• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

zon

Member
Jag är inte så intresserad av spelkonsoler längre men jag trodde inte att MS skulle ge bort "segern" på det här viset till Sony. Nästan varenda människa som har tvekat mellan vilken de ska köpa kommer ju välja PS4 nu.
 

waypoetic

Banned
Jag kan se hur en amerikanare som är ett Xbox-fan har ett intresse för den nya konsolen men... En svensk? Isf om Viasat och andra kabel-tv leverantörer kan erbjuda något när applikationen/tjänsten blir tillgänglig här i Sverige (vilket lär bli om ett par och inte på day 1), men hur många tittar egentligen på TV numera i Sverige? Majoriteten av de jag umgås med tittar inte på tv och några av dom har inte ens en (dom andra tittar på film och spelar via tv:n) tv i hemmet.

.... Och Skype på X1 är väl ändå inte bunden till videochat? Dom pushar (tvingar) ju för att du ska använda din Kinect för allt, så om jag skulle vilja dra på ett bluetooth headset (har konsolen bluetooth förresten?) och t ex laga mat samtidigt så, vadå, bleepar konsolen med ett "out of range! please make yourself visible to the kinect camera!" om jag inte är i samma rum?
 
Köttbullar (meatballs) is a italian thing really, we don't eat meatballs that often actually. We didn't invent that thing.
Last time i ate meatballs was........ Uh. I think i had some homemade meatballs for the christmas dinner, together with a bunch of other stuff.

Köttbullar kommer from Osmanska riket. Sverige (eller rättare sagt Karl XII) populariserade det dock.

Jag är inte så intresserad av spelkonsoler längre men jag trodde inte att MS skulle ge bort "segern" på det här viset till Sony. Nästan varenda människa som har tvekat mellan vilken de ska köpa kommer ju välja PS4 nu.

Mjo, men Microsoft har 15 exklusiva spel på gång redan i år ett. Osäkert vilka spel de 15 är, men om det kan vara system-sellers.

men hur många tittar egentligen på TV numera i Sverige? Majoriteten av de jag umgås med tittar inte på tv och några av dom har inte ens en (dom andra tittar på film och spelar via tv:n) tv i hemmet.

Det är många miljoner svenskar som ser på TV, dock är majoriteten av dem lite äldre. Kan bli svårt att sälja konsolen till 40-åriga kvinnor, och pryltokiga 30-års män kanske skippar den om den är för dyr. I slutändan handlar allt om marknadsföringen.

och t ex laga mat samtidigt så, vadå, bleepar konsolen med ett "out of range! please make yourself visible to the kinect camera!" om jag inte är i samma rum?

Nej.
 

waypoetic

Banned
"Flera miljoner svenskar tittar på tv", det är ju först och främst inte den svenska marknaden som är "the target audience" här, och sedan så spelar det ingen roll att det är folk i de övre åldrarna som tittar eller vilket kön de är av - målgruppen "gamers" är inte Xbox One's målgrupp - målgruppen är sportnördiga soffpotatisar som tycker att en webbläsare i tv:n är framtiden.

Frågan kvarstår : kommer ens konsolen tv egenskaper fungera i Sverige?

Vill du spela Forza 5, ja, då är det Xbox One som gäller. Annars tycker jag att det är mer förnuftigt att köpa sig ett Xbox 360 om man är sugen på all things Xbox och sedan vänta ett par år tills att X1 har byggt upp ett spelbibliotek.
 
"Flera miljoner svenskar tittar på tv", det är ju först och främst inte den svenska marknaden som är "the target audience" här, och sedan så spelar det ingen roll att det är folk i de övre åldrarna som tittar eller vilket kön de är av - målgruppen "gamers" är inte Xbox One's målgrupp - målgruppen är sportnördiga soffpotatisar som tycker att en webbläsare i tv:n är framtiden.

Frågan kvarstår : kommer ens konsolen tv egenskaper fungera i Sverige?

?

Vadå inte "the target audience"? Jag vet inte vad du pratar om, men jag besvarade bara din fråga. Och det spelar DEFINITIVT roll vem som ser på TV och vilket kön de är av. Om du säger det du precis sa till en ekonom eller marknadsförare skulle han halshugga dig.

Angående din sista fråga: nej, i alla fall inte till en början.
 

waypoetic

Banned
?

Vadå inte "the target audience"? Jag vet inte vad du pratar om, men jag besvarade bara din fråga. Och det spelar DEFINITIVT roll vem som ser på TV och vilket kön de är av. Om du säger det du precis sa till en ekonom eller marknadsförare skulle han halshugga dig.

Du förstod visst inte vad jag menade. Dessutom anar jag #teamxboxone från dig, allt var ju toppen det vi såg igår. Eller hur?
 
Dessutom anar jag #teamxboxone från dig, allt var ju toppen det vi såg igår. Eller hur?

Såg din edit nu. Vad fan är det där för skit? Dra åt helvete med dina jävla anklagelser. Jag vet inte varför du har blivit en idiot över natten men det där var fan inte okej sagt. Förlåt för att jag är realistiskt, förlåt för att jag inte trollar som alla andra, förlåt för att jag svarar på dina frågor, men kom fan inte och kalla mig för skit.
 

Knugen

Member
Häxjakt mot svenska xboxfans?
iHawpRWjhae7B.gif
 
Kanske, men just nu känns det väldigt tvivelaktigt.

Tja, vi har ju ingen aning. Microsoft (såväl som Sony) är ju stenrika så det skulle inte förvåna mig om de säkrat en hel del exclusives. Givetvis kommer vi få ännu en Halo och ännu en Forza, men det känns tveksamt om Gears stannar kvar efter Judgment's flop, och åtta av spelen är ju nya serier. Förhoppningsvis är det inte så mycket Kinect, men vi får väl räkna med en drös sådana.

Jag har inga som helst planer på att köpa nya Xbox, så jag hoppas på att de inte har dragit åt sig exclusives som jag verkligen vill ha. Hoppas att Remedy's nya rökare kommer till andra platformar i sinom tid.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Corky är du i Südafrika än?

Nah har biljett till 29:e maj så sista veckan m.a.o. Har lite problem med Sydafrikanska ambassaden och deras mardrömsbyråkrati som ställer till saker för mig för tillfället men det löser sig på något sätt.

Fick reda på hur min lägenhet där nere ser ut och vart den ligger osv.


Inte illa... inte illa alls :

4110011805_f3f89d4943_o.jpg
 

Groof

Junior Member
Du måste rapportera till storebror en gång om dygnet annars förlorar du åtkomsten till dina spel.

Fast alltså "du behöver inte vara uppkopplad men du behöver ha en internetuppkoppling" är väl ganska mycket = "du behöver alltid vara uppkopplad?"
 
I praktiken tror jag däremot att det kommer att krävas en konstant internetanslutning. Med t.ex. Windows 8 så sparas inte min high score i Jetpack Joyride om jag råkar tappa anslutningen. Skulle gissa att X1 kommer ha liknande problem om operativsystemet är baserat runt Microsoft's moln.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Om du slutar posta eller byter lag till Sydafrika-gaf tänker jag sätta dig på ignore och låtsas att du är död.

Don't worry, ska dra till med big live-journal-age och driva er alla till vansinne med random bilder och anekdoter från Kapstaden.
 

Kenka

Member
Köttbullar (meatballs) is a italian thing really, we don't eat meatballs that often actually. We didn't invent that thing.
Last time i ate meatballs was........ Uh. I think i had some homemade meatballs for the christmas dinner, together with a bunch of other stuff.

Köttbullar kommer from Osmanska riket. Sverige (eller rättare sagt Karl XII) populariserade det dock.
Didn't know that. But hey, you guys collected your steel from Afghanistan after all at that time.
Fight!Fight!Fight!
Talking about that, why the hell do these riots in Rinkby last so long ? My friends have seen a car burn in Jakobsberg yesterday, how come the phenomenon expanded ?
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Hm, dessa upplopp var en nyhet för mig

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=562365

Det är i dessa stunder man är ledsen att SD har förstört all diskussion om invandrings politik utan att bli stämplad som rasist, xenofob m.m.

Har själv svårt att förstå varför våra politker tycker det är en bra idé att ha en sån hög invandring när vår integration brister.

Känns som detta har mindre med invandring och politik och mer med snorisar som tycker det är tufft att ha sönder saker och bete sig.

Vandalisering, om än inga regelrätta upplopp, hände där jag växte upp också och det är väl ingen som beskyllt Lidingö för att vara jätteinvandrartätt.
 
Didn't know that. But hey, you guys collected your steel from Afghanistan after all at that time.

Talking about that, why the hell do these riots in Rinkby last so long ? My friends have seen a car burn in Jakobsberg yesterday, how come the phenomenon expanded ?
I think it's just teenagers with a lot of pent up aggression but I have no idea beyond that.
 

Ledsen

Member
Didn't know that. But hey, you guys collected your steel from Afghanistan after all at that time.

Talking about that, why the hell do these riots in Rinkby last so long ? My friends have seen a car burn in Jakobsberg yesterday, how come the phenomenon expanded ?

A combination of poor immigrants frustrated with the government/police and complete idiots + a catalyst event (the shooting) = riots.
 

ksan

Member
A combination of poor immigrants frustrated with the government/police and complete idiots + a catalyst event (the shooting) = riots.

Seems like opportunism to me, I don't think it's a coincidence that many of the people who got arrested have been previously sentenced/known to the police, and that so many of the involved come from other parts of the city.
 

Ledsen

Member
Seems like opportunism to me, I don't think it's a coincidence that many of the people who got arrested have been previously sentenced/known to the police, and that so many of the involved come from other parts of the city.

yep that too, but that always happens with these things. I bet the Stockholm rioters are like "huh wait who the fuck are you" to the guy with the Skåne accent standing there throwing bricks alongside them.
 

ksan

Member
Lite från brorsan till frun till mannen som blev skjuten:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16830312.ab

Om vi antar att det är den mest sanningsenliga beskrivningen låter det ju som ett stort misstag på grund av att de gjorde en riktigt dålig bedömning av situationen. Med tanke på vad som har hänt känns också lite ironiskt att det var en ungdomsgäng som gav upphov till att han tog fram kniven.

Skulle vara intressant att höra vad folk som ringde 112 verkligen sa. Kan ju vara en blandning av vad polisen sa och vad brorsan sa som är verkligheten.
 
Top Bottom