• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Tunesmith

formerly "chigiri"
well okay then good night

RpIs1Q0.png
 

Keen

Aliens ate my babysitter
No one here lives in Stockholm iirc, but there are websites like visitstockholm.com where you can get lots of ideas on what to see and do! :)

The hell?

You need to see the archipelago. Take a boat from Nybrokajen (prob called Cinderella) to Sandhamn. Sit at the rear deck and enjoy. Have lunch at Dykarbaten or Wärdshuset, then go to the beach on the other side of the island. Think it's called Troville.
 

AncalagoN

Neo Member
As Forsete suggested, Vasa museum, located on Djurgården (which is worth a visit on its own).
Then you have The Museum of Medieval Stockholm, located on the same island as the Swedish parliament, close to the castle and Gamla Stan (Old Town) if you want to check out that as well (touristy stuff, but still).
Travel by boat is nice. If you want the sweet taste of Stockholms skärgård, you can take a boat to Fjäderholmarna.

At first ive thought it might be related to
Wasa_logo.svg
these. Vasa Museum looks really cool.

You should definitely go and see the Knug while you're there.
Knug? King?

You need to see the archipelago. Take a boat from Nybrokajen (prob called Cinderella) to Sandhamn. Sit at the rear deck and enjoy. Have lunch at Dykarbaten or Wärdshuset, then go to the beach on the other side of the island. Think it's called Troville.
Sounds very nice. Will try to do that.

Thank you all for the suggestions.

While mentioning lunch - any particular swedish dishes i might want to try out?
(and nope, no blodpudding for me.)
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Blodpudding is pretty disgusting. Nobody under the age of 50 actually eats that.


Wrong.

If you want authentic swedish food, try Tennstopet, Villa Godthem or Ulla Winbladh. The latter two lie on Djurgpården, which you should visit anyway. Tennstopet lies in Vasastan.
 

Forsete

Member
En varg som avskyr blod? Wut.

It is a food that has never tempted me, at least. The only "Swedish dish" I could recommend would be...a good kebab/kebab pizza, probably, sad to say.

Vilken livliv fantasi du har. :p

Rotmos
Frikadeller (danska iofs, men "nästan" svenska IMO att vi har Skåne ett tag till).
Köttbullar med nypotatis
Raggmunkar
Smörgåstårta

Alla kanske inte är 100% svenska, men det är vårakt käk iaf. Och alla dessa är fucking delicious. Nu blev jag hungrig som fan.

Och ja, blodpudding är gott, blodpudding och lingon. Delicious.
 

Bri

Member
Vilken livliv fantasi du har. :p

Rotmos
Frikadeller (danska iofs, men "nästan" svenska IMO att vi har Skåne ett tag till).
Köttbullar med nypotatis
Raggmunkar
Smörgåstårta

Alla kanske inte är 100% svenska, men det är vårakt käk iaf. Och alla dessa är fucking delicious. Nu blev jag hungrig som fan.

Och ja, blodpudding är gott, blodpudding och lingon. Delicious.

Blodpudding är ruggigt smarrigt. Raggmunkar likaså.
Vill även slå ett slag för kroppkakor, självklart med lingonsylt.
 
Vilken livliv fantasi du har. :p

Rotmos
Frikadeller (danska iofs, men "nästan" svenska IMO att vi har Skåne ett tag till).
Köttbullar med nypotatis
Raggmunkar
Smörgåstårta

Alla kanske inte är 100% svenska, men det är vårakt käk iaf. Och alla dessa är fucking delicious. Nu blev jag hungrig som fan.

Och ja, blodpudding är gott, blodpudding och lingon. Delicious.

Jag är nästan aldrig något av det där.
 
Sorry for intruding, but ill be staying in Stockholm for about 2 days and was wondering if anyone here could point me towards interesting things i have to see/visit?
jus arrived into stockholm today, here for 4days. From what I gather, trip advisor (there is an app available) has all the touristy sites and attractions covered.

However, if anyone in this thread is in stockholm, pointing me in the right direction of a good dinner without being too pricey would help me immensely.

Also how do you guys who mostly use card and notes deal with all coin change? 1 day and my back pocket is full of 1 kronas.
 

Forsete

Member
Blodpudding är ruggigt smarrigt. Raggmunkar likaså.
Vill även slå ett slag för kroppkakor, självklart med lingonsylt.

Doh.. Hur kunde jag glömma? Min mormor är från Öland, så kroppkakor är en del av vardagen. Vill slå ett extra kraftfullt slag för vegetabiliska kroppkakor, sådana med svamp i. Bättre än fläsk-varianten IMO.

Jag är nästan aldrig något av det där.

Som student lever du väl endast på nudlar? I pardon you.

ndW39tD.gif
 
Give them to beggars or use them for public toilets.
given how much more expensive things are here in Sweden, I'll probably hold onto them and save it for a snack at the end of the day

When I come home I put all my coins in a big jar. In which part of town are you staying?
Staying in Kungsholmen. Bit of a story behind it.

Arrived into stockholm this morning only to find out my host cancelled my stay as his landlord found out he had been accommodating guests in his apartment through the neighbours. So sitting in Stockholm airport at 9am panicking to find a place to stay in the last minute. A guy here in Kungsholmen offered to lend me his apartment to help me out later that morning. Spent the morning dragging my suitcase around the streets to find his apartment entrance with my terrible gps, while sweating through every crevasse.
 
There are several good restaurants along the water both west (Hornsbergs strand) and south (Norr mälarstrand). I suggest you take a walk with your GPS and look at the menus outside the restaurants and see if you find something that you like.
 
Alright, Wii U beställd. Premium konsol + Mario Kart 8 + Pikmin 3 + Super Mario 3D World + Fucking Donkey Kong Country: TP + Nintendo Land för under 4000 kr. Detta plus de nya spelen från PS+-rean m.m. innebär att jag verkligen inte behöver köpa fler spel på länge. Lär bli Hyrule Warriors och Super Smash i år också dock. Lär ju behöva en Pro Controller också men får se när det blir.

Som student lever du väl endast på nudlar? I pardon you.

http://i.imgur.com/ndW39tD.gif[MG][/QUOTE]

Nah, mat är inte så dyrt som folk får det att låta. Äter väldigt varierad kost. Mycket kött och fisk. Älskar att göra goda, fräscha och lätta såser med creme fraiche och olika typer av ungsbakad potatis; klyftor, pommes frities et al., att servera tillsammans med kött eller fisk; te.x. fläskytterfilé, lax, bacon, färska hamburgare eller dylikt. Willys+ är ganska awesome. Handlar nästan bara på Willys numera. Men håll det hemligt, jag är anställd på Coop Extra, haha.
 

Forsete

Member
Nah, mat är inte så dyrt som folk får det att låta. Äter väldigt varierad kost. Mycket kött och fisk. Älskar att göra goda, fräscha och lätta såser med creme fraiche och olika typer av ungsbakad potatis; klyftor, pommes frities et al., att servera tillsammans med kött eller fisk; te.x. fläskytterfilé, lax, bacon, färska hamburgare eller dylikt. Willys+ är ganska awesome. Handlar nästan bara på Willys numera. Men håll det hemligt, jag är anställd på Coop Extra, haha.

Grattis till WiiUn.

Låter bra. Jag gillar potatis i alla dess former. Bakad potatis med fyllning och nypotatis tillhör dess ädlare former.
Fisk gillar jag ej, förutom tonfisk och kallrökt lax (med citron och kapris). Delicious.
Allt i köttväg är intressant. Ölkorv som mellanmål är fantasiskt gott. :)
 

Keen

Aliens ate my babysitter
given how much more expensive things are here in Sweden, I'll probably hold onto them and save it for a snack at the end of the day


Staying in Kungsholmen. Bit of a story behind it.

Arrived into stockholm this morning only to find out my host cancelled my stay as his landlord found out he had been accommodating guests in his apartment through the neighbours. So sitting in Stockholm airport at 9am panicking to find a place to stay in the last minute. A guy here in Kungsholmen offered to lend me his apartment to help me out later that morning. Spent the morning dragging my suitcase around the streets to find his apartment entrance with my terrible gps, while sweating through every crevasse.

Here's a guide from Vice you might find useful http://www.vice.com/en_se/read/the-vice-guide-to-stockholm-2014-505

I'll try to think of some stuff tomorrow.
 
Grattis till WiiUn.

Låter bra. Jag gillar potatis i alla dess former. Bakad potatis med fyllning och nypotatis tillhör dess ädlare former.
Fisk gillar jag ej, förutom tonfisk och kallrökt lax (med citron och kapris). Delicious.
Allt i köttväg är intressant. Ölkorv som mellanmål är fantasiskt gott. :)

Lax är helt fantastiskt. Enkelt men fantastiskt recept: tina frysta laxfilér, lägg dem i en ungsform, bre ut creme fraiche och (frivilligt men gott) mosad fetaost över laxen. Lägg in i ugn och kör klyftpotatis eller koka pasta att ha till. Krydda lite lätt så klart. Kräver väldigt få ingredienser och är fantastiskt gott. Godaste fisken. Inte så farligt dyr heller. Fyra portioner lax kostar 40-50 kr.
 

Bento

Member
Bra att dom utreder men Forsete;
– I min värld känns det som att det här är organiserat och då är det inte okej. Det kan vara så att det sitter någon uppe i toppen och tar en del av pengarna som tiggarna får in. Det kan handla om stora pengar. Om en person har tio tiggare i sitt ”stall” och varje tiggare får ihop 200 kronor om dagen och kanske får behålla 25 procent. Det blir 1500 kronor om dagen för ”chefen” och snabbt stora pengar, säger Engström som dock påpekar att det handlar om spekulationer.
+ att han inte på något vis påstår att det skulle beröra samtliga tiggare även om hans gut feeling är korrekt.
 

Bento

Member
Han säger nog inte så utan att ha lite kött på benen. Jag har pratat med poliser som säger samma sak.
Fast kan tycka, om detta är så utbrett, att de borde ha bevis tillhands isf? Nåväl, får väl se vad som kommer av den här och andra utredningar som görs om saken.
 

Forsete

Member
Fast kan tycka, om detta är så utbrett, att de borde ha bevis tillhands isf? Nåväl, får väl se vad som kommer av den här och andra utredningar som görs om saken.

Ja men som vanligt är det nog svårt att få folk att vittna om sådana saker. Det kan ju bli reprisalier i hemlandet.
 

MacNille

Banned
coolt, vad går programmet ut på? Är det allmän historia, eller är det inriktningar på speciella epoker?

Grattis! Får jag fråga vad du kom in med för betyg/högskoleprovspoäng?

Tackar tackar allesammans.
Det verkar som att det är allmänutbildning, men man kan också ha större inrikning på olika epoker eller ämmnen.
Mitt högskoleprovspoäng var 1.0 om jag inte minns fel. Hade hyfsat betygpoäng också. Nu måste man börja söka bostad.
 
Jag har kommit in till Hösten i Uppsala på historikerprogramet. Känner mig glad.

Vilka jobb leder utbildningen till? Författare, bibliotikarie och professor? I don't know, historia är intressant men finns det jobb?

Nu måste man börja söka bostad.

Okay then good luck.

När du får bostad om ett par år drar vi ut och tar en kall bärs. Du är välkommen över på Super Smash och Mario Kart också.

Grattis Nille. :)

Idag var sista arbetsdagen på en månad. Feelsgoodman.jpg
Så vad tusan ska man göra nu? :p

Nicedude.jpg

Dra utomlands, lira spel, se maraton av valfri TV-serie (Lost, Breaking Bad och Game of Thrones är alla måsten om du inte sett), gå ut och utforska naturen eller sitt på NeoGAF dygnet runt.
 
Själv har jag kommit in på Systemvetenskap C. Det innebär att det blir C-uppsats för min del nästa termin, trots att det bara är min tredje termin. Jag är vad man kallar för geni, tack. Har blivit antagen till en extra 7,5 hp kurs också (det vill säga att man läser mer än 100 % takt), men eftersom jag ska jobba är jag lite osäker på hur jag gör med den.
 

Paganmoon

Member
Själv har jag kommit in på Systemvetenskap C. Det innebär att det blir C-uppsats för min del nästa termin, trots att det bara är min tredje termin. Jag är vad man kallar för geni, tack. Har blivit antagen till en extra 7,5 hp kurs också (det vill säga att man läser mer än 100 % takt), men eftersom jag ska jobba är jag lite osäker på hur jag gör med den.

och för knappa året sen kunde du inte få en applikation att räkna ut dagar sen någon föddes.

You're growing up so fast!

Grattis som fan:)
 
Top Bottom