• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Knugen

Member
sad-i-know-that-feel-bro_3969556_lrg.jpg
 

waypoetic

Banned
Politik något något hög skatt något något Göran Person något godis något
Momsskatten är väl på 25% om jag inte har fel. Det känns liksom som att någon hörde "games are usually 60 dollars" och sedan gjorde nån sosse tomte om det till 600 svenska riksdaler.

Nä. Förhoppningsvis stämmer det priset som "läcktes" på Ubisoft's svenska hemsida - 449 kr för PC versionen och PS4 versionen av Watch Dogs. One can dream!
 

Ouch! Och ditt användarnamn också? Hahaha, surt!

Moderatorerna har lekt med mig många gånger med. Senast var när jag gjorde en tråd med "Holy shit" i titeln och de böt ut det till "Holy poop".

Det där är ett svar som lika väl hade passat in på Blu-Ray filmer eller TV skärmar. Du gissar.

Och vafan snackar du om? Börjar du grina nu igen? Nej, jag har studerat ekonomi. Jag gissar inte. Det är väl i det närmaste allmänbildning. Lär dig något för fan.
 
Waypoetic, det finns flera anledningar till att spel lanseras till ett högre pris i Sverige. Dels är det 25% moms, men det är egentligen inte den stora faktorn. Många Europeiska länder har runt 20-25% moms på produkter som spel. Däremot är Sverige ett litet land. Har du färre kunder behöver du större marginal på varje såld vara. Du kan jämföra med vad som helst. Ta manga pocketar till exempel. En manga-pocket kostar kanske i genomsnitt 50 kr i Sverige. I Japan kostar de 8 kr/styck. När man tillverkar en produkt har man en fast kostnad och en rörlig kostnad. Ju fler produkter du säljer, desto mindre innebörd har den rörliga kostnaden. Med andra ord: ju fler konsumenter, desto lägre pris. Sedan har du valutans styrka. Vi låtsas att en Euro skulle vara 9 kronor. Vi låtsas att en hamburgare kostar 10 kronor i Sverige och en Euro i något annat land. Eftersom en Euro är 9 kronor innebär det att hamburgaren är billigare i det andra landet; således har det landet en svagare valuta, vilket gynnar konsumenten. Sverige har en stark valuta.

Detta är några anledningar till prissättningen. Inte för att det spelar någon roll för oss; många Brittiska hemsidor erbjuder spel fraktfritt till ett lågt pris.

Så. Jag vet inte varför jag tog mig tid att svara någon som säkert inte ens fattar och som kommer droppa någon idiotisk kommentar och sedan gå och onanera till Kalle Anka men nu har jag försökt.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Äre action/fight ?! Jag rallyar upp en rebellstyrka och flyger upp igen.

13h sömn, verkar som kroppen tyckte det var jobbigt att resa 26h i sträck...
 
Svordomar är inte tillåtna i trådtitlar. Det bryter mot Googles avtal för reklam. Jag skulle gissa att det är anledningen till att de bytte ut ordet.

Haha, "shit" är ingen svordom :)

Ta ut dina frustrationer nån annanstans grabben. Börja inte mucka bara för att du vill ha lite action för du kommer inte få nå här.

Spela inte Allan din tönt. Vadå "jag" som muckar? Du håller ju på hela tiden. Du beter dig ju som ett svin konstant. Du har avsevärda attitydsproblem och verkar bråka hela tiden. Nu besvarade jag din fråga men du tycks ha ignorerat det. Vet du vad? Istället för att bete dig som en skit hela tiden kan du kanske mogna och bete dig som en vuxen ibland?
 

Knugen

Member
Ta ut dina frustrationer nån annanstans grabben. Börja inte mucka bara för att du vill ha lite action för du kommer inte få nå här.

Spela inte Allan din tönt. Vadå "jag" som muckar? Du håller ju på hela tiden. Du beter dig ju som ett svin konstant. Du har avsevärda attitydsproblem och verkar bråka hela tiden. Nu besvarade jag din fråga men du tycks ha ignorerat det. Vet du vad? Istället för att bete dig som en skit hela tiden kan du kanske mogna och bete dig som en vuxen ibland?
ibsAegYk51S3Qm.gif
 
Waypoetic -- du ställer frågor om Xbox One och jag svarar på dem. Du blir skitlack och kallar mig för fanboy trots att jag inte visat några som helst tecken på intresse för konsolen. Faktum är att jag inte har några som helst planer för att köpa den. Och så är det jämt. Av någon anledning är du alltid skitlack på allt och alla. Varje gång du kommer in i tråden droppar du någon dum kommentar. Nu frågade du om varför spelpriserna är höga i Sverige. Jag svarade på din fråga och omedelbart går du till attack igen. Kanske har du några psykologiska problem och får tillfredsställelse i att bråka, eller kanske blir du bara sur på att andra har större intellekt än dig, men du måste försöka behärska dig.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Köpcenter med 400 butiker, 1 min gångavstånd från hotellet:

1 Spelbutik på seriöst 5 kvm, säljer bara spel/konsoller från 1800-talet
0 musikinstrumentbutiker
3 strutsköttbutiker
396 Mobiltelefon/abonnemangbutiker

wtf Africa...
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Strutskött är fantastiskt gott, så det låter inte särskilt farligt.

Ska köpa lite ikväll/imorgon...

På PC-spelboxarna fanns det gigantiska varningstexter som löd något i stil med : "WAAAAAARNING!!!! This title requires an internetconnection and a large amount of data rate to be downloaded make sure you have enough data"

:<

Dags o bli konsolwarrior, måste vara en knarkkung för att kunna ha råd med bredband som påminner om den hemma, om det ens finns här till o börja med.
 
Vad har du för anslutningshastighet? Om du inte kan ladda ner nyproducerade spel finns det säkert gott om klassiker på GOG som du inte har testat.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Just nu är jag på köpt hotell-wifi via iphonen. Måste köpa dator och looool butiken jag titta hos idag sålde gtx 650 gör ca 3000 sek... så att bygga en vettig gamingdator är helt ute ur bilden.

Fanns Playstation Vita och 3DS XL för 1400 sek vardera, inte så illa tycker jag. Regionen är Europa så när jag väl flyttar tillbaks i framtiden kan man alltid släpa med sig de.
 

Bri

Member
Just nu är jag på köpt hotell-wifi via iphonen. Måste köpa dator och looool butiken jag titta hos idag sålde gtx 650 gör ca 3000 sek... så att bygga en vettig gamingdator är helt ute ur bilden.

Fanns Playstation Vita och 3DS XL för 1400 sek vardera, inte så illa tycker jag. Regionen är Europa så när jag väl flyttar tillbaks i framtiden kan man alltid släpa med sig de.

Wow... Du kanske redan har svarat på detta tidigare, men hur länge ska du vara där?
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Wow... Du kanske redan har svarat på detta tidigare, men hur länge ska du vara där?

Obestämd tid, beror på hur hemskt jobbet är. Hoppas det är "dugligt" iaf så jag kan stanna ett tag... men har ganska låga förväntningar.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Du kanske svarat på det också men varför är du där?

Varit löjligt uttråkad det senaste året och tänkte pröva på något annorlunda... får se om jag ångrar mig men första intrycket är väldigt positivt trots att jag änlände nu under deras vintermånader, så det är väldigt blåsigt just nu :<
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Pretty much, letade utomlandsjobb på måfå och landade ett här i Sydafrika. Får tillgång till lägenheten på måndag, hoppas på det
bästa. Rena stormen ute nu, söker skydd på hotellrummet och äter wasabinötter.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Lägg gärna upp lite bilder så är du gullig! :)

Dum fråga...finns det något sätt att lägga upp bilder direkt via sin iphone?

Har bara ett par bilder, uppladdade till mitt instagramkonto.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Jag hade aldrig överlevt utan en dator.

Trodde jag också, men när en """gaminglaptop""" av MSI med en gt 630m eller nåt kostar ca 20 000kr i ett land där snitt årsinkomsten är ca 30 000kr så har man inget val ;p
 
Top Bottom