• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Behöver ha en bil för att kunna ta mig till och från jobbet utan att behöva bero på sj. Min egna gamla pärla är redo för skroten. Skulle få låna min brorsas över en längre period då han är ute på tjänsteresa men det verkar som att den planen faller isär på grund av diverse orsaker. Har lyckats skramla ihop en nödlösning nu men bara under typ en vecka. Orsakar jäkligt mycket huvudbry som jag inte behöver just nu. Fan att saker aldrig bara kan falla på plats som det ska.
 

Forsete

Member
Behöver ha en bil för att kunna ta mig till och från jobbet utan att behöva bero på sj. Min egna gamla pärla är redo för skroten. Skulle få låna min brorsas över en längre period då han är ute på tjänsteresa men det verkar som att den planen faller isär på grund av diverse orsaker. Har lyckats skramla ihop en nödlösning nu men bara under typ en vecka. Orsakar jäkligt mycket huvudbry som jag inte behöver just nu. Fan att saker aldrig bara kan falla på plats som det ska.

Vad har du för krav då? Och var bor du?
Måste ju finnas mängder med begagnade bilar out thur.
 

ektoll

Member
Okayyy... Hello fellow Swedish People!

My girlfriend really wants us to make a short trip (3-4 days?) to Stockholm in the first weeks of August. I'm more of a mediterranean guy (short and dark-haired, I won't be confused for a native, that's for sure), but I woulnd't mind a change in scenery.

I saw some recommandations in this thread, but it was more about hiking. And we're not planning something very sportive, but more shopping/museums and of course nice sceneries... Just to discover a little bit of Scandinavia ;)

Although I'm afraid that everything will be expensive as hell.



So, any recommandations from the inside? Things to avoid at all costs?
 

Ledsen

Member
Okayyy... Hello fellow Swedish People!

My girlfriend really wants us to make a short trip (3-4 days?) to Stockholm in the first weeks of August. I'm more of a mediterranean guy (short and dark-haired, I won't be confused for a native, that's for sure), but I woulnd't mind a change in scenery.

I saw some recommandations in this thread, but it was more about hiking. And we're not planning something very sportive, but more shopping/museums and of course nice sceneries... Just to discover a little bit of Scandinavia ;)

Although I'm afraid that everything will be expensive as hell.

And oh, people will probably think you're a Swede anyway :)


So, any recommandations from the inside? Things to avoid at all costs?

Well if you're only going to Stockholm there's nothing that can compare to the north half of the country (and to be fair, the southernmost parts) in terms of beautiful scenery anyway... there is the Stockholm archipelago, so I recommend just taking a boat cruise on there or something, and Gamla Stan has very nice historic architecture. But yes, it's incredibly expensive. You'll find a ton of museums and shopping though if that's more your thing.

And oh, people will probably think you're a Swede anyway :)
 

ektoll

Member
Well if you're only going to Stockholm there's nothing that can compare to the north half of the country (and to be fair, the southernmost parts) in terms of beautiful scenery anyway... there is the Stockholm archipelago, so I recommend just taking a boat cruise on there or something, and Gamla Stan has very nice historic architecture. But yes, it's incredibly expensive. You'll find a ton of museums and shopping though if that's more your thing.

And oh, people will probably think you're a Swede anyway :)

Oooh, I just googled that and it seems beautiful! I thinks I'll try to do some kayak and picnic on one of the islands, thanks for the idea!
 

Forsete

Member
Jo funderar på att bara ta en jävel för fem lax eller nåt. Men är rätt fattig med, men det kommer nog bli vad som händer.

5 papper? Asking for trouble bro. Isf köp från en återförsäljare som kanske möjligtvis kan lämna någon form av garanti och se till att den är besiktad.
En 10-20k får du en hyfsad bil för. Båda mina förstabilar låg runt 10k och de var jäkligt nice faktiskt (förutom rosten då). Honda Accord och VW Golf Mk 2.
 
Okayyy... Hello fellow Swedish People!

My girlfriend really wants us to make a short trip (3-4 days?) to Stockholm in the first weeks of August. I'm more of a mediterranean guy (short and dark-haired, I won't be confused for a native, that's for sure), but I woulnd't mind a change in scenery.

I saw some recommandations in this thread, but it was more about hiking. And we're not planning something very sportive, but more shopping/museums and of course nice sceneries... Just to discover a little bit of Scandinavia ;)

Although I'm afraid that everything will be expensive as hell.

So, any recommandations from the inside? Things to avoid at all costs?

Things to avoid at all costs? Stockholm :p

Seriously speaking, Gamla Stan (literally Old Town) is nice. You can check out the official VisitStockholm website to get many more tips (it's in English, Italian, German etc also): http://www.visitstockholm.com/en/. Also, I know that people often think all Swedes are blond, blue-eyed and sexy but that's just silly prejudices. You may very well look just like a native.

Well, the "sexy" part is true though.
 
5 papper? Asking for trouble bro. Isf köp från en återförsäljare som kanske möjligtvis kan lämna någon form av garanti och se till att den är besiktad.
En 10-20k får du en hyfsad bil för. Båda mina förstabilar låg runt 10k och de var jäkligt nice faktiskt (förutom rosten då). Honda Accord och VW Golf Mk 2.
Grejen är att jag måste låna pengar för att ha råd med en bil för bara 5000. Och jag är desperat. Ingen kul situation att vara i.
 

Forsete

Member
Grejen är att jag måste låna pengar för att ha råd med en bil för bara 5000. Och jag är desperat. Ingen kul situation att vara i.

I see. :/ Men gör inga panikköp bara. Risken är att bilen för 5k blir stående för att du måste punga ut ännu mer pengar för att få den rullande igen.

Inget franskt! Inget tyskt (förutom gamla VW för de är billiga i underhåll ;) ).. Japaner går bra, men de rostar tyvärr bort. Volvo fungerar alltid.
 
Köpt HD PVR 2 Gaming Edition Plus. Cirka 1500 spänn med extra HDMI-sladd. Vet inte om det är onödiga pengar, men har länge varit sugen på att köpa en. Vet inte ens om min dator klarar av den, men får väl testa och sen när jag får tid över.
 
I see. :/ Men gör inga panikköp bara. Risken är att bilen för 5k blir stående för att du måste punga ut ännu mer pengar för att få den rullande igen.

Inget franskt! Inget tyskt (förutom gamla VW för de är billiga i underhåll ;) ).. Japaner går bra, men de rostar tyvärr bort. Volvo fungerar alltid.

Nu har jag ringt på en Audi 80 för 6000 spänn.
Blir att jag plockar upp den imorgon förhoppningsvis. Det tär fan på psyket mer än vad man tror att behöva gå runt och oroa sig.
 
Men du har alltså använt SJ tidigare och nu vill du byta till bil? Varför inte fortsätta med SJ ett tag som nödlösning om det inte fungerar annars?
 
Men du har alltså använt SJ tidigare och nu vill du byta till bil? Varför inte fortsätta med SJ ett tag som nödlösning om det inte fungerar annars?
Jag jobbar vanligtvis 7 timmar om dagen, med tåg tvingas jag vara hemifrån 12 timmar. Inte speciellt kul att komma hem 9, ställa sig och göra mat och sen veta att man måste vara hemifrån 9 nästa morgon. Har redan stått ut i ca 2-3 veckor med det och känner att jag är på bristningsgränsen. Sen är det mycket annat som det är bra att ha bil till men det säger ju sig självt.
 

Forsete

Member
Hur gick det Grass?

Och är det någon här som har Loopia webhotell? Mitt är skitsegt över FTP, har alltid varit så. SKA det vara så? :/
 

Forsete

Member
Bröder! Låt oss samla vår hjärnkapacitet och lösa följande problem.

Ni vet sådanadära genomskinliga pluppar som man får med IKEA-möbler som är till för att dämpa typ när man stänger en lucka? Vad kan sådana heta utöver "dämpare"? Och om någon hittar en länk till en produkt hade det varit golden.
Helst ska de vara 10mm i diameter, men det går ju att skära ner om de är större än så. :p
 
Bröder! Låt oss samla vår hjärnkapacitet och lösa följande problem.

Ni vet sådanadära genomskinliga pluppar som man får med IKEA-möbler som är till för att dämpa typ när man stänger en lucka? Vad kan sådana heta utöver "dämpare"? Och om någon hittar en länk till en produkt hade det varit golden.
Helst ska de vara 10mm i diameter, men det går ju att skära ner om de är större än så. :p
Gummidämparna Johnny™
 

strafer

member
Är nu hemma efter en heldag i Stockholm och Skansen. Fyfan vilket underbart väder.

och jag fucking brände mig på nacken. :(
 
Top Bottom