De Zwarte Piet draad is een echte GAF traditie geworden, maar het is inderdaad ieder jaar hetzelfde liedje.
Wat Nederlanders vaak niet helemaal snappen is dat rassenkwesties vele malen gevoeliger zijn in de VS dan hier en dat er daar lijnen zijn getrokken die maar heel moeilijk te overschrijden zijn. Helaas kunnen onze Amerikaanse vrienden niet altijd bevatten dat hun eigen ervaringen en oplossingen maar zelden direct toepasbaar zijn op andere samenlevingen.
Omgekeerd is echter de welwillendheid van Amerikanen om zich in ook maar iets anders dan de lokale VS normen te verplaatsen zo ongeveer non-existent.
De gevoeligheid is begrijpelijk en zeker gezien wat Nederland voor de VS en coloniale slavernij heeft betekent, maar Amerikanen zijn te zeer essentialisten.
Men is daar "zwart" OF "blank" OF "native american", maar nooit simpelweg "american". Wat dat betreft is een discussie met culturele argumenten tegen de EU ook opmerkelijk aangezien de West-Europese landen vooralsnog cosmopolitischer lijken te zijn dan de VS op dit punt van 'ras', essentie dus. Kijk maar naar poli-gaf, dan zie je de rotte vis opmerkingen meteen heen en weer vliegen.
En essentialisten zijn niet goed in discussies en mijns inziens ook gevaarlijk voor het goede verloop van discussies.
Ze kunnen bijvoorbeeld niet inzien dat het verraad van ouders die liegen over het bestaan van een 'goedheiligman' gecombineerd met de achtergrond ervan uiteindelijk ook een diep wantrouwen tegenover alle sociale conventies van 'goedheiligheid' met zich meebrengt die vermoedelijk positievere effecten met zich meebrengt dan simpelweg het in de doofpot stoppen.
Trouwens, de kerstman is evenzogoed een slavendrijver, maar dan zijn het 'elfjes' en dan is dat blijkbaar ok. Op die manier wordt een belangrijk thema dus ridicuul gemaakt en getrivialiseerd, iets waar - en dat mag je best van me weten - Amerikanen en Amerikaanse bedrijven zeer goed in zijn geworden.
We hebben het inmiddels al over 'climate change' terwijl we het over 'catastrophic global warming' zouden moeten hebben. Want dat laatste is wat het is, en wat nu ook gebeurt.
Maar dat is eng, en dat moet dat dus getrivialiseerd worden.
Dus nee, ik vind die jaarlijkse wil tot wegduwen van dingen die misschien eng kunnen zijn of zeer kunnen doen, niet gepast. Sowieso hebben ze er uiteindelijk ook niks mee te maken natuurlijk, maar dat men dan ook de relatie tussen arbeid en slavernij ook weg wilt duwen, is wat ik hen bijzonder kwalijk neem.
een extreem voorbeeld: "job creators" als vervanging voor "grootkapitalisten" of "plantagehouders". Ik denk altijd eerst aan "Arbeit macht frei" bij het woord 'werk' voordat ik aan andere typen arbeidsverhoudingen begin te denken.
Diezelfde Amerikanen stemmen zonder schroom voor een kandidaat die gevangenen in de toch al geprivatiseerde gevangenissen niet meer beschermt van gedwongen arbeid. Dat dit puur en simpel slavernij is, bedenkt men blijkbaar niet.
Hypocriet? Neeeeee joh.