• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Forsete

Member
Gutt att få klä sig lite varmt. Bättre detta än svinkalla morgnar och svinvarma eftermiddagar.

I embrace you, höst.
 

strafer

member
Tror GAF försöker tala om något för mig.

keerRte.png
 

Forsete

Member
Minns att jag hade en gympalärare från Estland när jag gick i mellanstadiet, vars son dog i den olyckan. :/

Min farbror var polis i Stockholm på den tiden, och det var tydligen en hel de av hans kollegor som strök med. :/

Konstigt att ingen gjort en film a la Titanic om Estonia.

Det finns en, har inte sett.
http://www.imdb.com/title/tt0313250/

Det är väl inte heller så glamoröst att göra en film om en gammal färja vs. ett lyxfartyg.
 

Farks!

Member
20 år sen Estonia, 10 år sen tsunamikatastrofen. Båda katrastroferna hade att göra med vatten. Sammanträffande?

*X-Files theme*
 

strafer

member
Grundskolan och gymnasiet kommer att genomgå förändringar de kommande åren. Efter förhandlingar har Socialdemokraterna och Miljöpartiet nått sin första överenskomelse.]

Gymnasiet ska bli obligatoriskt för elever upp till 18 år, lärarna ska bli fler och klasserna mindre är några av nyheterna, som presenterades i dag.

ok
 

Liljagare

Member
Tycker obligatorisk gymnasie låter bra, fast iofs, så tycker inte jag att jag någonsin direkt haft nytta av min utbildning efter skolan.. Jekla IT-krash.. :p
 

CoolOff

Member
Mindre klasser är ju positivt. Vet inte riktigt hur stora klasserna är idag, vi var 30-31, men ganska lugna så det gick bra ändå.

Har snackat en del med vårt kommunalråd (S) som nördat in sig på skolforskning, och tydligen är mindre klasser = bättre resultat en total myt efter femte klass. Det är något som låter bra, och därför har man totalt anammat det som lösning.
 
99 % av alla ungdomar påbörjar väl en gymnasieutbildning i alla fall? Vet inte hur många som går alla tre år men jag antar att det redan är en vida majoritet. Mindre klasser är i alla fall bra och på tiden, om det nu kommer att ske.
 

Bri

Member
Har snackat en del med vårt kommunalråd (S) som nördat in sig på skolforskning, och tydligen är mindre klasser = bättre resultat en total myt efter femte klass. Det är något som låter bra, och därför har man totalt anammat det som lösning.

Det här låter intressant. Jag vill läsa mer om detta. Var gör jag det?
 

Drencrom

Member
Har snackat en del med vårt kommunalråd (S) som nördat in sig på skolforskning, och tydligen är mindre klasser = bättre resultat en total myt efter femte klass. Det är något som låter bra, och därför har man totalt anammat det som lösning.

Måste säga att jag är lite skeptisk, skulle gärna vilja läsa den forskningen.

Jag skulle säga iallafall att mindre klasser i sig inte ger 'bättre resultat', men utifrån mindre klasser så kommer skolor vara tvungna att ha mer lärare vilket innebär att enskilda lärare har färre elever att ansvara över vilket i sig bör innebära bättre arbetsfördelning, mindre stress och att klassföreståndare generellt har bättre koll på eleverna dem har (hur det går för dem kunskapsmässigt, deras välmående etc)
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
Något som jag skulle ha uppskattat när jag gick i gymnasiet vart ett en till två terminers jobbpraktik eller dylikt inom sin inriktning emellan år 2 och 3, så att man hade möjlighet att både se om det man studerade emot var nått man verkligen ville göra samt att skaffa sig kontakter för eventuellt jobb efter studenten.
 

Keasar

Member
Spelar ingen roll hur opassande den är, en t-shirt med "SD=Rasister" är fortfarande ett snyggare plagg än den svenska folkdräkten.
 

jorma

is now taking requests
Spelar ingen roll hur opassande den är, en t-shirt med "SD=Rasister" är fortfarande ett snyggare plagg än den svenska folkdräkten.

Skulle också hellre ta tishan, folkdräkter är ganska vedervärdiga överlag. Men samtidigt förväntar man väl sig någonstans att en riksdagsledamot ska bete sig lite mognare än en 14-åring som precis lärt sig att Ta Ställning Mot Allt Som Jag Tycker Är Fel.
 

Drencrom

Member
Inte oväntat att det var en vänsterpartist, dem brukar vara mest juvenil när det kommer till SD. Peka finger under valvakan, anti-rasisim ramsor etc.
 

waypoetic

Banned
Inte oväntat att det var en vänsterpartist, dem brukar vara mest juvenil när det kommer till SD. Peka finger under valvakan, anti-rasisim ramsor etc.

Så fort SVT gav dom air time så började dom jubla, skrika och applådera för... Ja, vad fan då? Senare så var det bara kampsånger och fuck you's.

Löjligt.
 

jorma

is now taking requests
Eftersom jag åkt på en massa bortamatcher med Ohly så säger jag: Håll snattran! Ohly är en man av folket, till skillnad från högerextremisten Tralalalu. Om Lasse gav henne fingret så förtjänade hon fingret! :)
 
Jag ogillar verkligen det sverigedemokraterna står för, men när Ohly vägrade skaka hand med Åkesson kände jag bara att Ohly var ett stort barn som vägrar respektera andras åsikter.
 

Forsete

Member
Eftersom jag åkt på en massa bortamatcher med Ohly så säger jag: Håll snattran! Ohly är en man av folket, till skillnad från högerextremisten Tralalalu. Om Lasse gav henne fingret så förtjänade hon fingret! :)

Hon må förtjäna det (vet inte vem hon är TBH). Men så ska inte en partiledare bete sig.
Hen ska vara känslokall, analytisk, helst har fluga och monokel.
Hen ska inte få en massa aggroutbrott helt random.

Tänk om hen skulle bli statsminister? Vilket KAOS.

"Förklara per omgående krig med USA. Väpna de väpnade styrkorna. Jag har just blivit KRÄNKT av Obamas uttalande om att kommunism dödat flest människor av alla diktatoriska ideologier, vilket är fel!"

KAOS!

Hen.
 
Top Bottom