Dus je verdient 4.5k per maand ongeveer en betaald 660 euro aan huur...
Ik ken niet je exacte situatie maar dat is geen slechte situatie.
Was het maar zo, de zorgtoeslag wordt als volgt berekend:
De nieuwe coalitie wil de zorgpremie in 2014 verlagen van 1280 euro naar 255 euro per jaar. Dat lijkt goed nieuws, maar tegelijkertijd voeren de partijen een inkomensafhankelijke premie in.
Verzekerden moeten 11,1 procent over een deel van hun bruto inkomen gaan betalen. Over alles wat iemand meer verdient dan het minimumloon (19.400 euro) moet die premie worden betaald.
M.a.w. iedereen betaald 21,25 p/m.
Vervolgens betaal je: (((bruto-inkomen - 19.400) / 100) * 11,1) / 12.
Met mijn inkomen, wat rond die tijd zo rond de 49k bruto zal liggen alles bij elkaar, is dat dus 273,80 p/m bovenop de 21,25 p/m. (voor zover ik begrijp tenminste is dat bedrag voor iedereen en is het inkomensafhankelijke deel losstaand hiervan)
M.a.w. bijna 300 p/m. Daar bovenop komt het hogere eigen risico, zal ook zo ongeveer neerkomen op 20 euro p/m, aangezien ik medicijnen krijg, heb ik die kosten er sowieso ook bij. Dus, 320 p/m erbij.
Mijn huur is nu 660, zal ergens 610 euro kaal zijn. Dus dat zal neerkomen op een extra 50 euro in het eerste jaar (als het daarna doorgaat, ieder jaar nog eens een veelvoud van dat bedrag tot ik verplicht moet verhuizen ofzo).
Maar goed, iig dus +370 p/m. De belastingverlaging van 4% is natuurlijk mooi, maar dat is effectief maar een 2 á 3% erbij op je netto-inkomen. Gunstig genomen zal het op 100 euro uitkomen. Uiteraard betaal ik nu ook al zorgpremie (113 p/m), dus in totaal ga ik er dan, nogmaals in het gunstigste geval, vanaf 1-1-2014 157 euro p/m op achteruit. (ik verwacht eerder 200 p/m, maar het is nogal koffiedik kijken tot het allemaal concreet is)
Dan tel ik de extra BTW, de extra autokosten, de hogere benzineprijzen e.d. natuurlijk nog niet mee.