• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Liljagare

Member
Aj, neh.. ta ett djupt andetag och börja tala/söka kontakt med hjälp, istället, om hjärnan börjar snurra runt sådana frågor! :O
 
Nope. Har försökt kontakta strafe förr men han har aldrig brytt sig om att svara. Groofy har honom på Steam tror jag men strafe svarar icke där heller afaik.
 

MacNille

Banned
LonelyGreyWolf: Bra att ni försöker. Hoppas han hör av sig ASAP.



Vad gjorde du?

Hade blivit permabannade en gång tidigare (var lite snabb i käften) så jag gjorde ett annat konto med ett annat mejl.Höll mig under the rader, men någon skit satte ihop två och två. Så nu är jag permabannade där.
 

Bri

Member
Södergren, Södergren,
Håkan Södergren!
När han träffar pucken så blir det mål, Håkan Södergren!

---

Hur hänger det med Strafer? Någon som vet?
 

Forsete

Member
Av alla kedjor som säljer friterad kyckling... Vilken otur.

Pppfft.. Nu ska vi inte vara sådana.

Svensk matkultur behöver amerikaniseras, vi måste mångfaldifiera våra tråkiga kedjor "Max", McDonalds, Sibylla, Kebab, Kinamat och andra tråkiga svenska företeelser.

Nej, nu kräver vi mångfald! Ta hit även Taco Bell! Skriv till din representant i rikesdagen!
 

Forsete

Member
McDonalds, Kebab och Kinamat är inte svenskt? Eller va? Din mening doesn't make sense forsett.

Bro, allt är svenskt.

On a more serious note, "kinamat" as we know it är ju inte alls kinamat. Det är svenskifierad kinainspererad mat. Blev lite chockifierad och är nu sugen på att testa richttig kinamat.
Ska finnas en fin-fin "äkta" Kinaresturang i Gothenbruge, säkert även i Stockholm eftersom det är sååååååååå internationellt och hippt.

Ni som testat, något att ha?
 
Vad är "riktigt" kinamat dårå? Jag har käkat på ett helt gäng kinarestauranger och det är awesome. Förutom att det är så få restauranger som har currysåser. Sötsursås och jordnötssås är sådär.
 

Forsete

Member
Vad är "riktigt" kinamat dårå? Jag har käkat på ett helt gäng kinarestauranger och det är awesome. Förutom att det är så få restauranger som har currysåser. Sötsursås och jordnötssås är sådär.

"Vår" kinamat är delicious, truth.
"Riktig" kinamat är sådant som Kineser käkar.. tydligen.

Min Google-Fu grävde fram detta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10890973.ab

– Första gången jag kom till Sverige och åt ”kinamat” undrade jag vem som lurat i svenskarna att det där var mat från Kina, säger Danny Hagsson.
 

Groof

Junior Member
Det är otroligt stor skillnad på svenskifierad kinamat och den "riktiga", traditionella kinamaten. Anledningen till att jag kan säga det självsäkert är för att jag har haft first hand experience, samt så har vi en kinarestaurang här i Uppsala med två olika menyer för de bägge stilarna.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Bro, allt är svenskt.

On a more serious note, "kinamat" as we know it är ju inte alls kinamat. Det är svenskifierad kinainspererad mat. Blev lite chockifierad och är nu sugen på att testa richttig kinamat.
Ska finnas en fin-fin "äkta" Kinaresturang i Gothenbruge, säkert även i Stockholm eftersom det är sååååååååå internationellt och hippt.

Ni som testat, något att ha?

Gå genast till Formosa på Kornhamnstorg i Gamla Stan! De har riktig, och ej svenskifierad, kinamat. Sjukt gott. Beställ från kinesiska menyn, eller be att få äta vad Jimmy (nära vän som jag brukar vara där med) äter. Jimmy var även med ägarna i Kina över nyår, och har skrivit två artiklar för Mat & Vänner om resan. Första artikeln kommer nästa vecka om någon är intresserad.


https://www.facebook.com/stockholmformosa?ref=stream


UTbmOkW.jpg
 
Jag har aldrig ätit, så nej. Men det är ju så, enligt multipla källor.



Nej det säger jag inte heller.
Svensk pizza är ju superior mot amerikansk, bla.

Menade absolut inte att antyda att du gjorde det heller.

Fan, är jäkligt sugen på både kebab och tacos och kinamat nu. Blir till att fixa när jag återvänder till Svea rike.
 

Forsete

Member
Keen: Tack för tipset. Få la checka om jag är i Stockholm någon gång. Ska ju besöka Vasa-museet tänkte jag, det är en skam att inte ha varit där.

Grassclipper: Käkade Tacos igår! :D Kebab får det nog bli nästa vecka. Har ett nytt favoritställe.
Vill fortfarande ha Taco Bell. Deras burritos var fan godlike.
 
Jag är min källa. Det är mest ingredienserna som skiljer åt, samt smak, uppenbarligen.

Okej. Nu vet jag exakt vad som är skillnaden mellan svensk och riktig kinamat.

Det du skrev kan sägas om varenda maträtt. Hej, vad är skillnaden mellan äppelpaj och korv? Ingredienserna och smaken. Bra, GG, good game, 10/10, A+, MVG på uppsatsen, utmärkt analytisk förmåga, IGN game of the year.

Fucking SweGAF, man.
 

Groof

Junior Member
Alright, då gör vi såhär.

Här är Kung Pao kyckling:

Här är kyckling med cashewnötter, den svenskifierade varianten:

Största skillnaden: färg. Varför? För att den förstnämnda är stark. I sverige använder vi oss också av paprika istället för chilipeppar. Varför? För att svenskar är veklingar och tål inte stark mat.

Så det så. Det är min professionella förklaring. 110% kunnig inom all asiatisk cuisine och har PhD.
 

Groof

Junior Member
Nu ska jag gå och gräma mig över att jag köpte en NEX-5R istället för 6... och drömma om att äga en A7.
 

-KRS-

Member
Fan också jag blev så trött vid 17 tiden så jag gick och skulle vila en stund. Vaknade precis! Och ska på möte imorgon. Perfekt!

För att svenskar är veklingar och tål inte stark mat.

I Malmö finns det gott om STARK mat och jag älskar det. Dock ska jag säga att den kung-pao jag ätit här har faktiskt alltid varit ganska mild. Så jag skulle snarare säga att det är de restauranger i Sverige som gör kung-pao och annan asiatisk mat som inte vet vad de håller på med!
 

neoism

Member
Nope. Har försökt kontakta strafe förr men han har aldrig brytt sig om att svara. Groofy har honom på Steam tror jag men strafe svarar icke där heller afaik.

:( strafer anyone know if he was perm'd sorry for the english he posted on another forum I post on I pm'd him hope he's ok..
 

Groof

Junior Member
I Malmö finns det gott om STARK mat och jag älskar det. Dock ska jag säga att den kung-pao jag ätit här har faktiskt alltid varit ganska mild. Så jag skulle snarare säga att det är de restauranger i Sverige som gör kung-pao och annan asiatisk mat som inte vet vad de håller på med!

Jo nej jag säger inte emot att det finns stark mat i Sverige, bara det att oftast är den inte så stark som den borde vara när det gäller importerad mat. Ett perfekt exempel är kimchi som man brukar få på vissa Japanska restauranger. Den är oftast ganska söt och besk här, men saknar den där kicken av kryddorna som den egentligen ska ha.
Men så är det över hela världen. All mat och recept som importeras måste till stor del anpassas efter det lokala folkets smak. Svårt att starta nichade restauranger oftast.
 
Top Bottom