• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

430 euro voor extra gas/elektra/water en eten is toch niet zo schandalig?

Het is niet zo dat een alleenstaande ineens de helft huur of de helft gas betaald ten opzichte van een samenwonende.

gemeentelijke belastingen gaan van 1 persoon naar 3 personen tarief, om maar eens wat te noemen, extra gas, water, licht en voedsel alleen al gaat snel omhoog en dan heb je nog geen eens kleding. Het huis zelf mag dan de grootste uitgave zijn, het is verre van de enige.
de tweede zorgverkering bijvoorbeeld moet er ook nog vanaf, meteen 100 euro eraf. En zo verder. Grote kans ook nog dat je gekort gaat worden op bepaalde dingen omdat je boven bepaalde gezamelijke inkomensgrenzen komt, etc.
én dan hebben we nog niet eens over de woning zelf gehad, want in een studentenkamer gaan zitten met twee personen is ook niet alles. Wat betekent dat je in plaats van 400 euro naar de 700 gaat, en dan krijg je weer (jajajajaja) het probleem dat je minder huursubsidie krijgt...
en dat gaat zo door. Dus dan kun je beter alleen blijven. Of in elk geval het zo opgeven aan bepaalde instanties. :')
 

Arjen

Member
Feestje bij even friend van mij, veel mensen, veel eten en gezelligheid. Geen vuurwerk, tegenwoordig vind ik het een beetje zonde van mijn geld.
 

Divius

Member
- Oliebollen ✔
- Appelflappen ✔
- Drank ✔
- Gezelligheid ✔
- Vuurwerk ✘

Ik was 'vroegah' altijd wel van het vuurwerk, had ik een buurman die meestal, erm, minder legaal vuurwerk aan me gaf. Hoe harder de knallen hoe beter.
 

Alpende

Member
Geen vuurwerk dit jaar, vorig jaar nog wel. Aan het begin van de maand aardig wat geld kwijt aan m'n auto. Maar als ik dat geld nu nog had, zou ik het niet uitgeven aan vuurwerk. Ben er een beetje klaar mee denk ik.
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Etentje in A'dam, daarna huisfeestje in A'dam. 750 meter van elkaar dus dat moet lukken. Veel drinken, eten en roken en volledig vertieft 2014 ingaan waarschijnlijk. Ik was nog kort voornemens naar een feest te gaan in de Toren met Nobody Beats the Drum (awesome) en The Incredible Stacks (incredibly awesome) maar was a) te laat en b) na feestje vorige week vrijdag daar heb ik't idee dat ze geen maat weten te houden daar met hoeveel mensen je binnen kunt laten en het nog gezellig en dansbaar houden.
 
wel wijn gehaald, maar oliebollen maar laten zitten. Dacht nog "oh, dan maar chocolade of cake" maar naar eens goed kijken stikt overal de moord van de transvetten of wordt het doodleuk niet vermeld. Ja, zo kan ik het ook.

Dus maar niks meegenomen op dat vlak. Ik bak zelf wel muffins ofzo.
 
D

Deleted member 1235

Unconfirmed Member
oof. Feestje in Amsterdam. Daarna de taxi terug naar haarlem omdat absoluut geen treinen rijden na 20:00. wtf. Ik heb geen zin om te blijven drinken tot 06:30 :S
 

Chuckie

Member
Wat zijn de plannen voor vanavond dutchgaf :D? Nog vuurwerk ingeslagen?

Ik ga naar mijn broertje, zijn daar veel familie en vrienden. Geen vuurwerk gekocht, doe ik al jaren niet meer eigenlijk. Die megaulen in mijn broertjes buurt hebben genoeg vuurwerk dus dat zit wel goed ;)
 

Chuckie

Member
Gelukkig nieuwjaar iedereen! Nog steeds een kater hier zoals gewoonlijk op nieuwjaarsdag.

Mijn kater viel heel erg mee dit keer. Scherpe kantjes ben ik er nu aan het afdrinken :p Tis nog steeds vakantie haha

Gelukkig nieuwjaar DutchGAF!
 

soepje

Member
Gelukkig nieuwjaar!! Geen kater, heb het netjes gehouden en kon uitslapen.


Wat een vrolijke RPJ avatars in dutchgaf dit jaar zeg :p
 

Divius

Member
Geen kater
image.php
 

Aiii

So not worth it
Gelukkig nieuwjaar!! Geen kater, heb het netjes gehouden en kon uitslapen.


Wat een vrolijke RPJ avatars in dutchgaf dit jaar zeg :p

Ik lach niet op foto's, dat ziet alleen maar awkward en geforceerd uit en past totaal niet bij de natuurlijke frons die ik heb. :)
 
Dutchgaf, question!
Income of 2.8k netto, is enough to live comfortaby in eindhoven and spare some money?
Currently i live in a BIG house right out of Milan, so i Doubt i'd be able to live in less than 70 square meter (heck, my room is 50 sm here..).
Much appreciated
Definition of comfortable: store away 900/month. My usual budget is 200 gaming per month,200 food,150 going out,30 cinema.. Every few month 200 or so in wearstuff..
 
Dutchgaf, question!
Income of 2.8k netto, is enough to live comfortaby in eindhoven and spare some money?
Currently i live in a BIG house right out of Milan, so i Doubt i'd be able to live in less than 70 square meter (heck, my room is 50 sm here..).
Much appreciated
Definition of comfortable: store away 900/month. My usual budget is 200 gaming per month,200 food,150 going out,30 cinema.. Every few month 200 or so in wearstuff..

I pay about 645 (all inclusive) for about 30 square meters. It's small but its fairly close to the city centre. I make about 2.2k netto so you should be good I think. But rent wise it all depends on how close you want to live to centre.
 
I pay about 645 (all inclusive) for about 30 square meters. It's small but its fairly close to the city centre. I make about 2.2k netto so you should be good I think. But rent wise it all depends on how close you want to live to centre.
Jeebus 645 for 30?
Holy doritosgate..
In My second home in southern Italy where i'm spending Christmas break, my bed room is 30...
Is it THIS prices as far as house are concerned?
 

Aiii

So not worth it
I'm gonna assume the previous poster lives in the randstad and not Eindhoven.

I pay 685 for 85 square meters two bedroom in Roermond (50km from Eindhoven).
 
I'm gonna assume the previous poster lives in the randstad and not Eindhoven.

I pay 685 for 85 square meters two bedroom in Roermond (50km from Eindhoven).

Nope Eindhoven. If you rent from a rent cooperation (woon vereniging) your prices will be much cheaper obviously.

Prices in Limburg are dirt cheap.
 
Enlighten me then..
House of 70sqm in eindhoven, with furniture or at least basic furniture (kitchen,bathroom, wash machine, etc), decent zone (not in the center, but certainly not something harlem ghetto level), excluding gwe, including service tax.. Normal price? (Not bargain, normal)
Because i look and look and i find nothing beneath 850 +gwe for 60 sqm furnished, and that would place me at the very list at 1k+ including expenses..
A taaaaad too much...
 
D

Deleted member 1235

Unconfirmed Member
Dutchgaf, question!
Income of 2.8k netto, is enough to live comfortaby in eindhoven and spare some money?
Currently i live in a BIG house right out of Milan, so i Doubt i'd be able to live in less than 70 square meter (heck, my room is 50 sm here..).
Much appreciated
Definition of comfortable: store away 900/month. My usual budget is 200 gaming per month,200 food,150 going out,30 cinema.. Every few month 200 or so in wearstuff..

thats decent netto... are you looking to rent? space is a premium in NL, you can basically price it out by square metre in most towns, especially regards buying. Are you interested in buying?

to give you an idea, I've got 95m2 row house, 2 1/2 bedroom 2 floors and a 50m2 back yard, mortgage is approx ~1100 euro p/m before the tax breaks. You've got utilities after that, but I mean.... it's competive to renting. I'd say it cost me around 1400 per month all in (pre tax breaks) if you do your taxes right, that can get you back about 4-500 as well per month.

That's in haarlem, but haarlem is stupid expensive compared to almost anywhere except the 4 biggest cities I would guess.

for me and the wife it's a no brainer, for a single person I think you'd want to probably take a flatmate that assists with the mortgage.

with your salary though, you can live MORE comfortably than most dutch people can, you'll just have to figure out how. you're more than 2x the modal salary in NL.
 

Linius

Member
If I had the money I would happily pay more to live in Haarlem. In my ideal future I see myself living in Haarlem and working in Amsterdam.
 
D

Deleted member 1235

Unconfirmed Member
If I had the money I would happily pay more to live in Haarlem. In my ideal future I see myself living in Haarlem and working in Amsterdam.

that's what I do! actually schiphol really, but I'd rather shoot myself than drive into AMS everyday. Love both towns though. When I hear all my expat colleagues gripe about how crap and unfriendly service is in Amsterdam, I chuckle then go out to a restaurant in Haarlem where the food is delicious and everyone's super friendly. 10/10, city rocks (been living here 1 year after 7 in Ams.
 

7threst

Member
Soms zie ik hier threads voorbij komen over medical care enzo, en dat mensen niet verzekerd zijn en fucking rekeningen van honderden tot duizenden euro's moeten betalen... ben ik door ons systeem hier nu verwend of bang gemaakt dat ik ziektekostenverzekering zogenaamd nodig heb (al is het verplicht, ik bedoel extra's etc)? Er zijn blijkbaar mensen die gewoon goed kunnen leven zonder.
 
Soms zie ik hier threads voorbij komen over medical care enzo, en dat mensen niet verzekerd zijn en fucking rekeningen van honderden tot duizenden euro's moeten betalen... ben ik door ons systeem hier nu verwend of bang gemaakt dat ik ziektekostenverzekering zogenaamd nodig heb (al is het verplicht, ik bedoel extra's etc)? Er zijn blijkbaar mensen die gewoon goed kunnen leven zonder.

ENTITLED

zo.

(verwend als fuck)
(en met de mate van 'oeeeh, fancy tech' en de expertise die nodig is om die te gebruiken nemen de kosten exponentieel toe. In de VS bijvoorbeeld is een 'maat' voor de kwaliteit de aanwezigheid van MRI apparaten. beetje twijfelachtige standaard, maar het is een manier om dat te doen)

serieuzer antwoord is dat de betaalstructuur sowieso anders is. Een Amerikaan betaald direct als klant de kosten, terwijl hier iedereen een premie betaald waaruit die kosten gehaald worden. En de meeste mensen die premie betalen hebben het ook niet nodig en veel gevallen zelfs helemaal niet. Dan heb je ook nog inflatie en beleggen van gewonnen premies e.d. en presteren de zorgverzekeraars het blijkbaar prima om nog flink wat winst te maken. Het betekent ook dat als je meteen behandeld wilt worden of beter gezegd: kunt worden omdat je geld hebt, je ook pech hebt want tenzij je een grote donatie aan het tussenbedrijf (het ziekenhuis) wilt doen, wordt je via dezelfde lijst als andere mensen behandeld. Dat kán frustrerend zijn als je rijk en ongewillig bent enzo.

De VS laat echter direct zien waarom het onzin is om niet een basisdekking aan te bieden en het via verzekeringen te regelen: anders hebben mensen gewoon dat geld niet. Hetzelfde geld trouwens ook voor een simpele WA verzekering e.d. Krasje op een auto fixen? ha! Dag spaargeld. Tenminste, als je verzekering dat niet zou dekken dus.
 

Geido

Member
Het is heel simpel, als je nooit wat hebt is het heel goedkoop, als je iets ernstigs krijgt is het heel erg duur. Om de kans dat er iets ergs gebeurt te ondervangen kun je allemaal een pot starten waaruit degene die daadwerkelijk iets krijgt kan putten. De Nederlandse regering (en by proxy de Nederlandse bevolking) vindt dat zo belangrijk dat we het wettelijk geregeld hebben dat iedereen dat moet doen. Dat is het verzekering verhaal.

Vervolgens vindt de Nederlandse overheid zorg zo belangrijk dat ze gekozen hebben de ziekenhuizen gedeeltelijk onder te brengen bij de Nederlandse staat en deze zwaar te reguleren. Zodat marktwerking (bijna) geen rol speelt bij zorg.

Dat betekent dat wij waarschijnlijk nooit rekeningen van duizenden euro's zullen krijgen voor onze zorg. Behalve als er echt iets kuts gebeurt. Denk daarbij aan een auto ongeluk waarbij je al je tanden kwijt bent. De levensbedreigende zaken worden door je verzekering opgepakt, de reconstructieve chirurgie moet je, als je niet extra verzekerd bent, zelf betalen.

Maar 7th, als ik jou was zou ik je maar wat extra verzekeren, want je bent te ongeluksgevoelig om dat niet te doen ;)
 

7threst

Member
Het is heel simpel, als je nooit wat hebt is het heel goedkoop, als je iets ernstigs krijgt is het heel erg duur. Om de kans dat er iets ergs gebeurt te ondervangen kun je allemaal een pot starten waaruit degene die daadwerkelijk iets krijgt kan putten. De Nederlandse regering (en by proxy de Nederlandse bevolking) vindt dat zo belangrijk dat we het wettelijk geregeld hebben dat iedereen dat moet doen. Dat is het verzekering verhaal.

Vervolgens vindt de Nederlandse overheid zorg zo belangrijk dat ze gekozen hebben de ziekenhuizen gedeeltelijk onder te brengen bij de Nederlandse staat en deze zwaar te reguleren. Zodat marktwerking (bijna) geen rol speelt bij zorg.

Dat betekent dat wij waarschijnlijk nooit rekeningen van duizenden euro's zullen krijgen voor onze zorg. Behalve als er echt iets kuts gebeurt. Denk daarbij aan een auto ongeluk waarbij je al je tanden kwijt bent. De levensbedreigende zaken worden door je verzekering opgepakt, de reconstructieve chirurgie moet je, als je niet extra verzekerd bent, zelf betalen.

Maar 7th, als ik jou was zou ik je maar wat extra verzekeren, want je bent te ongeluksgevoelig om dat niet te doen ;)

Haha, klink ik zo als een bangerik? :) Het is gewoon dat ik me verbaas dat mensen shit als een wortelkanaalbehandeling (echt wel noodzakelijk, niet behandelen is fucking pijn en lijd tot meer shit) niet kunnen betalen. Ik vind het gewoon tragisch.

Ok, ik geef toe, ik ben wat oververzekerd maar heb wel weer een max. eigen risico ( die ik weer dire keer op een rekening heb gezet, just in case...), maar ik vind het gewoon belangrijk dat ziekte je financieel niet ruïneert. Geldzorgen sucks zo hard, daar mogen, imo, elementaire zaken niet onder lijden. Dat vind ik dan :)

Even iets anders: real pic januari herinnert me er weer aan hoeveel knappe en geile gasten er op GAF posten. Damn, die shizzle maakt me happy als een motherfucker!
 

soepje

Member
Had altijd de goedkoopste verzekering met max eigen risico, kwam toch nooit over ´t minimum heen. Besloot er dit jaar eens wat beter naar te kijken. Hebben ze het langzaam aan zo uitgekleed dat, mocht ik m´n been breken ofzo, ik een pokken eind zou moeten reizen voor controle afspraken wil ik 't normaal vergoed krijgen. Paar euro per maand meer en ik kan zelf m´n ziekenhuis kiezen met gewone vergoeding.
Wel blij dat ´k even de moeite genomen heb, zijn toch van die dingen waar je (lees: ik) pas achter komt als ´t te laat is :s
 

Kabouter

Member
Had altijd de goedkoopste verzekering met max eigen risico, kwam toch nooit over ´t minimum heen. Besloot er dit jaar eens wat beter naar te kijken. Hebben ze het langzaam aan zo uitgekleed dat, mocht ik m´n been breken ofzo, ik een pokken eind zou moeten reizen voor controle afspraken wil ik 't normaal vergoed krijgen. Paar euro per maand meer en ik kan zelf m´n ziekenhuis kiezen met gewone vergoeding.
Wel blij dat ´k even de moeite genomen heb, zijn toch van die dingen waar je (lees: ik) pas achter komt als ´t te laat is :s

Dat is ook een groot deel van mijn probleem met dit huidige systeem: Ja, het is heel leuk om het te hebben over keuzes, mensen zelf laten kiezen hoeveel risico ze willen lopen enzovoort, maar de gemiddelde persoon zal er niet afdoende naar kijken. Tot op een zekere hoogte moet je gewoon mensen tegen zichzelf beschermen, het is zelden een goed idee om aan te nemen dat zelfs áls er voldoende informatie beschikbaar is, de meeste mensen het ook onder ogen zullen krijgen. Velen zullen er nooit naar omkijken, zeker omdat ze gewoon de terechte verwachting hebben dat zulke ongein niet voor kán komen in Nederland. Het eigen risico snapt men wel, maar de rest? Kom toch.

Mijn andere probleem met het huidige systeem zijn de miljarden aan belastinggeld die onnodig wegvloeien via de zorgverzekeringssector, een sector die geen enkele waarde toevoegt aan de zorg en wiens taak zonder enige moeite of buitengewoon grote inefficiëntie bijzonder goedkoop door de overheid vervuld zou kunnen worden.
 

Geido

Member
Wat is real pic january eigenlijk?

Oke, ik snap dat je dan een echte foto van jezelf als avatar neemt, maar wat is het doel enzo?
 

Linius

Member
Wat is real pic january eigenlijk?

Oke, ik snap dat je dan een echte foto van jezelf als avatar neemt, maar wat is het doel enzo?

Er is niet echt een doel buiten het feit dat je even niet zo anoniem meer bent. De Real Gaf community is er uit ontstaan in ieder geval. Een schaamteloze chatbox in feite.

Als je meedoet kun je een avatar krijgen van Tence voor fake pic february :p
 

Chuckie

Member
Wat is real pic january eigenlijk?

Oke, ik snap dat je dan een echte foto van jezelf als avatar neemt, maar wat is het doel enzo?

Doel was (vorig jaar iig) om de anonimiteit een beetje te breken. Eventjes niet schuilen achter een plaatje van iets anders. Ook om te kijken of gedrag van posters dan wat veranderde. Wat ook zo was. Mensen werden wat beleefder en persoonlijker.
Ik heb er iig heel veel Gaffers beter door leren kennen.
 

Dreaver

Member
Ik doe lekker niet mee. Er werkt sowieso iemand uit deze thread in hetzelfde gebouw als ik werk (en deze GAFFer weet dat niet). Daar gaan m'n rustige werkdagen dan.
 
Top Bottom