• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Minamu

Member
Hade tänkt ta Shiverpeaks (fyfan vad less jag är på all snö som Norn redan xD) men det var fullt när jag väl lyckades göra en gubbe.

Är det ens tillåtet på gaf att skriva på andra språk än engelska? Särskilt såhär mycket som vi gör? Rätt säker att jag sett folk bli tillsagda att sluta när det varit i allmänna trådar i alla fall.
 

aku:jiki

Member
pfft, du satt och dissade party ständigt veckorna innan jag började köra GW2.
Jag hade 3G-internet de veckorna, fool.

...Det är ju precis vad du gör i baby-CS...
Du kan ju inte på allvar tro att någon spelar något FPS över huvud taget för att gå upp i rank? För övrigt tycker jag att det är jättekul att oändliga mängder på internet tror att rekylkontroll är värsta grejen som separerar agnarna från vetet.

Waypoetic said:
Jupp. Apple's telefoner, MP3-spelare och tablets får tummen upp från mig.
Nu trollar du ju bara.
 

Zeppelin

Member
Det hade jag fan gjort om det här inte var mer åt jobbkontakter-hållet, folk som det inte vore helt smart att dissa helt. :(

De tycker att det här är en vettig och viktig blogg också:
http://machoikollektivtrafiken.se/

Skjut mig.

Oerhört glädjande att DN satte ner foten i hen-debatten dock. Det var synnerligen underhållande att se Twitter explodera igår morse. En ljusspringa i det veritabla mörker som är det svenska mediala etablissemanget.
 

Ledsen

Member
Skjut mig.

Oerhört glädjande att DN satte ner foten i hen-debatten dock. Det var synnerligen underhållande att se Twitter explodera igår morse. En ljusspringa i det veritabla mörker som är det svenska mediala etablissemanget.

Det var ju rent idiotiskt av DN. Varför skriva hon/han när det finns ett bättre ord som ändå kommer att vara helt okontroversiellt och normalt om några år? Argumentet att de inte ville göra ett queerpolitiskt ställningstagande blir ju dessutom irrelevant så fort man ser reaktionerna på nätet (mycket positiva sådana från bakåtsträvare som SD), och det borde DN ha insett.
 

aku:jiki

Member
Det var ju rent idiotiskt av DN. Varför skriva hon/han när det finns ett bättre ord som ändå kommer att vara helt okontroversiellt och normalt om några år? Argumentet att de inte ville göra ett queerpolitiskt ställningstagande blir ju dessutom irrelevant så fort man ser reaktionerna på nätet, och det borde DN ha insett.
Alltså, den där trollingen är ju bara rent av taskig. Jag ser nog av det där på Facebook, lägg av!
 

Puddles

Banned
Hi guys.

I've wanted to visit Sweden for some time now. How much money do you think someone would need for a good two week visit with budget accommodations?
 

Ledsen

Member
Alltså, den där trollingen är ju bara rent av taskig. Jag ser nog av det där på Facebook, lägg av!

Ny regel i tråden: argument = ja tack, förlöjligande utan motargument = nej tack
Underligt hur de flesta som passionerat hatar "hen" inte bjuder på några argument bortom "det är ett löjligt ord" eller "killar och tjejer är olika"

Hi guys.

I've wanted to visit Sweden for some time now. How much money do you think someone would need for a good two week visit with budget accommodations?

Depends on where you're going. Stockholm is way more expensive than the rest of the country.
 

KAOz

Short bus special
Hi guys.

I've wanted to visit Sweden for some time now. How much money do you think someone would need for a good two week visit with budget accommodations?

As everywhere, it fully depends on which city you are aiming to visit. What you are going to do. And specially, where you are going to stay for the duration.
 

Ledsen

Member
BTW guys, I forgot myself there, but as Minamu correctly says this is an English language forum and I'm pretty sure threads that the mods can't moderate because they don't understand the language are a no-no
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Det var ju rent idiotiskt av DN. Varför skriva hon/han när det finns ett bättre ord som ändå kommer att vara helt okontroversiellt och normalt om några år? Argumentet att de inte ville göra ett queerpolitiskt ställningstagande blir ju dessutom irrelevant så fort man ser reaktionerna på nätet (mycket positiva sådana från bakåtsträvare som SD), och det borde DN ha insett.

Nej, det finns inget bättre ord. Just nu känns hen bara som ett skämt, och används just som det i hela min bekantskapskrets.
 

KAOz

Short bus special
BTW guys, I forgot myself there, but as Minamu correctly says this is an English language forum

Well, öuhm, look at the Duth thread aswell. Hardly any english there. :p
Same with the German thread I think.

So, don't think they mind if we speak the native language in an OT dedicated to the country.
 

Ledsen

Member
Nej, det finns inget bättre ord. Just nu känns hen bara som ett skämt, och används just som det i hela min bekantskapskrets.

Underligt hur de flesta som passionerat hatar "hen" inte bjuder på några argument bortom "det är ett löjligt ord" eller "killar och tjejer är olika"

Well, öuhm, look at the Duth thread aswell. Hardly any english there. :p
Same with the German thread I think.

So, don't think they mind if we speak the native language in an OT dedicated to the country.

And a mod posts in there as well. That's that I guess :)
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Today, I'm officially arbetslös igen.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
And a mod posts in there as well. That's that I guess :)


Who said anything about hate? And that's quite the generalizing statement there, care to back it up? :)

I just find the whole thing ludicrous. I'm fine with not pushing kids into gender roles, but do we really need a new word for that? Imo, no. And for those parents who refuses to divulge the gender of their kid/s, well, I think that will do more harm than good, and just confuse their children.


Fuck yoshi, that sucks :(
 

aku:jiki

Member
Ny regel i tråden: argument = ja tack, förlöjligande utan motargument = nej tack
Underligt hur de flesta som passionerat hatar "hen" inte bjuder på några argument bortom "det är ett löjligt ord" eller "killar och tjejer är olika"
För det första är det ett fabricerat ord skapat för att understryka småsinta politiska agendor, inte för att det faktiskt fyller ett syfte. Den typen av beteende är jag skarpt emot, speciellt när det finns oändligt mycket viktigare frågor att engagera sig i. Folk bör inte slösa sin tid och energi på meningslösa debatter som denna, medan ingen verkar bry sig om t.ex. att statliga pensionsfonden är i princip tom. Det nämner ingen men det finns oändliga bloggar, krönikor och facebook-rants om denna "viktiga debatt," och det är ju bara rent av sinnessjukt.

Dessutom är det ett dåligt ord rent grammatiskt sett, "han" och "hon" fyller viktiga grammatiska funktioner. Ponera förvirringen om du läser en artikel om en man och en kvinna och det står "hen" hela tiden, vilket lämnar dig utan aning om vem fan de pratar om. Visst kan man stava ut namnen konstant i nyhetsartiklar, men i skönlitteratur vore det ganska absurt och stilistiskt efterblivet.

Så, nej, det ordet kommer inte bli normalt utan det kommer förbli en patetiskt meningslös debatt tills det dör ut och glöms bort.
 

Ledsen

Member
Dessutom är det ett dåligt ord rent grammatiskt sett, "han" och "hon" fyller viktiga grammatiska funktioner. Ponera förvirringen om du läser en artikel om en man och en kvinna och det står "hen" hela tiden, vilket lämnar dig utan aning om vem fan de pratar om. Visst kan man stava ut namnen konstant i nyhetsartiklar, men i skönlitteratur vore det ganska absurt och stilistiskt efterblivet.

Du har helt missuppfattat debatten. Det handlar inte om att ta bort han eller hon, utan om att använda "hen" när man inte vet kön, istället för tex "han/hon", "personen" eller liknande. Mycket praktiskt och jag ser ingen anledning att vara emot det.

Who said anything about hate? And that's quite the generalizing statement there, care to back it up? :)

I just find the whole thing ludicrous. I'm fine with not pushing kids into gender roles, but do we really need a new word for that? Imo, no. And for those parents who refuses to divulge the gender of their kid/s, well, I think that will do more harm than good, and just confuse their children.

Se ovan, jag (och de flesta andra) vill inte på något sätt använda "hen" när "han" eller "hon" är mer lämpligt.
 

aku:jiki

Member
Du har helt missuppfattat debatten. Det handlar inte om att ta bort han eller hon, utan om att använda "hen" när man inte vet kön, istället för tex "han/hon", "personen" eller liknande. Mycket praktiskt.
Nej, du har missat att vissa menar att orden helt ska bytas ut! Den diskussionen finns i alla fall på min Facebook och det är den debatten jag stör mig på och varför jag tog upp det. Jag läser inte mainstream-media och följer inte debatten i övrigt så kanske är det bara folk på min FB som är dårar.
 

Ledsen

Member
Nej, du har missat att vissa menar att orden helt ska bytas ut! Den diskussionen finns i alla fall på min Facebook och det är den debatten jag stör mig på och varför jag tog upp det. Jag läser inte mainstream-media och följer inte debatten i övrigt så kanske är det bara folk på min FB som är dårar.

Det låter isf som dårar, japp. Finns förstås radikala queeraktivister som vill sudda ut könsrollerna helt istället för att jämställa dem, vilket jag inte har mycket till övers för.

För mig motsvarar "hen" en specifik användning av engelskans "they".
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Thanks all. I really appreciate it.
 

Zeppelin

Member
Det var ju rent idiotiskt av DN. Varför skriva hon/han när det finns ett bättre ord som ändå kommer att vara helt okontroversiellt och normalt om några år? Argumentet att de inte ville göra ett queerpolitiskt ställningstagande blir ju dessutom irrelevant så fort man ser reaktionerna på nätet (mycket positiva sådana från bakåtsträvare som SD), och det borde DN ha insett.

Vederbörande? Hur känns den? Eller rent av den?

En språkprofessor om ordet i P1:s Studio Ett igår: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5266212 (ca 4 min in)

Du har helt missuppfattat debatten. Det handlar inte om att ta bort han eller hon, utan om att använda "hen" när man inte vet kön, istället för tex "han/hon", "personen" eller liknande. Mycket praktiskt och jag ser ingen anledning att vara emot det.

Nej, det är nog du som missuppfattat debatten. Synnerligen naivt av dig att tro att det här handlar om att täppa till en semantisk lucka i språket. Det är i den här typen av sammanhang det är tänkt anvädas: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4930907
 

waypoetic

Banned
Ny regel i tråden: argument = ja tack, förlöjligande utan motargument = nej tack
Underligt hur de flesta som passionerat hatar "hen" inte bjuder på några argument bortom "det är ett löjligt ord" eller "killar och tjejer är olika".

Att det är löjligt : det är det. Att det redan har en betydelse : så är det. Nu har vi haft den hör diskussionen, vadå, tre gånger? Majoriteten här är emot ordet. End of discussion liksom.
 

zon

Member
Du kan ju inte på allvar tro att någon spelar något FPS över huvud taget för att gå upp i rank? För övrigt tycker jag att det är jättekul att oändliga mängder på internet tror att rekylkontroll är värsta grejen som separerar agnarna från vetet.

Jag översimplifierade till en grad av ren idioti, precis som du gjorde tidigare. Det är ganska frustrerande eller hur?

Angående din andra åsikt, menar du auto-aim? Rekylkontroll brukar ju innebära att spelaren lär sig hantera rekylen på vapnet, och därmed träffar mer, vilket faktiskt är ett tecken på viss skicklighet.
 

Ledsen

Member
Vederbörande? Hur känns den? Eller rent av den?

En språkprofessor om ordet i P1:s Studio Ett igår: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5266212 (ca 4 min in)

Kan inte lyssna just nu. Iaf, jag tvivlar starkt på att du skulle använda "vederbörande" i en konversation och det är ganska förolämpande att kalla en person för "den". "Hen" fyller således en praktisk funktion.

Nej, det är nog du som missuppfattat debatten. Synnerligen naivt av dig att tro att det här handlar om att täppa till en semantisk lucka i språket. Det är i den här typen av sammanhang det är tänkt anvädas: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4930907

Vem har "tänkt" det? Det råder delade meningar om ordets betydelse och användningsområde, det finns ingen hen-maffia som bestämmer hur det ska vara.

Att det är löjligt : det är det. Att det redan har en betydelse : så är det. Nu har vi haft den hör diskussionen, vadå, tre gånger? Majoriteten här är emot ordet. End of discussion liksom.

Att det är löjligt: inte ett argument (vilket du vet)

Att det redan har en betydelse: ja, det kallas homonym (ett annat exempel på homonym är "får"), vad vill du ha sagt med det?

"Majoriteten här är emot": inte ett argument
 

waypoetic

Banned
Hah! Sådant är roligt. Ring dem och skäll på dem.

Tried turning it on and off again? ;)

Betalar 299 för ostabil skiiiiiit. Tv-kanalerna funkar inte heller. Här är svaret från deras twitter angående problemet :

"Det stämmer, vi har för närvarande tekniska problem i området. Beklagar detta, tekniker jobbar på att lösa problematiken. /MAH"

:/
 

KAOz

Short bus special
Betalar 299 för ostabil skiiiiiit. Tv-kanalerna funkar inte heller. Här är svaret från deras twitter angående problemet :

"Det stämmer, vi har för närvarande tekniska problem i området. Beklagar detta, tekniker jobbar på att lösa problematiken. /MAH"

:/

Ha! Kul gäng. Bara hoppas på det bästa och att det löser sig fort. Min Assault Wookie leker undertiden. :p

Önskar att det fanns folk i Karlstad som ville lira Street Fighter.

Men ingen i Karlstad vet vad Street Fighter är. De skulle ju skita på sig om de såg att du spelade som Bianca också.
 
Top Bottom