• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Ik heb meestal geen tijd om te spellen. Vier uuren per week hooguit. Ik ben altijd te druk. Mijn backlog is ongeveer 30 spelletjes in Steam, 10 voor Wii en rond 15 voor PS3. Ik weet helemaal niet wat ik zal doen toen de PS4 is gelanceerd :(
 

Overdoziz

Banned
De dialecten van Gelderland en Groningen lijken ook op elkaar. Jullie knauwen meer heb ik het idee. Lomper en ruwer zeg maar :p
Ik woon in de stad Groningen en veel Gronings wordt er niet gepraat, zeker niet met al die studenten van buiten de provincie. Zelf kan ik het ook niet proaten.
 

Divius

Member
Ik heb meestal geen tijd om te spellen. Vier uuren per week hooguit. Ik ben altijd te druk. Mijn backlog is ongeveer 30 spelletjes in Steam, 10 voor Wii en rond 15 voor PS3. Ik weet helemaal niet wat ik zal doen toen de PS4 is gelanceerd :(
Tegen de tijd dat je je backlog hebt weggewerkt is de PS4 alweer in prijs gedaald.

Ik vind het overigens zo belachelijk dat dat ding 400 dollar kost, maar ook 400 euro. Volgens mij is 400 dollar omgerekend niet eens 300 euro.
 

Aiii

So not worth it
Tegen de tijd dat je je backlog hebt weggewerkt is de PS4 alweer in prijs gedaald.

Ik vind het overigens zo belachelijk dat dat ding 400 dollar kost, maar ook 400 euro. Volgens mij is 400 dollar omgerekend niet eens 300 euro.

Ten eerste heb je te maken met importfees. Ten tweede wordt belasting bij ons in de prijs meegerekend, en in Amerika niet. Ten derde is onze belasting ook nog eens veel hoger.

Als je de 21% er eens vanaf trekt, dan zul je zien dat de prijs die wij betalen voor een kale PS3 heel dicht komt bij de prijs van een kale PS3 die in de US geadverteerd wordt.
 
Tegen de tijd dat je je backlog hebt weggewerkt is de PS4 alweer in prijs gedaald.

Ik vind het overigens zo belachelijk dat dat ding 400 dollar kost, maar ook 400 euro. Volgens mij is 400 dollar omgerekend niet eens 300 euro.

Deels btw volgens mij. Als je 21% afhaalt van die 400 euro dan is de console nog maar 330 euro. De rest van het bedrag kan ik niet verklaren. Misschien importkosten/invoerkosten? en voor de rest..tis maar wat de gek ervoor geeft zullen sony en microsoft denken ;)

Edit: Bedankt he Aiii ;)
 

Aiii

So not worth it
Veel mensen niet, ik weet het ook alleen maar omdat ik in Amerika geweest ben en daar heb geleerd dat BTW niet geadverteerd wordt.

Altijd handig in de supermarkt met een volle kar boodschappen. Blijkt de geadverteerde prijs ook nog eens de kortingsprijs voor pashouders te zijn, staat er heel klein onder de daadwerkelijke veel duurdere prijs.
 

Chuckie

Member
Maar de VS kent toch geen echte BTW? Alleen sales taxes, die volgens mij niet de 21% halen. Dan blijft dat ding toch goedkoper daar of niet?
 

Arjen

Member
Maar de VS kent toch geen echte BTW? Alleen sales taxes, die volgens mij niet de 21% halen. Dan blijft dat ding toch goedkoper daar of niet?

Jup, de sales tax verschilt daar per staat of mischien zelfs per county, volgens mij rond de 5-7% als ik het me goed herinner.
 
Ik zat te denken. Misschien kost die localization ook nog een bom duiten voor de europese markt? Elk landje heeft weer z'n eigen taal en regeltjes. Van mij mogen ze heel het nederlands uit die consoles halen maar de meeste mensen vinden het wel handig dat de menuutjes in het Nederlands zijn dus...
 

Overdoziz

Banned
Tegen de tijd dat je je backlog hebt weggewerkt is de PS4 alweer in prijs gedaald.

Ik vind het overigens zo belachelijk dat dat ding 400 dollar kost, maar ook 400 euro. Volgens mij is 400 dollar omgerekend niet eens 300 euro.
Het is volgens mij gebaseerd op of het minimum loon of het gemiddelde loon. Daarmee kwam het uit op ongeveer het zelfde aantal uren werken.
 

Geido

Member
Waarom zou je voor 3d gaan? Ik vind die tech echt nog zo erg in de kinderschoenen staan dat ik die stap nog lang niet ga nemen.

Een vriend van me heeft een huge ass 3d led tv gekocht en ik had zoiets: "DAT WIL IK OOK!!"

Maar het zag er bij hem echt heel erg netjes uit. Zo kinderschoenig vond ik het ook weer niet.

Dat je er bijzonder weinig aan hebt is een tweede, maar je kan wel iedereen de ogen uitsteken. Dat is ook wat waard!
 

Sadist

Member
Toch is het niet fijn dat wij Europeanen zo genaaid worden.

Vorig jaar was mijn zus naar New York en daar kocht ze gewoon Levi's broeken voor $ 30 - 35 per stuk. Die kosten hier minimaal € 70 ofzo? Is echt gigantisch dat verschil. Geldt voor alles in Noord-Amerika. Had ook nog een keer de laatste Professor Layton voor de DS (klein voorbeeld) uit Canada gehaald voor $ 18, die kostte hier in Nederland nog € 35+.
 

Chuckie

Member
Toch is het niet fijn dat wij Europeanen zo genaaid worden.

Vorig jaar was mijn zus naar New York en daar kocht ze gewoon Levi's broeken voor $ 30 - 35 per stuk. Die kosten hier minimaal € 70 ofzo? Is echt gigantisch dat verschil. Geldt voor alles in Noord-Amerika. Had ook nog een keer de laatste Professor Layton voor de DS (klein voorbeeld) uit Canada gehaald voor $ 18, die kostte hier in Nederland nog € 35+.


Nou voor een deel komt dat door al gemelde oorzaken. Importheffing en lagere belastingen.

En voor een deel worden we idd genaaid :p

Wat overigens wel een voordeel is is het internet van tegenwoordig. Moest je vroeger (bijvoorbeeld) je New Super Luigi Bros voor 45 euro bij de Intertoys halen, nu kan je m via Hong Kong ineens voor 27 euro ofzo halen. Dat was vroeger echt veel lastiger.
 

Chuckie

Member
Nee, want Nintendo zijn eikels tegenwoordig en hebben region locks op de 3DS en Wii U gemaakt. Ugh.

Dat is idd eikelig. Maar mijn voorbeeld is van een Ierse site, een pakketje kwam uit HK en er staat op Assembled in Germany hahaha. Geen fokkin idee hoe dat allemaal gegaan is :/
 

Sadist

Member
Nee, want Nintendo zijn eikels tegenwoordig en hebben region locks op de 3DS en Wii U gemaakt. Ugh.
Ik vind het van de 3DS eigenlijk een tikkeltje erger dan de Wii U eerlijk gezegd. Zat laatst mijn DS games door te spitten en van de 29 zijn er zes US versies en eentje komt zelfs uit Japan.
 
Ik zit er over te denken om een 3D LED tv te gaan kopen. Iemand hier daar verstand van?

mijn broer heeft er eentje: gebruik het nooit en het effect is er gewoon niet. Misschien niet "het duurste" model, maar het zegt genoeg: dit is een Dead On Arrival technologie en heeft geen waarde.

Maar ik weet al dat omdat ik het zeg dat je dat niet gaat accepteren. :p
 

Geido

Member
mijn broer heeft er eentje: gebruik het nooit en het effect is er gewoon niet. Misschien niet "het duurste" model, maar het zegt genoeg: dit is een Dead On Arrival technologie en heeft geen waarde.

Maar ik weet al dat omdat ik het zeg dat je dat niet gaat accepteren. :p

Als ik je posts kan begrijpen neem ik ze altijd heel serieus hoor!

Ik ben fan.

Maar koop gewoon een goede tv waar je blij van wordt in 2D. 99% van de shit die je gaat kijken is toch in 2D.

Ik beschouw 3D als een bonus.

Voor films enzo lijkt het me wel tof. En ja, ik heb wel een redelijk okaye cashflow tegenwoordig. Dus om wat meer uit te geven voor iets wat ik misschien niet supervaak gebruik, maar wel leuk is voor de keren dat ik het gebruik, is niet zo'n enorm probleem voor me.

Tenzij ik dan inderdaad zoals Baconsaurus zegt meteen 500 euro meer kwijt ben voor een soortgelijke TV. Dat is me iets te gortig.
 

Alpende

Member
Ik zou dus echt nooit een 3D TV kopen. Ik ga toch niet met een brilletje voor de TV zitten, dat doe ik wel eens in de zoveel tijd in de bioscoop.

Het is gewoon een gimmick.
 

Maxwood

Oh rock of ages, do not crumble, love is breathing still. Oh lady moon shine down, a little people magic if you will.
Vooral van die spelletjes van o.a. lucasarts en telltale. Monkey island, the dig, sam & max, grim fandango, day of the tentacle, back to the future, full throttle etc.. dat soort.
Ik houd van je.

Maareh, ik mis Broken Sword en Syberia in dat lijstje. :)
 

Geido

Member
Ik denk dat de meesten allang besloten hebben wat ze willen hebben. Of het één nu eerder uitkomt dan de ander lijkt me niet echt een enorm issue.

En jantje casual heeft gewoon een Wii thuis staan die stof aan het vergaren is en speelt ondertussen Candy Crush en Temple Run.

Sowieso heb ik dat gedeelte van onze hobby altijd enorm vreemd gevonden. Je koopt een apparaat van een organisatie en vervolgens ga je sales daarvan lopen posten op een website met (volgens mij) het idee van: kijk, dit bedrijf, waar ik een apparaat van heb, heeft superveel van deze apparaten verkocht. Ik ben een winnaar!
 

Martian

Member
Ik denk dat de meesten allang besloten hebben wat ze willen hebben. Of het één nu eerder uitkomt dan de ander lijkt me niet echt een enorm issue.

En jantje casual heeft gewoon een Wii thuis staan die stof aan het vergaren is en speelt ondertussen Candy Crush en Temple Run.

Sowieso heb ik dat gedeelte van onze hobby altijd enorm vreemd gevonden. Je koopt een apparaat van een organisatie en vervolgens ga je sales daarvan lopen posten op een website met (volgens mij) het idee van: kijk, dit bedrijf, waar ik een apparaat van heb, heeft superveel van deze apparaten verkocht. Ik ben een winnaar!

Ja begrijpelijk. Maar een van de redenen dat PS3 zo slecht verkocht (naast het feit dat het apparaat 600 euro kostte) was dat hij een half jaar (?) later uitkwam.
Mijn broer heeft toen voor een PS3 gekozen, maar als het aan mij had gelegen was ik denk ik toch voor de Xbox gegaan.

Maar wat doen jullie? Xbone of PS4? Of net als ik vooral maar even wachten?
 

Geido

Member
Ja? Zal dat het zijn? Dat de enige reden waarom mensen iets kopen is omdat het toevallig eerder beschikbaar is?

Geen sarcasme btw, serieus een vraag. Het zou me eerlijk gezegd ook niet verbazen, mensen zijn wat betreft aankopen niet echt logisch of voorspelbaar.

Prijs en gebrek aan games zijn ook dingen die me te binnen schieten aan de beginperiode van de PS3. Aan de andere kant, ik kocht mijn PS3 in 2007 na de eerste prijsdrop omdat de X360 toen al aan de lopende band RROD's had. Dat was voornamelijk de reden dat ik voor een PS3 koos eigenlijk.

Dat m'n PS3 2 jaar laten toch ook de geest gaf door een zwakke BD lezer laat ik dan maar even buiten beschouwing.
 

Chuckie

Member
Ja? Zal dat het zijn? Dat de enige reden waarom mensen iets kopen is omdat het toevallig eerder beschikbaar is?.

Dat is niet de enige reden, maar wel een reden. En dat geldt des te meer voor de nieuwe generatie (PS4 vs XBone)... de een kan je namelijk leuk met kerst/sinterklaas spelen, de andere 'ergens' in 2014.
 

Aiii

So not worth it
Afgezien van prijs en games denk ik dat veel mensen van Xbox naar PS4 gaan vanwege het gamesaanbod van de 360 versus de PS3.

De 360 blonk uit in het FPS genre, maar afgezien daarvan was het qua exclusives slim pickings. Vervolgens stappen ze over op Kinect en is er bijna drie jaar lang bijna niks te beleven op het systeem m.u.v. Halo en multiplatforms. Als ik dan nu opnieuw op een paard moet gaan wedden, kies ik dan nog voor de Xbox? Denk dat dat zeker meeweegt in de overweging.

Dat de PS3 100 euro goedkoper is, PS Plus met zijn gratis games een aanzienlijke betere deal is dan Xbox Live Gold dat was, maakt natuurlijk ook veel uit.

En dan heb je nog het "ik koop wat mijn vrienden kopen"-effect wat overwegend naar de PS4 uitvalt en nog wel even na-ebt.

Dat allemaal ook nog afgezien van de hele clusterfuck voor de 180.
 

Alpende

Member
Ik ga van de Xbox 360 over op de PS4. Vooral door de redenen die Aiii op noemt. PS+ heeft simpelweg meer voordelen dan Gold, de console is goedkoper, Kinect hoef ik niet en ik ben nooit echt fan geweest van Halo, Gears of Forza. Het is niet dat ik ze ga missen ofzo, Fable vond ik atlijd wel tof maar daar ga ik geen console voor halen. Al die TV functionaliteiten boeien me helemaal niets. Mijn console staat op m´n kamer en kijk bijna nooit reguliere TV op mijn kamer.

En ja, volgens mij hebben meer mensen een PS4 (in Nederland ) dan een 360.
 

Aiii

So not worth it
Volgens Nintendo:
05l.jpg
 

Alpende

Member
Bijna overal behalve in de UK dan :p.

Ben benieuwd hoe zo'n grafiekje er uit gaat zien een jaar nadat beide consoles zijn gereleased.
 

Aiii

So not worth it
Heb zelf vlak na de E3 gepreordered, dus pin me er niet op vast, maar ik hoor dat de Intertoys niet veel pre-orders heeft tot nu toe.
 

Alpende

Member
Ik heb hem zelf bij de MM besteld. Volgens playstation4club.nl heeft die één van de kortste wachtlijsen. Daar kon je tot 15 augustus nog bestellen voordat ze volledig door hun voorraad heen waren.

Bij de intertoys staat trouwens dat het maximaal aantal reserveringen is bereikt.
 

Aiii

So not worth it
Tsja, dan kun je best op launch dag bij de opening van de Media Markt in de rij staan en hopen dat je het eerste op de gameafdeling staat.

Wellicht vantevoren vast de route bepalen.
 

Alpende

Member
Ik heb, dacht ik, ergens gelezen dat de MM geen voorraad meer heeft van de Playstation 4. Volgens mij zeiden ze dat in een tweet ofzo.
 

RanoNL

Member
Tsja, dan kun je best op launch dag bij de opening van de Media Markt in de rij staan en hopen dat je het eerste op de gameafdeling staat.

Wellicht vantevoren vast de route bepalen.

De dag ervoor je verstoppen tussen twee CD rekken. Dan ben je bijna verzekerd van een PS4/Xbox One op de launchdag.
 

Geido

Member
Een console kopen op Launchdag heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Of misschien met de gamecube.

Ik kijk wel wat eerst komt: de PS4 of alle achievements bij Civ :p

Maar meestal wacht ik tot de eerste pricedrop of tot de console een beetje op stoom komt. Had ik ook bij de PS3.

Ik ben eigenlijk ook echt totaal niet op de hoogte van de releases. Heeft de PS4 een beetje okaye releasegames?

Okay, Black Flag en Watchdogs direct op de PS4 spelen heeft wel mijn voorkeur. Dat wordt heel Utrecht doorfietsen op launchdag op zoek naar een PS4.
 
Top Bottom