• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Aiii

So not worth it
Dat is niet zo gek aangezien een daalder nooit in onze tijd is gebruikt haha.

Uiteraard doel ik op de rijksdaalder en niet de originele daalder ;)

Maar iedereen boven de 20 moet toch op zijn minst weten wat een rijksdaalder was.
 

Chuckie

Member
Uiteraard doel ik op de rijksdaalder en niet de originele daalder ;)

Maar iedereen boven de 20 moet toch op zijn minst weten wat een rijksdaalder was.

Ja een rijksdaalder wel ja :D

Ik weet ook alleen maar wat een daalder is vanwege de slogan: Op je markt is je gulden een daalder waard!

Ik vond dat als kind wat overdreven...dat je gulden 2,50 waard zou zijn. Toen vertelde mijn mama: Nee geen rijksdaalder (2,50) maar een daalder (1,50).
 

Aiii

So not worth it
30 stuivers!

De rijksdaalder is 50 stuivers.

Alleen heeft nog nooit iemand me kunnen uitleggen waarom de waarde in stuivers werd bepaald.
 

Nokterian

Member
Praten we over guldens? Man man wat was dat mooi geld zonder meer vooral de briefjes. Maar de 5 gulden was ook uniek want je had het briefje en de dikke munt.
 

Chuckie

Member
Praten we over guldens? Man man wat was dat mooi geld zonder meer vooral de briefjes. Maar de 5 gulden was ook uniek want je had het briefje en de dikke munt.

Ik weet nog wel dat die munt werd ingevoerd. Mooie tijden.... bestelde ik iets van 95 cent... gaf ik een gulden....kreeg ik een vijfje terug haha. Mensen waren dat ding nie gewend en dachten dat het een stuiver was.
 
Kijk wat jullie gedaan hebben

46027c9072ad01a145fca7a4e48b6832.png
 

Nokterian

Member
Teeven kan weer naar huis naar z'n bitches :)

Ben hier best wel blij mee vooral Opstelten wat een idioot is dat zeg burgemeester van rotterdam geweest of niet deze vent wist absoluut niet wat hij deed in de politiek. Onder andere met internet over terug hacken bijvoorbeeld het lijstje gaat maar door. En teeven zelfde laken in een pak.
 
Afschaffen die provinciebesturen, liefst vandaag nog.

Ik dacht er ook lang zo over maar heb door mijn werk meer waardering gekregen voor de rol van de provincies - er zijn toch vele regionale zaken die het Rijk laat liggen waar de gemeentelijke colleges over elkaar buitelen met tegenstrijdige belangen en kneuterigheid. De kwaliteit van de provinciale bestuurders laat soms te wensen over (en welke bestuurslaag heeft daar geen last van?) maar het nut van de provincies is er wel degelijk.

De waterschappen daarentegen... deze hebben hun mandaat veel te ver opgerekt (bijvoorbeeld met natuurbescherming of behartiging van landbouwbelangen) en zijn daardoor 'politiek' geworden waardoor deze onzinnige stemronde is ontstaan. Wat mij betreft mogen deze terug naar hun 'core business', het handhaven van de waterstand en de kwaliteit van ons water, met sturing op hoofdlijnen door het Rijk. Als boeren of milieu-activisten problemen hebben met de inspraak, dan kiezen ze maar een nieuwe regering.
 

Kabouter

Member
Mwoh, ik ben het daar toch niet mee eens. Ik vind dat de taken die waterschappen tegenwoordig uitvoeren een redelijk logisch pakket zijn, met uitzondering van de ontwikkelingssamenwerking waar ze aan doen. Zet daar de rem op, en hun takenpakket is wat mij betreft prima.
 
Mwoh, ik ben het daar toch niet mee eens. Ik vind dat de taken die waterschappen tegenwoordig uitvoeren een redelijk logisch pakket zijn, met uitzondering van de ontwikkelingssamenwerking waar ze aan doen. Zet daar de rem op, en hun takenpakket is wat mij betreft prima.

Even los van het nut van deze besturen, vinden jullie dat we iets moeten met de consequent lage opkomst en gebrek aan interesse? Stug doorgaan met verkiezingen, misschien met meer voorlichting, of de democratische inspraak hervormen?
 

Aiii

So not worth it
Alleen de provinciebesturen? Dan gaan we beslissingen bij provincies laten nemen door met een dobbelsteen te gooien of...?

Verdelen over de andere twee lagen.

Drie lagen overheid op 17 miljoen man in 2015 is een behoorlijke geldverkwisting, naar mijn mening.
 

Kabouter

Member
Even los van het nut van deze besturen, vinden jullie dat we iets moeten met de consequent lage opkomst en gebrek aan interesse? Stug doorgaan met verkiezingen, misschien met meer voorlichting, of de democratische inspraak hervormen?

Meer voorlichting is een optie, maar de democratische inspraak hervormen, tja, ik weet het niet hoor. Ik zie de opkomstcijfers ook helemaal niet als iets specifiek voor dit, het is een algemene trend die je in het hele Westen ziet. Een toegenomen apathie, een toenemende houding van "het maakt toch niets uit", sowieso ook een algemene ondefinieerbare ontevredenheid met de politiek. Lastig hoor.
 

Arjen

Member
Ik schaam me een beetje, ik ben gisteren gewoon helemaal vergeten te stemmen. Het is allemaal volkomen langs me heen gegaan.
 

Alpende

Member
Ik heb me niet verdiept in de gemeente verkiezingen, ik vind het allemaal wel best. M'n pa heeft alleen gestemd.

Laat mensen voor de gemeente/provincie stemmen via DigiD. Doet vast wonderen voor de opkomst :).

Dan zou wel een oplossing zijn. Maar ja, zitten wel de nodige beveiligingsrisico's aan vast denk ik zo.
 
Laat mensen voor de gemeente/provincie stemmen via DigiD. Doet vast wonderen voor de opkomst :).

Helaas heel gevoelig voor fraude, en daar ligt het probleem.

Maar er zijn goede redenen voor lokaal bestuur versus landelijk bestuur, al is het niet per se nodig om én een provincie én een gemeente te hebben. Het wegduwen van landelijke taken naar gemeentes is echter net zo goed geen praktische oplossing, dus tja.

Wat ontwikkelingsamenwerking bij de waterschappen doet is me een raadsel, maar natuurbescherming en met name bescherming van waterbronnen MOET wel bij de overheid worden weggehaald, want anders krijg je, ook in Nederland, gewoon het scenario wat nu in Californië speelt. We gaan binnen dit jaar zien wat de resultaten zijn van slecht voorbereiden op een gebrek aan water en geen vooruitziende visie op global warming.

Via de voedselprijzen krijgen wij daar ook last, voor wie dat niet doorheeft.
 
Dat is, euh, best kut voor Opstelten.

Was het weer eens 'grote opruimingdag' bij de VVD met die actie? Verdonk ging toch wat charmanter ten onder.

door vol als haas in de val te trappen en dan de beer te jennen. Wat een nacht en wát een televisie. Heel die Tweede Kamer overhoop en niemand die echt meer wist waar ze het moesten zoeken, behalve nieuwkomer Partij voor de Dieren (wat heel verassend was toen). Daar heb ik echt in volle tuigen van genoten. Schadenfreude ist besten Freude.

Beetje een ding met de VVD eigenlijk: "de nacht van .... " . Niks mis met die deal hoor.
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Helaas heel gevoelig voor fraude, en daar ligt het probleem.

Maar er zijn goede redenen voor lokaal bestuur versus landelijk bestuur, al is het niet per se nodig om én een provincie én een gemeente te hebben. Het wegduwen van landelijke taken naar gemeentes is echter net zo goed geen praktische oplossing, dus tja.

Wat ontwikkelingsamenwerking bij de waterschappen doet is me een raadsel, maar natuurbescherming en met name bescherming van waterbronnen MOET wel bij de overheid worden weggehaald, want anders krijg je, ook in Nederland, gewoon het scenario wat nu in Californië speelt. We gaan binnen dit jaar zien wat de resultaten zijn van slecht voorbereiden op een gebrek aan water en geen vooruitziende visie op global warming.

Via de voedselprijzen krijgen wij daar ook last, voor wie dat niet doorheeft.

Tsja, fraudegevoelig.. Ik snap het maar wat mij betreft geen argument tegen stemmen voor DigiD. Betekent dat je het systeem moet verbeteren en moet bedenken hoe je garandeert dat iemand echt voor zichzelf uit eigen overtuiging stemt. Kan me niet voorstellen dat er niet eea te bedenken is om te zorgen dat het redelijk waterdicht is. Huidige systeem is ook niet perfect ten slotte.
 

Aiii

So not worth it
Ik stel me zo'n gast echt voor als een Suzuki Alto (model uit de begin jaren 90, in de kleur "wit met roest" en met circa tweeëneenhalve wieldop) rijdende dude, die overal in de bebouwde kom 20km rijdt en bij iedere bocht, kruisende weg en drempel afremt tot 5km/u in de angst ook nog maar iets of iemand tegen te komen.
 
Top Bottom