Gaan je nog wel wat meer dingen opvallen, weet niet wat het is, maar boven de rivieren lijkt het allemaal wat afstandelijker. Ze zijn bovendien ook ontzettend slecht in mensen dingen in hun gezicht zeggen, kom je nog wel achter als je in projectgroepen gaat werken, dan is alles wekenlang pais en vree en dan komt er een projectbespreking en dan gaat ineens alles over de tafel en denk je bij jezelf "joh, dat had je me toch ook gisteren kunnen zeggen toen we buiten stonden te roken?"
Maar goed, cultuurverschilletje zullen we maar zeggen.
Iets te generalistisch en anekdotisch. Zelf kom ik uit het Noorden en ik waardeer heel veel eigenschappen: ik heb meer het gevoel te weten wat ik aan iemand heb, wat iemands intenties zijn, waar iemand staat ten opzichte van mij, etc. Vind dat dan makkelijker te peilen dan bij mensen uit het Westen en Zuiden. Gelijktijdig zie ik ook dat Noorderlingen soms stugger/ontoegankelijker kunnen overkomen en het wellicht een tijd duurt voor je het gevoel hebt echt gastvrij behandeld te worden als outsider. It's a bit of both.. Familie van me is vanuit het Noorden via Randstad naar Limburg verhuisd. Zij gaven aan dat ze aan de ene kant veel sneller veel contact hadden met de hele buurt (openen er gastvrijer dan buren in het Noorden) maar dat ze anderzijds het gevoel hadden dat die mensen ze nooit echt 'dichtbij' lieten komen - het bleef allemaal altijd oppervlakkig. Mijn ervaring met mensen uit het noorden is dat je misschien wat langere aanloop hebt maar dat je dan wel weet wat je aan ze hebt . Maar goed, ik generaliseer net zo goed .
Ik woon nu in Den Haag en ik vind het enerzijds super om te merken hoe makkelijk ik naar verhouding mensen uit de buurt leer kennen - mensen stappen hier echt sneller op elkaar af voor een praatje dan up North. Anderzijds lopen hier echt meer mensen rond die te interessant lopen te doen, in mijn belevenis.