argumentet ser jag, bör vara yyMMdd, då små m kan tolkas som minuter.

Edit:
hittade denna fina källa:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/w2sa9yss(v=vs.110).aspx

koden som du ska ersätta din "DateTime x = // Nånting" med är:
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(Personnummer, "yyMMdd", CultureInfo.InvariantCulture);

Tacksam för hjälpen men det fungerar tyvärr inte. Testat allt möjligt. Har läst en hel del från den källan och liknande sidor (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.datetime.aspx#instantiating_datetime).

Visual Studio accepterar inte CultureInfo, och using System.Globalization blir bara en röra; den delar typ upp "using" och "System.Globalization" och ger mig tre felmeddelanden. "'System.Globalization' is a 'namespace', which is not valid in the given context".
 
Verkar dock ändå som att det ska vara något som liknar CultureInfo. VS vill typ att det ska vara något som berättar vilket kultur-specifik format informationen är. Hmm.
 

Paganmoon

Member
Tacksam för hjälpen men det fungerar tyvärr inte. Testat allt möjligt. Har läst en hel del från den källan och liknande sidor (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.datetime.aspx#instantiating_datetime).

Visual Studio accepterar inte CultureInfo, och using System.Globalization blir bara en röra; den delar typ upp "using" och "System.Globalization" och ger mig tre felmeddelanden. "'System.Globalization' is a 'namespace', which is not valid in the given context".

meh :(

Prova definiera Culture info först kanske?
Under string personnummer = whatever
lägg till
Cultureinfo provider = CultureInfo.InvariantCulture
och sen använd provider som sista argumentet i DateTime
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(Personnummer, "yyMMdd", provider);
 
meh :(

Prova definiera Culture info först kanske?
Under string personnummer = whatever
lägg till
Cultureinfo provider = CultureInfo.InvariantCulture
och sen använd provider som sista argumentet i DateTime
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(Personnummer, "yyMMdd", provider);

Finns inget som heter CultureInfo i dessa sammanhang :/ Men "System.Globalization.CultureInfo" kanske? Vet bara inte i vilket sammanhang. Huvudvärk.
 

Paganmoon

Member
Finns inget som heter CultureInfo i dessa sammanhang :/ Men "System.Globalization.CultureInfo" kanske? Vet bara inte i vilket sammanhang. Huvudvärk.

du, ehh, la du till Using System.globalization; längst upp eller la du det mitt i din kod?
Den ska alltså vara längst upp.

Testade just i Visual studio, och
Code:
DateTime NyDT = DateTime.ParseExact(personnummer, "yyMMdd", CultureInfo.InvariantCulture);
Funkar klockrent när jag la till using system.globalization längst upp.

Detta är vad jag har i Visual Studio:

Code:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
using System.Globalization;

namespace ConsoleApplication1
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Ge de sex första siffrorna i ditt personnummer:");
            string personnummer = Convert.ToString(Console.ReadLine());
            DateTime nyDT = DateTime.ParseExact(personnummer, "yyMMdd", CultureInfo.InvariantCulture// Nånting;
            Console.WriteLine(x);
            Console.ReadLine();
        }
    }
}
 
Hmm, det funkar. Det är en bit på vägen i alla fall. Min output ska bli exempelvis "20 augusti".

Te.x.:
Ge de sex första siffrorna i ditt personnummer: 730820
Du fyller år: 20 augusti

Och sist i uppgiften ska programmet även kunna ge en output som berättar ålder, te.x. "Du är 23 år gammal."
 

Paganmoon

Member
Hmm, det funkar. Det är en bit på vägen i alla fall. Min output ska bli exempelvis "20 augusti".



Och sist i uppgiften ska programmet även kunna ge en output som berättar ålder, te.x. "Du är 23 år gammal."

Och jag missade ändå slut på parantes och semikolon i min kod, börjar komma ihåg varför jag slutade leka med programmering, blev ett helvete att leta parenteser när man hade ett par hundra rader kod... Men dagens kompilerare verkar ju rejält vettiga i alla fall. På min tid så...
 
Top Bottom