• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Ledsen

Member
Vilka böcker läser SweGAF då? :)

Jag läser för närvarande Leviathan Awakes.

Oooh Paul Auster, en av mina favoriter! edit: lol tänkte helt fel, Paul A:s bok heter bara "Leviathan"

Har faktiskt precis satt igång med en fantasybok, den först jag läst på typ 10-12 år förutom ASoIaF! Shadow and Claw av Gene Wolfe. Läser också samtidigt

- Europe: A History av Norman Davies, mkt bra (och tegelstenstjock) översikt av Europeisk historia från istid till modern tid

- Blood Meridian av Cormac McCarthy, fångar mig inte lika mkt som den briljanta The Road
 

fanboi

Banned
Oooh Paul Auster, en av mina favoriter!

Har faktiskt precis satt igång med en fantasybok, den först jag läst på typ 10-12 år förutom ASoIaF! Shadow and Claw av Gene Wolfe. Läser också samtidigt

- Europe: A History av Norman Davies, mkt bra (och tegelstenstjock) översikt av Europeisk historia från istid till modern tid

- Blood Meridian av Cormac McCarthy, fångar mig inte lika mkt som den briljanta The Road

The road... filmen är ju bland de mest deprimerande saker jag sett.

"ÅH EN SKALBAGGE DET FINNS LIV"
 

fanboi

Banned
Boken är en av de bästa jag har läst, har ingen lust att se filmen dock!

Hmm.. kanske ska ge sig på boken.

Boken och filmen ska vara väldigt snarlika enda som inte är med i filmen som finns i boken är
äter nyfött bäbis på spett...
men å andra sidan har du i filmen
huset med det levande skafferiet
 

Ledsen

Member
Hmm.. kanske ska ge sig på boken.

Boken och filmen ska vara väldigt snarlika enda som inte är med i filmen som finns i boken är
äter nyfött bäbis på spett...
men å andra sidan har du i filmen
huset med det levande skafferiet

kommer ihåg den andra saken från boken också! var deppig i ett par dar efter att jag hade läst klart den :(
 

aku:jiki

Member
Jag håller mig till lite mer finkultur och läser därmed just nu Automatic Kafka.

0cf695ec-798e-4b0c-ae34-b33957c7d899.jpg
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Var inget jättefan av boken The Road. Just nu läser jag Röde Orm och A Wanted Man av Lee Child
 

Forsete

Member
"Mellan sommarens längtan och vinterns köld" från 2002.

Tänkte läsa alla tre i den serien. I dessa böcker presenterar GW sin teori om vem/vilka som mördare statsministern.
 

KAOz

Short bus special
Var inget jättefan av boken The Road. Just nu läser jag Röde Orm och A Wanted Man av Lee Child

Röde Orm är riktigt bra. Fick den av min morfar när jag var barn. Kanske är lite nostalgibrillor på, men den är guld.

Själv läser jag ingenting just nu. Har inte tillräckligt med ro för det. Men borde avsluta Kafkas "Slottet" (eller, tja, inte ens han avslutade den, så varför ska jag?), och läsa om "Lunar Park".
 

zon

Member
Vilka böcker läser SweGAF då? :)

Jag läser för närvarande Leviathan Awakes.

A Dance with Dragons av G.R.R. Martin.

En liten bok om Ondska av Ann Heberlein.

Ofredsår av Peter Englund.

Sen har jag tre böcker till som väntar på mig efter det.

Jag jobbar iofs med historia åtta timmar om dagen, men fan om jag inte vill lära mig ännu mer ändå. :)
 

zam

Member
Läser: Thedore Rex, en biografi of Theodore Roosevelt
Och även Last Call: The Rise and Fall of Prohibtion

Plus en jävla massa kurslitteratur :(
 

KAOz

Short bus special
Läser: Thedore Rex, en biografi of Theodore Roosevelt

Shit, det påminner mig; jag har alla band av Churchills självbiografi här. I första utgåva från 1948. 6 ENORMA läderinbudna böcker.

Undrar om de är värda något idag....

Edit: Pffft, 120:- för en av dem. Nä, inte värda ett skit. Attans.
 

Bento

Member
So with the Wii U price announced to be 299,99/349,99 Euro, what does this mean for the Swedish price? XE currency calculator gives me about 2500 kr (for the Base pack), could we be looking at a 2499 kr price point or should I set my expectation at 2999 kr?
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
So with the Wii U price announced to be 299,99/349,99 Euro, what does this mean for the Swedish price? XE currency calculator gives me about 2500 kr (for the Base pack), could we be looking at a 2499 kr price point or should I set my expectation at 2999 kr?

Set your expectations to 3500 kr.
 
So with the Wii U price announced to be 299,99/349,99 Euro, what does this mean for the Swedish price? XE currency calculator gives me about 2500 kr (for the Base pack), could we be looking at a 2499 kr price point or should I set my expectation at 2999 kr?

The 300€ PS3 price-drop resulted in the PS3 costing 3799:- for about half a year, so don't get your hopes up.
 

Forsete

Member
lol, gotta love svensk media.

Hjälp polisen identifiera rånaren! Har du tips om vem det kan vara?
*suddar ansiktet*

CPoX0.jpg
 

Bento

Member
lol, gotta love svensk media.

Hjälp polisen identifiera rånaren! Har du tips om vem det kan vara?
*suddar ansiktet*

CPoX0.jpg
What newspaper? DN seems to have it uncensored on their webpage. Agree though, silly to censor something like that considering he's a wanted criminal :I

Btw, are you guys following any Swedes on twitter?
 

strafer

member
Snälla söta små barn, sluta skrik klockan sju på morgonen utanför mitt fönster, jag försöker sova. :)

I need my skönhetssömn.
 

KAOz

Short bus special
Pröjsar du hela paketet? :) Hade gärna spelat det på PC. Hade BF3 på PS3. Funderar på att kanske köpa det igen om KAOz och jag börjar lira igen.

Bro love <3

Har inte kunnat lira BC2 idag. Sorry älskling. :(

KAOz är alltid öppen för mer Battlefield. Spelar ingen roll vilken. 3an är okej, och skulle lätt hoppa in där igen. Så börja lira pojk. Vi hade ju ganska bra Special Ops bravader på Karkand med silenced vapen och rensade kåkar systematiskt. Något som inte går lika bra i BC2.
 

Forsete

Member
What newspaper? DN seems to have it uncensored on their webpage. Agree though, silly to censor something like that considering he's a wanted criminal :I

Btw, are you guys following any Swedes on twitter?

DN video.
The image is only a thumbnail. :/

Ugh, DN seems to be run by hipsters. Very few pictures are avalible in larger sizes, and when you click a article the "article imagery" are not within the article itself.

Get. With. The. Times!

Anyway, the medias love for protecting criminals has got to stop.
"DO YOU KNOW THIS MAN?" "This man killed Lena, 23!" *censored image* has happened waaaaay to many times.
 
Det där jävla rånet alltså. Vilket rövhål.

Anyways, jag har nog inte läst en bok för nöjes skull på i alla fall ett år. Gjorde det inte speciellt mycket innan men när man pluggar och har fyra nya böcker i månaden har man inte direkt ro att läsa något annat. Senaste var nog Dumskallarnas Sammansvärjning, vilken var grymt bra och förmodligen bland det bästa jag vet.
 
Trevligt med en Sverigetråd!

But I need to correct one thing regarding taxation that was mentioned earlier in the thread. The income tax in Sweden is actually slightly lower for like 90 % of the population than in many similar (i.e. non-ex Soviet Union) European countries. The Swedish income tax is rather progressive. The sales tax is quite high, though.

Apropå vad jag läser: För närvarande läser jag Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.
 

waypoetic

Banned
Har inte kunnat lira BC2 idag. Sorry älskling. :(

KAOz är alltid öppen för mer Battlefield. Spelar ingen roll vilken. 3an är okej, och skulle lätt hoppa in där igen. Så börja lira pojk. Vi hade ju ganska bra Special Ops bravader på Karkand med silenced vapen och rensade kåkar systematiskt. Något som inte går lika bra i BC2.

Dilemma : köpa beg/svinbilligt ex av BF3 eller köpa BF3 : Premium Edition.
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Aftonbladet har redesignat allt :3?
 

Drencrom

Member
lol, gotta love svensk media.

Hjälp polisen identifiera rånaren! Har du tips om vem det kan vara?
*suddar ansiktet*

CPoX0.jpg

Yupp, dumt. Polisen får väl inte påpeka nationalitet eller beskrivningar som te.x 'asiatiskt utseende' längre eller hitta jag på det?
 

waypoetic

Banned
Yupp, dumt. Polisen får väl inte påpeka nationalitet eller beskrivningar som te.x 'asiatiskt utseende' längre eller hitta jag på det?

Nepp. Det är iofs rätt dumt. Om mannen är t ex asiat så kommer signalementet låta likadant om det hade varit en skandinav : man, 170, mörkt hår, ljusa jeans och mörk huvtröja.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Trevligt med en Sverigetråd!

But I need to correct one thing regarding taxation that was mentioned earlier in the thread. The income tax in Sweden is actually slightly lower for like 90 % of the population than in many similar (i.e. non-ex Soviet Union) European countries. The Swedish income tax is rather progressive. The sales tax is quite high, though.

Apropå vad jag läser: För närvarande läser jag Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.


Yeah no, our total taxes are only beat by Denmark in the world (taxes as part of GNP).

taxes on income is higher than the average OECD country.

ekonomifakt/url]
 

Drencrom

Member

Nepp. Det är iofs rätt dumt. Om mannen är t ex asiat så kommer signalementet låta likadant om det hade varit en skandinav : man, 170, mörkt hår, ljusa jeans och mörk huvtröja.

Ok, dem har definitivt utlämnat signalementet att han inte är svensk. Fast enligt en debatt på radio för ett tag sen så finns det inget svenskt utseende så jag antar att sånna signalement är fel och missvisande.
 

Forsete

Member
Varför har vi en svensktråd när svenskar inte finns? :O

Lite mindfuck så här på morgonen innan kaffet. Det piggnar man till av. :p
 

KAOz

Short bus special
Dilemma : köpa beg/svinbilligt ex av BF3 eller köpa BF3 : Premium Edition.

Svinbillig. Allt är ju patchat och nerfat och buffat och nerfat och ja... så känn efter med en svinbillig kopia. Shit, jag har ingen DLC förutom B2K.

Varför har vi en svensktråd när svenskar inte finns? :O

Lite mindfuck så här på morgonen innan kaffet. Det piggnar man till av. :p

Svenskar finns. Bara utseendet som inte finns. Men även det går väl att diskutera till viss mån.
 

Zeppelin

Member
Jag är så jävla less på rapporteringen om Schibbye och Persson. Journalister i knipa är det bästa journalister vet.

Ang. signalement så drar väl media sig för att lämna ut etnicitet för att de är livrädda att det ska spela SD i händerna. Vad idioterna inte fattar är att SD bara får vatten på sin kvarn när de väljer att inte rapportera den.
Kan väl dock tycka att värdet av ett signalement återgivet i text (alltså ingen bild på förövaren) är av tveksamt värde. "Man, 180 cm lång och med normal kroppsbyggnad" säger ju inte så mycket vare sig man lägger till etnicitet eller inte.

Also, är det många som lirar BF3 eller? Jag har inte spelat sedan i typ januari men har blivit lite sugen sedan nyaste DLC:n släpptes!
 

KAOz

Short bus special
Ang. signalement så drar väl media sig för att lämna ut etnicitet för att de är livrädda att det ska spela SD i händerna. Vad idioterna inte fattar är att SD bara får vatten på sin kvarn när de väljer att inte rapportera den.

Ja, men det är en balansfråga ändå. Sverige är trots allt väldigt PC, och att köra en beskrivning av etnicitet via utseende kan bli svårt. Jag kan se hur svensk media svettas inför vad de ska kalla mannen på bilden tillexempel. "Är han iranier? Nä. Kanske kurd? Ingen aning. Fan, syrian. Eller bosnier." Och skulle de skriva "från Mellan Östern" skulle de också få skit.
Så det är nog riktigt svårt för dem. Stackars svensk media. Lawl.

Also, är det många som lirar BF3 eller? Jag har inte spelat sedan i typ januari men har blivit lite sugen sedan nyaste DLC:n släpptes!

Vi har inte gjort det på ett tag nu, men gjorde det väldigt mycket tidigare. Och precis som du har nog suget kommit tillbaka efter att man sett Armored Kill. Så, för oss som inte har en spel-PC, blir det konsolbonde versionen.
 

KAOz

Short bus special
DLC:n kostar ca 140 kr va? Om jag minns rätt.

För bara Armored Kill, japp. Sugen? Premium är ju 500 riksdaler.

Installerade skiten och slöspelade lite. Fan, var ju roligare än jag minns. I need you dock. ;) Är lite småsugen på AK jag med.
 
Top Bottom