• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

MacNille

Banned
Vilka jobb leder utbildningen till? Författare, bibliotikarie och professor? I don't know, historia är intressant men finns det jobb?



Okay then good luck.

När du får bostad om ett par år drar vi ut och tar en kall bärs. Du är välkommen över på Super Smash och Mario Kart också.
t.

Det låter fint. Det finns en hel del jobb med historia inom sig, men det betyder inte att bara för att man har historia som program, att man måste söka jobb inom det. Som ett exempel, Kissinger hade historia som ämne, och han blev utrikesminster. Vem vet, jag kanske blir det ;)
 
Sant, när jag kom till universitetet och var med på första dagarna (där alla recentiorer från alla program får delta), hade vi en liten uppvisning från en tidigare student som studerat ekonomi. Han var trollkarl.
 
Idag är en bra dag.

eeb52bb202641f6475af097203557f14.png
 
Ja men ett WiiU? Det är ju... typ extra nördigt. usch!

Vilket spel blev det först?

Ditt jobb är ju att vara nörd. Sen att jag är framgångsrik bland såväl nördar, akademiker som kvinnor är en annan femma.

Blev Nintendo Land först. Tänkte att det är det bästa introduktionsspelet till Wii U. Det är askul :)
 

Paganmoon

Member
Ditt jobb är ju att vara nörd. Sen att jag är framgångsrik bland såväl nördar, akademiker som kvinnor är en annan femma.

Blev Nintendo Land först. Tänkte att det är det bästa introduktionsspelet till Wii U. Det är askul :)

Japp, nörd and proud of it :)

Hur mycket spelande blir det nu med tanke på att du jobbar under sommarn?
 
Använder Sports Connection balansbrädan?

Nej, jag tror inte det. Står inget om det på förpackningen i alla fall. Själv äger jag ändå ingen balansbräda. Enda anledningen till att jag köpte Sports Connection är för övrigt att den gick för bara 20 kr på Electroworld. Tänkte att det är lika bra när man ändå köper en ny konsol :)

Japp, nörd and proud of it :)

Hur mycket spelande blir det nu med tanke på att du jobbar under sommarn?

Well, jag är ledig igår och idag, men jobbar annars hela veckan. Sen pluggar jag ju också och håller på med en labb just nu. Men allt som allt tar inte jobbet och studierna så farligt lång tid. Sommarkursen är programmering i Java, och medan programmet, språket och det vi gör (spel) är väldigt nytt för mig, är själva programmeringen ganska simpel. Jobbet är sällan mer än 8 timmar/dag, ofta runt 5-6 timmar. Så det är ganska lugnt ändå.

2-3 månader till sen är det min tur.

Nice!
 

Drencrom

Member
Jepp, genom jobbet men dock bara Onsdag-Torsdag (undviker de 250000 "the public" i det mån det går).

Nice, vad jobbar du med?

Du måste iallafall spela Bloodborne för min och Yoshis skull! Yoshi-ponken skulle säkert sålt sin kropp för att vara i dina skor om jag förstår han rätt.


Btw fint köp, EnsamGråVarg!
 
Tunesmithus jobbar på EA. Nice att åka dit med jobbet, men vad ska du göra? Du jobbar inte med spelutveckling va? Är du där på nöje med jobbet eller ska du visa upp något nätverk eller så i den stilen?

Tack Drencom.
 

Groof

Junior Member
Grymt inköp vargis! Siktar på en wii u till jul själv.

Och jag måste säga att tgs är väldigt överskattat. Drog dit 2011 och medan det var väldigt intressant och skoj så är det ett jävla helvete att tränga sig fram genom de miljoner människor som kramas och svettas på varandra i den trånga lokalen.
Fick en del schysst swag dock.
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
Nice, vad jobbar du med?

Du måste iallafall spela Bloodborne för min och Yoshis skull! Yoshi-ponken skulle säkert sålt sin kropp för att vara i dina skor om jag förstår han rätt.
Det e på schemat :)

Yoshi har minsann försökt sälja olika 'saker' till mig på mumble.

Tunesmithus jobbar på EA. Nice att åka dit med jobbet, men vad ska du göra? Du jobbar inte med spelutveckling va? Är du där på nöje med jobbet eller ska du visa upp något nätverk eller så i den stilen?

Tack Drencom.
"Spelutveckling" omfattar vad jag jobbar med, dock är jag inte vad man kanske normalt associerar t.ex animatior eller level designer för en specifik studio. Sysslar med risk system/utveckling av olika backend services som alla studior använder.

Gamescom, ska snacka lite med Sony och MS men annars så är det lek i två dar.

Som Groof annars sa, conventions som TGS eller E3 är lite jobbiga. Mycket irritation och svettiga människor. Ärligt talat så skulle jag inte åka till dom om det inte hade vart för jobbets skull. Bättre upplevelse numera genom livestreams (speciellt när det gäller E3 o när Gamescom är öppet publikt).
 
"Risk system/utveckling av olika backend services" betyder i praktiken...?

Har du varit på E3 också, Tunesmeth? Jo, jag kan förstå att det är jobbigt med sjukt mycket folk, men ändock, lite av grejjen. Att det är två timmars kö till vissa spel är dock så klart ingen höjdare.
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
"Risk system/utveckling av olika backend services" betyder i praktiken...?
Stirrar på konstig JIRA ticket, skriver lite kodgrejs, tar en kaffe, konsulterar med kollega, lunch, skrattar åt konstig tableu-graph, skicka massa epost, möte med X ang. deras dumma idé.

;)

E3 är en kul upplevelse men ett av världens sämsta sätt att uppleva ett spel på.
-2 timmar kö
-svettigt
-hör inget
-instruktör som inte vet vad
-marketing marketing marketing
etc.

PAX, som jag inte vart på, är enligt folk jag känner bäst. Eller press-dagen på Gamescom.
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Bjud in mig till Gamescom och min kropp är din för evigt.

MIN KROPP BLIR DIN.
 
any swedes in here that can comment on an American Finance/Accountant moving to Sweden for work/living?
You will likely earn less and have better benefits. As an example, I get 31 days of vacation every year and 480 days of parental leave per child (divided between both parents). You would of course need to learn the language and the local laws.
 

ksan

Member
My experience is that Americans who want to work in finance here in Stockholm have the best luck with smaller Corporate Finance/PE/etc. firms to begin with. Obviously, it depends on what kind of experience you have.
The bigger banks are a bit more sensitive to American degrees, unless you're going straight to some management position from another noteworthy bank.

I can't say too much about accounting, but I would guess that it would be slightly harder due to the difference between GAAP and European standards. Unless you could make a pitch on how your GAAP skills could be useful for certain companies :p
 
We help you find a job in Sweden at Swedish Public Employment Service

Job market analysis for accountants (in Swedish, but Google Translate should give you a decent translation)

It's generally easier to get a job through one of the private job boards.

Very awesome. Thank you


My experience is that Americans who want to work in finance here in Stockholm have the best luck with smaller Corporate Finance/PE/etc. firms to begin with. Obviously, it depends on what kind of experience you have.
The bigger banks are a bit more sensitive to American degrees, unless you're going straight to some management position from another noteworthy bank.

I can't say too much about accounting, but I would guess that it would be slightly harder due to the difference between GAAP and European standards. Unless you could make a pitch on how your GAAP skills could be useful for certain companies :p

Well, IFRS would apply to any major multinational or anyone with operations within the U.S and abroad. I have banking experience, but that was more ground floor level.
 

ksan

Member
Well, IFRS would apply to any major multinational or anyone with operations within the U.S and abroad. I have banking experience, but that was more ground floor level.

Yeah, okay, so that shouldn't be much of a problem then.

Is there any type of company you'd like to work for?
I understood finance as in the finance/banking industry, maybe I'm a slightly damaged individual though :lol
Are you more interested in doing finance/accounting in "normal" companies?
 

Liljagare

Member
Då är den här, seeeeeeeeemmmmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeessssssssssstttttteeeeeeeeeeer.

Fick 5 veckor beviljat, har då två kvar till julen. Myspys på Teneriffe!!
 
Top Bottom