• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Dutch GAF |OT| We're just going our gang

2San

Member
Wat vinden we hier van NederGAF?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/01/teringtiefustuigh_op_de_foto.html

Ben over het algemeen niet zo van de naming en shaming, zeker gezien de risico's van het mis hebben. Maar tegelijkertijd haalt bijna niets zo erg het bloed onder mijn nagels vandaan als groepen jongeren die willekeurige mensen proberen dood te schoppen.
Ik hou hier helemaal niet van. Het probleem is, nadat de daders hun straf hebben uitgezeten geen verse start kunnen krijgen. Dus zelfs al willen mensen zich beteren krijgen ze daar geen kans meer voor.
 

Arjen

Member
Sorry, maar gezichten en namen in de media gooien vind ik absoluut geen goed idee.
Wat er gebeurt is is verschrikkelijk, maar laten we even eerlijk zijn, dit is niks nieuws, dit soort dingen gebeuren al tijden. Nu we wat meer de middelen er voor hebben om het materiaal te verspreiden valt het meer op, en kunnen we weer lekker verontwaardigd doen met zijn allen (wat dat vinden we allemaal heerlijk)
Moeten ze gestraft worden? Ja natuurlijk en zwaar ook, maar laten we dat alsjeblieft over aan de politie en justitie en niet dit met burgerrecht oplossen.
 

Kiraly

Member
Dan hadden ze dat maar van te voren moeten bedenken voordat ze op het idee kwamen om iemand dood te willen trappen.
 

confuziz

Banned
Ik hou hier helemaal niet van. Het probleem is, nadat de daders hun straf hebben uitgezeten geen verse start kunnen krijgen. Dus zelfs al willen mensen zich beteren krijgen ze daar geen kans meer voor.

Waarom verdienen ze nog een kans? Ik ben hier absoluut voorstander van en vind dat dit nog meer gebruikt moet worden.

Dan hadden ze dat maar van te voren moeten bedenken voordat ze op het idee kwamen om iemand dood te willen trappen.

Precies.
 

2San

Member
Waarom verdienen ze nog een kans? Ik ben hier absoluut voorstander van en vind dat dit nog meer gebruikt moet worden.



Precies.
Dan geef je ze levenslang, maar ik ben niet van gediend om mensen die hun straf hebben uitgezeten voor het leven te straffen. Anders zijn ze sowieso verdoemd naar het criminele pad.
 

Chuckie

Member
Je kunt op diverse sites hele lijsten met foto's van gezochte verdachten zien. Dat is helemaal niks nieuws. Het enige 'speciale' aan dit is dat nu een groot mediaspektakel is.

Als ze deze tyfushonden kunnen vinden door die foto vind ik het best.
 

Aiii

So not worth it
Sorry, maar gezichten en namen in de media gooien vind ik absoluut geen goed idee.
Wat er gebeurt is is verschrikkelijk, maar laten we even eerlijk zijn, dit is niks nieuws, dit soort dingen gebeuren al tijden. Nu we wat meer de middelen er voor hebben om het materiaal te verspreiden valt het meer op, en kunnen we weer lekker verontwaardigd doen met zijn allen (wat dat vinden we allemaal heerlijk)
Moeten ze gestraft worden? Ja natuurlijk en zwaar ook, maar laten we dat alsjeblieft over aan de politie en justitie en niet dit met burgerrecht oplossen.

Fair enough, maar is verontwaardiging niet volledig terecht in dit geval? Het zou me enigzins verbazen als je deze beelden ziet en niet verontwaardigd raakt?

Nu kom ik zelf ook regelmatig in dat stukje van Eindhoven, dus wellicht dat het daarom wat closer to home is, maar aangezien het onderzoek vast zat en opsporing verzocht is ingeschakeld is het natuurlijk wel de kracht van het internet dat binnen zo'n korte tijd alle namen en toenamen bekend zijn.

Het helpt ook niet dat de strafmaat in dit soort gevallen in Nederland eigenlijk te laag ligt. Alle jongens die niet op het hoofd geschopt zijn krijgen waarschijnlijk niet meer dan een voorwaardelijke straf, de anderen zijn binnen enkele jaren weer op straat en het is de vraag of ze daarna daadwerkelijk gerehabiliteerd zijn. Sowieso is schoppen op het hoofd per definitie nog geen doodslag in het Nederlands Recht, wat ook niet bepaald helpt.
 

2San

Member
Je kunt op diverse sites hele lijsten met foto's van gezochte verdachten zien. Dat is helemaal niks nieuws. Het enige 'speciale' aan dit is dat nu een groot mediaspektakel is.

Als ze deze tyfushonden kunnen vinden door die foto vind ik het best.
Deze verdachten hebben ze al gevonden en ze hebben hun namen, dit is pure naming en shaming. Dit is wel iets nieuws.
 

Nyx

Member
Ik hou hier helemaal niet van. Het probleem is, nadat de daders hun straf hebben uitgezeten geen verse start kunnen krijgen. Dus zelfs al willen mensen zich beteren krijgen ze daar geen kans meer voor.

In dit geval verdienen die gasten ook geen enkele kans meer, zeker die Brent Eysen niet.
 

Arjen

Member
Fair enough, maar is verontwaardiging niet volledig terecht in dit geval? Het zou me enigzins verbazen als je deze beelden ziet en niet verontwaardigd raakt?

Nu kom ik zelf ook regelmatig in dat stukje van Eindhoven, dus wellicht dat het daarom wat closer to home is, maar aangezien het onderzoek vast zat en opsporing verzocht is ingeschakeld is het natuurlijk wel de kracht van het internet dat binnen zo'n korte tijd alle namen en toenamen bekend zijn.

Het helpt ook niet dat de strafmaat in dit soort gevallen in Nederland eigenlijk te laag ligt. Alle jongens die niet op het hoofd geschopt zijn krijgen waarschijnlijk niet meer dan een voorwaardelijke straf, de anderen zijn binnen enkele jaren weer op straat en het is de vraag of ze daarna daadwerkelijk gerehabiliteerd zijn. Sowieso is schoppen op het hoofd per definitie nog geen doodslag in het Nederlands Recht, wat ook niet bepaald helpt.

Ja natuurlijk is het erg, maar volgende week is iedereen het weer vergeten. Dan gaan we weer op zoek naar het volgende incident waar we lekker over kunnen zeiken bij de koffieautomaat omdat we verder niet weten waar we het over moeten hebben.
Dan komt over 2 maanden in het nieuws wat voor straf ze hebben gekregen, kunnen we daar weer lekker over zeiken omdat alles minder dan een nekschot te min is.
En vervolgens interesseert het helemaal niemand meer wat er met de daders of met het slachtoffer gebeurd.
 

Linius

Member
Ik vind het volledig terecht dat ze publiekelijk bekend zijn nu. Iedereen mag weten welk schorem er achter deze daad zat.
 

2San

Member
Als dat zo zou zijn zou je natuurlijk geen opsporingslijst hebben ;)
En het is aan justitie om dit te bepalen. Ik heb geen zin in een Amerikaans spelletje, waar het media en volk de daders van te voren zwart maken en vooroordelen en dan levenslang vervolgen.

Maar ja is typisch tegenwoordig iedereen wil hun emoties uiten, in plaats van te kijken wat goed is voor het maatschappij als geheel.
 

Aiii

So not worth it
En het is aan justitie om dit te bepalen. Ik heb geen zin in een Amerikaans spelletje, waar het media en volk de daders van te voren zwart maken en vooroordelen en dan levenslang vervolgen.

Maar ja is typisch tegenwoordig iedereen wil hun emoties, in plaats van te kijken wat goed is voor het maatschappij als geheel.

Gezien de trend waarbij nodeloos geweld steeds acceptabeler begint te worden, kun je je an sich afvragen of het wel slecht is voor de maatschappij als geheel als er publieke en sociale controle bestaat op de daders van ernstige criminele acties.

Het zou zo maar afschrikkend kunnen werken, meer nog dan gevangenisstraffen.
 

2San

Member
Gezien de trend waarbij nodeloos geweld steeds acceptabeler begint te worden, kun je je an sich afvragen of het wel slecht is voor de maatschappij als geheel als er publieke en sociale controle bestaat op de daders van ernstige criminele acties.

Het zou zo maar afschrikkend kunnen werken, meer nog dan gevangenisstraffen.
En waar baseer je dit op? En hoezo zou dit beter werken? Regelgeving gebaseerd op gevoelens, leuk.
 

hiro4

Member
Teen gestoten, doet pijn -> Kanker
Tennisbal tegen hoofd gekregen, nu een bult -> Hersentumor
M'n voet slaapt -> Kanker
Ik heb 14 uur geslapen vannacht -> Depressie
Het is donker buiten -> Depressie en misschien kanker

Ik weet niet waarom, maar ik moest hier hard om lachen.
Dank je wel, voor de lach van de dag.
 

Aiii

So not worth it
Ik heb nergens gesproken over regelgeving. Heb ook nergens geclaimed dat het zo is.

Maar het per definitie uitsluiten is ook niet terecht lijkt me.
 

Chuckie

Member
En het is aan justitie om dit te bepalen. Ik heb geen zin in een Amerikaans spelletje, waar het media en volk de daders van te voren zwart maken en vooroordelen en dan levenslang vervolgen.

Maar ja is typisch tegenwoordig iedereen wil hun emoties uiten, in plaats van te kijken wat goed is voor het maatschappij als geheel.

Maar is dat aan justitie om dit te bepalen? De Nederlandse media hebben (tot voor kort) aan zelfcensuur gedaan, en het is een trend van de laatste jaren om dit achterwege te laten.

Dit is echter niet ilegaal. Dus je kan het er mee oneens zijn, maar wat zou je voorstellen er tegen te doen?
 

Arjen

Member
Gezien de trend waarbij nodeloos geweld steeds acceptabeler begint te worden, kun je je an sich afvragen of het wel slecht is voor de maatschappij als geheel als er publieke en sociale controle bestaat op de daders van ernstige criminele acties.

Het zou zo maar afschrikkend kunnen werken, meer nog dan gevangenisstraffen.

Welke trend?
Dit gebeurt al af en aan (dat het flink in het nieuws komt iig) sinds Meindert Tjoelker, en dat was 16 jaar geleden.
 

2San

Member
Ik heb nergens gesproken over regelgeving. Heb ook nergens geclaimed dat het zo is.

Maar het per definitie uitsluiten is ook niet terecht lijkt me.
Ik sluit het niet uit, er is echter niets dat uitwijst dat dit beter werkt. Ook nooit fan geweest van zwaarder straffen, wanneer er niets uitwijst dat dit nodig is.
Maar is dat aan justitie om dit te bepalen? De Nederlandse media hebben (tot voor kort) aan zelfcensuur gedaan, en het is een trend van de laatste jaren om dit achterwege te laten.

Dit is echter niet ilegaal. Dus je kan het er mee oneens zijn, maar wat zou je voorstellen er tegen te doen?
Ik dacht dat dit wettelijk was bepaald. Ik kan alleen zeggen, dat dit dan een gevaarlijk ontwikkeling is. Waar daders altijd zullen vervolgd worden door hun ouwe fouten, wat niet echt goede motivatie is voor diegene die een frisse start willen maken.
 

Chuckie

Member
Ik dacht dat dit wettelijk was bepaald. Ik kan alleen zeggen, dat dit dan een gevaarlijk ontwikkeling is. Waar daders altijd zullen vervolgd worden door hun ouwe fouten, wat niet echt goede motivatie is voor diegene die een frisse start willen maken.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik had ooit rond de aanhouding van Volkert gehoord dat het zelfcensuur was van de media, maar dat ze wettelijk wel Volkert met naam en toenaam mochten noemen.
 
Wow. Dat fimpje van het schoppen van dat joch staat op Dumpert en als ik die comments lees gaat het voor 99% over kut Marokkanen en kut allochtonen. Uit de foto kan ik opmaken dat er maar misschien 2 allochtonen tussen zitten.
Er staat druk op de ketel in Nederland. Ik heb het gevoel dat iedereen verborgen anti-gevoelens over allochtonen heeft en bij de kleinste overtreding waar een allochtoon bij betrokken is hun opgeborgen gevoelens over allochtonen uiten.
 

Chuckie

Member
Wow. Dat fimpje van het schoppen van dat joch staat op Dumpert en als ik die comments lees gaat het voor 99% over kut Marokkanen en kut allochtonen. Uit de foto kan ik opmaken dat er maar misschien 2 allochtonen tussen zitten.
Er staat druk op de ketel in Nederland. Ik heb het gevoel dat iedereen verborgen anti-gevoelens over allochtonen heeft en bij de kleinste overtreding waar een allochtoon bij betrokken is hun opgeborgen gevoelens over allochtonen uiten.

Heel dumpert/geenstijl gaat 99% van de tijd over kutallochtonen. Dat is al zo sinds het ontstaan van die sites.
 

Nyx

Member
Heel dumpert/geenstijl gaat 99% van de tijd over kutallochtonen. Dat is al zo sinds het ontstaan van die sites.

Precies, en vaak zijn die comments van mensen die in een gehucht wonen waar geen enkele allochtoon woont.

Die baseren hun ''haat'' op berichten op telegraaf.nl
 

2San

Member
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik had ooit rond de aanhouding van Volkert gehoord dat het zelfcensuur was van de media, maar dat ze wettelijk wel Volkert met naam en toenaam mochten noemen.
Geen idee. Er is wel een privacywet, maar volgens mij heeft dat hier geen vat op.

Wow. Dat fimpje van het schoppen van dat joch staat op Dumpert en als ik die comments lees gaat het voor 99% over kut Marokkanen en kut allochtonen. Uit de foto kan ik opmaken dat er maar misschien 2 allochtonen tussen zitten.
Er staat druk op de ketel in Nederland. Ik heb het gevoel dat iedereen verborgen anti-gevoelens over allochtonen heeft en bij de kleinste overtreding waar een allochtoon bij betrokken is hun opgeborgen gevoelens over allochtonen uiten.
Het is zo dat Marokkanen statistisch relatief meer problemen veroorzaken, maar ja mensen gaan wel echt ver. Ik vond een uitleg die ik een keer kreeg wel grappig. "Met Kut Marokkanen bedoel ik niet alle Marokkanen, maar alleen die kut zijn." Echt waar? >_>
 

Dreaver

Member
Wat vinden we hier van NederGAF?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/01/teringtiefustuigh_op_de_foto.html

Ben over het algemeen niet zo van de naming en shaming, zeker gezien de risico's van het mis hebben. Maar tegelijkertijd haalt bijna niets zo erg het bloed onder mijn nagels vandaan als groepen jongeren die willekeurige mensen proberen dood te schoppen.

Volledig terecht, je bent toch ziek in je hoofd als je zoiets doet. Nederland kennende zullen de ze jongens er vast wel weer relatief simpelweg vanaf komen. laat ze maar flink pijn lijden en straf ze flink, dit soort mensen verzieken de samenleving.
 

Chuckie

Member
Precies, en vaak zijn die comments van mensen die in een gehucht wonen waar geen enkele allochtoon woont.

Die baseren hun ''haat'' op berichten op telegraaf.nl

Doet me denken aan die lompe grap van Theo Maassen over Volendam.
 

Kiraly

Member
Ik vind de artikelen van Geenstijl leuk om te lezen, maar aan de comments begin ik al jaren niet aan. Er wordt echt idioot commentaar gegeven voor het hoger opgeleid volk wat de weblog, naar eigen zeggen, bezoekt.
 

soepje

Member
Wat vinden we hier van NederGAF?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/01/teringtiefustuigh_op_de_foto.html

Ben over het algemeen niet zo van de naming en shaming, zeker gezien de risico's van het mis hebben. Maar tegelijkertijd haalt bijna niets zo erg het bloed onder mijn nagels vandaan als groepen jongeren die willekeurige mensen proberen dood te schoppen.
Daarom dus nooit doen. Volgens mij is het zo dat verdachten niet met toenaam genoemd worden, pas nadat ze veroordeeld zijn wordt de achternaam erbij gemeld.

Als de kans bestaat dat iemand vals beschuldigd wordt, niet doen. Als iemand veroordeeld is mag hij of zij zo de media in van mij :). Zou het zelf niet zo prettig vinden als we hier ook van die Ryan Lanza fouten gaan krijgen. Nu is het nog een website hier of daar, maar stel je voor dat de NOS en RTL dat ook allemaal over gaan nemen.
 
En daar gaan we al, net op nos journaal, iemand met dezelfde naam wordt al bedreigd. Goed bezig Nederland.

Doet me denken toen Nederland dacht dat joran van der slot in drachten woonde.
Zat toen nog op Drachtster lyceum al die nieuws zenders daar bleek het gewoon een persoon te zijn die ook J. van der Sloot heette.
 
Ik zat denken, we hebben in de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt op medisch gebied. Maar we staan compleet stil op het gebied van haaruitval. Ik vind dat er heel veel geïnvesteerd moet worden in onderzoek naar haaruitval en manier om haargroei weer te stimuleren. R&D kosten verdien je 10x terug, welke man met haaruitval zou zo'n middel nou niet willen? Ik hoop echt op doorbraken op dit vlak binnenkort.
 

WriterGK

Member
Dat is ineens een random post Hollowpoint... hehe
Om nog even in te haken op die geenstijl/daders bekend maken discussie. Nee ben het er niet mee eens. Kan me heel goed vinden in wat Arjen zegt.In Nederland is het gebruikelijk dat verdachte altijd met voornaam en alleen eerste letter van de achternaam genoemd worden. Nu zijn ze sowieso al schuldig bevonden voordat de rechtzaak nog moet beginnen. Sowieso mocht je een fout gemaakt hebben is de schade vrijwel onherstelbaar. Ze zijn nog niet eens veroordeeld. Foto's verspreiden zonder naam erbij helpt meer dan genoeg hoor. Dan kunnen genoeg mensen het anoniem melden bij de politie. Sowieso met naam en achternaam erbij vind ik zowat Amerikaanse praktijken echt walgelijk. De advocaat van deze jongens kan nu al aanwijzen dat de media/rechters hun client al bevoordeeld zijn voordat de zaak uberhaupt begonnen is.
 

2San

Member
Ik zat denken, we hebben in de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt op medisch gebied. Maar we staan compleet stil op het gebied van haaruitval. Ik vind dat er heel veel geïnvesteerd moet worden in onderzoek naar haaruitval en manier om haargroei weer te stimuleren. R&D kosten verdien je 10x terug, welke man met haaruitval zou zo'n middel nou niet willen? Ik hoop echt op doorbraken op dit vlak binnenkort.
Beetje trainen en spieren kweken en scheren die handel.
 

Chuckie

Member
Beetje trainen en spieren kweken en scheren die handel.

Trainen ben ik al aan t doen. Alleen ben ik nog bezig mn pens weg te werken
emo_zps793e9d85.gif


Gelukkig ben ik nog niet kalend want die spieren gaat nog wel even duren.
 
Haha het ging mij meer om de medische vooruitgang rondom haargroei =P Anywho, ik heb best wel een goeie baardgroei al zeg ik het zelf. Als ik mijn baard 3-4 weken laat staan en mijzelf kaal scheer zie ik er zo uit :p :

gsm_169_max_payne_3_vr_xbox_360_ps3_051412_300.jpg


Een kale koppie ziet er wel beter uit met baard vind ik zelf.
 

Dina

Member
GeenStijl stelt zich, zoals zo vaak, weer ongelofelijk aan. Via de comments onder het bericht ontstaat een hetze over de verkeerde Tom Kantelberg, die zowel sociaal als met zijn bedrijf in de problemen komt. Om niet te spreken van imagoschade, want zo makkelijk krijg je jouw naam niet uit de Google cache. Alleen omdat GS hun eigen comments niet voldoende weet te modereren, of hun artikelen niet zo weten te schrijven dat men achter de juiste persoon aan gaat.

Sowieso vind ik zulks opruiende volkswoede een eng fenomeen, maar schijnbaar hoort dat erbij tegenwoordig.

Dat de NOS dan de verkeerde personen belt in een item over het verkeerd aanwijzen van personen is natuurlijk tragisch. Aan de andere kant, ze belden gewoon naar huis en kregen de kinderen te spreken. Ze hadden dus wel de juiste personen, alleen waren ze niet thuis. En een gesprek met een NOS-redacteur die vraagt om een reactie is wel wat anders dan een opgehitste tokkie die denkt dat hij de verkeerde Tom Kantelberg aan de telefoon heeft. Dat de hetze zich opeens tegen NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff keert is helemaal sneu.

Ergo, zowel Pritt/Marck Burema als Annabel Nanninga moeten niet zo lopen miepen als ze een keer gebeld worden en hun kinderen toevallig de telefoon opnemen. Die kids herstellen hier echt wel van. Tom Kantelberg kan ondertussen overnieuw beginnen. Wie de bal kaatst, etc.
 

bonercop

Member
Het is zo dat Marokkanen statistisch relatief meer problemen veroorzaken, maar ja mensen gaan wel echt ver. Ik vond een uitleg die ik een keer kreeg wel grappig. "Met Kut Marokkanen bedoel ik niet alle Marokkanen, maar alleen die kut zijn." Echt waar? >_>

Als model-allochtoon kan ik je garanderen dat dit de Hollandse versie is van "I'm not racist, but..". Maar ja, discriminatie tegen Marokkanen is in de laatste 10 jaar of zo drastisch toegenomen. Ik heb het tegenwoordig niet eens in me om op Nederlandse forums te kijken. De meesten maken over het algemeen tenminste nog een poging om hun discriminatie te verbergen in het alledaagse leven.
 

soepje

Member
Als model-Marokkaan kan ik je garanderen dat dit de Hollandse versie is van "I'm not racist, but..". Maar ja, discriminatie tegen Marokkanen is in de laatste 10 jaar of zo drastisch toegenomen. Ik heb het tegenwoordig niet eens in me om op Nederlandse forums te kijken. De meesten maken over het algemeen tenminste nog een poging om hun discriminatie te verbergen in het alledaagse leven.
Ik moet zeggen dat ik het ook wel merk als ik met m´n man (zuid europees uiterlijk) bijv. een winkel in ga. Dan let het winkelpersoneel toch altijd wat meer op. Vooral bij de Media Markt is het erg hier, dan lopen ze de hele tijd achter je aan dingetjes recht te zetten die niet scheef stonden, terwijl ik, als ik zonder aanhang ben, gewoon met rust gelaten word. Ik kan me daar soms zo aan ergeren.

V: irriteren/ergeren, komt door al die buitenlandse invloeden in m´n omgeving :p
Beter zo?
 

Chuckie

Member
Ik moet zeggen dat ik het ook wel merk als ik met m´n man (zuid europees uiterlijk) een winkel in ga. Dan let het winkelpersoneel toch altijd wat meer op. Vooral bij de Media Markt is het erg hier, dan lopen ze de hele tijd achter je aan dingetjes recht te zetten die niet scheef stonden, terwijl ik, als ik zonder aanhang ben, gewoon met rust gelaten wordt. Ik kan me daar soms zo aan irriteren.

Aan ergeren ;)


Racisme komt sowieso nog veel voor. Ook 'onschuldig' racisme. Mijn vrouw is Chinees-Indonesisch en die krijgt zovaak Ni Hao naar haar hoofd geslingerd dat ze er gek van wordt. Of jongeren die ineens 'kung fu' moves gaan doen.

En dan dat irritante 'sambal bij' wat je nog steeds tot treurens toe hoort, inclusief op Veronica als er weer eens een Jackie Chan film op tv is.
 
Als model-Marokkaan kan ik je garanderen dat dit de Hollandse versie is van "I'm not racist, but..". Maar ja, discriminatie tegen Marokkanen is in de laatste 10 jaar of zo drastisch toegenomen. Ik heb het tegenwoordig niet eens in me om op Nederlandse forums te kijken. De meesten maken over het algemeen tenminste nog een poging om hun discriminatie te verbergen in het alledaagse leven.

Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen om geen gevoelens te kwetsen, maar dat is in ieder geval niet mijn intentie.
'Slechte' Marokkanen voeren de boventoon in Nederland. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar het is de omgekeerde wereld. Goede Marokanen moeten de boventoon voeren met slechte Marokkanen als uitzondering. Echt 7 op de 10 Marokkanen die ik tegen kom stralen gewoon een foute aura uit.

Het probleem in Nederland, vind ik, is dat allochtonen opgroeien in een omgeving waarin 'rebelleren' de norm wordt. Je moet Nederlanders minachten, anders ben je een kaaskop. Je moet kattenkwaad uithalen, want dat is stoer. Toen ik voor het eerst naar Nederland kwam en voor het eerst in een basisschool zat werd ik al gehersenspoeld door dit tuig. Ik heb altijd al iemand geweest die logisch nadenkt en altijd aan anderen denkt. Hoewel ik er altijd bij was toen mijn Turkse en Marokkaanse vrienden herrie schopten, deed ik het zelf nooit. Op een bepaalde leeftijd ontgroei je dat en ga je bepaalde normen en waarden overnemen.

Ikzelf ben als ik met vrienden onder elkaar ben gewoon mijzelf, praten met een accentje, wat straattaal tussendoor etc. Als ik onder ander gezelschap ben praat ik net als Balkenende, maar dan ben ik nog steeds mijzelf. Ik vind dat allochtonen in Nederland veel en veel weinig rekening houden met anderen.
 
Top Bottom