• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Groof

Junior Member
Apropå reading plates, är det någon som kör kurslitteratur på ebok? Funderar på att göra det nu, men då förlorar man ju chans att sälja vidare.
 
Aaa, både programmeringskursen och databaskursen körde jag e-böcker på. Finns gratis att ladda ned (illegalt). Även om du ska köpa brukar det vanligtvis vara bra mycket billigare. En av våra kursböcker i systemutveckling kostade typ 1500 som vanlig bok och 400-nånting som e-bok, så du tjänar ändå mer än du hade gjort på att sälja vidare.

Hmm... Nästa kurs börjar på tisdag. Hoppas den kursboken också finns som e-bok. Börjar bli snål.
 

Groof

Junior Member
Hmm jag förstår. Kollade upp boken vi kommer använda oss av och den kostar lika mycket ebok som vanlig bok. Kanske kör ebok, på det hemliga sättet.
 

Forsete

Member
"Läsplatta" gör mig galen. Jag säger "platta" på svenska men oftast så säger jag det engelska ordet; tablet.

Jantelagens tolfte lag säger: Du skola ej briljera med din utrikiska.

Ser inte felet med läsplatta tbh. Jag använder ordet epost också framför "mejl". :p
/gammal

Jag är döende SweGAF.döende

Slå 90 000!

På tal om 90 000.. när jag var liten var jag livrädd att jag skulle slå för många nollor om jag i nödfall skulle behöva ringa det. :D Ganska dumt larmnummer egentligen.
 
På tal om 90 000.. när jag var liten var jag livrädd att jag skulle slå för många nollor om jag i nödfall skulle behöva ringa det. :D Ganska dumt larmnummer egentligen.

Enligt Wikipedia var 90 000 inget dumt larmnummer, tvärtom var det the shit:

Numret 90 000 valdes i en tid då telefoner var stora och hade fingerskivor, och det var särskilt anpassat för Sverige. Till skillnad från de flesta andra länder hade de svenska fingerskivorna siffran nio, och inte noll, sist och numret ansågs vara enkelt att komma ihåg och enkelt att slå även i mörker. Man behövde inte heller hålla full kontroll på hur många nollor som slogs eftersom samtalet kopplades upp då de fyra första hade slagits.

--

En anledning till valet av numret 90 000 var att det gick relativt enkelt att ringa för hand utan fungerande nummerskiva genom att använda hur systemet med pulsval fungerar. Det fungerar så att man lyfter luren och pulserar med klykan genom snabbt trycka ner den i sekvensen 10-paus-1-paus-1-paus-1-paus-1. När sekvensen är signalerad så verkställer telefonväxeln resten. För det nya numret 112 blir motsvarande 2-paus-2-paus-3. Därefter kopplas man fram.[1]

En fördel med telefonnumret 90 000 var att den statistiska sannolikheten för att numret genererades av misstag var liten. Den statistiska sannolikheten för att en glappkontakt eller någon annan typ av elektriskt fel ska åstadkomma sifferföljden 90 000 är liten, medan följden 112 mycket lättare genereras med samma slags fel.[1] När det brittiska telefonbolaget BT Group introducerade 112 i Storbritannien, beräknades antalet felaktiga samtal orsakade av elektriskt fel till hela 8 miljoner/år, vilket med tekniska åtgärder reducerades till 200 000/år. Detta kan sättas i relation till att brittiska BT under 2001 mottog 25 miljoner nödsamtal per år totalt sett.[1]

https://sv.wikipedia.org/wiki/90_000
 

Forsete

Member
Enligt Wikipedia var 90 000 inget dumt larmnummer, tvärtom var det the shit:



https://sv.wikipedia.org/wiki/90_000

Jo men man tyckte det då.. innan man kunde fuska och läsa om det på wikipedia!
På min tid fick man gå till bibliotek för att få fram fakta.. Eller ringa en oerhört påläst person, typ en professor i telefonologi.

Nä det var väl inget dumt nummer, men det kändes stressande då, för då visste jag inte att antalet nollor inte spelar någon roll. :)
 
Det var inte menat som en attack :p För en halvtimme sen hade jag aldrig hört talas om 90 000 vad jag kan minnas. Tyckte bara att det var intressant att ditt bekymmer inte ens fanns, och det är kul att den/de som skrev artikeln tycks mena att 90 000 var the shit.
 

Forsete

Member
Det var inte menat som en attack :p För en halvtimme sen hade jag aldrig hört talas om 90 000 vad jag kan minnas. Tyckte bara att det var intressant att ditt bekymmer inte ens fanns, och det är kul att den/de som skrev artikeln tycks mena att 90 000 var the shit.

Dont worry, tog det inte som en attack. Det där med bibliotek var på skoj. :p
Fast så var det..

Någon gång får vi diskutera gamla minnen. Innan nätet fanns, när rödljus fortfarande fanns istället för rondeller och Salora fortfarande var ett TV-märke (min första tv bla. :p ).

Snart är det fredag. Håhåhåhåhåååå

Bro, consider it done.

Imorgon ska det tydligen komma upp till 1 dm snö här. Pray for me.
 
Dom bytte 90 000 när jag gick på förskolan/lekis/whatever det kallas nu för tiden. Det var lika bra för jag var sex år gammal och visste fan inte hur man slog 90 000 på en telefon. Lät jättekomplicerat i mitt huvud.
 

waypoetic

Banned
Bro, consider it done.

Imorgon ska det tydligen komma upp till 1 dm snö här. Pray for me.

I'll think for you.

Har någon av er sett filmen "Red Dawn"? Det är den där filmen som hade en snarlik story med spelet "Homefront". Jag tittar på filmen nu och kan säga att spelet har en bättre storyline än filmen.
 

MacNille

Banned
Helvete, missade fittstim ikväll. Vad jag har sett av reaktionerna, så är flera personer "butthurt" eller något sådan. Ni som såg det, vad tog hon upp i programet?
 

Forsete

Member
Wtf snackar du om Nille?

Belinda kritiserar dagens feminism. Hon var väl en av urfeministerna.
Nä men hon verkar tycka att det hela gått överstyr. Tex tog hon på radion upp det här med "hen" och "henförskolor" hela genustramset.

Inte poppis antar jag.

Waypoetic: Jag har bara sett 80tals verren och den var KASS.
 
I'll think for you.

Har någon av er sett filmen "Red Dawn"? Det är den där filmen som hade en snarlik story med spelet "Homefront". Jag tittar på filmen nu och kan säga att spelet har en bättre storyline än filmen.

Den nya versionen? Sämsta skräpet på länge. Enda bra scenen var
när Chris Hemsworth (enda bra delen av filmen) blir skjuten i huvudet från ingenstans. Modigt av filmen att ta död på bästa karaktären helt utan fanfar.
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Idag träffade jag en kvinna som var militant, bipolär, vegan och feminist.

Vem vill ha?
 
ibmvmyIZQhLo53.gif
 
Oh.

Wtf.

Heter det verkligen "Fittstim"? Alltså Sverige är ett fantastiskt land med väldigt hög levnadsstandard men man blir väldigt trött på befolkningen. Jag längtar tills vi kommer ur den här perioden.
 
Ni skojar om att raka benen, va? Aldrig hört talas om en man som rakar benen. Man kan raka sig på fyra ställen: armhålorna, mellan benen, skägg och mustach. That's it.
 

Forsete

Member
Christer Lindarw rakar nog benen, och han är så mycket man man kan bli. Problem?

;P

Någon som minns Commandos-serien på PC? Knark på sin tid.
 

waypoetic

Banned
Väldigt vanligt med killar som rakar benen, men det är oftast som vanligast bland de som sportar. Vänta bara på sommaren så ser ni att alla är inte nå gorillor. Sedan så har vi ju de som inte har hårväxt på vissa ställen.

Det är bara hår.

EDIT: Forsete, vad har avlägsnandet av hår att göra med hur mycket "man" man är?
 

Forsete

Member
Väldigt vanligt med killar som rakar benen, men det är oftast som vanligast bland de som sportar. Vänta bara på sommaren så ser ni att alla är inte nå gorillor. Sedan så har vi ju de som inte har hårväxt på vissa ställen.

Det är bara hår.

EDIT: Forsete, vad har avlägsnandet av hår att göra med hur mycket "man" man är?

Varför tror du alla dudebros är flintiga? För att det är manligt. Sorry inte jag som sätter reglerna.

Hen
 
Top Bottom