Leuk dat studenten altijd menen dat het vanuit één richting moet komen, hun kant op en that's it.
Ik vind het supervervelend voor je dat je wat minder te besteden hebt straks en wellicht een bijbaan moet nemen, een keertje minder moet uitgaan of je ouders wat bij moeten gaan leggen, maar guess what, je bent niet de enige die erop achteruit gaat de komende jaren. Sterker nog, iedereen gaat erop achteruit zoals het er nu naar uitziet, behalve de extreemste hulpbehoevenden.
Dat is kut, want ook ik mag straks een flinke mep geld extra wegleggen, maar het is niet anders.
Kun je natuurlijk heel egoïstisch denken, ikke ikke ikke en de rest kan stikken, of heel verontwaardigd zijn dat er mensen zijn die zichzelf omhoog gewerkt hebben tot de 49% schijf (die al begint voordat we bij twee keer modaal zijn overigens, 56k per jaar bruto), maar die mensen leggen relatief al meer weg dan de rest van ons volk.
Ja, ook ik ben de dupe bij de nieuwe plannen, maar guess what, het geld is behoorlijk op aan het raken. Dus kunnen we nu dit doen, of kan er over 10 jaar daadwerkelijk niemand meer gaan studeren. Ik snap dat het je raakt, really, I do, maar het is wel een realiteit en als je denkt dat er partijen zijn waar je beter bij af zou zijn, think again, want geen van allen zal een cent tevoorschijn kunnen toveren, ze moeten allemaal bezuinigen en bezuinigen betekend in alle gevallen dat je er de dupe van wordt, want overheidsuitgaven bestaan nu eenmaal uit toeslagen, uitkeringen en andere sociale voorzieningen zoals wegen en politie bijvoorbeeld.
Nu kun je dus twee dingen doen, ofwel denken in problemen en al bij voorbaat de handdoek in de ring gooien en gaan werken. Ofwel, eerst eens afwachten of je netto echt wel de verdoemenis in gaat, of dat het uiteindelijk wel allemaal meevalt omdat je ook meevallers krijgt. Aan jou de keuze.
Maar dat doet nog steeds niets af aan de realiteit dat het geld op is, de werkende macht ieder jaar afneemt en er uiteindelijk bezuinigd zal moeten worden en je dat zeker gaat raken, ongeacht of je grootverdiener bent of student.