• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Aiii

So not worth it
En nu wordt die langstudeerboete opeens weer met terugwerkende kracht geschrapt. Nederlandse politiek. :')

Wat is nu weer het probleem? Ze luisteren naar de mensen, doen precies wat ze willen, maar dat is ook weer niet goed?

Kom op zeg.
 
Wat is nu weer het probleem? Ze luisteren naar de mensen, doen precies wat ze willen, maar dat is ook weer niet goed?

Kom op zeg.
Oh, ik ben geen tegenstander ervan, het is meer het eeuwige gedraai van partijen. Twee maanden geleden stond de VVD, vertegenwoordigd door Zijlstra, nog op het standpunt dat het 'onbehoorlijk bestuur' zou zijn de boete voor 1 september nog af te schaffen. En nu opeens kan het mét terugwerkende kracht zelfs.
 
Mja, nu die langstudeerboete weg is, is er wel weer de kans er we 'n sociaal leenstelsel krijgen i.p.v. stufi. Dat zie ik nou liever ook niet gebeuren.
 

7threst

Member
yulrE.jpg



waar/niet waar?
 
Mijn nicht vertelde me net dat ze een zware schuld heeft en dat iedereen van onze leeftijd daar schulden heeft. Is dat waar? Schulden van de verzekering enz.
 

Aiii

So not worth it
Nee, al kan ik me voorstellen dat er onder laaggeschoolde jongeren veel schulden zijn bij telecombedrijven door peer pressure en naaiende contracten die gemarket worden met het nieuwste mobieltje voor weinig geld.

Studieschulden worden pas na 3 jaar na het einde van je studie actief en meestal kan je die prima afbetalen dankzij de goede baan die je dan meestal wel hebt.
 

Chuckie

Member
Mijn nicht vertelde me net dat ze een zware schuld heeft en dat iedereen van onze leeftijd daar schulden heeft. Is dat waar? Schulden van de verzekering enz.

Nee. Haast iedereen heeft wel een studieschuld. Maar die kun je heel rustig met lage rente afbetalen als je wil. Niets iets waar je financieel gebukt onder gaat.
 
Dat is wel jammer voor haar, ze is nu werkloos en studeert niet en zegt dat ze de verzekering zelf moet terugbetalen, wat zo'n €3000 zijn. Ik ken ook nog iemand van een andere forum die €17000 aan studiegeld terugbetaald, hoe kan het zo hoog oplopen?
 

Nemo

Will Eat Your Children
Nee. Haast iedereen heeft wel een studieschuld. Maar die kun je heel rustig met lage rente afbetalen als je wil. Niets iets waar je financieel gebukt onder gaat.
Ik had een nogal oude leraar op de middelbare school die nog steeds haar studieschuld afbetaalde toen. Ze betaalde alleen wel iets van 30 euro per maand steeds ofzo, met zulke lage bedragen lijkt het me logisch dat je volop leent bij de IB

Dat is wel jammer voor haar, ze is nu werkloos en studeert niet en zegt dat ze de verzekering zelf moet terugbetalen, wat zo'n €3000 zijn. Ik ken ook nog iemand van een andere forum die €17000 aan studiegeld terugbetaald, hoe kan het zo hoog oplopen?
Als je geen recht hebt op een aanvullende beurs en volop leent kan je makkelijk bij de 5 a 6000 per jaar komen (ong 600+ euro per maand leen je dan gok ik)
 

RSP

Member
Ik ken iemand die 7 jaar lang heeft gestudeerd, en al die tijd maximaal heeft geleend zonder daarbij te werken.

Zelf gewoon alles in 1x afbetaald. Was ook maar 400 euro ofzo :p
 
Tja, sommige mensen doen studies waar geen bijbaantjes naast passen en hebben ouders die én wonen in schubbekutteveen (waardoor op kamers gaan noodzakelijk is) én financieel niks kunnen/willen bijdragen. Dan heb je weinig keus.
 

hiro4

Member
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar je studieschuld hoef je ten eerste de eerste 2 of 3 jaar na afstuderen nog niet af te betalen.

Daarna kijken ze naar je inkomsten hoeveel je schappelijk kan missen.
En volgens mij wordt ook nog eens na 15 jaar betalen het openstaande bedrag kwijt gescholden.

Kan het ook goed mis hebben, is alweer jaren terug dat ik ben afgestudeerd :p
 

Kiraly

Member
Iedereen blij met de langstudeerboete, wel sociaal leenstelsel voor in de plaats. Nu is iedereen fucked in plaats van enkelen. :)
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Uh, ik ben september vorig jaar afgestudeerd en DUO meldde zich begin dit jaar al. Ik betaal momenteel nog weinig af omdat ik van tijdelijke baan naar tijdelijke baan hobbel en de eerste 4 maanden van het jaar op reis was en dus geen inkomen had. Moest dat echter wel zelf regelen, DUO ging anders gewoon los met de afbetalingen.
 

Aiii

So not worth it
Het sociaal leenstelsel hing al langer in de lucht. Ik was bang dat ze die boete én het sociaal leenstelsel zouden invoeren.

Daarnaast is niemand fucked, maar zijn deze kosten verlegd van de huidige werkende kracht direct naar de persoon die er gebruik van maakt. Wat an sich een logische stap aangezien de werkende macht steeds verder slinkt nu de babyboomers 65 worden.

Snap best dat het vervelend is, maar ik denk dat het meer een psychologische drempel is dan een daadwerkelijke financiële strop die sommigen menen te krijgen.
 

WriterGK

Member
Sociale leenstelsel hing echt al jaren in de lucht. Ben benieuwd vanaf wanneer je het geld van langstudeerboete terug krijgt. Dan kan ik mijn maximale lening bij DUO gelijk stopzetten.
 

Anaslex

Banned
Sorry for the English but I'll be visiting Amsterdam next week for the 1st time and was wondering how is the Flying Pig for accommodation.

It's pleasure trip.
 
Daarnaast is niemand fucked, maar zijn deze kosten verlegd van de huidige werkende kracht direct naar de persoon die er gebruik van maakt. Wat an sich een logische stap aangezien de werkende macht steeds verder slinkt nu de babyboomers 65 worden.

Snap best dat het vervelend is, maar ik denk dat het meer een psychologische drempel is dan een daadwerkelijke financiële strop die sommigen menen te krijgen.

Ik vind het niet zo vervelend, maar ik heb ook makkelijk praten. Ik heb eind augustus mijn HBO diploma mogen ontvangen (gewoon binnen 4 jaar diploma gehaald). Ik ben nu een pre-master aan het doen. Tijdens mijn pre-master (dit schooljaar dus) mag ik alleen maar stufi lenen. Na mijn pre-master begin in aan een 2 jarige master. Een van de twee jaren mag ik wel basisbeurs ontvangen dat omgezet kan worden naar een gift, maar het andere jaar krijg ik helemaal niets meer. Geen stufi, en ook geen OV. Dat is mij zo verteld door een meneer van de DUO.

Ik ben wel héél blij dat die langstudeerboete van tafel is. Ik heb een vrij zware pre-master op de TU Delft en het kan zomaar gebeuren dat ik niet alle studiepunten die jaar haal. Mocht ik dit jaar vertraging oplopen zou ik volgend jaar 3000 euro moeten betalen.

Ik vond het al een achterlijke regel om mee te beginnen. Maar goed, hij is van tafel.
 

Arjen

Member
Ik studeer nu in Enschede en daar zegt echt niemand het en blijkbaar viel het een aantal vrienden van me die in Nijmegen zitten het ook al op. Misschien iets wat studenten gewoon niet doen :p

Enschede is nou niet bepaald het Noorden, voor jou als Limburger mischien ;) maar voor mij is het noorden Fryslan en Groningen.
 

hiro4

Member
Ik studeer nu in Enschede en daar zegt echt niemand het en blijkbaar viel het een aantal vrienden van me die in Nijmegen zitten het ook al op. Misschien iets wat studenten gewoon niet doen :p

Dat is niet het noorden, dat is het oosten. Sterker nog dat is Twente.
Zijn allemaal boeren daarzo :p
 

Moloko

Neo Member
Sorry for the English but I'll be visiting Amsterdam next week for the 1st time and was wondering how is the Flying Pig for accommodation.

It's pleasure trip.

A friend of mine works at the Flying Pig Hostel at the Nieuwendijk. From what I've heard it's lots of fun. Really close to Central Station and in the middle of the city centre.
 

Aiii

So not worth it
Even iets heel anders, maar is het normaal dat niemand in het noorden gezondheid zegt als iemand niest? Valt me echt op als 'n Limburger :p

Gaan je nog wel wat meer dingen opvallen, weet niet wat het is, maar boven de rivieren lijkt het allemaal wat afstandelijker. Ze zijn bovendien ook ontzettend slecht in mensen dingen in hun gezicht zeggen, kom je nog wel achter als je in projectgroepen gaat werken, dan is alles wekenlang pais en vree en dan komt er een projectbespreking en dan gaat ineens alles over de tafel en denk je bij jezelf "joh, dat had je me toch ook gisteren kunnen zeggen toen we buiten stonden te roken?"

Maar goed, cultuurverschilletje zullen we maar zeggen.
 
Gaan je nog wel wat meer dingen opvallen, weet niet wat het is, maar boven de rivieren lijkt het allemaal wat afstandelijker. Ze zijn bovendien ook ontzettend slecht in mensen dingen in hun gezicht zeggen, kom je nog wel achter als je in projectgroepen gaat werken, dan is alles wekenlang pais en vree en dan komt er een projectbespreking en dan gaat ineens alles over de tafel en denk je bij jezelf "joh, dat had je me toch ook gisteren kunnen zeggen toen we buiten stonden te roken?"

Maar goed, cultuurverschilletje zullen we maar zeggen.

Valt me eigenlijk ook wel op als ik in winkels kom. In Limburg zegt iedereen bijna altijd harstikke vrolijk goeiendag, fijna dag nog etc en als ik dan hier 'ns 'n keer hoor is het altijd heel erg geforceerd. Maar ja, das gewoon het bourgondische zuiden! :p
 

Chuckie

Member
Valt me eigenlijk ook wel op als ik in winkels kom. In Limburg zegt iedereen bijna altijd harstikke vrolijk goeiendag, fijna dag nog etc en als ik dan hier 'ns 'n keer hoor is het altijd heel erg geforceerd. Maar ja, das gewoon het bourgondische zuiden! :p

Lol... ja maar alleen als je zelf Limburger bent. Als je het niet bent kijken ze je aan alsof je een buitenlander bent. Ik ken westerlingen die al jaren in Limburg wonen.. maar er nooit echt bij zullen horen.
 
Lol... ja maar alleen als je zelf Limburger bent. Als je het niet bent kijken ze je aan alsof je een buitenlander bent. Ik ken westerlingen die al jaren in Limburg wonen.. maar er nooit echt bij zullen horen.

Ik ken zelf geen mensen die wel in Limburg wonen maar er niet vandaan komen, maar ik kan me inderdaag goed voorstellen dat dat het geval kan zijn. Zal wel een ''us versus them'' mentaliteit zijn.
 

n0n44m

Member
woon al jaren in Zuid-Limburg terwijl we zelf uit regio Den-Haag komen

nooit problemen mee gehad :) maargoed er woont dan ook plenty "import" hier in de omgeving ...

ook nog een jaartje in Enschede gestudeerd trouwens maar voelde me veel beter thuis hier in het zuiden
 

Aiii

So not worth it
Volgens mij zijn Limburgers wel redelijk accepting, maar kan me voorstellen dat vooral het feit dat we Limburgs spreken onder elkaar voor buitenstaanders als drempel gezien kan worden.

Niet dat Limburgs nu bovenmatig lastig te verstaan is als je het gewend bent te horen, maar vooruit.
 
Top Bottom