• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

msv

Member
Drie dingen die ik graag anders zou zijn bij onze verkiezingen.

1. Een ban op peilingen 4 weken voor de verkiezingen
2. Een ban op uitsluiten/vormen van coalities voordat het volk gekozen heeft.
3. Een 5% drempel waarbij een partij tenminste 5% van de totale stemmen moeten halen alvorens ze mogen zetelen in de tweede kamer.

Punten 1 en 2 vooral omdat ze de meeste debatten en shit vernaggelen. Punt 3 zodat we wat minder wildgroei hebben in de kamer waarbij nichepartijen als SGP ineens heel veel macht hebben omdat de oppositie/het kabinet net die extra zetel steun wil.
Halve, nee tiende van een bak oplossing. Punt 1 en 2 kunnen simpel opgelost worden - verban campagnes en vertoningen van politieke kandidaten buiten een vooraf opgesteld platform. I.e., een tv-kanaal waarin de kandidaten een gelijke hoeveelheid tijd krijgen om punten e.d. voor te stellen en een site/krantje waarin alle kandidaten met hun punten netjes en duidelijk uitgelijnd staan. Buiten dat, niks meer. Geen campagnes, niet rondrijden met toeters, niet op commerciele kanalen verschijnen.

Punt 3 duidt op een ander probleem - afstand tussen de kiezer en de punten waarop men stemt. Er moet een systeem komen zodat we gezamelijk en dynamisch standpunten aan maken en er op kunnen stemmen, politici moeten minder in een positie van 'baas' staan en meer als uitvoerder. Hier moet fiks wat research ingestoken worden zodat we in de toekomst alsmaar dichter bij directe controle kunnen komen.

Het wordt tijd dat we gebruik gaan maken van de technologische vooruitgang, in plaats van star blijven werken met een eeuwenoud systeem.
 
Ben nu het jeugdjournaal debat aan het kijken. Een van de presentatrices doet me denken aan ashley williams (nee niet mass effect):
Ashley_Williams-1.jpg


me like
 

Dreaver

Member
Zal wel PvdA worden. Het is allemaal shit, dan maar de minst shitty partij kiezen. Zijn ze de laatste jaren wel heer en meester in geworden, zichzelf shitty presenteren.
Idem (of misschien D66). Niet dat ik kei enthousiast word van de PvdA maar er is gebrek aan beter. Ik ben het heus niet eens met al hun standpunten.

SP vind ik de links. Te veel gelijkheid. Mensen die harder werken mogen van mij heus wel wat meer verdienen. Roemer kan leuk praten maar ik weet niet hoe hij het zou afbrengen als minister-president. Soms lijkt het SP best wel communistisch...

VVD vind ik te rechts, de rijker worden rijker. Ze hebben genoeg goede punten maar ook ongelooflijk domme dingen zoals:
- Dokter binnen eigen risico laten vallen. Ik vind dit niet kunnen want zorg moet er voor iedereen zijn en gratis.
- Ze zijn tegen inkomensafhankelijke kinderbijslag. Waarom moet een miljonair kinderbijslag krijgen die het niet nodig heeft?
- Ze willen StuFi afschaffen (sociaal leenstelsel) aka het elitair maken. Oftewel je hebt later een zieke aflossing die je moet betalen of je moet toevallig geluk hebben met een rijke pappie.

Nu vind ik PVV al helemaal dramatisch. Wat een clown is die Wilders zeg, de Turkse premier(?) een islamitisch aap noemen, uit de EU willen stappen, AOW niet willen verhogen...
 

hiro4

Member
Idem (of misschien D66). Niet dat ik kei enthousiast word van de PvdA maar er is gebrek aan beter. Ik ben het heus niet eens met al hun standpunten.

SP vind ik de links. Te veel gelijkheid. Mensen die harder werken mogen van mij heus wel wat meer verdienen. Roemer kan leuk praten maar ik weet niet hoe hij het zou afbrengen als minister-president. Soms lijkt het SP best wel communistisch...

VVD vind ik te rechts, de rijker worden rijker. Ze hebben genoeg goede punten maar ook ongelooflijk domme dingen zoals:
- Dokter binnen eigen risico laten vallen. Ik vind dit niet kunnen want zorg moet er voor iedereen zijn en gratis.
- Ze zijn tegen inkomensafhankelijke kinderbijslag. Waarom moet een miljonair kinderbijslag krijgen die het niet nodig heeft?
- Ze willen StuFi afschaffen (sociaal leenstelsel) aka het elitair maken. Oftewel je hebt later een zieke aflossing die je moet betalen of je moet toevallig geluk hebben met een rijke pappie.

Nu vind ik PVV al helemaal dramatisch. Wat een clown is die Wilders zeg, de Turkse premier(?) een islamitisch aap noemen, uit de EU willen stappen, AOW niet willen verhogen...

Mjah. eens.
Eigenlijk wil ik niet eens PvdA stemmen, maar denk dat er niks anders op zit.
Ik ga sowieso stemmen om mijn steentje bij te dragen om het wilders wat moeilijker te maken.
 

Aiii

So not worth it
Toch kan ik mijn studieschuld van 26k ten tijde van het afstuderen prima afbetalen.

En mijn vader verdiende ook gewoon minder dan 2000 euro netto. Prima hoor als je voor de stufi bent als student, ik snap het, maar de dramatiek over "alleen de elite kan straks nog maar studeren" is lichtelijk overdreven wat dat betreft.
 

Dreaver

Member
En hoe denkt de Partij van de Arbeid hierover? :D
Ik citeer:
Ik ben het heus niet eens met al hun standpunten.
Ik vind het dan ook erg jammer dat ze dat willen (sociaal leenstelsel). Nu zijn meerdere partijen voor het afschaffen, maar ik ga niet puur vanwege één standpunt op een andere partij stemmen (al moet ik zeggen dat ik het met meer onderwerpen oneens ben met de PvdA).

Zelfs met de PvdA ben ik het nog met 10 punten oneens met PvdA (Stemwijzer) maar staat wel bijna bovenaan met meeste gelijke standpunten. Zoals ik al zei... gebrek aan beter. :)


Toch kan ik mijn studieschuld van 26k ten tijde van het afstuderen prima afbetalen.

En mijn vader verdiende ook gewoon minder dan 2000 euro netto. Prima hoor als je voor de stufi bent als student, ik snap het, maar de dramatiek over "alleen de elite kan straks nog maar studeren" is lichtelijk overdreven wat dat betreft.
Het is misschien wel lichtelijk overdreven ja, maar je maakt het zeker wel meer elitair. Onderwijs is al vrij duur en naar mijn mening is het niet iets wat je NOG duurder moet maken. Het moet voor iedereen toegankelijk zijn zonder dat er torenhoge kosten aan zijn verbonden (naar mijn mening). Zijn tal van dingen waar je veel beter op kan bezuinigen.
en ja ik ben student.
 
Idem (of misschien D66). Niet dat ik kei enthousiast word van de PvdA maar er is gebrek aan beter. Ik ben het heus niet eens met al hun standpunten.

SP vind ik de links. Te veel gelijkheid. Mensen die harder werken mogen van mij heus wel wat meer verdienen. Roemer kan leuk praten maar ik weet niet hoe hij het zou afbrengen als minister-president. Soms lijkt het SP best wel communistisch...

VVD vind ik te rechts, de rijker worden rijker. Ze hebben genoeg goede punten maar ook ongelooflijk domme dingen zoals:
- Dokter binnen eigen risico laten vallen. Ik vind dit niet kunnen want zorg moet er voor iedereen zijn en gratis.
- Ze zijn tegen inkomensafhankelijke kinderbijslag. Waarom moet een miljonair kinderbijslag krijgen die het niet nodig heeft?
- Ze willen StuFi afschaffen (sociaal leenstelsel) aka het elitair maken. Oftewel je hebt later een zieke aflossing die je moet betalen of je moet toevallig geluk hebben met een rijke pappie.

Nu vind ik PVV al helemaal dramatisch. Wat een clown is die Wilders zeg, de Turkse premier(?) een islamitisch aap noemen, uit de EU willen stappen, AOW niet willen verhogen...

Same here. Ik ben overigens wel een fan van Pechtold. Misschien wel een ex -bal, maar hij komt integer en down to earth over.
 

Aiii

So not worth it
Het is volstrekt onmogelijk het met ieder standpunt van iedere partij eens te zijn, je kan het op zijn hoogst gedeeltelijk eens zijn met een partij. Daarvoor zijn er teveel onderwerpen en verschillen mensen simpelweg teveel van elkaar.
 
Is stufi nu niet eigenlijk al een sociaal leenstelsel dan? Ik ontvang nu bijvoorbeeld rond de 90 euro aan stufi per maand. Nou 2x per maand werken heb ik dat al. Alles wat je daarboven krijgt aan stufi (niet kijkend naar uitwonenden, daar moet eens een keer een clean sweep overheen om al die fraudeurs op te pakken) is toch eigenlijk al in vorm van een lening?

Ik ben ervan bewust dat ik die 90 euro per maand als gift krijg na mijn studie (binnen 4 jaar voltooien van studie), ik heb het over wat er bovenop komt aan stufi.
 

Dreaver

Member
Het is volstrekt onmogelijk het met ieder standpunt van iedere partij eens te zijn, je kan het op zijn hoogst gedeeltelijk eens zijn met een partij. Daarvoor zijn er teveel onderwerpen en verschillen mensen simpelweg teveel van elkaar.
Geef ik je helemaal gelijk in. Maar ik - persoonlijk - voel me door geen enkele partij goed overtuigd.

Is stufi nu niet eigenlijk al een sociaal leenstelsel dan? Ik ontvang nu bijvoorbeeld rond de 90 euro aan stufi per maand. Nou 2x per maand werken heb ik dat al. Alles wat je daarboven krijgt aan stufi (niet kijkend naar uitwonenden, daar moet eens een keer een clean sweep overheen om al die fraudeurs op te pakken) is toch eigenlijk al in vorm van een lening?

Ik ben ervan bewust dat ik die 90 euro per maand als gift krijg na mijn studie (binnen 4 jaar voltooien van studie), ik heb het over wat er bovenop komt aan stufi.
(Als ik het goed zeg) Verschillende partijen willen een sociaal leenstelsel maken van die 90 euro (basisbeurs). Dit komt er dus op neer dat je aan het eind van de studie je hele basisbeurs terug moet betalen (over een langere periode van bijvoorbeeld 15 jaar). Sommige partijen willen (wilde?) zelfs het afschaffen van het studenten reis product, waardoor dit geheel op eigen kosten zou neer komen (ik ben dan per dag dan zo'n €15 kwijt, wat ongeveer voor mij neerkomt op €240 per maand). Dan heb je ook nog de langstudeerboete maar dit is natuurlijk weer een heel ander punt.
 

soepje

Member
D66. Hun standpunten zijn naar mijn idee best redelijk, naar alle lagen van de bevolking toe. Iedereen zal een beetje moeten geven en nemen.
 
Is stufi nu niet eigenlijk al een sociaal leenstelsel dan? Ik ontvang nu bijvoorbeeld rond de 90 euro aan stufi per maand. Nou 2x per maand werken heb ik dat al. Alles wat je daarboven krijgt aan stufi (niet kijkend naar uitwonenden, daar moet eens een keer een clean sweep overheen om al die fraudeurs op te pakken) is toch eigenlijk al in vorm van een lening?

Ik ben ervan bewust dat ik die 90 euro per maand als gift krijg na mijn studie (binnen 4 jaar voltooien van studie), ik heb het over wat er bovenop komt aan stufi.

Ik als uitwonende student krijg nu 265 euro stufi die ik niet hoef terug te betalen als ik m'n studie gewoon afrond dus volgensmij is het inderdaad een soort sociaal leenstelsel. Ik zou het wel kunnen waarderen als dat zo blijft :p
 
Geef ik je helemaal gelijk in. Maar ik - persoonlijk - voel me door geen enkele partij goed overtuigd.


(Als ik het goed zeg) Verschillende partijen willen een sociaal leenstelsel maken van die 90 euro (basisbeurs). Dit komt er dus op neer dat je aan het eind van de studie je hele basisbeurs terug moet betalen (over een langere periode van bijvoorbeeld 15 jaar). Sommige partijen willen (wilde?) zelfs het afschaffen van het studenten reis product, waardoor dit geheel op eigen kosten zou neer komen (ik ben dan per dag dan zo'n €15 kwijt, wat ongeveer voor mij neerkomt op €240 per maand). Dan heb je ook nog de langstudeerboete maar dit is natuurlijk weer een heel ander punt.

In mijn geval zou ik het niet erg vinden als die 90 euro een lening werd. Ik kan makkelijk 90 euro in de maand werken, iedereen wel. Die anderen punten, tja... Vergreet trouwens niet dat partijen een coalitie moeten vormen en er compromissen gesloten moeten worden. Als er om een bepaalde belofte op een partij gestemd wordt, en die partij wordt ook echt groot is het nog niet zeker of die belofte nagekomen wordt.

Ik als uitwonende student krijg nu 265 euro stufi die ik niet hoef terug te betalen als ik m'n studie gewoon afrond dus volgensmij is het inderdaad een soort sociaal leenstelsel. Ik zou het wel kunnen waarderen als dat zo blijft :p

Dat maakt het nog geen sociaal leenstelsel. Bij het sociaal leenstelsel gaan de partijen ervan uit dat je het geld altijd moet terugbetalen. Al haal je je diploma binnen termijn.
 

Nemo

Will Eat Your Children
maandagen zuigen.
Behalve als je vrij bent :)

Vrij zijn op een maandag is het beste gevoel ever, vooral omdat je zondag dan ook niet fucked up aanvoelt. Vroeger betekende zondag voor mij slechts dat ik de volgende dag weer moest beginne, werd al snel de hele dag verpest mee
 

Hoo-doo

Banned
Ik weet nog steeds niet wat ik moet stemmen, maar de Stemwijzer gooit er steeds PvdA als beste kandidaat uit, terwijl ik eigenlijk totaal niet het gevoel heb dat ze mij fatsoenlijk vertegenwoordigen.

Dat krijg je ervan he, op het laatste moment pas enige interesse tonen in de nederlandse politiek. Ik weet waarschijnlijk meer van de aankomende presidentsverkiezingen in de US dan de verkiezingen waar ik woensdag voor naar de stembus moet.
 

RSP

Member
Als redelijk "gemiddeld" huishouden met 2 werkenden en 1 kind zijn er echt maar weinig punten waar ik er uberhaupt op vooruit ga. Het wordt stemmen op de partij waarmee de schade beperkt blijft.

Overigens merk ik dat het erg makkelijk is om te polariseren in deze situaties. Ik ben van mening dat we trots mogen zijn op onze "sociale" staat, maar denk ook dat dit het resultaat is van decennia aan voorspoed. Nu het minder goed gaat, moeten we ook niet bang zijn om hier op in te leveren. Ook niet als dat ten koste gaat van zaken als kunst, ontwikkelingshulp of duurzaamheid.
 

Kloteweer

Banned
Ik weet het, maar ik heb altijd al een schijthekel gehad aan die sippe gasten die "toch niet stemmen omdat het toch allemaal geen zin heeft durr hurdurr".
Technisch gezien hebben ze wel gelijk. De kans dat één stem verschil maakt is minimaal.

Als het dan slecht gaat met het land of met jezelf mag je ook niet zeuren over de heren en dames in den haag.
Zeuren mag altijd, daar zijn we Nederlanders voor.
 

Coen

Member
Als Nederlander in het buitenland heb ik mijn stem reeds per post uitgebracht. Pechtold, doe er je voordeel mee!
 

confuziz

Banned
Sollicitatie voor intercedent in een dik uur. Gekozen voor semi-casual (colbert+shirt) aangezien ze bij de meeste uitzendbureaus ook geen pak dragen.

NERVOUSSS
 

Aiii

So not worth it
Niet nerveus zijn, waarom? Zij zoeken iemand voor werk, jij wilt graag werken. Zelfvertrouwen hebben in je eigen kunnen en gaan met die banaan.
 

confuziz

Banned
Niet nerveus zijn, waarom? Zij zoeken iemand voor werk, jij wilt graag werken. Zelfvertrouwen hebben in je eigen kunnen en gaan met die banaan.

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Maar toch, mijn eerste kans op, ik noem het maar even 'echt werk', brengt toch wat zenuwen naar boven =P
 

Linius

Member
Sollicitatie voor intercedent in een dik uur. Gekozen voor semi-casual (colbert+shirt) aangezien ze bij de meeste uitzendbureaus ook geen pak dragen.

NERVOUSSS

Als je de baan krijgt wordt je hopelijk beter dan die muts die mijn contacten moet verzorgen :p

Duimen maar!
 

Chuckie

Member
Succes!

En yeuy, Nintendo Direct aangekondigd; bomzaldroppenton?

Wasda Nintendo Direct? Zoiets als PSN voor Nintendo ofzo?

Ik ben er echt ff uit wat betreft Ninty. Dit wordt de eerste Nintendo console in een hele tijd die ik niet meteen zal kopen waarschijnlijk.

Maar dan komt Mario Kart U of zoiets uit en dan koop ik m toch :p
 

Linius

Member
Wasda Nintendo Direct? Zoiets als PSN voor Nintendo ofzo?

Ik ben er echt ff uit wat betreft Ninty. Dit wordt de eerste Nintendo console in een hele tijd die ik niet meteen zal kopen waarschijnlijk.

Maar dan komt Mario Kart U of zoiets uit en dan koop ik m toch :p

Nintendo Direct is een terugkerende persco van Nintendo.
 

Martian

Member
D66. Hun standpunten zijn naar mijn idee best redelijk, naar alle lagen van de bevolking toe. Iedereen zal een beetje moeten geven en nemen.

Volgens mij worden mensen die D66 (of iets dergelijks) stemmen, aangetrokken tot het internet:p Een veel groter deel stemt hier (en op andere fora) D66, terwijl ze nu op 11(?) zetels zouden staan.

In mijn geval zou ik het niet erg vinden als die 90 euro een lening werd. Ik kan makkelijk 90 euro in de maand werken, iedereen wel. Die anderen punten, tja... Vergreet trouwens niet dat partijen een coalitie moeten vormen en er compromissen gesloten moeten worden. Als er om een bepaalde belofte op een partij gestemd wordt, en die partij wordt ook echt groot is het nog niet zeker of die belofte nagekomen wordt.



Dat maakt het nog geen sociaal leenstelsel. Bij het sociaal leenstelsel gaan de partijen ervan uit dat je het geld altijd moet terugbetalen. Al haal je je diploma binnen termijn.

Ik ben wel enigszins voor meer lenen. Het merendeel van de mensen die studeert op WO niveau, kan (een deel van) de lening binnen 5-10 jaar terug betalen. Ik zeg niet dat de hele stufi een lening moet worden, maar meer betalen dan nu kan wel.
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Ik struikel voor het eerst over deze pagina en het is lichtelijk surrealistisch om NeoGAF gevuld te zien met in het Nederlands postende bezoekers. Cognitieve dissonantie all over the place :)
 
Top Bottom