• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Gaan je nog wel wat meer dingen opvallen, weet niet wat het is, maar boven de rivieren lijkt het allemaal wat afstandelijker. Ze zijn bovendien ook ontzettend slecht in mensen dingen in hun gezicht zeggen, kom je nog wel achter als je in projectgroepen gaat werken, dan is alles wekenlang pais en vree en dan komt er een projectbespreking en dan gaat ineens alles over de tafel en denk je bij jezelf "joh, dat had je me toch ook gisteren kunnen zeggen toen we buiten stonden te roken?"

Maar goed, cultuurverschilletje zullen we maar zeggen.

Iets te generalistisch en anekdotisch. Zelf kom ik uit het Noorden en ik waardeer heel veel eigenschappen: ik heb meer het gevoel te weten wat ik aan iemand heb, wat iemands intenties zijn, waar iemand staat ten opzichte van mij, etc. Vind dat dan makkelijker te peilen dan bij mensen uit het Westen en Zuiden. Gelijktijdig zie ik ook dat Noorderlingen soms stugger/ontoegankelijker kunnen overkomen en het wellicht een tijd duurt voor je het gevoel hebt echt gastvrij behandeld te worden als outsider. It's a bit of both.. Familie van me is vanuit het Noorden via Randstad naar Limburg verhuisd. Zij gaven aan dat ze aan de ene kant veel sneller veel contact hadden met de hele buurt (openen er gastvrijer dan buren in het Noorden) maar dat ze anderzijds het gevoel hadden dat die mensen ze nooit echt 'dichtbij' lieten komen - het bleef allemaal altijd oppervlakkig. Mijn ervaring met mensen uit het noorden is dat je misschien wat langere aanloop hebt maar dat je dan wel weet wat je aan ze hebt :). Maar goed, ik generaliseer net zo goed :).

Ik woon nu in Den Haag en ik vind het enerzijds super om te merken hoe makkelijk ik naar verhouding mensen uit de buurt leer kennen - mensen stappen hier echt sneller op elkaar af voor een praatje dan up North. Anderzijds lopen hier echt meer mensen rond die te interessant lopen te doen, in mijn belevenis.
 

Divius

Member
Ik kom toch altijd wel graag in Limburg. Vroeger toen ik jong was ging ik met m'n ouders+zusjes jaarlijks camperen daar, en ben er onlangs ook nog een weekje geweest. En ik vind die zachte G toch ook wel wat hebben :)
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Ik kom toch altijd wel graag in Limburg. Vroeger toen ik jong was ging ik met m'n ouders+zusjes jaarlijks camperen daar, en ben er onlangs ook nog een weekje geweest. En ik vind die zachte G toch ook wel wat hebben :)

Oh, absoluut! Sowieso ontzettend veel mooie gebieden, totaal andere natuur dan rest van Nederland, +1 voor vlaai en bier - en die zachte g is best schattig. Hoewel ik toch nog wat meer een zwak heb voor het Belgische accent. Misschien teveel Goedele Liekens in de formative years :).
 

Arjen

Member
Iets te generalistisch en anekdotisch. Zelf kom ik uit het Noorden en ik waardeer heel veel eigenschappen: ik heb meer het gevoel te weten wat ik aan iemand heb, wat iemands intenties zijn, waar iemand staat ten opzichte van mij, etc. Vind dat dan makkelijker te peilen dan bij mensen uit het Westen en Zuiden. Gelijktijdig zie ik ook dat Noorderlingen soms stugger/ontoegankelijker kunnen overkomen en het wellicht een tijd duurt voor je het gevoel hebt echt gastvrij behandeld te worden als outsider. It's a bit of both.. Familie van me is vanuit het Noorden via Randstad naar Limburg verhuisd. Zij gaven aan dat ze aan de ene kant veel sneller veel contact hadden met de hele buurt (openen er gastvrijer dan buren in het Noorden) maar dat ze anderzijds het gevoel hadden dat die mensen ze nooit echt 'dichtbij' lieten komen - het bleef allemaal altijd oppervlakkig. Mijn ervaring met mensen uit het noorden is dat je misschien wat langere aanloop hebt maar dat je dan wel weet wat je aan ze hebt :). Maar goed, ik generaliseer net zo goed :).

Ik woon nu in Den Haag en ik vind het enerzijds super om te merken hoe makkelijk ik naar verhouding mensen uit de buurt leer kennen - mensen stappen hier echt sneller op elkaar af voor een praatje dan up North. Anderzijds lopen hier echt meer mensen rond die te interessant lopen te doen, in mijn belevenis.

Dit is ook mijn ervaring.
 

Nemo

Will Eat Your Children
Kan iemand mij misschien in domme taal het sociaal leenstelsel uitleggen? Anders misschien een linkje ofzo, maar ik snap het niet zo
 
Oh, absoluut! Sowieso ontzettend veel mooie gebieden, totaal andere natuur dan rest van Nederland, +1 voor vlaai en bier - en die zachte g is best schattig. Hoewel ik toch nog wat meer een zwak heb voor het Belgische accent. Misschien teveel Goedele Liekens in de formative years :).

Sommige dames vinden het schattig, das altijd mooi meegenomen :p En andere vinden 't dan weer enorm kut. Mja, ik ben trots op m'n zachte g :)
 

Kiraly

Member
Kan iemand mij misschien in domme taal het sociaal leenstelsel uitleggen? Anders misschien een linkje ofzo, maar ik snap het niet zo

Geen prestatiebeurs (het huidige wat je normaal krijgt, wat je niet hoeft terug te betalen mits je een diploma haalt in 10 jaar) meer, maar alles wat je 'krijgt' dient te worden terugbetaald.
 

Tr4nce

Member
Er is geen G behalve de heerlijke, harde, rollende G zoals die hier in Groningen wordt uitgesproken. Vooral de 'godverdommes' klinken hier toch het vetst.

;)
 

Nemo

Will Eat Your Children
Geen prestatiebeurs (het huidige wat je normaal krijgt, wat je niet hoeft terug te betalen mits je een diploma haalt in 10 jaar) meer, maar alles wat je 'krijgt' dient te worden terugbetaald.
Thanks

Lijkt me dan toch veel slechter dan de langstudeerboete
 

Aiii

So not worth it
Iets te generalistisch en anekdotisch.

Geloof ook niet dat ik met een wetenschappelijke thesis bezig was... :lol

lol

Limburgs is zelfs voor de gemiddelde Vlaming behoorlijk "vreemd".
Voor "standaard Vlaams" moet je in de driehoek Gent, Brussel, Antwerpen zijn, maar niet in die steden, die hebben hun eigen accent.

Tuurlijk is Limburgs voor Belgen vreemd, het is dan ook een eigen taal (en geen Nederlands dialect, zoals wordt aangenomen) en meer verwant met het Duits dan met het Belgisch of Nederlands.
 

Kabouter

Member
Geloof ook niet dat ik met een wetenschappelijke thesis bezig was... :lol



Tuurlijk is Limburgs voor Belgen vreemd, het is dan ook een eigen taal (en geen Nederlands dialect, zoals wordt aangenomen) en meer verwant met het Duits dan met het Belgisch of Nederlands.

Lijkt me een goede basis voor een onafhankelijk Limburg.

Nedersaksisch is ook een streektaal overigens
 

Tr4nce

Member
Hey Kabouter, ik zag een tijdje geleden dat je Mod geworden was. Hoe is dat gegaan? Zelf een hengeltje uitgegooid, of persoonlijk uitgekozen door Evi? ;)
 

Kabouter

Member
Hey Kabouter, ik zag een tijdje geleden dat je Mod geworden was. Hoe is dat gegaan? Zelf een hengeltje uitgegooid, of persoonlijk uitgekozen door Evi? ;)

Na de derde keer dat ik gevraagd werd ben ik overstag gegaan. Geloof dat het deze keer stump was die het vroeg, kan ook EviLore zijn geweest.
 

Daeda

Member
Ik studeer nu in Enschede en daar zegt echt niemand het en blijkbaar viel het een aantal vrienden van me die in Nijmegen zitten het ook al op. Misschien iets wat studenten gewoon niet doen :p

Ik woon in Enschede en ik zeg het vrijwel altijd. Maar ik ben natuurlijk ook Brabo.. Verder nooit opgevallen hier
 
Hoe is Enschede? Ik ken het amper maar heb net op een baan gesolliciteerd bij de UT.

Ik woon er nu ongeveer 5 weken en ik de stad bevalt me wel. Alleen moet ik er nog aan wennen dat iedereen hier blijkbaar op donderdag avond uitgaat i.p.v. vrijdagavond. Vrijdags is er dan ook vrij weinig te doen qua nachtleven (of ik ben wat aan het missen :p). Centrum is ook mooi, genoeg winkels (zeker meer dan waar ik vandaan kom).

Waar wil je bij de UT gaan werken als ik vragen mag?


Jij hoort hier niet thuis! Ga terug naar je eigen land.
 

Chuckie

Member
Ik woon er nu ongeveer 5 weken en ik de stad bevalt me wel. Alleen moet ik er nog aan wennen dat iedereen hier blijkbaar op donderdag avond uitgaat i.p.v. vrijdagavond.

Dat leer je jezelf zo aan. Het afleren als je bent afgestudeerd en je gewoon moet werken is moeilijker :p
 

Stridone

Banned
Iets te generalistisch en anekdotisch. Zelf kom ik uit het Noorden en ik waardeer heel veel eigenschappen: ik heb meer het gevoel te weten wat ik aan iemand heb, wat iemands intenties zijn, waar iemand staat ten opzichte van mij, etc. Vind dat dan makkelijker te peilen dan bij mensen uit het Westen en Zuiden. Gelijktijdig zie ik ook dat Noorderlingen soms stugger/ontoegankelijker kunnen overkomen en het wellicht een tijd duurt voor je het gevoel hebt echt gastvrij behandeld te worden als outsider. It's a bit of both.. Familie van me is vanuit het Noorden via Randstad naar Limburg verhuisd. Zij gaven aan dat ze aan de ene kant veel sneller veel contact hadden met de hele buurt (openen er gastvrijer dan buren in het Noorden) maar dat ze anderzijds het gevoel hadden dat die mensen ze nooit echt 'dichtbij' lieten komen - het bleef allemaal altijd oppervlakkig. Mijn ervaring met mensen uit het noorden is dat je misschien wat langere aanloop hebt maar dat je dan wel weet wat je aan ze hebt :). Maar goed, ik generaliseer net zo goed :).

Ik woon nu in Den Haag en ik vind het enerzijds super om te merken hoe makkelijk ik naar verhouding mensen uit de buurt leer kennen - mensen stappen hier echt sneller op elkaar af voor een praatje dan up North. Anderzijds lopen hier echt meer mensen rond die te interessant lopen te doen, in mijn belevenis.

Ik ben zelf een Limburger (Maastricht) maar ik vind het noorden toch een stuk gastvrijer/opener dan hier. Toen ik in Utrecht studeerde verbaasde ik me erover hoe makkelijk je daar contact maakt met mensen.
 

Daeda

Member
Hoe is Enschede? Ik ken het amper maar heb net op een baan gesolliciteerd bij de UT.

Prima stad. Goed winkelcentrum, moderne gemeente, redelijk veilig.

Qua architectuur stelt het niet veel voor, dankzij een grote stadsbrand 150 jaar geleden is er niets autentieks meer. Wel aardig wat parken.

Uitgaan is oke, maar wel een van de mindere studentensteden denk ik. Op zich goede kroegen, maar niet enorm veel variatie.

Wat betreft UT: prima universiteit. De campus voelt af en toe as een centerparks, de modernisering van de gebouwen maakt het een mooie uni. Oh, en het snelste internet van Nederland :)
 

confuziz

Banned
Prima stad. Goed winkelcentrum, moderne gemeente, redelijk veilig.

Qua architectuur stelt het niet veel voor, dankzij een grote stadsbrand 150 jaar geleden is er niets autentieks meer. Wel aardig wat parken.

Uitgaan is oke, maar wel een van de mindere studentensteden denk ik. Op zich goede kroegen, maar niet enorm veel variatie.

Wat betreft UT: prima universiteit. De campus voelt af en toe as een centerparks, de modernisering van de gebouwen maakt het een mooie uni. Oh, en het snelste internet van Nederland :)

Woon al mijn hele leven in Enschede, in principe een gezellige studentenstad, maar te klein om aan te merken als 'grote stad'. Daarnaast is er gewoon, mede door de lagere inkomens hier, sprake van 'minder geld'. Eindhoven heeft ter vergelijking niet eens zo heel veel meer inwoners, maar als je kijkt naar de binnenstad, dan is dat overweldigend in vergelijking met Enschede.

Overigens, als ik binnen 2 maand nog geen werk heb vertrek ik uit Enschede =P
 

Rei_Toei

Fclvat sbe Pnanqn, ru?
Prima stad. Goed winkelcentrum, moderne gemeente, redelijk veilig.

Qua architectuur stelt het niet veel voor, dankzij een grote stadsbrand 150 jaar geleden is er niets autentieks meer. Wel aardig wat parken.

Uitgaan is oke, maar wel een van de mindere studentensteden denk ik. Op zich goede kroegen, maar niet enorm veel variatie.

Wat betreft UT: prima universiteit. De campus voelt af en toe as een centerparks, de modernisering van de gebouwen maakt het een mooie uni. Oh, en het snelste internet van Nederland :)

Thx! Ik ben nooit verder geweest dan de campus en heb die nooit anders gezien dan tijdens de Batavierenrace. Dus dat is niet helemaal representatief :).
 

Isobelise

Member
ooeee wat een "gezellige" thread :D Het is overigens noodzaak om die "stuff dutch people like "website door mensen hun strot te douwen. te grappig!!!
 

Dascu

Member
'k Begin me hier al aardig te wennen aan Rotterdam. Enkele gaffers hier in de stad? Studenten aan de Erasmus Universiteit? We zouden toch eens moeten samenkomen zodat we in real life kunnen zeuren over de afschuwelijke mods op dit forum. :)
 
Haha inderdaad. Overigens ben ik ook de buurman van Douglas (fc twente) ;)

Strootman heeft gewoond waar ik woon. Ik heb redelijk vaak met hem gevoetbalt op straat veldjes.

'k Begin me hier al aardig te wennen aan Rotterdam. Enkele gaffers hier in de stad? Studenten aan de Erasmus Universiteit? We zouden toch eens moeten samenkomen zodat we in real life kunnen zeuren over de afschuwelijke mods op dit forum. :)

Ik woon in de buurt van R'Dam. Ben in augustus afgestudeerd bij de Hogeschool Rotterdam. Studeer nu in Delft :)

Ugh ik moet echt wennen aan de nieuwe ritme en mijn studie discipline omhoog zien te krikken. Had mijn wekken om 8 uur gezet vandaag om te gaan studeren, heb tot nu toe nog geen reet gedaan :p Ik ga écht zo beginnen hoor!
 
D

Deleted member 13876

Unconfirmed Member
Vreemdste Nederlandse variant blijft voor mij Fries. Zuid-Afrikaans is in vergelijking nog stukken verstaanbaarder.
 

hiro4

Member
'k Begin me hier al aardig te wennen aan Rotterdam. Enkele gaffers hier in de stad? Studenten aan de Erasmus Universiteit? We zouden toch eens moeten samenkomen zodat we in real life kunnen zeuren over de afschuwelijke mods op dit forum. :)

Niet in r'dam. Maar wel in de buurt.

Maar rotterdam is snel genoeg gewend. Zolang je maar niet in bepaalde buurten komt :p
 

Arjen

Member
Ik kwam in mijn oude woonplaats regelmatig piet paulusma tegen. En hier in leeuwarden af en toe Doutzen Kroes <3
 

Aiii

So not worth it
Ben hier in Roermond een paar keer Jos Verstappen tegengekomen.

En een keer Erik van Muiswinkel, toen we met het carnavalsfeest op de middelbare school even de stad in trokken om wiet te scoren en hij net een voorstelling had gehad, hij was op zoek naar een café waar wat te doen was. Maar goed, het was Donderdagavond en dan is in Roermond qua uitgaan niets te beleven.

Maar that's about it.
 

Arjen

Member
Ik ging "vroeger" bijna alle techno feestjes af en daar kwam je echt hordes bn ers tegen, allemaal zwaar aan de drugs
 

Aiii

So not worth it
Alleen voor YES-R krijg je nog minder street cred Randy. Voor Almere zelf krijg je negatieve street cred.
 

Martian

Member
Vooral veel voetballers tegengekomen.
Roy Makaay en Gio van Bronkhorst.

Ik geloof dat Richard Krajicek ook op een gegeven moment in de buurt heeft gewoond, maar dat is lang geleden.

Ook ben ik op een gegeven moment ergens in een rustig kroegje Paul Estak tegengekomen, praatje gemaakt. Aardige gozer.

Voordat hij bekend was heb ik Afrojack ook nog wel eens een keer zien draaien, maar dat vond ik niet veel soeps.
 
Top Bottom