• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

En man i Eskilstuna blev dömd till att betala 5000 kr i skadestånd och 2500 i dagsböter för att han råkade skicka en snoppbild till fel tjej. Fan snart kommer man ju knappt kunna ge bort blommor och choklad utan att bli dömd för sexuellt ofredande.
 

jorma

is now taking requests
En man i Eskilstuna blev dömd till att betala 5000 kr i skadestånd och 2500 i dagsböter för att han råkade skicka en snoppbild till fel tjej. Fan snart kommer man ju knappt kunna ge bort blommor och choklad utan att bli dömd för sexuellt ofredande.

Nånting säger mig att vi inte hör exakt hela sanningen här..:)
Vem fan polisanmäler ngt sånt om hon inte tror att hon blir trakasserad av ngn som limmat på henne ett längre tag..
 

Forsete

Member
strafer
Banned
(Yesterday, 08:43 PM)

Jag börjar ana en konspiration. En efter en rensas vi svenskar ut från GAF. Vad har vi gjort för feeeeel? :/

Todays topics:

1.) Köttskatt- Hit eller shit?

2.) Datorer beläggs med TV-licens - Hit eller shit?

MVH: DDR Sverige

bVQCsas.jpg


Svar:

1.) Redan avrättat av Herr Borg. Men ändå, att det öht kommit upp. Personligt ansvar? Sveriges lösning på allt: GÖR DET DYRARE FÖR SVENNSON!

2.) Passa på att licensbelägga mobiler. SVTPlay finns ju som app! Varför är inte radion licenspliktig? SR finansieras ju genom denna stöld?
Sälj av skitet istället.
 

MasLegio

Banned
är för punktskatt på kött

så att kunden betalar den verkliga kostnaden (miljökostnaden)

på samma sätt som det är hög skatt på tobak för att samhället ska kunna täcka sjukvårdskostnaderna för alla idioter som röker
 

Forsete

Member
Miljöavgifter hit och dit. Känns mest som ett sätt att dra in extrapengar till statskassan.

Redovisar de var alla dessa miljarder används till? Skänks de till svenska företag som försöker avancera inom miljöutveckling? Byggs det bättre infrastruktur för dessa pengar? (Fat chance när man hör hur illa ställt det är med tågtrafiken) Läggs de i en pott där de kommer ligga tills den dagen Sveriges kuster svämmar över av stigande havsnivåer?

Hur används dessa pengar? Eller återcirkulerar de bara i statskassan, dvs. gör ingen nytta för miljön som det var tänkt?

En del av pengarna har väl gått åt till miljöbilspremien. Men vad gör ett tusental fordon för skillnad egentligen? Dessutom är det något som ändå kommer med tiden eftersom alla nya bilmotorer förfinas (utsläppskraven), och Sveriges bilpark hinner heller aldrig bli speciellt gammal.
En dyr onödig investering IMO. 5-10k är inte mycket på en bil som ändå kostar 200-250+ k.
 

Forsete

Member
Skatt på skatten!
Eller det är ju iofs inget nytt i Sverje...

Gutt ju!

Under 2012 kostade bensinen i genomsnitt 14,98 kronor litern. Strax under 60 procent, eller 8,36 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms. Moms betalas på själva bensinen, men också på skatten.

Kör folk mindre för det? Tveksamt.
 

Eric_S

Member
Efterfrågan på drivmedel är väl relativt inelastiskt vill jag minnas?

Vill man åt utsläppen, vilket är en helt ok motivering, så är det nog lönsammare att subventionera industrianvändning utav alternativ som är mindre utsläppsintensiva.

TV-avgiften har jag inget emot, såvida att jag tycker att icke kommersiell radio och TV är en nytta för samhället. Däremot fungerar tv-avgiften regressivt, vilket är lite mindre åtråvärt.
 

Labadal

Member
Flyttar imorgon, håller på att packa ihop mina grejer. Känns rätt konstigt.

Väntar själv på att hitta en bra lägenhet. Problemet är att det bolag jag söker lägenhet hos har ett rätt så irriterande kösystem, så jag får nog vänta till sommaren. Det är om jag har tur, annars blir det väl någon gång i höst.
 

waypoetic

Banned
"Roligt" hur OK det är att skriva domedagstrådar om Microsoft, Sony eller spelutvecklare men inte om Nintendo - kommentarerna i dom trådarna visar tydligt att många inte tycker att gamla Nintendo inte är "all that" och inte ett dugg relevanta för dem. Tydligen blev det väl för många kritiska-röster för vemdetnuänvarsombannade.
 

jorma

is now taking requests
"Roligt" hur OK det är att skriva domedagstrådar om Microsoft, Sony eller spelutvecklare men inte om Nintendo - kommentarerna i dom trådarna visar tydligt att många inte tycker att gamla Nintendo inte är "all that" och inte ett dugg relevanta för dem. Tydligen blev det väl för många kritiska-röster för vemdetnuänvarsombannade.

lärde mig fort att hålla mitt totala ointresse för allting nintendo inombords :)
 

waypoetic

Banned
Alltså... Nintendo är nått som föräldrar köper till sina småbarn. Den andra gruppen är de som tänker "ah tvspel är ju coolt, typ mario kart liksom! du vet retro!". Tänker jag.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Är du säker? Har du varit hos doktorn sen dess?

Fan nu blir jag nojjig.

Alltså... Nintendo är nått som föräldrar köper till sina småbarn. Den andra gruppen är de som tänker "ah tvspel är ju coolt, typ mario kart liksom! du vet retro!". Tänker jag.

Fan önskar att mina föräldrar var rika nog och köpa hela Nintendo. Skämtåsido så antar jag att du är hyffsat ung och hade kanske inte ett NES eller SNES som liten... för Nintendo har inte alltid varit ett företag fokuserat på Babbys First Console som dom verkar vara nuförtiden.

NES ägde, SNES ägde, N64 trots sina brister var grym och GC är en av mina favoritkonsoller. WII't var det sämsta jag spenderat pengar på konsolmässigt trots att det har några av mina favoritspel ( som Super Mario Galaxy ).
 

jorma

is now taking requests
Well det är inte bara kids och vuxna som bor kvar i källaren hos mamma och pappa som gillar det, köpte ett DS till min gf och hon älskar det. Hon har säkert spelat 300 timmar super mario bros.
 
Har inte ägt en Nintentokonsol sen NES men Mario Kart och Smash är något av det roligaste man kan spela tillsammans med sina kompisar.

Var på skolans tech-support idag för att fixa med internet. Snubbarna där var väl tillmötesgående och trevliga, men snacka om att uppfylla datanörd stereotypen. Överviktiga och smått flottiga med hårdrockströjor och neckbeards.
 

Labadal

Member
Är själv nöjd med mitt 3DS, men jag måste erkänna att jag köpte den för både DS och 3DS spel. Hade jag köpt den för endast 3DS spel så hade jag ångrat mig.

Wii U köper jag endast om det släpps 7+ bra rollspel, för det är de mest intressanta spelen för mig.
 
Top Bottom