• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Sorry, var inte meningen att vara aggressiv någonstans. Svårt att förmedla och uppfatta sinnesstämning över text.

Ah, skönt.

waypoetic var egentligen bara onödigt aggressiv och konstant negativ; skapade problem där problem inte fanns och gjorde små petitesser till stora överdrivna debatter. I min mening var han till synes full av hat, och när jag kikade lite snabbt på hans Twitter för ~ett år sedan såg jag heller inget annat än vågor av hat.

Tråkigt när det blir sådan negativ stämning bara, framförallt om det beror på en petitess.
 

Forsete

Member
Sverige är som ett självspelande piano när det gäller att få folk att rösta på SD.

Ingen borde vara förvånad att de är störst, eller näst störst.
 
Sverige är som ett självspelande piano när det gäller att få folk att rösta på SD.

Ingen borde vara förvånad att de är störst, eller näst störst.

Å ena sidan håller jag med, och det är till stor del både de övriga partiernas fel, medias fel och även privatpersoner på sociala mediers fel att SD växer, å andra sidan innebär det ju uppenbar kompetensbrist och ignorans att folk lägger en röst på SD. Jag själv är galet missnöjd på de svenska partierna och har fått ett enormt politikerförakt över de senaste ~åtta åren, men jag är åtminstone medveten nog att inte rösta på SD utav rent missnöje eller utav rena fördomar.

Folk är engagerade nog att bli arga och trötta i särskilda politiska frågor och lättpåverkade nog att falla för trycket, men inte engagerade nog att ta något i sina egna händer eller aktivt uppsöka information om politik. Mycket trist, men det kommer alltid vara så.
 

CoolOff

Member
Det som skrämmer mig är att jag genuint trodde att SDs tak låg nånstans runt 15-20%, som FRP i Norge och DF i Danmark, men det vi ser nu är ju snarare att fördämningarna brister totalt opinionsmässigt och det möts av total apati av övriga politiker.

Jag vill inte ha SD som statsbärande parti. En socialkonservativ modererande politisk kraft om 15% är okej, kanske till och med önskvärt i längden, ett sånt parti på 30% är inte det.
 

Forsete

Member
Om detta är det enda partiet som tycker likadant som du i de frågor du råkar vara intresserad av, ja, då är jag inte förvånad om din röst hamnar hos dem. Vet inte om det krävs någon större kompetens att rösta på ett annat parti, då hade vi inte haft allmän rösträtt. :p Fi och SvP fick ju trots allt ett antal tusen voteringar.
SDs bagage gör dom ingen tjänst, men det verkar som folk accepterat dom som "rumsrena" nu.
Du väljer det som passar dig bäst, passar inget eller hatar du alla så skit i att rösta.

Antingen tar de andra partierna tag i det (och då handlar det inte bara om att PRATA om det - för det snackas för jävla mycket i detta landet, nu måste de AGERA), eller förlora makten.

Ang. politikerföraktet är du inte ensam, det är extremt utbrett. De är nog snart lika lågt stående som journalistkåren.
 
Du väljer det som passar dig bäst, passar inget eller hatar du alla så skit i att rösta.

Det är ju just det om man inte ska göra. Varje valår tjatar staten på att alla ska rösta, och det är just för att organ som FN anser att ju högre röstdeltagande ett land har, desto mer demokratiskt är det. Det kan låta löjligt att mäta halten av demokrati på ett så kvantitativt och simpelt sätt, men det sker i allra högsta mån. Och dessutom har soffliggarna som inte röstar ingen som helst rätt att klaga på att fel parti blev för stort. Problemet är snarare att folk röstar av fel anledningar (vanligtvis missnöje, pengar eller tradition). Jag hör ofta folk som säger att alla sverigedemokrater är rasister, men jag är väldigt tveksam till att de flesta sd:are identifierar sig som rasister. Det är bara det att rasisterna hörs högt; den vokala minoriteten. Och jag håller helt enkelt inte med dig om kompetensen :) Skulle kunna skriva enormt mycket om ämnet om fördelarna och nackdelarna med allmänna rösträtten, men ingen gillar att läsa väggar av text. Dess största styrka är också dess största svaghet; att alla ska rösta, oavsett engagemang, intresse och kunskap. Det leder till enorma mängder fördomar, ignorans, popularitet och mediapåverkan, men det är en självklarhet, och ett problem som demokratier alltid brottats med.
 
Dem andra partierna måste ta tag i invandrings frågan om dem vill stoppa SDs frammarsh, det är ett faktum iaf.

Vet inte om det där var riktat till mig eller om det bara var en allmän kommentar, men jag har redan sagt exakt samma sak på förra sidan så mig behöver du iaf inte övertyga, och de flesta här i tråden har också sagt samma sak.
 

Forsete

Member
Det är ju just det om man inte ska göra. Varje valår tjatar staten på att alla ska rösta, och det är just för att organ som FN anser att ju högre röstdeltagande ett land har, desto mer demokratiskt är det. Det kan låta löjligt att mäta halten av demokrati på ett så kvantitativt och simpelt sätt, men det sker i allra högsta mån. Och dessutom har soffliggarna som inte röstar ingen som helst rätt att klaga på att fel parti blev för stort. Problemet är snarare att folk röstar av fel anledningar (vanligtvis missnöje, pengar eller tradition). Jag hör ofta folk som säger att alla sverigedemokrater är rasister, men jag är väldigt tveksam till att de flesta sd:are identifierar sig som rasister. Det är bara det att rasisterna hörs högt; den vokala minoriteten. Och jag håller helt enkelt inte med dig om kompetensen :) Skulle kunna skriva enormt mycket om ämnet om fördelarna och nackdelarna med allmänna rösträtten, men ingen gillar att läsa väggar av text. Dess största styrka är också dess största svaghet; att alla ska rösta, oavsett engagemang, intresse och kunskap. Det leder till enorma mängder fördomar, ignorans, popularitet och mediapåverkan, men det är en självklarhet, och ett problem som demokratier alltid brottats med.

Jag kan hålla med dig om att folk oftast röstar av fel anledningar, och att mäta demokrati genom valdeltagande låter lite cray-cray (inget jag tänkt på tidigare, skulle inte det betyda att Nordkorea och Irak innan Saddams fall var världens bästa demokratier?).

Jag har stött på just sådana exempel som du tar upp, missnöje (oftast SD, just nu iaf, förut Moderaterna.), pengar (moderaterna 2006-, det gynnar mig!), tradition (gråsossar, omöjliga att ändra på även om de inte håller med om deras nuvarande politik(!). Finns säkert gråmoderater och men jag umgås inte med sådana).

Men att säga att en röst på SD innebär en uppenbar kompetensbrist håller jag inte med om. Även om det är ett ungt parti med en jobbig historia har de utvecklats TROR JAG i mångas ögon till ett seriöst alternativ (i alla fall på riksplanet, kommunerna har jag dålig koll på men det går väl inte så fruktansvärt bra, det lilla jag läst), och inte bara ett missnöjesparti.

Dem andra partierna måste ta tag i invandrings frågan om dem vill stoppa SDs frammarsh, det är ett faktum iaf.

Känns lite som de målat in sig i ett hörn där. Man har hela tiden sagt att sådan politik är fascism och rasism. Lite svårt att ändra på det nu? Känns så i alla fall.
Men snart finns nog inget alternativ.
 
Känns lite som de målat in sig i ett hörn där. Man har hela tiden sagt att sådan politik är fascism och rasism. Lite svårt att ändra på det nu? Känns så i alla fall.
Men snart finns nog inget alternativ.

Att ta tag i frågan är inte samma sak som att anamma deras problembeskrivning och lösning. Ett sätt att ta tag i det skulle kunna vara att säga nuvarande situation är problematisk (delvis) på grund av bostadsbrist. Lösningen är då inte att minska invandringen, utan att åtgärda bostadsbristen genom att återuppta statligt byggande av bostäder, modell miljonprogrammet. Se där: en möjlig analys av situationen från vänster, helt fri från fascism och rasism, som SDs politik bygger på.
 
R

Rösti

Unconfirmed Member
Missade nästan att det är surströmmingspremiären idag. Kommer nog inte köpa hem någon burk dock, men kanske kan hitta en bit någonstans.
 

CoolOff

Member

B7Z3KTJ.gif
 

Forsete

Member
Att ta tag i frågan är inte samma sak som att anamma deras problembeskrivning och lösning. Ett sätt att ta tag i det skulle kunna vara att säga nuvarande situation är problematisk (delvis) på grund av bostadsbrist. Lösningen är då inte att minska invandringen, utan att åtgärda bostadsbristen genom att återuppta statligt byggande av bostäder, modell miljonprogrammet. Se där: en möjlig analys av situationen från vänster, helt fri från fascism och rasism, som SDs politik bygger på.

Visst, vill man förlora ännu mer röster så kan man göra så. :)

Jag tror inte bostadsbristen är det stora problemet. Hur ska allt finansieras (inte bara bostäder, utan allt annat som belastas när befolkningen ökar)? Skattehöjningar? Skära i a-kassan?
Vet inte om folk är så villiga att ställa upp på det om jag ska vara ärlig.
 
Visst, vill man förlora ännu mer röster så kan man göra så. :)

Jag tror inte bostadsbristen är det stora problemet. Hur ska allt finansieras (inte bara bostäder, utan allt annat som belastas när befolkningen ökar)? Skattehöjningar? Skära i a-kassan?
Vet inte om folk är så villiga att ställa upp på det om jag ska vara ärlig.

Med så låg ränta vi har på statsobligationer nu är det inte jätteviktigt att allt betalas för krona för krona (det råder stor enighet bland akademiska ekonomer att länder som har egen valuta kan vara betydligt mindre försiktiga i nuläget gällande budgetunderskott).

Men en del skatteökningar skulle kunna vara på plats. Återinföra arvsskatt, införa en mycket låg transaktionsskatt. Antingen återinföra fastighetsskatt eller slopa (gradvis) räntebidragen. De flesta ekonomer är överens att något av dessa två kommer behövas i alla fall- M.h.a. av fr.a. fastighetsskatten/slopade räntebidrag skulle man ha råd att inte höja inkomstskatten.

Satsningar som skulle behöva göras utöver bostäder handlar ju främst om integration. Satsa mycket på utbildning, införa anonyma jobbansökningar för att minska diskrimnering, tvinga alla kommuner att ta ansvar så att inte alla hamnar på samma ställe.

Sen bör man fortsätta med att argumentera på EU-nivå efter ett bättre sätt att dela upp bördan, i utbyte mot att Dublinförordningen skulle sluta gälla i teorin och inte bara i praktiken. Kanske en del av EU-budgeten borde gå till bidrag till stater som tar emot flyktingar, proportionellt efter hur många de tar emot.

Om vi lyckas fixa integrationen kommer vi på lång sikt ligga bättre till än länder som inte tar emot flyktingar, tack vare betydligt bättre demografi (lägre andel pensionärer). Demografiska problem gällande ålder kommer långsiktigt vara ett betydligt större problem för Europa en human flyktingpolitik
 
SvD/Sifo:s augustimätning (ej självrekryterad panel, intervjuver utförda mellan den 10 och den 20 augusti):

S: 26,3 % (-0,8)
V: 6,5 % (+0,3)
MP: 7,6 % (+1,0)
M: 24,5 % (-0,5)
C: 6,1 % (-1,8)
FP: 4,7 % (+0,1)
KD: 4,0 % (-0,1)
SD: 17,8 % (+2,6)
Fi: 1,7 % (-0,3)
Övriga: 0,9 % (-0,5)

S+V+MP: 40,4 %

M+C+FP+KD: 39,3 %

Men detta är kanske intressant:

Andel arbetare som stödjer...

SD: 29,9 %
S: 26,1 %

e: Också värt att påpeka att detta är SD:s högsta siffra i Sifo hittills, så det är fortfarande helt klart att de ökar.
 

Drencrom

Member
Vet ni hur HÅRT det suger att glömma bort sitt GAF-lösen?

Lurka-sedan-förra-hösten HÅRT!

Tjenare kaozzz, välkommen tillbaks!

Glömde helt bort att berätta till dig att min request att återställa ditt lösenord å din vägnar nekades, skönt att du fixade det själv tillslut :)
 

KAOz

Short bus special
Danke boys!

Nu är allt ordnat och fixat. Hade en uppenbarelse igår och kom ihåg lösen.

Metallica hade väl något rekord igår va?
 

Bri

Member
Vad är snittåldern på deras panel?
Ingen aning. Brist på att få in svar från unga män var det dock.
Jag tror jag såg ett uttalande någonstans om att inte hela panelen är självrekryterad, utan att en del rekryteras (eller i alla fall görs medvetna om självrekryteringen via telefonintervjuer. Hur stor del av panelen väljs på detta sätt?
Vet ej. Känner inte till att något sådant gjordes. Det närmsta var väl att hyra in panelmedlemmar från andra företags paneler.

Malmlö FF i Champions League! Favorit i repris!
Vidrig medstuds ni har. Hur mycket cashar ni in nu? 140 miljoner?
 

CoolOff

Member
Riktigt äckligt med Malmö i CL i år igen. Ser inte direkt fram mot en Rosenborgsk dominans i ett årtionde.

Missar dom Europaplats i år och Blåvitt eller AIK tar sig till gruppspel nästa år kanske de kan få en utmanare, men tåget går snart.
 
Om du tycker om Apple så får du 10% studentrabatt via Mecenat eller Studentkortet. Annars kan du kolla Prisjakts topplista. Själv prioriterar jag låg vikt om jag ska använda datorn till presentationer och anteckningar. Ska du främst använda datorn hemma så kan du lika gärna köpa en stationär dator.
 
Vad ska man skaffa för laptop? Ska användas till skolarbete (skriva och läsa iprincip). Budget är runt 7000:-.

Om du bara ska skriva och läsa behöver du inte lägga ut 7000:- för en laptop! Köp inte en dyr dator bara för att; om du inte kommer använda den till dess fulla potential är det nästan bortkastade pengar. Du kan skaffa en liten, smidig laptop för nästan halva den pengen; dock kan givetvis saker som Ultra-HD skärm och annat lull-lull förbättra komforten när du ska läsa. Som arch säger är Prisjakt väldigt bra för att kolla datorer; du kan ställa in alla kriterier som du vill ha. Köpte nyligen en laptop för ca 12000:- för att ha en snabb dator som klarar av alla tunga program som jag kör (olika utvecklingsmiljöer och Adobe program framförallt, såväl som tung filhantering), och Prisjakt var bra hjälp. Däremot håller jag personligen inte med om att köpa en stationär dator; har inte haft en sådan på många år nu och vill inte gå tillbaka till det heller. Ska du ha datorn till skolarbete kommer du säkert vilja ta med den till campus också.
 

rezuth

Member
Vad ska man skaffa för laptop? Ska användas till skolarbete (skriva och läsa iprincip). Budget är runt 7000:-.

Skulle kört på en MacBook Air eller Pro, 10% rabatt och ett pair Beats på köpet värda strax under 2000kr. Bara sälja dom så hamnar du nog på runt 7000 för datorn eller så behåller du dom och biter i sura äpplet. Vill du dock gajma ska du kolla åt ett annat håll men för skolarbete så finns det nog inte så mycket annat i samma klass.
 
Top Bottom