• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Forsete

Member
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-ukrainakrisen_3429332.svd?sidan=8

Visst finns det säkerligen viss sanning i detta. Ryssarna vill veta hur de ska göra "om det skulle krävas". Sverige hade också sådana krigsplanläggnigar (krigsfall 1, 2 och 3 i olika kategorier) förr i tiden.

Om man skulle ta och bygga upp försvaret igen, skulle det för det första ta cirka 10 år (ungefär lika lång tid som det tog att rasera försvaret) och kosta hundratals miljarder, sannolikt mer än vad man hittills sparat på att lägga ner försvaret.

I tider som dessa kanske det inte skulle vara helt fel med lite beredskap. Inte för att krig är speciellt sannolikt, men OM. Dessutom ger det JOBB, något vi lider akut brist av i detta landet. Teknisk utveckling, beredskap i katastroflägen. Hur skulle Sverige klara av en Estoniakatastrof idag? 1994 var det militärens helikoptrar som fiskade upp folk ur vattnet. Man kanske skulle klara av en evakuering likt den som INTE skedde vid Tsunamikatastrofen (försvaret ville köpa in Boeing C-17 Globemaster III men fick det inte. Nu är man "delägare" i några som EU köpt. Hur troligt är det att vi får tillgång till dom om det hettar till?).
 

MacNille

Banned
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-ukrainakrisen_3429332.svd?sidan=8

Visst finns det säkerligen viss sanning i detta. Ryssarna vill veta hur de ska göra "om det skulle krävas". Sverige hade också sådana krigsplanläggnigar (krigsfall 1, 2 och 3 i olika kategorier) förr i tiden.

Om man skulle ta och bygga upp försvaret igen, skulle det för det första ta cirka 10 år (ungefär lika lång tid som det tog att rasera försvaret) och kosta hundratals miljarder, sannolikt mer än vad man hittills sparat på att lägga ner försvaret.

I tider som dessa kanske det inte skulle vara helt fel med lite beredskap. Inte för att krig är speciellt sannolikt, men OM. Dessutom ger det JOBB, något vi lider akut brist av i detta landet. Teknisk utveckling, beredskap i katastroflägen. Hur skulle Sverige klara av en Estoniakatastrof idag? 1994 var det militärens helikoptrar som fiskade upp folk ur vattnet. Man kanske skulle klara av en evakuering likt den som INTE skedde vid Tsunamikatastrofen (försvaret ville köpa in Boeing C-17 Globemaster III men fick det inte. Nu är man "delägare" i några som EU köpt. Hur troligt är det att vi får tillgång till dom om det hettar till?).

Jag är all in på att bygga upp försvaret. Det är en skam vad som har hänt. Man ska inte låta politker eller ekonomier sköta om ett lands försvars.
 
Ska vi rakt ner i hen-helvetet igen alltså?

Jag brydde mig inte så mycket om ordet förut, och tyckte också att det var lite löjligt. Men jag har kommit att uppskatta det mer på senare tid. Jag skriver t.ex. för tillfället min kandidatuppsats om ämnet transpersoner/transsexuella. I det sammanhanget är hen är väldigt användbart ord och jag förstår varför det behövdes i från första början.

Att ordet inte låter sig översättas ser jag inte som något dåligt heller, det är väl snarare så att detta gör alla andra språk fattigare. Jag förstår inte hur ett ord som faktiskt har en reell innebörd skulle vara dåligt för vårt språk. Det är lite samma som när människor tycker att "lagom" är dåligt för att det inte finns på engelska. Fika och blunda finns inte heller på engelska men är ytterst användbara.

Sättet hen introducerades på var inte direkt bästa tänkbara däremot. Det har sin användning i språkbruket men är inte något som gemene man egentligen behöver ha i åtanke under sitt vardagliga liv, vilket det i princip introducerades som.

För långt, läste inte
Hen förtjänar sin plats i det svenska språket, att ett ord inte existerar på andra språk är snarare ett minus för dessa än för det svenska.

Ordet "hen" används dock sällan för just transsexuella. Det används i vardagsbruk utan mening. Även i transsexuellt sammanhang tycker jag att det låter dumt. Om en person väljer att byta kön: fine. Om en person gillar att klä ut sig till ett annat kön: fine. Men oavsett vad är du antingen en man eller kvinna. Vilken du väljer är upp till dig. Bland alla arter på jorden finns det två kön och det räcker gott.

Vissa menar att man i andra sammanhang måste skriva "han eller hon" och att "hen" då blir kortare, men att skriva "den" eller "denne" funkar utmärkt, te.x. i en text om att släcka lampan när man lämnar rummet: "Den som sist lämnar rummet skall släcka lampan." En del hade valt att skriva "hen" istället för "den". Idioti.

Jag ser inga som helst argument för att "hen" skulle vara ett vettigt ord eller ens ett ord som behövs.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-ukrainakrisen_3429332.svd?sidan=8

Visst finns det säkerligen viss sanning i detta. Ryssarna vill veta hur de ska göra "om det skulle krävas". Sverige hade också sådana krigsplanläggnigar (krigsfall 1, 2 och 3 i olika kategorier) förr i tiden.

Om man skulle ta och bygga upp försvaret igen, skulle det för det första ta cirka 10 år (ungefär lika lång tid som det tog att rasera försvaret) och kosta hundratals miljarder, sannolikt mer än vad man hittills sparat på att lägga ner försvaret.

I tider som dessa kanske det inte skulle vara helt fel med lite beredskap. Inte för att krig är speciellt sannolikt, men OM. Dessutom ger det JOBB, något vi lider akut brist av i detta landet. Teknisk utveckling, beredskap i katastroflägen. Hur skulle Sverige klara av en Estoniakatastrof idag? 1994 var det militärens helikoptrar som fiskade upp folk ur vattnet. Man kanske skulle klara av en evakuering likt den som INTE skedde vid Tsunamikatastrofen (försvaret ville köpa in Boeing C-17 Globemaster III men fick det inte. Nu är man "delägare" i några som EU köpt. Hur troligt är det att vi får tillgång till dom om det hettar till?).

Förstår inte varför Ryssarna håller på. Varför ska alla bråka jämt?
 

Groof

Junior Member
Vad skulle de ens vilja ha från Sverige? Vi har god gröt, IKEA korv och dyr alkohol. Är det så jäkla tilltalande?
 
Ordet "hen" används dock sällan för just transsexuella. Det används i vardagsbruk utan mening. Även i transsexuellt sammanhang tycker jag att det låter dumt. Om en person väljer att byta kön: fine. Om en person gillar att klä ut sig till ett annat kön: fine. Men oavsett vad är du antingen en man eller kvinna. Vilken du väljer är upp till dig. Bland alla arter på jorden finns det två kön och det räcker gott.

Vissa menar att man i andra sammanhang måste skriva "han eller hon" och att "hen" då blir kortare, men att skriva "den" eller "denne" funkar utmärkt, te.x. i en text om att släcka lampan när man lämnar rummet: "Den som sist lämnar rummet skall släcka lampan." En del hade valt att skriva "hen" istället för "den". Idioti.

Jag ser inga som helst argument för att "hen" skulle vara ett vettigt ord eller ens ett ord som behövs.

Bland transsexuella är hen inte speciellt användbart. Men det finns många andra som inte identifierar sig som varken han eller hon, vill dessa bli kallade för hen ser jag inga problem med detta. Tvåkönssystemet är normen idag men det har inte alltid varit någon självklarhet enligt vissa. Källa Därför ser jag inte vari problemet ligger om någon vill identifiera sig själv som en hen. Det berör inte mig på något vis.

Att hålla på med "hen sist ut släcker" kan vara lite löjligt det medger jag. Det var precis det jag menade med att ordet introducerades fel. Det är bra att ordet finns men jag ser ingen användning för det i vardagligt tal.

En snabb googling visar förövrigt att finskarna har en motsvarighet till hen, nämligen "hän".
 
Bland transsexuella är hen inte speciellt användbart. Men det finns många andra som inte identifierar sig som varken han eller hon, vill dessa bli kallade för hen ser jag inga problem med detta. Tvåkönssystemet är normen idag men det har inte alltid varit någon självklarhet enligt vissa. Källa Därför ser jag inte vari problemet ligger om någon vill identifiera sig själv som en hen. Det berör inte mig på något vis.

Att hålla på med "hen sist ut släcker" kan vara lite löjligt det medger jag. Det var precis det jag menade med att ordet introducerades fel. Det är bra att ordet finns men jag ser ingen användning för det i vardagligt tal.

En snabb googling visar förövrigt att finskarna har en motsvarighet till hen, nämligen "hän".

Well then what the fuck, mr. Grass? I vilket sammanhang är det som hen har användning? Enbart för personer som inte vill identifiera sig som en han eller hon? Okej, hur många kan det vara? Jag har inga siffror men det kan verkligen inte vara ett femsiffrigt tal i Sverige, knappte ens fyrsiffrigt. Och även då håller jag inte med om det; jag står fast vid att man verkligen borde välja ett kön.

Men ordet används som sagt sällan ens i dessa sammanhang.
 
Well then what the fuck, mr. Grass? I vilket sammanhang är det som hen har användning? Enbart för personer som inte vill identifiera sig som en han eller hon? Okej, hur många kan det vara? Jag har inga siffror men det kan verkligen inte vara ett femsiffrigt tal i Sverige, knappte ens fyrsiffrigt. Och även då håller jag inte med om det; jag står fast vid att man verkligen borde välja ett kön.

Men ordet används som sagt sällan ens i dessa sammanhang.

I relation till transpersoner och kanske mer specifikt intergender kan jag absolut se ordets användning. Transsexuella brukar identifiera sig som antingen man eller kvinna däremot.

Poängen är mer att om en person vill identifiera sig som någonting utanför tvåkönssystemet så ser jag ingen anledning till att denne inte skulle få använda pronomen hen till det ändamålet. Spelar ingen roll om det är 1 person, 100 personer eller 100 000 personer. Varför frånta någon den möjligheten?

Sorry till resten av swe-gaf, kanske inte det roligaste att läsa om.
 

MacNille

Banned
Så en av mina gamla vänner har blivit ett sådan jävla militant vegetarian att jag blir galen på honom. Hans jävla status på facebook är helgalan (är inte långtifrån att jämför nazism med kycklingar snart) och man vill bara ryta åt honom. ARRGHH-.
 

jorma

is now taking requests
Så en av mina gamla vänner har blivit ett sådan jävla militant vegetarian att jag blir galen på honom. Hans jävla status på facebook är helgalan (är inte långtifrån att jämför nazism med kycklingar snart) och man vill bara ryta åt honom. ARRGHH-.

Ser inte problemet. När han inte äter kött så blir det ju mer över till dig! Du borde tacka honom istället.
 

jorma

is now taking requests
Tycker bara att när han jämför äta kött med mord att det går fan mig för långt.

Berätta för honom att du från och med nu kommer att äta dubbelt så mycket bacon och ägg så länge han hetsar. Och dedikera extrakonsumtionen till honom.
Bara för att se vad som händer lixom.
 

Forsete

Member
Förstår inte varför Ryssarna håller på. Varför ska alla bråka jämt?

Dat imperialism. Känns lite som att Putin (Pudin på amerikansk engelska) vill visa jänkarna att han fortfarande är med i gemet. Ryssarna rustar upp medans Europa har kantrat och snart kanske splittras inifrån.

Vad skulle de ens vilja ha från Sverige? Vi har god gröt, IKEA korv och dyr alkohol. Är det så jäkla tilltalande?

Strategisk geografisk plats, skulle jag kunna tänka mig. Sverige har en del naturresurser. Järnmalm (och andra metaller), uranmalm och så givetvis HKH Gustaff.
Nu lär ju knappast en enskild invasion av Sverige ske, utan det skulle ske i ett större sammanhang.
 
Tycker bara att när han jämför äta kött med mord att det går fan mig för långt.

Mm, löjligt. Känner du att du inte kan ignorera det är det bästa sättet att svara det med en små-ironisk/små-lustig kommentar.

I relation till transpersoner och kanske mer specifikt intergender kan jag absolut se ordets användning. Transsexuella brukar identifiera sig som antingen man eller kvinna däremot.

Poängen är mer att om en person vill identifiera sig som någonting utanför tvåkönssystemet så ser jag ingen anledning till att denne inte skulle få använda pronomen hen till det ändamålet. Spelar ingen roll om det är 1 person, 100 personer eller 100 000 personer. Varför frånta någon den möjligheten?

Well, jag har redan uttryckt min åsikt i ämnet.

Sorry till resten av swe-gaf, kanske inte det roligaste att läsa om.

Detta är en av anledningarna till att den här tråden suger. Ingen skriver något på en vecka, sedan är det lite drive-by-trolling och facebook-uppdateringar. Så fort någon tar upp ett ämne som faktiskt går att diskutera vidare och är av någon vikt är det "oj shit sorry att jag tog upp det." Suck. Vad finns forum för ens.

Dat imperialism. Känns lite som att Putin (Pudin på amerikansk engelska) vill visa jänkarna att han fortfarande är med i gemet. Ryssarna rustar upp medans Europa har kantrat och snart kanske splittras inifrån.

Blir så trött på det. Sjukt kontraproduktivt för ALLA. Ryssarna har redan störst land i världen till ytan så expansionsplats finns det. Handlar bara om att visa någon makt. Tänk om de kunde lägga pengarna på annat. De lägger miljoner/miljarder på militären och konsekvensen blir då att andra länder också måste lägga pengar på militären. Vips så har konsekvensen blivit att länders utveckling saktas ner eftersom vi länger pengar på sådant som är icke-väsentligt.

Ryssland kan inte ens hålla sitt eget land i kontroll anyway, inte en chans att de skulle klara av att styra något Sovjetunion-liknande. Inbördeskrig på nolltid.
 
Well, jag har redan uttryckt min åsikt i ämnet.

Detta är en av anledningarna till att den här tråden suger. Ingen skriver något på en vecka, sedan är det lite drive-by-trolling och facebook-uppdateringar. Så fort någon tar upp ett ämne som faktiskt går att diskutera vidare och är av någon vikt är det "oj shit sorry att jag tog upp det." Suck. Vad finns forum för ens.

Okej. Tänkte mest på att det var en hen diskussion för typ ett år sen där alla blev hatade alla mer eller mindre.

Angående militanta vegetarianer så kan dom bli rätt så för mycket. Struntar fullständigt i om någon vill vara gräsätare men låt mig äta mitt. Bacon är ju typ det godaste som finns liksom.
 

KAOz

Short bus special
Nu får ni hålla tummarna för mig Swe-GAF. Precis fått reda på att min gruppchef på jobbet har rekommenderat mig för en ny tjänst.
Som gruppchef.

Är ett antal som söker den positionen men utan rekommendationer från sina chefer. Så jag passade på att ansöka med det i ryggen.

Nu hoppas vi.
 

MBR

Banned
^god lycka
FÄRJESTAD I FINAL

JAg kan inte
kfoisabiufuiaufieuifbuebufbuebiufbuewbajfnkölds ncv nvfindokpeiwrhpurgynjdsafdsöflnkdasnöklfdsa


YÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
 

obin_gam

Member
d0iRpzT.jpg


Sveriges politiska partier möter varandra i Starcraft 2 och allt streamas här: http://www.twitch.tv/livingontheladder

Spelchema:
13.00 Nazister vs Kommunister
Sverigedemokraterna vs Vänsterpartiet
14.00 Hackerz vs. Bönder
Piratpartiet vs Centerpartiet
15.00 Blåställ vs. Kostymer
Socialdemokraterna vs Nya Moderaterna
16.00 Republikaner vs. Hippies
Folkpartiet Liberalerna vs Miljöpartiet de gröna
17.30 Semifinal 1
18.30 Semifinal 2
20.00 Final
 

Bri

Member
^god lycka
FÄRJESTAD I FINAL

JAg kan inte
kfoisabiufuiaufieuifbuebufbuebiufbuewbajfnkölds ncv nvfindokpeiwrhpurgynjdsafdsöflnkdasnöklfdsa


YÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Grattis. Känns dock som att SAIK kommer spela hem guldet igen, 4-0 i matcher.
 

MacNille

Banned
Urghel! Hur fan lyckades han med det?

Han tappade en vikt på sin hand. Den blev inte helt avsliten (fingertoppen tog tydligen mest skada) men det var en massa blod där han hade gjort det (och andra delar av fingertoppen). Jag hörde inte när det hände trots att jag var bara 20 m från honom. Hörde inte ens ett skrik.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Han tappade en vikt på sin hand. Den blev inte helt avsliten (fingertoppen tog tydligen mest skada) men det var en massa blod där han hade gjort det (och andra delar av fingertoppen). Jag hörde inte när det hände trots att jag var bara 20 m från honom. Hörde inte ens ett skrik.

Han grymtade väl lite, körde klart sitt set, och sen kauteriserade han såret genom att sätta en löpband på högsta hastighet och hålla fingret mot bandet.
 

Forsete

Member
Någon som vill köpa grafikkort? GTX 780 för 3490 kr

Det blir en fin uppgradering från mitt 560 ti.

Mitt 580 GTX får duga ett tag till. :p

Men det är nog dags för en overhaul på denna datorn snart. Jag byggde den 2009, men GPU och HDD har uppdaterats sen dess.
Men WTF, den fungerar ju utmärkt fortfarande. Startar på 15 sekunder tack vare SSDn. :)
 

0OoO0

Member
Planning to visit Sweden for two weeks from 7th July - 21st July. I've already stayed in Stockholm for 3 days and did all the main touristy things e.g. Skansen, Gamla Stan, Vasa Museum, etc. Where else would you guys recommend I check out? Thinking sailing to the Archipelago, visiting Umea, Gotland, Gotheburg...
 

Forsete

Member
Ett måste? Jag har aldrig varit där :/ Får ta mig dit snart.

Medeltidsstad ftw bro!
-------------------------------------

Bokrekk, även om jag inte läst klart den än.
I år är det ju 100 år sedan första världskriget började. Man är ju tyvärr ganska dåligt påläst om just den slakten, men tar tag i det nu och köpte denna boken.
http://www.bokus.com/bok/9789186297008/forsta-varldskriget/

Gillar den än så länge. Den ger en ganska bra överblick av kriget, inte så mycket djupdykningar (än så länge).
Sjukast so far: Tyskarnas krigsplan som gick efter tidtabeller.. Vad händer om man stöter på motstånd som sabbar tidsplanen? Jo man öser på folk, vilket resulterar i massvis med döda.
Fransmännen avrättade över 400 av sina egna för "feghet" tex. att någon råkade somna på sin post.. Ett annat exempel var en som blev tillfångatagen av tyskarna, när han sedan lyckades ta sig tillbaka till den franska linjen dömdes han till döden för att ha lämnat sin post. I sitt sista brev till sin fru skrev han att han hade varit säkrare hos tyskarna. :/ Wtf?
Att ge Tyskland skulden för allt var ett stort fett misstag. Enter Adolphus Hitlerus.
 
På tiden att gå med i NATO, men regeringen är ändå för inkompetent för att göra något så logiskt. Dock är jag tveksam till att NATO bara skulle se på medan Sverige blev ryskt. Det ligger i deras intresse att Sverige är vän med dem; såväl ekonomiskt, politiskt som militärt- Tomma hot.
 

MacNille

Banned
Jag tycker själv att vi ska gå med i NATO, och jag tycker att det är så undligt att våra politker tror att de både kan ha kakan och samtidigt äta den.
 

Liljagare

Member
Ja, konstigt nog har vi ju redan nato anpassat det mesta, av det lilla vi har kvar, så det är politikerna som inte vill.. :}

Kanske blir annat ljud om Putin fortsätter.
 
Top Bottom