• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

ksan

Member
snitches/stitches

Intressant nog kan man ju spekulera om inte hela det svenska (o de andra nordiska) politiska och ekonomiska systemet bygger på det första utan att det andra är en påföljd.
Hursomhelst, så verkar många ekonomiska forskare tro att svenska företag generellt går lika/nästan lika bra som amerikanska företag på grund av att det är stor risk att upptäckas om man jobbar för egen vinning/göra annat fuffens och att det leder till stora sociala konsekvenser. Istället som i usa där ekonomiska incitament är standarden för att få folk att jobba för företagets vinning.
Så egentligen två olika vägar som leder till ungefär samma resultat för företagen.

Sedan finns det ju en massa andra faktorer som påverkar, och så håller det där ju kanske inte i kontexten med sina polare eller hemliga sällskap som swe-gaf. Det finns också en massa sätt att omdefiniera snitching som gör att det inte låter lika hemskt.

jag har ingen aning om varför jag postade det här, kände bara för det
 

jorma

is now taking requests
Intressant nog kan man ju spekulera om inte hela det svenska (o de andra nordiska) politiska och ekonomiska systemet bygger på det första utan att det andra är en påföljd.
Hursomhelst, så verkar många ekonomiska forskare tro att svenska företag generellt går lika/nästan lika bra som amerikanska företag på grund av att det är stor risk att upptäckas om man jobbar för egen vinning/göra annat fuffens och att det leder till stora sociala konsekvenser. Istället som i usa där ekonomiska incitament är standarden för att få folk att jobba för företagets vinning.
Så egentligen två olika vägar som leder till ungefär samma resultat för företagen.

Hmm det låter intressant, men jag förstår inte riktigt jämförelsen SE/US. Vad är det för sorts fuffens som riskerar att upptäckas i sverige? Och hur står det i kontrast till hur amerikanska företag styrs? Menar du att amerikanska anställda får betalt för att hålla käften om allt fuffens?
 

ksan

Member
Hmm det låter intressant, men jag förstår inte riktigt jämförelsen SE/US. Vad är det för sorts fuffens som riskerar att upptäckas i sverige? Och hur står det i kontrast till hur amerikanska företag styrs? Menar du att amerikanska anställda får betalt för att hålla käften om allt fuffens?

Tänk dig den amerikanska politiska sektorn, mycket av lobbyingen som sker skulle nog ses av den genomsnittliga svensken som mutor, eller fuffens, snarare än något annat. En anledning till att amerikaner inte reagerar lika starkt skulle kunna vara att det är mer okej med mycket högre löner i usa. Folk förväntar sig att politiker också ska tjäna en massa pengar.

De höga lönerna är till stor del en konsekvens av att huvudincitamenten i all ekonomi där är i pengar. Detta görs genom att försöka utforma noggranna kontrakt som likriktar de anställdas och företagets intresse, genom t.ex. mer pengar om det går bra för företaget.

I Sverige förväntas det oftast att du att göra dig bra ifrån dig, eftersom du får en lön, ungefär tvärtom från USA. Detta fungerar genom vad som kallas övervakning (och då menar jag inte NSA-övervakning), utan att det finns negativa sociala incitament om du inte gör det du ska göra. Till exempel tror jag att det är väldigt mycket svårare i Sverige att göra comeback i näringslivet om du har gjort något "moraliskt" fel, men i USA är det lättare att starta om på nytt
om du inte hamnar på gatan...

Det där låter väldigt cyniskt, men min åsikt är att Sverige funkar mycket bättre i största allmänhet :p
Och det är klart att skillnaderna i det här avseendet blir mindre mellan olika länder på grund av globalisering, så man måste alltid tänka i nya banor för att se hur Sverige kan använda det här som en fördel.
Ta det inte som att det här nödvändigtvis sant i exakt alla fall heller, utan kanske att det oftare är sant för USA än för Sverige. :p
 

Knugen

Member
022.png

Helvete! RIP ;_;7

Edit: Herrejävlar! Hype hype hyyyyyyyyype! http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=688589

Edit 2: Akame ga Kill! För er som undrar.
 

waypoetic

Banned
Några av er som har problem att komma in på GTA Online? Vill spela det :(

Provat ungefär en fem gånger att logga in (PS3) och har misslyckats varje gång. Jag tror jag lyckades göra en karaktär, men vi får väl se hur det blev med den saken när jag kommer in i GTAO...
 
It really depends where you work. A local computer magazine made a small poll and got 54 responses.

Lowest salary: 22,750 SEK per month
Median salary: 32,758 SEK per month
Highest salary: 100,000 SEK per month

32,758 SEK is $5140/€3800. Keep in mind that taxes and prices here are completely different from where you live now.
 

jorma

is now taking requests
I Sverige förväntas det oftast att du att göra dig bra ifrån dig, eftersom du får en lön, ungefär tvärtom från USA. Detta fungerar genom vad som kallas övervakning (och då menar jag inte NSA-övervakning), utan att det finns negativa sociala incitament om du inte gör det du ska göra. Till exempel tror jag att det är väldigt mycket svårare i Sverige att göra comeback i näringslivet om du har gjort något "moraliskt" fel, men i USA är det lättare att starta om på nytt
om du inte hamnar på gatan...

Ah. Jao, håller helt med. Eller nästan iaf - vi förväntar oss fortfarande mer av de som tjänar mer. Jobbar du på kundservice så förväntas du sköta ditt jobb mellan 9-5, när du går hem så slipper du tänka på jobbet mer. Men har du lite högre lön och ett mer ansvarsfullt område så kanske du inte kan protestera så mycket när chefen ringer hem till dig på kvällen och undrar saker.
Men det blir inte riktigt lika uttalat - lönespridningen är ju inte lika stor här över lag.

Dessutom är ju våra organisationer mycket plattare. Du förväntas känna ansvar för ditt jobb, och förväntas även ha synpunkter på hur det ska utföras - en chef som motiverar förändringar för arbetstagaren med "för att jag säger att det ska vara så", istället för att förklara sin vision för sina underställda betraktas nog överlag som en dålig chef.

Jag vet inte exakt hur det fungerar i usa förutom att min lillebror hatade allt med att arbeta där, förutom lönen. Noll chans att påverka och brutala arbetstider.

Dessutom verkar det skilja sig enormt på de lägst betalda. Ingen höjer på ögonbrynen om nån walmart anställd slutar genom att helt enkelt skita i att dyka upp till jobbet, sånt beteende är ju inte riktigt acceptablt här i sverige vad jag vet..:)

Ta det inte som att det här nödvändigtvis sant i exakt alla fall heller, utan kanske att det oftare är sant för USA än för Sverige. :p

ja jo jag fattar hur generaliseringar fungerar :p
 

belvedere

Junior Butler
It really depends where you work. A local computer magazine made a small poll and got 54 responses.

Lowest salary: 22,750 SEK per month
Median salary: 32,758 SEK per month
Highest salary: 100,000 SEK per month

32,758 SEK is $5140/€3800. Keep in mind that taxes and prices here are completely different from where you live now.

Awesome, thank you. So it wasn't crazy that I kept seeing inconsistent numbers.

Yeah, I was running some numbers on the cost of living over there and calculated a 69% tax rate. I heard that varies depending on what income bracket you fall in though. I'm fine with that though because from what I understand, a good portion of the tax goes to things that actually affect your day to day life, unlike what I see here in the good ole USA.
 

Wow. Undrar hur han får sin inkomst dock?

Awesome, thank you. So it wasn't crazy that I kept seeing inconsistent numbers.

Yeah, I was running some numbers on the cost of living over there and calculated a 69% tax rate. I heard that varies depending on what income bracket you fall in though. I'm fine with that though because from what I understand, a good portion of the tax goes to things that actually affect your day to day life, unlike what I see here in the good ole USA.

Well...
 

ksan

Member
Ah. Jao, håller helt med. Eller nästan iaf - vi förväntar oss fortfarande mer av de som tjänar mer. Jobbar du på kundservice så förväntas du sköta ditt jobb mellan 9-5, när du går hem så slipper du tänka på jobbet mer...
...
Håller med om det du säger, bara mer att lägga till i mitt tankeregister!

ja jo jag fattar hur generaliseringar fungerar :p

Det där va faktiskt inte helt riktad mot dig! Mest disclaimer om nån annan skulle läsa :p

:lol
Han måste få upprättelse!
 
Artikeln har ju fel förresten, de talar om över 100,000 besökare, men det rör sig ju om hur många gånger sidan visats. Tycks inte nödvändigtvis vara unika besökare. Han själv lär ju ha besökt den tiotusentals gånger för att kolla och redigera och så.
 
Feel free to elaborate. :p

I'm not really in a situation where I need to consider such things, not yet, but 69% tax rate? As in, you keep 31% of what you earn? That's quite absurd. Are you sure those numbers are correct? If so, you must earn well over 100,000 a month, and even then, only keeping 31% of what you earn is quite disgusting to be honest.

Sweden has an incredible welfare, yes. You get paid for going to school -- what else needs to be said? The system works great. The average man gets lots of benefits. All schools are free to study at by law (universities included), schools have free food in the ground school and gymnasium, dental care is free up to the age of 19 (or 20?), and medical care is free up to the age of 20 and then only costs small amounts (I assume to keep people from being paranoid and going to the doctor every day, as well as paying for some smaller fees).

The issue with Sweden's system is that the rich and lucky chose to move out of country. Selfish, one might say, but nonetheless once you reach a certain income the system no longer benefits you. If you're paying 69% taxes then I'm either ignorant or you're making a huge amount of money, in which case I personally would seek my fortune in middle Europe. It's no secret that rich men like Ingvar Kamprad (founder of IKEA) spent many years in Schweiz (although he recently moved back to Sweden -- the man is getting old and probably wants to spend his last time in his home country).
 

Keen

Aliens ate my babysitter
I'm not really in a situation where I need to consider such things, not yet, but 69% tax rate? As in, you keep 31% of what you earn? That's quite absurd. Are you sure those numbers are correct? If so, you must earn well over 100,000 a month, and even then, only keeping 31% of what you earn is quite disgusting to be honest.

Sweden has an incredible welfare, yes. You get paid for going to school -- what else needs to be said? The system works great. The average man gets lots of benefits. All schools are free to study at by law (universities included), schools have free food in the ground school and gymnasium, dental care is free up to the age of 19 (or 20?), and medical care is free up to the age of 20 and then only costs small amounts (I assume to keep people from being paranoid and going to the doctor every day, as well as paying for some smaller fees).

The issue with Sweden's system is that the rich and lucky chose to move out of country. Selfish, one might say, but nonetheless once you reach a certain income the system no longer benefits you. If you're paying 69% taxes then I'm either ignorant or you're making a huge amount of money, in which case I personally would seek my fortune in middle Europe. It's no secret that rich men like Ingvar Kamprad (founder of IKEA) spent many years in Schweiz (although he recently moved back to Sweden -- the man is getting old and probably wants to spend his last time in his home country).


Maybe if you take arbetsgivaravgift and VAT on necessary goods purchased into consideration, but even then it would probably be below 50% unless you make 100K+
 

Ledsen

Member
Awesome, thank you. So it wasn't crazy that I kept seeing inconsistent numbers.

Yeah, I was running some numbers on the cost of living over there and calculated a 69% tax rate. I heard that varies depending on what income bracket you fall in though. I'm fine with that though because from what I understand, a good portion of the tax goes to things that actually affect your day to day life, unlike what I see here in the good ole USA.

No one has a 69% tax rate, that's absurd. I personally have like 23-24% after tax reductions, I think. If you have a very high salary your total tax rate will be something like 30-35% depending on where you live. If you've got a salary of 100 000 kr/month your tax is ~40%, but at that point you're in the top 1% in the country and what the fuck are you doing working for a salary in Sweden, go live the high life somewhere else with your piles of money.
 
You can calculate your income tax here (the site is in Swedish).

Example: If you earn 32,758 SEK per month and you're born 1980, and you're not a member of the Church of Sweden you'll get to keep 25,138 after income tax. Your employer will pay 43k but that's not something you will have to worry about.

VAT is 25% on products and services, 12.5% on groceries, and 6.25% on culture. Video games are not considered culture.
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Strafer, lova att du inte blev ledsen :(!
 
Aldrig varit i Norrland förut?

Lever det folk där?

Dollarstore finns i Sverige?

Vet inte om du skojar, men det är väl en svensk kedja? :p Finns de ens utomlands?

Strafer, lova att du inte blev ledsen :(!

Du stavade fel på "strafer".

Haha, jag älskar när folk skriver "lova att du inte blev ledsen". Varför ska man lova något sånt? Doesn't even make sense yo. Att vara Ledsen är för övrigt helt okej. Han luktar ok. Men strafer är aldrig ledsen.
 
Top Bottom