• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-i-en-mening-finns-en-grans-for-vad-vi-klarar

När kommer rimligtvis något göras åt detta?

Vår välfärdstat begår altruistiskt självmord i denna takt och vår poltiker verkar inte vara villiga att göra dem nödvändiga åtgärderna för att dra eller stoppa den pågående flyktingpolitken.

Mmm, det är en väldigt knepig situation. Svenska välmenande värderingar krockar med en verklighet vi inte stått på tidigare.

Haha, älskar dock hur programledaren grillar politikern på hur Löfven tidigare sagt att det inte finns någon gräns på hur många Sverige kan ta emot och att det nu finns det. Så löjligt. Politikern gav ett hyffsat rimligt svar och ändå drog programledaren upp det om och om igen som om han skulle få en ursäkt. Jag är positiv till att man ska pressa politiker men det där var bara tramsigt. Gillar politikern tunga suck när han får frågan för tredje gången i rad och ger samma svar tredje gången i rad.
 

Drencrom

Member
Skatteflykt, eh... inga problem.
Hjälpa folk i nöd, omg allting kommer gå åt helvete...

Har inte sagt eller implicerat något av detta. Skatteflykt är iallafall åt helvete men det verkar inte finnas någon riktig lösning till det då det hållit på så länge som det gjort. Skulle gladligen se restriktioner eller åtgärder som stoppar stora företag att fuska med deras skatt i vårt land hur som helst.

Jag är inte emot att hjälpa folk i nöd, många människor som kommer är från dåliga förhållanden såklart och det medmänskliga att göra är att hjälpa dem. Problemet är dock att vi underminerar den välfärd vi har genom den alldeles för naiva flyktingpolitik vi har, folk som kommer hit är beroende på vårt välfärdsamhälle (och oss som bor här och betalar för den). Om den kollapsar på grund av överbelastning så hjälper det ingen. Vår skola och sjukvård är i kris redan, vår integration är icke-existerande och det finns inte jobb åt alla. Nu kan vi inte ens försäkra boende till folk som kommer och ber dem bo på gatan, hur ska detta gå ihop som?

När det kommer till att hjälpa människor i nöd så är det inte alla eller ingen. EU måste ta större ansvar, inte vi.

Här är länken om någon missa min post i slutet av förra sidan:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-i-en-mening-finns-en-grans-for-vad-vi-klarar
 

Paganmoon

Member
Om bara det skrivits lika många spaltmeter om skatteflykt, om politiker snackat om "skatteflyktskrisen", och hur det påverkar vårt välfärd i det här landet, men, nej, så mycket enklare att sparkar neråt och säga att de som är i nöd är problemet.

Och från min, iofs väldigt ytliga inblick i "bristningsgränsen" som regeringen talat om, så gäller det inte ekonomiskt, utan om att själva migrationsverkets organisation inte räcker till.

Och, ja, hela EU måste ta ett ansvar, hela världen för den delen, inklusive USA och andra länder "där borta". Men vi kan inte peka på de som är absolut sämst på att hjälpa och säga att dom inte gör sitt, så varför ska vi göra vårt. Vi kan inte vänta på att andra ska börja ta ett ansvar innan vi fortsätter hjälpa.

Sverige gör ingen skillnad på flykting nr 20000 och flykting nr 20001, det vore inhumant att göra så, och med det kan sägas att många länder har väldigt dåliga, ibland äckliga värderingar när det gäller människor och flyktingar, jag vill inte gärna se Sverige räknade bland dessa länder.
 

Drencrom

Member
Så du har inga förklaringar eller idéer på hur det ska gå ihop helt enkelt?

Bara snack om värderingar och den gamla goda altruistiska retoriken att "vi ska ta ansvar för ingen annan gör det" och "att vi inte ska sänka oss till dem andra länders nivå". Aha, det är ju väldigt tappert och fint att du är så naiv och självuppoffrande när det kommer till detta, problemet kvarstår dock att vi inte kan ta hand om varenda flykting som vill komma och att vi inte ens kan ta hand om dem som är här och att det kommer skapa sociala klyftor och ghetton med folk som inte integreras, har jobb eller boende i denna takt.

Det finns en gräns, till och med vår handfallna migrationsminister erkände det. Man kan inte bara bedriva ett samhälle eller migration på god vilja och vänlig intention, det räcker bara så långt. Att du kan säga att "bristningsgränsen" bara gäller migrationsverket och inte ekonomiskt och på så vis hänvisar att det inte andra delar av vart samhället kommer belastas och påverkas av detta säger mycket av hur lite du tror det kostar att ta hand om flyktingar och tills dem integreras och inte är en ekonomisk börda för staten.

Iallafall, du verkar vara rätt så kunnig och intresserad när det kommer till skatteflykt. Kan du informera/upplysa mig mer om det? Enligt dig så verkar det vara den den äkta krisen vi har, så varför kan inte du förespråka och prata mer konkret om den då du tycker den överskuggas av flyktingkrisen vi har? Känns skumt att politiker inte skulle ta tag i och börja prata mer om att stoppa skatteflykten då statens budget alltid verkar ha underskott.
 

Paganmoon

Member
Vi kan börja med att inte se flyktingarna som ett problem, inte se dom som en börda. Bara att det blivit så allmänt vedertaget att dom bara kostar, och aldrig integreras (en retorik som vissa politiker fört, och som allmänheten och andra politiker börjat anamma), orsakar stora problem, och får folk att känna obehag och vara ovälkomnande gentemot dessa.

Vi kan även ta upp problemet med flyktingboenden, på riktigt, inte ett par artiklar och sen bara gå vidare. Bara i förra veckan blev -minst- 6 flyktingboende, aktiva, och blivande, utsatta för nya brandattentat. jävligt välkomnande, och hela detta kostar ju inget.

Sen vill jag återigen poängtera att bristningsgränsen som tagits upp inte har något med ekonomin att göra, det har med att organisationen inte räcker till för tillfället, den är helt enkelt inte stor nog att hantera volymen, och detta är inte i sak en kostnadsfråga, utan du kan inte bara växa en organisation över dagen. Detta är ett problem, ja, och det måste lösas.

Vill du ha vidare lösningar? Lägg flyktingboendena närmare storstäderna, närmare mer "vanligt folk" och att "vanligt folk" ser och lär känna dessa individer. Dessutom blir det tydligare ett problem när dessa flyktingar utsätts för brott t.ex. att deras boenden sätts i brand.

Men ja, jag är färgad av min politiska syn, och min människosyn, jag tycker att vi ska göra allt vi kan för att hjälpa folk i nöd, och jag tycker att vi definitivt har råd att göra det, jag har inte sett något som indikerar på att vår välfärd och vår ekonomi håller på att gå under, sista jag såg var att resturangbranschens försäljning ökat med över 9% jämfört med förra året. Industrings produktion har ökat med 6% jämfört med förra året. även orderingång för industrin har ökat markant jämfört med förra året. Det rullar på, och vår ekonomi växer mer än nånsins. Dessa flyktingar kommer inte sätta käppar i hjulet för detta.

Angående skatteflykt, skatteverket själva räknar på att det årligen försvinner 46miljarder kronor i skat endast genom internationella transaktioner, detta utöver annat "vanligt" skattefiffel.

så ja, jag undrar också varför inte politiker inte tar tag i skatteflykten, det diskuteras ju knappt, annat än kanske från vänster håll, och då viftas det bort som marxistiskt skitsnack.
 

Drencrom

Member
Vi kan börja med att inte se flyktingarna som ett problem, inte se dom som en börda. Bara att det blivit så allmänt vedertaget att dom bara kostar, och aldrig integreras (en retorik som vissa politiker fört, och som allmänheten och andra politiker börjat anamma), orsakar stora problem, och får folk att känna obehag och vara ovälkomnande gentemot dessa.

Bra och fint tankesätt, dock hjälper det inte vår situation direkt och faktum är att dem knappt integreras, inte finns jobb åt dem eller att dem utbildas i den mån dem bör.

Vi kan även ta upp problemet med flyktingboenden, på riktigt, inte ett par artiklar och sen bara gå vidare. Bara i förra veckan blev -minst- 6 flyktingboende, aktiva, och blivande, utsatta för nya brandattentat. jävligt välkomnande, och hela detta kostar ju inget.

Det är hemskt att dessa bränder begås, absolut. Men hur ska man stoppa dem förutom att ha polis som övervakar asylboende (vilket dem gör nu)? Inget konkret som man kan göra, och helt ärligt så har bränderna ingen stor effekt när det kommer till bristen för bostäder. Moralen hos flyktingar och asylsökande sänks definitivt dock vilket inte hjälper situationen.

Sen vill jag återigen poängtera att bristningsgränsen som tagits upp inte har något med ekonomin att göra, det har med att organisationen inte räcker till för tillfället, den är helt enkelt inte stor nog att hantera volymen, och detta är inte i sak en kostnadsfråga, utan du kan inte bara växa en organisation över dagen. Detta är ett problem, ja, och det måste lösas.

Va? Att växa en organisation/sektor som migrationsverket är definitivt en kostnadsfråga. Har du glömt att migrationsverket bad om mer än 34 miljarder extra i budget?

Vill du ha vidare lösningar? Lägg flyktingboendena närmare storstäderna, närmare mer "vanligt folk" och att "vanligt folk" ser och lär känna dessa individer. Dessutom blir det tydligare ett problem när dessa flyktingar utsätts för brott t.ex. att deras boenden sätts i brand.

Hahahah!

Tror du det finns tillräckligt med lediga bostäder inom storstäderna som flyktingar har råd åt eller staten har råd med att ge ut? Tycker du att vi ska bara ge dem attraktiva bostäderna gratis, som knappt ens är tillgängliga? Är du medveten om det är en bostadskris i Sverige och att bostäder är generellt dyra (och att migrationsverket sa att dem inte ens har boende kvar)? Unga studenter och ny utbildade unga människor kan knappt få tag eller har råd med nya hyresrätter heller. Tror du att dessa folk från väldigt konservativa och religiösa länder kommer integreras över en dag så länge dem exponeras och bor centralt med inhemska svenskar? Detta resonemang att bara ge flyktingar en bostad inom storstäder så integreras dem automatiskt i vårt nuvarande läge är så otroligt naivt.

Men ja, jag är färgad av min politiska syn, och min människosyn, jag tycker att vi ska göra allt vi kan för att hjälpa folk i nöd, och jag tycker att vi definitivt har råd att göra det, jag har inte sett något som indikerar på att vår välfärd och vår ekonomi håller på att gå under, sista jag såg var att resturangbranschens försäljning ökat med över 9% jämfört med förra året. Industrings produktion har ökat med 6% jämfört med förra året. även orderingång för industrin har ökat markant jämfört med förra året. Det rullar på, och vår ekonomi växer mer än nånsins. Dessa flyktingar kommer inte sätta käppar i hjulet för detta.

Att ta upp restaurangbranschens ökning och en smärre ökning inom industriproduktion som en indikation att "det går bra hur som helst" och att det kommer lösa sig när fler andra sektorer i vårt samhälle som är i kris som är viktigare att upprätthålla vår välfärd är skrattretande. Dessa folk kan inte komma in i vår industri eller jobbmarknad då dem inte har språket eller utbildning (och inte boende snart), dem har heller inte råd att äta ute lika mycket som arbetande svenskar hur som helst.

Angående skatteflykt, skatteverket själva räknar på att det årligen försvinner 46miljarder kronor i skat endast genom internationella transaktioner, detta utöver annat "vanligt" skattefiffel.

så ja, jag undrar också varför inte politiker inte tar tag i skatteflykten, det diskuteras ju knappt, annat än kanske från vänster håll, och då viftas det bort som marxistiskt skitsnack.

Synd att det inte görs mer åt det, verkar dock nog helt väldigt svårt att ta vara på och/eller fixa (vår regering skulle annars gjort nåt åt det tidigare), budgeten för migrationsverket kommer vara över 70 miljarder nästa år hur som helst så det är inte tillräckligt. Att du anser att vår nuvarande regering skulle vifta bort idén att stoppa skatteflykt som marxistiskt skitsnack låter inte troligt heller.

Så tyvärr, du har inte tagit upp några riktigt relevant eller rimliga åtgärder för förbättra vår situation eller att upprätthålla den från att bli värre. Jag vet hur populistiskt det låter att säga att "bäst att sänka/stoppa migrationen för att drar ner på kostnader och belastningen på välfärdstaten från att kollapsa", men tyvärr så verkar det vara den enda rimliga åtgärden man kan göra för att stoppa denna nedåtgående trend.
 

Keasar

Member
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-delar-ut-flygblad-pa-20-tal-platser-vid-eus-grans/
original.jpg

Vad i helvete? Previously safe country? Grenade attacks in public no longer surprising? Halal slaughter, wearing niqab or burqa in public space, will be forbidden in our country?

Sverige sist jag kollade ut ur fönstrat har inte varit med om ett hemskt attentat. Vi hade nyligen en nästan skolmassaker som trots 3 offer räknades fortfarande som en mörk dag i Sveriges historia, tillskillnad från andra länder som skulle säga "Hej vilken jävla tur bara 3 dog den här gången! :D" Och den killen var nästan så jävla arisk som SD kunde önska sig att folk i landet ska vara!

Och vi kan bara ge tält och lägersängar åt folk FÖR NÅGONS POLITISKA DEMOGRAFI BRÄNNER NER ALLA JÄVLA HUSEN VI FÖRSÖKER SÄTTA UPP!
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Jävla sopor, orkar inte. Jag har aldrig känt mig otrygg i Sverige, inte förut och inte nu.
 
Mmm, hörde om de där breven igår på nyheterna. Pinsamt och bisarrt. Sprider en dålig bild av Sverige. Alla bränder på asylboendena är dock mycket, mycket värre. Det är många idioter i det här landet.

Dock inte sett själva texten tidigare. Trivial fråga, men jag undrar om texten är högercentrerad för att arabiska är det? Väldigt udda.

Estocolmo bannad!

FAN är det som händer?

Vem the fuck är det?

Svaret på din fråga är i alla fall enkel: NeoGAF händer. In i ledet eller få ett grått namn.
 

Drencrom

Member
Danmarks premiärminister säger att detta kan slå tillbaka:

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2893701--granskontroller-ger-fler-flyktingar-

Hela situationen är absurd. När ska regeringen agera som svenska folket vill att de ska agera?

Jadu, det verkar som att folk generellt börjar förstå tyngden och verkligheten angående den självdestruktiva och naiva flyktingpolitik som bedrivs i vårt land iaf. Man får hoppas även vår handfallna regering till slut tar tag i detta innan vår välfärdsstat går helt under.
 

strafer

member
lol på Aftonbladet

Deras artikel varnar för starka bilder men har en fucking thumbnail på bilden...ocensurerad också.

Bra jobbat Aftonbladet.
 

strafer

member
Risken att något skulle hända just dig är in princip obefintlig, så det finns ingen anledning att gå runt och vara rädd, dock är det definitivt trist att höra att det finns konkreta hot, även om det egentligen inte kommer som någon överraskning.

Man ska aldrig säga aldrig. Har haft rätt stor otur during mitt liv.
 

Farks!

Member
Känns som att Sverige blir oroligare/osäkrare för varje dag som går.

Sverige har haft med terrorism att göra förr. Dessutom pågår det inte något brinnande världskrig utanför våra gränsar och vi har inte längre en kärnvapenbestyckad supermakt som granne. Vi har inte heller någon social, politisk eller ekonomisk instablitet att prata om.

Enda anledningen till att det känns osäkrare nu är för att vi under de senaste 20-25 åren haft den kanske lugnaste och säkraste perioden i vårt land och närområde någonsin.
 
Sverige har haft med terrorism att göra förr. Dessutom pågår det inte något brinnande världskrig utanför våra gränsar och vi har inte längre en kärnvapenbestyckad supermakt som granne. Vi har inte heller någon social, politisk eller ekonomisk instablitet att prata om.

Enda anledningen till att det känns osäkrare nu är för att vi under de senaste 20-25 åren haft den kanske lugnaste och säkraste perioden i vårt land och närområde någonsin.

Tack.

Det är såna bisarra överdrifter idag om att Sverige skulle vara en katastrofzon, men sanningen är att det aldrig har varit så tryggt som det är nu. En majoritet av 1900-talet var rent kaos i världen, och seklerna innan det led Europa konstant av krig och elände. Töntar som inte har någon som helst kännedom om hur livet var förr i tiden och ingen som helst erfarenhet av hemskheter sprider paranoia och vädjar till folk att rösta på Sverigedemokraterna. Det är de som är problemet i vårt samhälle.
 

Drencrom

Member
http://www.svt.se/nyheter/live/live-terrorhotet-i-sverige
Mutar Muthanna Majid som misstänks ha förberett terrorbrott i Sverige och som varit anhållen i sin frånvaro har gripits, meddelade Säpo på torsdagskvällen.
Gripandet uppges ha gått lugnt tillväga. Han ska nu förhöras, enligt Säpo.
Det finns medieuppgifter om att gripandet ska ha skett i Boliden, där det enligt boende pågått en polisinsats sedan 18:30-tiden. Säpo vill inte bekräfta var man påträffat den misstänkte, men säger att det skedde på en plats i Sverige och att gripandet gjordes av nationella insatsstyrkan.Säpo ber allmänheten om tips kring vad Majid haft för sig i Sverige.
Säpo höjde i går terrorhotsnivån till den näst högsta.
 

verbatimo

Member
Hej Sweden GAF

What do you think about this article, still relevant?
Medan judar lämnar Malmö diskuterar antirasisterna symbolfrågor.

Sedan romarrikets tid har judar bott i Europa. Det kan sakteliga vara ett slut på den epoken. Flera rapporter har visat att den judiska emigrationen från Frankrike har ökat de senaste åren. Hälften av alla rasistiska dåd i Frankrike under föregående år riktades mot judar, en minoritet som utgör en procent av landets befolkning. Attacker mot judar i Bryssel, Toulouse, Paris och Köpenhamn har alla krävt människoliv.

Tack och lov har antisemitismen inte skördat några liv i Sverige ännu. Men i Malmö är den är en starkt bidragande orsak till att det inom en snar framtid blir omöjligt att upprätthålla församlingsverksamhet där. Det är lätt att förstå, varför skulle barnfamiljer vilja bygga sig ett liv i en stad där de vet att deras barn kommer drabbas av glåpord, hot och i värsta fall våld om de lever öppet som judar?

Detta är ingen nyhet, det har pågått i ett par år nu, Sverige är inget tryggt undantag i Europa. Flera medier har gjort ett föredömligt jobb med att skildra rasism mot judar i Malmö. I det senaste reportaget i Sydsvenskan (19/7) berättade Shirley Tsubarah, som nu emigrerat till Israel, hur någon nästan varje dag ”skrek jävla judehora” efter henne i skolkorridorerna.

Samtidigt pågår en debatt om rasismen i Sverige, eller strukturell rasism som den populärt kallas. Vår samtids mycket engagerade antirasister som märker ord och letar rasism i varje upptänklig vrå har mycket svårt att förhålla sig till rasismen mot judar i Sverige. Problemet är nämligen att det inte är nazister som är huvudproblemet, det är invandrade, och barn till invandrade från Mellanöstern som utsätter judarna för rasistiska glåpord.

Mig veterligen finns ingen annan grupp i Sverige som fysiskt migrerar inom, eller ut från Sverige, för att undkomma rasism. Trots detta tycks den så kallade ”antirasistiska rörelsen” i Sverige upptagen med annat. De framstår som en inkonsekvent självförhärligande grupp med en förkärlek för symbolpolitik och Twitterbråk.

Berättelsen om rasismen i Sverige följer, enligt antirasisterna, ett mycket förenklat mönster: majoritetsbefolkningen är längst upp i maktpyramiden och längst ned befinner sig utomeuropeiska invandrade. Rasism mellan minoriteter, exempelvis mellan muslimer och kristna från Mellanöstern, eller den rasism som judar utsätts för av de med rötter i Mellanöstern är komplicerad. Dessa fall stör berättelsens logik.

Idén om strukturell rasism bygger på ekonomiskt samt socialt kapital. Rasism som uttrycks av personer som tillhör en påstått svag grupp gentemot individer som tillhör en stark grupp passar därför inte in i analysen. Det anses förvisso vara rasism, men inte rasism som kan inordnas i ett strukturellt mönster. Det är dags för antirasisterna att uppdatera teorierna efter verkligheten, inte tvärtom.

ADAM CWEJMAN

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2782557-adam-cwejman-antirasisternas-blinda-flack
 
What do you think about this article, still relevant?
Yes, racism against Jews is still a problem in Sweden. We also have an issue of religious minorities attacking other religious minorities. The core issue is exactly what Adam Cwejman brings up. A large portion of our politicians, media and police force are uncomfortable with dealing with the situation when the oppressors come from vulnerable groups in society.
 

Liljagare

Member
Är väl inte konstigt att det havererar när det är noll koll rakt igenom. Nu är det nog enklast att låta FN styrkor bygga tältläger vid ström områdena, registrera alla som sedan slussas dit de kan komma, på så sätt vet vi vad som behövs med boende osv.. skolor och sjukvård måste ju hänga med, samt polisen.
 

berzeli

Banned
Antingen så har dem häktat och hängt ut en oskyldig man eller så har dem släppt ut en ISIS terrorist på fri fot, riktigt illa...

I dagsläget är det ju jävligt lite som pekar på att han har några som helst terroranknytningar; till och med SÄPO själva (vilket jag vet efter att ha kallat dem för skämt inte direkt är ett enormt bifall) verkar ju vara tämligen övertygade om att just han inte har något med saken att höra:
Det kvarstår inga misstankar mot den tidigare anhållne personen.
Så vad sägs om att tagga ned med paranoian lite?
 
SÄPO är ett jävla skämt. Inte snyggt skött alls, och nu kommer han behöva dras med terrorstämpeln ett bra tag antagligen.

Jag förstår inte på vilket sätt de är ett "jävla skämt"? Läste du ens artikeln? Det låter som att de har gjort allt korrekt. Om någon är ett "jävla skämt" är det väl i så fall media?

Intelligensnivån i den här tråden sjunker stadigt för varje dag som går, känns det som.
 

Drencrom

Member
I dagsläget är det ju jävligt lite som pekar på att han har några som helst terroranknytningar; till och med SÄPO själva (vilket jag vet efter att ha kallat dem för skämt inte direkt är ett enormt bifall) verkar ju vara tämligen övertygade om att just han inte har något med saken att höra:

Så vad sägs om att tagga ned med paranoian lite?

Paranoia? Jag påpekade dem enda två scenarierna det kan vara angående denna man, antingen häktad oskyldig eller utsläppt även dock han är skyldig. SÄPO tar inte in vilken snubbe som helst iallafall, dem måste ha goda skäll för att göra en arresting i första början.
 

berzeli

Banned
Jag förstår inte på vilket sätt de är ett "jävla skämt"? Läste du ens artikeln? Det låter som att de har gjort allt korrekt. Om någon är ett "jävla skämt" är det väl i så fall media?

Intelligensnivån i den här tråden sjunker stadigt för varje dag som går, känns det som.

Allt korrekt, exakt vad baserar du det på?
Det finns väldigt lite att på gå men när den misstänkte hade ju gjort absolut inget för att dölja var han befann sig, så känns det sådär att vår säkerhetspolis inte kan lista ut var någon befinner sig som använder sitt riktiga namn på dörren och dessutom (halv-)offentligt lämnar ut information om exakt var han befinner sig. Och ja media är väl inte direkt mycket bättre dem heller, rättsväsendet är väl de enda som kommer ur det här som ser bra ut just nu.

Helt ärligt har jag svårt att se hur min bitterhet över SÄPOs agerande påverkar trådens samlade intelligensnivå.

Paranoia? Jag påpekade dem enda två scenarierna det kan vara angående denna man, antingen häktad oskyldig eller utsläppt även dock han är skyldig. SÄPO tar inte in vilken snubbe som helst iallafall, dem måste ha goda skäll för att göra en arresting i första början.

Jo, men i dagsläget verkar ett scenario väsentligt mycket mer troligt och involverar inte att fortsätta associera en person med terror. Att oroa sig över att de har försatt en terrorist på fri fot anser jag är att vara paranoid som det är just nu.

Fast de verkar ju inte ha haft så goda skäl, de har gått från att hävda väldigt konkreta misstankar (att i Stockholm ha förberett terrorbrott) till att helt släppa honom på fri fot.
 
Top Bottom