• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

-KRS-

Member
Ah jag förstår. Jo det är klart, så är det ju. Just på kinarestauranger brukar de ju ha vad de själva kallar för "sambal", men det är inte alls vanlig sambal. Den är stark som satan. Tror de har habanerofrön i lite olja och nåt annat för att göra det. Men det är ju inte samma sak som att göra maten stark när man väl lagar den.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Älskar att två säger att det är skillnad, men ingen vill ange källor eller förklara vad som är annorlunda. Whatever.

Men haha, källa?

Styrka, smakprofil, ingredienser, etc. Vill man ha autentisk mat gå rman inte till första bästa kvarterskinakrog. Lila lite som Tacobaren representerar riktig mexikansk mat, representerar den genomsnittliga kinakrogen kinesisk mat.


edit: Kimchi är väl Koreanskt? Även om japanerna sysslar med fermenterade saker också.
 

Groof

Junior Member
edit: Kimchi är väl Koreanskt? Även om japanerna sysslar med fermenterade saker också.

Yep. Vilket gör det ännu konstigare att det faktiskt serveras på japanska restauranger så ofta som det görs här i Sverige.

På tal om, finns på tok för få koreanska restauranger här.
 

Forsete

Member
Nu ska jag gå och gräma mig över att jag köpte en NEX-5R istället för 6... och drömma om att äga en A7.

You and me both.
En vacker dag, måste bara komma lite mer FF glas som inte kostar en mindre förmögenhet. Gärna lite från Sigma och Tamron också.

Har ju NEX7an och är mycket nöjd med den. Efter att jag köpte den begravde jag mer eller mindre min DSLR, använder den bara vid speciella tillfällen, trots att den är FF. :p

:( strafer anyone know if he was perm'd sorry for the english he posted on another forum I post on I pm'd him hope he's ok..

Let us know when he replies.
 

Forsete

Member
Bah, lite surt att SVT inte sänder OS ändå.

Inget SVT Play :(
Har Viasat något liknande som inte kräver prenumeration?
 

Groof

Junior Member
You and me both.
En vacker dag, måste bara komma lite mer FF glas som inte kostar en mindre förmögenhet. Gärna lite från Sigma och Tamron också.

Har ju NEX7an och är mycket nöjd med den. Efter att jag köpte den begravde jag mer eller mindre min DSLR, använder den bara vid speciella tillfällen, trots att den är FF. :p
Håller med. Kasst utbud or det också, samma med alla E-mount objektiv fortfarande... Funderar dock på att bara sidgradera till en NEX6 när uppföljaren kommer. Ryktena säger ju att den kommer se likadan ut och de största uppgraderingarna ligger i hastighet. Snabb nog för min del är 5Ren dock... Lär ju dra ner i pris som sjutton också.
 
Det är otroligt stor skillnad på svenskifierad kinamat och den "riktiga", traditionella kinamaten. Anledningen till att jag kan säga det självsäkert är för att jag har haft first hand experience, samt så har vi en kinarestaurang här i Uppsala med två olika menyer för de bägge stilarna.

Augh, mina smaklökar minns Bao Kao-kycklingen på Golden China, jisses. Tur att jag inte gav mig på den andra varianten med tre stjärnor i styrka, och då gillar jag verkligen stark mat in general.

Gillade deras meny också... "Svensk kinamat" för andra halvan.
 

Forsete

Member
Någon här som handlat genom Amazon förut?

Går det att beställa från amerikanska Amazon till Sverige? Blir man i vanlig ordning totalt rånad på frakten (gäller lättare grejer som normalt får plats i en jiffypåse, typ Blu-Ray/DVD fodrals storlek).
 

Forsete

Member

Liljagare

Member
Beställer ofta ifrån Amazon, fungerat bra.

Frugan köpte en kindle, som blev bytt 3 ggr, inom 2 dagar varje gång, expressflygfrakt ifrån USA, vart klart imponerad över supporten.
 

Forsete

Member
Beställer ofta ifrån Amazon, fungerat bra.

Frugan köpte en kindle, som blev bytt 3 ggr, inom 2 dagar varje gång, expressflygfrakt ifrån USA, vart klart imponerad över supporten.

Wow, sådan service får man ju inte ens i Sverige alla gånger. Brukar läsa om hur måna de är om US-Gafare och man blir ju smått avis ibland.

Får hoppas de skapar en svensk filial inom snar framtid då. För majoriteten av svenskar har väl äntligen börjat fatta att man kan handla på nätet? :p
 

jorma

is now taking requests
Problemet med att handla online är ju avregleringen av posten här i sverige. Man vet fan aldrig vart ens paket hamnar någonstans.

När jag beställde min ps4:a var jag för övrigt tvungen att hämta den på andra sidan stan, i täby eller nåt liknande.

I övrigt får amazon.uk tummen upp av mig oxo. Har bara bra erfarenheter (fram tills att mitt paket landar i sverige, men det är ju inte deras fel)
 
Jag har tre utlämningsställen i närheten av mig. Nästan allt kommer till rätt plats direkt. Allt från Adlibris hamnar på ett annat ställe som också är på gångavstånd. Två gånger har jag behövt åka till nästa tunnelbanestation vilket är lite bökigt men betydligt smidigare än att ta sig direkt till butik.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Mitt utlämningsställe är helt idiotiskt. Istället för att välja Sabis i fältöversten, som är närmare att gå till, lägger posten det på ICA i värtahamnen. Dit kan jag bara ta mig genom att åka tåg och sen buss. Blir svårt trött på det hela, varför får man inte välja plats?
 

Forsete

Member
Fördelen med att bo på en minder ort, endast ett utlämningsställe. :D

Keen: Tror det går att välja om speditören råkar vara DHL (DHL Service Points). Har hänt mig ett handfull gånger. Men Posten är väl inte lika smidiga.

Grassclipper: Välkommen till terra firma. YOLOLOOOOO.
Borde man lira Age of Empires HD? Eller kommer man bryta ihop av all nostalgi?
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
Saker man glömmer av när man inte bor i Sverige: Att posten använder utlämningställen. Är så himla van vid hemleveranser nu att jag helt glömt att det vart vanligt att gå till postkontoret/macken och senare ICA-Konsum etc. för sina paket..

Heh.

Amazon Prime (UK) är underbart för övrigt. Köper nästan allt genom dom då det är gratis samma/1 dagsleveranser för hela slanten. Dock behöver man ju bo inom UK området då.. ;)
Dom använder en gräslig currency convertering dock från GBP > *, så var varsam om det. Amazon US har större sortiment men då tillkommer ofta som sagt frakt och eventuell tullavgift, sen levererars inte en del produkter inter-kontinentalt heller - då är Amazon DE, FR eller UK bättre. Man kan handla från vilken som med samma Amazon konto.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Fördelen med att bo på en minder ort, endast ett utlämningsställe. :D

Keen: Tror det går att välja om speditören råkar vara DHL (DHL Service Points). Har hänt mig ett handfull gånger. Men Posten är väl inte lika smidiga.

Grassclipper: Välkommen till terra firma. YOLOLOOOOO.
Borde man lira Age of Empires HD? Eller kommer man bryta ihop av all nostalgi?


DHL och Schenker är en grej, de hamnar bra. Posten är värdo och det går ej att ändra. Avgå Posten.
 
Fördelen med utlämningsställen är att man inte behöver vara på plats. Leveranser med bud är lite omständligt då de flesta kräver en signatur. Tycker även att många budfirmor är usla på att försöka kontakta personen som har beställt om de t.ex. stöter på en låst port.
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
Fördelen med utlämningsställen är att man inte behöver vara på plats. Leveranser med bud är lite omständligt då de flesta kräver en signatur. Tycker även att många budfirmor är usla på att försöka kontakta personen som har beställt om de t.ex. stöter på en låst port.

Ett vanligt trick är jobbleveranser, om man har tillgång till att skeppa saker till sitt jobb så rekommenderar jag det starkt. Dom flesta leverantörer (DHL, Fedex, UPS, TNT m.m.) prioriterar arbetsplatser innan privatadresser så dom går ut först på morgonarna och är klara innan rundorna till privat är gjorda.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Ett vanligt trick är jobbleveranser, om man har tillgång till att skeppa saker till sitt jobb så rekommenderar jag det starkt. Dom flesta leverantörer (DHL, Fedex, UPS, TNT m.m.) prioriterar arbetsplatser innan privatadresser så dom går ut först på morgonarna och är klara innan rundorna till privat är gjorda.

Glömmer alltid bort att sätta jobbadress, det är klart bäst!
 
Jobbadress är det jag använder främst nu för tiden. Min arbetsplats har till och med sekreterare som kan kvittera leveransen åt mig. Självklart beror det lite på vad man beställer för något.
 

Liljagare

Member
Wow, sådan service får man ju inte ens i Sverige alla gånger. Brukar läsa om hur måna de är om US-Gafare och man blir ju smått avis ibland.

Får hoppas de skapar en svensk filial inom snar framtid då. För majoriteten av svenskar har väl äntligen börjat fatta att man kan handla på nätet? :p

Bott i USA tidigare, men bott här i 10 år... vilket gör det hela ännu mera uppskattat.. :)
 
EdkFEJR.png


You get pension from a few different places. Everyone gets the national pension. Your employer will pay occupational pension. Doing private savings on top of that will give you a tax discount. You can read more about it, in English, at http://www.spv.se/en/About-your-pensions/
 
EdkFEJR.png


You get pension from a few different places. Everyone gets the national pension. Your employer will pay occupational pension. Doing private savings on top of that will give you a tax discount. You can read more about it, in English, at http://www.spv.se/en/About-your-pensions/

Oh okay. So it is just something for a little extra. I recall an article from the New York Times claiming that the private pension ones are kind of sketchy sometimes.
 
There is nothing sketchy about it but you need to be aware that you might not have access to your money until you're 55 years old. If you want to have immediate access you should put it in a regular savings account.
 
That's a bit different. You can choose how to invest a portion of the National Pension. If you can't make an informed choice yourself it's wise to consult someone who can do it for you. It's naive of the woman in the article to assume that the state will take care of her financial problems once she retires. She should have calculated how much money she needed and saved accordingly 30 years earlier.

It will be worse for my generation. Life expectancy is increasing, people are very reluctant to increase the pension age, and we don't spawn (or import) enough kids to have a sustainable system.
 
Of course you can run out of money and in a future crisis your savings might just disappear. There is no guarantee.

In 1999-2001 our former prime minister, Göran Person, "borrowed" ~350 billion SEK from the pension funds and added it to the general treasury. That money hasn't been paid back as far as I know.
 

Forsete

Member
Of course you can run out of money and in a future crisis your savings might just disappear. There is no guarantee.

In 1999-2001 our former prime minister, Göran Person, "borrowed" ~350 billion SEK from the pension funds and added it to the general treasury. That money hasn't been paid back as far as I know.

To be fair to GP, all parties (yes, not even VPK objected!) sanctioned that "loan".. and you are correct, the monies have not been returned.
No wonder we have politikerförakt in this country. :)
 
Of course you can run out of money
No you can't, the government prints (as well as destroys) the money. Saying that the government can run out of money is like saying that you can run out of points on a scoreboard. Debt can only matters if the country can't pay back on its interest on the (private) loans. Even then so they can technically just print out the money to pay it, though that would likely lead to inflation.
 
Well technically the money will still be there, but their value might not be. Our future politicians might also decide to lower the national pension if the country is in a crisis.
 
I agree. But I feel that is different then the government "running out of money".
I'm actually not that worried about it myself, but I suppose we could end up with austerity measures similar to Greece at some point. For now I'm using a "hope for the best, prepare for the worst" approach.
 
I'm actually not that worried about it myself, but I suppose we could end up with austerity measures similar to Greece at some point. For now I'm using a "hope for the best, prepare for the worst" approach.

Greece is in its predicament because they have adopted the Euro. Because of this Greece doesn't control its own currency so France and Germany are forcing Greece to undergo austerity. Meanwhile Japan has more debt than Greece does but isn't in the same pickle since they own their own currency.
 
Top Bottom