• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

waypoetic

Banned
Varför måste just min laptop vara så krånglig att komma åt fläkten på :(

Tryckluft kommer ju inte räcka, skulle ju behöva rengöra allt där inne. Nästa dator blir en stationär...

[/blog]
 

Forsete

Member
Kollat om du hittat någon servicemanual?

Nästa dator stationär? YES, helt rätt.

ELLER, Lenovo Thinkpad.. som faktiskt är byggda för att en normalbegåvad människa ska kunna ta isär den (servicemanual medföljer).
 

KAOz

Short bus special
Är ju inte så svårt att steka, det svåra är att den ska bli saftig och god.

Att steka kyckling är något som många upplever som svårt. Av rädsla för att kycklingen inte ska bli genomstekt är det lätt att man istället steker den för länge, med resultatet att den blir torr och tråkig. Det finns dock ett par enkla knep för att undvika problemet och få kycklingen så där härligt len som man vill ha den.

Till att börja med är det viktigt att kycklingen har rätt temperatur när du ska börja steka. Om du har djupfrysta kycklingfiléer gäller det alltså att ta fram de i mycket god tid i förväg. Köttet ska vara rumstempererat när du påbörjar stekningen.

När det är dags att steka börjar man med att hetta upp stekfettet på strax över medeltemperatur. Stek sedan kycklingfilén på båda sidor, tills de fått en fin yta. Vrid sedan ner temperaturen till en bit under medel och färdigstek tills köttet är vitt rakt igenom. Köttsaften ska vara ofärgad när kycklingen är klar. Så fort den är det, ska du ta av kycklingen från spisen för att den inte ska bli torr.

Kycklingfilé går även bra att woka. Då skär man den först i mindre bitar och steker i wokpanna på hög temperatur med olja en kort tid. I och med att bitarna är så små blir de genomstekta snabbt.

tsx6fi6.gif
 
Tack för tipsen. Jag har ett problem dock och det är att jag har kokplatta med hela fyra olika gradvariationer på (säger man så?).

Att steka kyckling är något jag verkligen vill kunna. De gånger jag stekt den så har jag hackat upp filén i mindre bitar för att vara säker på att den blir genomstekt. I vilket fall så brukar det inte bli helt okej.

Men men, vad ska man göra. Är en jävel på att göra god köttfärs och baconstroganoff däremot.
 
Japp, det är det absolut enklaste sättet. Det ligger några krogar med medeltidstema i Gamla Stan. E-Types ställe ska tydligen vara dåligt, men jag tror att de andra är hyfsade. Jag har provat mjöd tre gånger och varje gång blir jag lika oimponerad.
 

Bri

Member
E-Types restaurang har fått en del skit, men det verkar som att åsikterna går isär. Många som ger den bra kritik. Sjätte tunnan är väl annars ett säkert kort om man vill ha vikinga- och medeltiskäk, mjöd och spelmän i läderhjässor. Och det vill man väl?
 

KAOz

Short bus special
Mjöd är äckligt som fan. Drack något superduper mjöd som skulle vara the fucking shit när det var Öl & Whiskey-mässa här i stan. Ångrade att jag lade en drinkbiljett på skiten. Satan vad snuskigt det var.

Drack även en svensk whiskey (kommer dock inte ihåg vilken, var inte Mackmyran eller Engelbreckt) med 60% alkoholhalt. Inte heller gott. Brände bort all smak.
 

Forsete

Member
Har DHL blivit statligt eller? Har väntat på ett paket en vecka nu "The shipment is being delivered to the recipient".. Jo, tjena.

Ingen bra vecka för sverige.
Förlorade i hockey.
Postens hemsida brann upp och fungerar fortfarande inte.
SJs räls ruttnar och har orsakat en urspårning, snart kommer väl någon att dö.
 

Knugen

Member
Jävla företag som ska bjuda på alkohol mitt i veckan när man ska jobba imorgon.

Vill dem försämra sin egen service?
 

Forsete

Member
Ok ok, jag provar väl inte mjöd då. Säkert en tio pers som avrådit mig nu.

Chicken.

Ta på din fedora, vira palestinasjalen runt din neckbeardade hals och visa vad du går för, för tusan!
Mjöd ska det va!

Aldrig testat. Men hört att det inte ska vara något vidare. Dock fortfarande nyfiken. Går det inte att köpa på systemet? Isf ska jag testa, for SweGAF.
 

Bri

Member
Chicken.

Ta på din fedora, vira palestinasjalen runt din neckbeardade hals och visa vad du går för, för tusan!
Mjöd ska det va!

Aldrig testat. Men hört att det inte ska vara något vidare. Dock fortfarande nyfiken. Går det inte att köpa på systemet? Isf ska jag testa, for SweGAF.

Finns att beställa iaf. Har aldrig sett det i butik.
 

jorma

is now taking requests
Vafaaan Swegaf. Jag fattar ingenting längre. Vi behöver reda ut det här nu. Är ordet "neger" super-rasistiskt? Negress?
 
Neger var det korrekta ordet på 60-talet och sedan dess har vi försökt ersätta det med diverse andra ord som t.ex. färgad, mörkhyad eller svart. Jag skulle inte använda ordet själv men samtidigt blir jag inte förnärmad om någon annan använder det. Det beror på kontexten. Jag har inte heller något emot ordet negerboll, men det är tydligen också jättekänsligt för många.
 

jorma

is now taking requests
Neger var det korrekta ordet på 60-talet och sedan dess har vi försökt ersätta det med diverse andra ord som t.ex. färgad, mörkhyad eller svart. Jag skulle inte använda ordet själv men samtidigt blir jag inte förnärmad om någon annan använder det. Det beror på kontexten. Jag har inte heller något emot ordet negerboll, men det är tydligen också jättekänsligt för många.

Well det var det korrekta ordet betydligt senare än så också. Eller iaf ett korrekt ord. Men har såklart gradvis blivit mer och mer tveksamt, iaf ur min synvinkel. För övrigt, både "färgad" och "mörkyhad" känns exakt lika dubiösa i mitt huvud. Vet inte exakt varför.

I övrigt resonerar jag själv likadant som du. Använder det inte själv, men klassar inte direkt användarna som rasister, om det inte är uppenbart från kontexten i övrigt.
 
Ordet färgad var politiskt korrekt när jag växte upp men nu är det nog också rasistiskt. Det känns även som att mörkhyad är på väg att ersättas med svart.
 
Jepp, neger är rasistiskt. Aldrig hört ordet negress användas. Jag råkade använda ordet neger en gång i ett icke-rasistiskt syfte -- tro mig, det misstaget gör jag aldrig om. Jag vet inte vad man får säga längre, vare sig på svenska eller engelska. De flesta orden klassas som rasistiska. Jag brukar helt enkelt undvika att använda sådana ord altogether. Finns ingen anledning att klassa in folk så. Vet jag vilken land en person är ifrån använder jag hellre det, men måste jag använda något ord använder jag mörkhyade. Det brukar vara ok.

Ordet färgad var politiskt korrekt när jag växte upp men nu är det nog också rasistiskt. Det känns även som att mörkhyad är på väg att ersättas med svart.

Färgad är väl samma sak som engelskans biased? I alla fall i de sammanhang jag hört det.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Jepp, neger är rasistiskt. Aldrig hört ordet negress användas. Jag råkade använda ordet neger en gång i ett icke-rasistiskt syfte -- tro mig, det misstaget gör jag aldrig om. Jag vet inte vad man får säga längre, vare sig på svenska eller engelska. De flesta orden klassas som rasistiska. Jag brukar helt enkelt undvika att använda sådana ord altogether. Finns ingen anledning att klassa in folk så. Vet jag vilken land en person är ifrån använder jag hellre det, men måste jag använda något ord använder jag mörkhyade. Det brukar vara ok.



Färgad är väl samma sak som engelskans biased? I alla fall i de sammanhang jag hört det.

Snarare samma som engelskans coloured, i denna kontext. Men kan även betyda biased, men känns inte lika vanligt.
 
Med tanke på att vi kallar vänstern får röda och högern för blåa har det i min värld typ blivit att en person som är färgad är biased på en sida av något (inte bara politik, spelfanboys kan också vara det).

Edit: Ojsan. Keen var snabbare.

Åtta minuter arch. Åtta minuter. Hur långsamt skriver du? :p
 

Forsete

Member
Dessa ord är väl sådana som varit OK men senare blivit oönskade, fast man hör iaf de senare ganska ofta.

Neger/negress
Tattare = numer resande/rom?
Zigenare = samma som ovan.
 

MacNille

Banned
AJ SOM FAN! Vad ont det gör i mitt bakhuvud. Har gjort en hårtranspartion igår, och det gör ont som fan i givarområdet. AJ!
 

waypoetic

Banned
Chicken.

Ta på din fedora, vira palestinasjalen runt din neckbeardade hals och visa vad du går för, för tusan!
Mjöd ska det va!

Äger ingen hat. Palestinasjalar är något som vänsterfolket har på sig och tror att dom gör nån skillnad likt kristna tror att deras böner gör en skillnad.
Till sist: jag har inget skägg.
 

Forsete

Member
Äger ingen hat. Palestinasjalar är något som vänsterfolket har på sig och tror att dom gör nån skillnad likt kristna tror att deras böner gör en skillnad.
Till sist: jag har inget skägg.

Erryday hero. <3

Nu börjar det fan bli kallt. 3.5 grades på väg hem idag och det känns nu. Fick ta på mig mina fina gotländska fårullstofflor.
 
Top Bottom