• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

berzeli

Banned
lol, SD bannar Expressen från deras valvaka. SDs nolltolerans mot extremism gäller tydligen även media som sammarbetar med facistiska vänsterorganisationer. :p

Roligt!

Roligt? Mer patetiskt. Skönt att de än en gång visar hur mycket de bryr sig yttrandefrihet när den används för att rapportera negativt om dem.

Dessutom, Researchgruppen kan man ha åsikter om, men att kalla de för en fascistisk vänsterorganisation är helt verklighetsfrånvänt.
 

CoolOff

Member
Roligt? Mer patetiskt. Skönt att de än en gång visar hur mycket de bryr sig yttrandefrihet när den används för att rapportera negativt om dem.

Dessutom, Researchgruppen kan man ha åsikter om, men att kalla de för en fascistisk vänsterorganisation är helt verklighetsfrånvänt.

Är de inte sprungna ur vad som tidigare var AFA Dokumentation? Fascistiska är det väl inte nån som kallar dem, dock rätt jävla ideologiskt extrema.
 

berzeli

Banned
Är de inte sprungna ur vad som tidigare var AFA Dokumentation? Fascistiska är det väl inte nån som kallar dem, dock rätt jävla ideologiskt extrema.

Ja och nej, de är en ny organisation men delar rätt mycket DNA med AFA dokumentation. Är de övervägande vänster? Ja. Men de har lika mycket att göra med AFA som SD har med Bevara Sverige Svenskt. Kanske till och med lite mindre.
 

Forsete

Member
Roligt? Mer patetiskt. Skönt att de än en gång visar hur mycket de bryr sig yttrandefrihet när den används för att rapportera negativt om dem.

Dessutom, Researchgruppen kan man ha åsikter om, men att kalla de för en fascistisk vänsterorganisation är helt verklighetsfrånvänt.

Drama är roligt. Detta valet har ju visat att politiker hör hemma i sandlådan. Löfven viftade bort lite papper och helt plötsligt hade han visat sitt rätta ansikte. Jag skrattade nästan så jag kiknade.

Flashbacks granskning (eftersom media inte vill göra någon granskning) visade väl att de samarbetar eller härör från AFA, vilket är en fascistisk organisation i mina ögon.
 

Forsete

Member
Beställning lagd. :)

29 liter olja från Mapodo.de.

1741 Kr, 1990 med frakt.

Om jag köpt samma produkter i sverige hade det kostat.. drumroll... 4575!
 

berzeli

Banned
Flashbacks granskning (eftersom media inte vill göra någon granskning) visade väl att de samarbetar eller härör från AFA, vilket är en fascistisk organisation i mina ögon.

Flashback är inte en trovärdig källa, och det där "media inte vågar/vill granska" är samma argument som avpixlat o.dyl. använder. Det är rent skitsnack. Ja de har kopplingar till AFA men de är överdrivna (som när de använder den där snubben som hamnade i en "han sa, han sa" situation på DN motor för att kalla DN vänsterextrem tidning som stödjer mördare) och visar inte hur Researchgruppen i sig självt är vad du kallar en fascistisk organisation. Dessutom är det inte värdigt ett demokratiskt parti att porta pressen på så lösa grunder.
 

Forsete

Member
Lösa grunder? Expressen erkänner att de jobbar ihop med vänsterextremister. Vänsterextremisterna har begått brott (dataintrång) för att tillförskansa sig privat information. Expressen använder denna information för att hänga ut vanliga medborgare (förutom politiker), varav minst en av dom blev oskyldigt anklagad. Dessutom har de gjort olagliga kreditupplysningar på personer ur deras lilla register.
Jag trodde åsiktsregistrering var olaglig i Sverige? Tydligen inte när det gäller media.
Du vet väl att folk kan få sina liv förstörda av en sån här grej?

Även om det är töntigt kan jag förstå att de inte vill ha folk från Expressen på sin valvaka.

Nu ska jag spela Destiny.
 

waypoetic

Banned
Häromdagen såg jag att ett par *bleep* sätta upp en Ung Vänster flagga för att sedan sätta upp några Revolutionära Fronten stickers på lyktstolparna i närheten.

Förvånad? Inte det minsta.
 

berzeli

Banned
Lösa grunder? Expressen erkänner att de jobbar ihop med vänsterextremister. Vänsterextremisterna har begått brott (dataintrång) för att tillförskansa sig privat information. Expressen använder denna information för att hänga ut vanliga medborgare (förutom politiker), varav minst en av dom blev oskyldigt anklagad. Dessutom har de gjort olagliga kreditupplysningar på personer ur deras lilla register.
Jag trodde åsiktsregistrering var olaglig i Sverige? Tydligen inte när det gäller media.
Du vet väl att folk kan få sina liv förstörda av en sån här grej?

Även om det är töntigt kan jag förstå att de inte vill ha folk från Expressen på sin valvaka.

Nu ska jag spela Destiny.


Än en gång, mitt problem har inget att göra med att kritik av Researchgruppens tillvägagångssätt det är att du kallar dem för vänsterextremister. Eller är du en av dem som anser att Expo också är extremister?
 

Mr Swine

Banned
Beställning lagd. :)

29 liter olja från Mapodo.de.

1741 Kr, 1990 med frakt.

Om jag köpt samma produkter i sverige hade det kostat.. drumroll... 4575!

Du borde tänka på farbror Reinfeldt, nu kan han inte äta sin gåslever med Rom på bara för det idag :(


jösses vad dyrt, mer än halva priset jämfört med i Sverige. Helt sjukt att det ska var så dyrt :/
 

Forsete

Member
Än en gång, mitt problem har inget att göra med att kritik av Researchgruppens tillvägagångssätt det är att du kallar dem för vänsterextremister. Eller är du en av dem som anser att Expo också är extremister?

Expo är väl i grunden extremistjägare, vilket jag inte har några problem med. De skulle dock vidga sina vyer till att jaga fler typer av extremister förutom nazister och rasister, bla. de som säkerhetspolisen anser vara farligast, muslimska extremister och vänsterextremister.

Du borde tänka på farbror Reinfeldt, nu kan han inte äta sin gåslever med Rom på bara för det idag :(


jösses vad dyrt, mer än halva priset jämfört med i Sverige. Helt sjukt att det ska var så dyrt :/

Det mesta som har med bilar att göra är dubbelt så dyrt i Sverige. :(
 

berzeli

Banned
Expo är väl i grunden extremistjägare, vilket jag inte har några problem med. De skulle dock vidga sina vyer till att jaga fler typer av extremister förutom nazister och rasister, bla. de som polisen anser vara farligast, muslimska extremister och vänsterextremister.

Nej, de är en stiftelse som arbetar mot högerextremism och antisemitism i alla dess former.

För din andra punkt så är det SÄPOs gulliga undersökning du hänvisar till? Den där de hävdar att vänsterextremism utgör ett större hot trots att i samma undersökning begår högerextrema väsentligt grövre brott. Den förtjänar viss skepsis, är inte nöjd med hur siffrorna beräknas och presenteras; särskilt hur de jämställer ringa brott med avsevärt grövre.

Dessutom, har du några belägg på det där angående muslimsk extremism? Senaste jag kollade var den väl (med goda anledningar) underordnad högerextremism.
 

Mr Swine

Banned
Expo är väl i grunden extremistjägare, vilket jag inte har några problem med. De skulle dock vidga sina vyer till att jaga fler typer av extremister förutom nazister och rasister, bla. de som säkerhetspolisen anser vara farligast, muslimska extremister och vänsterextremister.



Det mesta som har med bilar att göra är dubbelt så dyrt i Sverige. :(

Mmm :/
 

Forsete

Member
Nej, de är en stiftelse som arbetar mot högerextremism och antisemitism i alla dess former.

För din andra punkt så är det SÄPOs gulliga undersökning du hänvisar till? Den där de hävdar att vänsterextremism utgör ett större hot trots att i samma undersökning begår högerextrema väsentligt grövre brott. Den förtjänar viss skepsis, är inte nöjd med hur siffrorna beräknas och presenteras; särskilt hur de jämställer ringa brott med avsevärt grövre.

Dessutom, har du några belägg på det där angående muslimsk extremism? Senaste jag kollade var den väl (med goda anledningar) underordnad högerextremism.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/
Rapporten: http://www.sakerhetspolisen.se/down...ea1d1c/1381154798451/valdsam_polextr_2009.pdf

Säpos rapport om islamister har några år på nacken och det har ju knappast blivit bättre.
Mellan 80-200 från Sverige strider just nu för ISIS eller andra islamistiska grupperingar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-200-islamiska-extremister-i-landet/

Vad jag vet finns det en högerextrem som strider i utlandet, och det är för Ukraina mot de proryska rebellerna.

Per Gudmundson från Svenska Dagbladet har en bra blogg där han försöker ha lite koll på dom och vad som händer med dom. Ett flertal har stupat där nere.
http://gudmundson.blogspot.se/
 

berzeli

Banned
http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/
Rapporten: http://www.sakerhetspolisen.se/down...ea1d1c/1381154798451/valdsam_polextr_2009.pdf

Säpos rapport om islamister har några år på nacken och det har ju knappast blivit bättre.
Mellan 80-200 från Sverige strider just nu för ISIS eller andra islamistiska grupperingar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-200-islamiska-extremister-i-landet/

Har läst rapporten, har som sagt vissa problem med den (även om jag i sak håller med den), dels att den inte tar med polisens partiskhet (poliskåren är övervägande höger). Vilket ger viss överrepresentation när de kommer till arrestnummer för vänsterextremister. Den värderar också olika handlingar på ett inte helt tillfredsställande sätt, hela åttonde kapitlet genomsyras av märkliga formuleringar och antaganden som inte bevisas klart nog. Antagandet att den autonoma vänstern är så pass mycket mer organiserad och att extremhögern mest har "våld till följd av slumpmässiga möten" och "vedergällningsattacker" styrks inte klart nog och är rätt svår att bemöta då de inte klargör vad de menar.

Sedan bör sidan 138 lusläsas, media rapporterade dessutom ganska underligt sätt. Meningen på sidan 137 är rätt bra också "Relativt små skillnader i avsikt och förmåga ger således en tämligen omfattande och varierad hotbild..."

Än en gång, har fortfarande inte sett SÄPO kalla muslimsk extremism för ett större hot än högerextremism.
 

Forsete

Member
Än en gång, har fortfarande inte sett SÄPO kalla muslimsk extremism för ett större hot än högerextremism.

Vet inte ens om de gjort den jämförelsen officiellt. Problemet med SÄPO är att mycket av det de sysslar med är hemligt.

De har ju dock gått ut med att de avvärjt 2 terrorattacker i Sverige sedan 2010 då Taimour Abdulwahab al-Abdaly försökte spränga så många han kunde i luften. Tur att han tabbade sig med bomben.

Träffade en från Expo förra veckan. Han kallade religionskritik för rasism.

#huvudvärk

*hysteriska jazzriffs*
 

berzeli

Banned
Häromdagen såg jag att ett par *bleep* sätta upp en Ung Vänster flagga för att sedan sätta upp några Revolutionära Fronten stickers på lyktstolparna i närheten.

Förvånad? Inte det minsta.

Träffade en från Expo förra veckan. Han kallade religionskritik för rasism.

#huvudvärk

Vad försöker du säga med det här? Folk suger?

Ska jag ta upp när jag blev trakasserad för min sexualitet av en medlem i centerpartiet? När jag såg en kille som snackade om hur pk allt blivit sedan började snacka "om de jävla araberna"? När min kusin går från att beklaga sig över hur ingen bemöter SD:s politik med fakta totalt ignorera fakta när jag rättade honom angående asylprocessen?

Anekdoter, säkert jättetrevliga emellanåt. Men de tillför fruktansvärt lite substans till diskussionen.


Edit:

Vet inte ens om de gjort den jämförelsen officiellt. Problemet med SÄPO är att mycket av det de sysslar med är hemligt.

Vilket är varför det kanske inte är så bra att göra ett antagande och hävda att det är fakta?

De har ju dock gått ut med att de avvärjt 2 terrorattacker i Sverige sedan 2010 då Taimour Abdulwahab al-Abdaly försökte spränga så många han kunde i luften. Tur att han tabbade sig med bomben.

Ja, och de har gjort ett antal tillslag mot vit makt miljön med. Säger inte mycket om något.

Dessutom ang. Taimour. Radikaliserad i Luton, finansierad från Luton. Inget lysande exempel på svensk extremism.
 

Forsete

Member
Lugn och fin nu.

Jag skiter väl i vilken ordning de rangordnas? Bara att de finns och i vissa fall växer är oroväckande.
Alla extremister ska övervakas och jagas av polisen. Höger, vänster, islamister. Bara polisen har koll på läget.

Att mellan 80-200 jihadister kommer från Sverige är ta mig fan skrämmande.

NU: Destiny, servrarna verkar reparerade. På återseende! :p
 

waypoetic

Banned
Det var ju inte ens i närheten av det jag sa. Kommentaren om vänstern var ju en nudge till att vänsterns ungdomsgrupper faktiskt ofta ÄR sammankopplade med RF och även AFA. Något som Vänsterpartiet så ofta i media nekar till.

Kommentaren som riktade sig mot Expo var att de bör bilda sig inom det dom står och talar om. Kritik mot Islam är lika med rasism för dom eftersom majoriteten av muslimer är mörkhyade och inte ljushyade - att man kritiserar en idé, en livsåskådning som har en ytterst ohuman syn på människor är inte ens begripligt för dom. För man kritik mot kristendomen så är det plötsligt en helt annan sak; då är inte "ras-kortet" med i spelet och argumenten är istället "ja men låt dom tro!".
 

berzeli

Banned
Lugn och fin nu.

Jag skiter väl i vilken ordning de rangordnas?

Ah jo, vilket är varför du skrev:

de som säkerhetspolisen anser vara farligast, muslimska extremister och vänsterextremister.


Vilket inte är sant. Det var det jag invände mig emot.

Det var ju inte ens i närheten av det jag sa. Kommentaren om vänstern var ju en nudge till att vänsterns ungdomsgrupper faktiskt ofta ÄR sammankopplade med RF och även AFA. Något som Vänsterpartiet så ofta i media nekar till.

Kommentaren som riktade sig mot Expo var att de bör bilda sig inom det dom står och talar om. Kritik mot Islam är lika med rasism för dom eftersom majoriteten av muslimer är mörkhyade och inte ljushyade - att man kritiserar en idé, en livsåskådning som har en ytterst ohuman syn på människor är inte ens begripligt för dom. För man kritik mot kristendomen så är det plötsligt en helt annan sak; då är inte "ras-kortet" med i spelet och argumenten är istället "ja men låt dom tro!".

Jag vet exakt vad det var du sade, var och är väldigt trött på att anekdotiska stråmän används som en bekräftelse på någons egna åsikter. Sådana drive-by kommentarer är långt ifrån konstruktiva och nu låter det dessutom som att de situationerna dessutom är helt påhittade.

Sedan det där med kritik mot islam har väl rätt mycket att göra med att de som kritiserar islam väldigt ofta sammanflätar de två och ännu hellre sammanflätar extrem islamism med alla muslimer. Dessutom verkar du ha noll koll på vad Expo står för och gör, särskilt då de är några av de flitigaste på att kritisera antisemitism inom islam i Sverige.
 

Forsete

Member

berzeli

Banned
Var rangornade jag dom?

I den mening där jag citerade dig?

Expo är väl i grunden extremistjägare, vilket jag inte har några problem med. De skulle dock vidga sina vyer till att jaga fler typer av extremister förutom nazister och rasister, bla. de som säkerhetspolisen anser vara farligast, muslimska extremister och vänsterextremister.

Där du skriver att Expo inte jagar de som är farligast och att SÄPO anser vänster, och islamistisk extremism är värre än nazister och rasister. Om den meningen är tänkt att läsas på annat sätt får du gärna förklara det. Men det är så jag uppfattar det du skrev.

Och med tanke på att nazisterna var de som attackerade vallokaler så måste jag säga att det styrker min tes om att SÄPO rapporten är missvisande i det att högerextrema våldet inte är organiserat på samma sätt som hos vänstern och inte riktar sig efter att störa den demokratiska ordningen.

Edit: Missade SÄPOs uttalande Islamistisk terrorism, kan acceptera det. Men som sagt har problem med deras rapporter angående det politiska våldet, och de minskar verkligen inte med tanke på dagens händelser.
 

Forsete

Member
Jag skriver att SÄPO anser de vara farliga, vilket jag nu bevisat flera gånger.

Om du inte håller med får du väl kontakta säkerhetspolisen och läxa upp dom.
 

berzeli

Banned
Jag skriver att SÄPO anser de vara farliga, vilket jag nu bevisat flera gånger.

Om du inte håller med får du väl kontakta säkerhetspolisen och läxa upp dom.

Och jag har förklarat mina problem med rapporten, och behöver inte läxa upp dem. De får massiva dumstrutar tack vare vallokalattackerna ändå.

Har inga problem att erkänna att jag hade fel ang. den islamistiska terrorn, ser fortfarande inte riktigt hur det är Expos skyldighet att granska dem (särskilt när de som jag redan påpekat är de är flitiga kritiker av antisemitism inom islam i Sverige).
 

Forsete

Member
Och jag har förklarat mina problem med rapporten, och behöver inte läxa upp dem. De får massiva dumstrutar tack vare vallokalattackerna ändå.

Har inga problem att erkänna att jag hade fel ang. den islamistiska terrorn, ser fortfarande inte riktigt hur det är Expos skyldighet att granska dem (särskilt när de som jag redan påpekat är de är flitiga kritiker av antisemitism inom islam i Sverige).

Islamister kanske inte riktigt passar in i Expos uppdrag, som du skrev. Som tur är har vi sådana som Per Gudmundson och Uppdrag Granskning som gör det istället (förutom polisen då).
Däremot, eftersom Expo jagar antisemitism bör de nog ta sig en rejäl koll på Skåneregionen och vad som sker där med ökande antal hatbrott mot judar.
 

berzeli

Banned
Islamister kanske inte riktigt passar in i Expos uppdrag, som du skrev. Som tur är har vi sådana som Per Gudmundson och Uppdrag Granskning som gör det istället (förutom polisen då).
Däremot, eftersom Expo jagar antisemitism bör de nog ta sig en rejäl koll på Skåneregionen och vad som sker där med ökande antal hatbrott mot judar.

De har koll, men ta en titt på Svenska kommittén mot antisemitism de täcker de ämnet än mer och visar än en gång på hur de som kritiserar antisemitism gör så även när det kommer till islam och vänstern. Oavsett vad någons anekdoter kan antyda.
 

berzeli

Banned
Som jag skrev i valtråden; senaste ValU överskattade F! och underskattade SD. Men de kan ha ändrat metodik sedan senast.

PP är mer dött än WiiU.
 

berzeli

Banned
gwsrsMT.png


Väldigt fascinerande siffror från ValU angående vilka som har den bästa politiken.
 
När jag gick på stan igår förresten gick det runt personer i bäverkostymer som ville att folk skulle rösta på "rädda-bävern partiet". Kanske borde gjort det.
 

berzeli

Banned
Det är ju bara chansingar från folk som inte har någon aning. "Miljöpartiet heter ju miljöpartiet så de måste vara bäst på miljön."

Haha, nja det vette fan. Men de är ju helt klart de med mest uttalad miljöpolitik.

Det som jag finner så sinnessjukt intressant är ekonomin och hur den verkar ha haft förvånansvärt liten roll för resultatet.
 

Paganmoon

Member
Håller på att kolla lite distriktsresultat, herrejävlar vad högt upp SD är på vissa disktrit, enskilt störst i t.ex. Falköping. Har dom ens invandrare där? Sälen?

*suck*
 

NotLiquid

Member
Sorry, för ValU spam. Men här är deras undersökning för förstagångsväljare.

ypxWCgx.png

Detta var min första gång jag röstade. Jag har ärligt talat väldigt liten kunskap gällande Sveriges politik, men det är ändå väldigt upprörande att SD får sådan här support. Jag tar det rätt så personligt då mina föräldrar är invandrare, och även då min flickvän som flyttade till Sverige och fick nyligen hennes permanenta uppehållstillstånd.

Första gången jag faktiskt mår rätt så illa av potentiella valresultat.
 

berzeli

Banned
Detta var min första gång jag röstade. Jag har ärligt talat väldigt liten kunskap gällande Sveriges politik, men det är ändå väldigt upprörande att SD får sådan här support. Jag tar det rätt så personligt då mina föräldrar är invandrare, och även då min flickvän som flyttade till Sverige och fick nyligen hennes permanenta uppehållstillstånd.

Första gången jag faktiskt mår rätt så illa av potentiella valresultat.

Grattis till ditt första val, beklagar valresultatet.




Värt att notera ang. förstagångs väljarna; både F! och V större än SD och PP lyckas inte ens då ta sig över 4%. Det är ett dött parti.
 

berzeli

Banned
OMG Det slog mig precis nu när man får se hennes nunna på svt. Ingen mer Beatrice Ask Wohooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

berzeli

Banned
Lite sjukt ändå att KD får 4% av förstagångsväljarna, trodde jag aldrig.

Jag kan inte underskatta hur viktig Hägglund är för det partiet. Han är motsatsen till Troberg; han håller ett omodernt parti relevant, hon håller ett modernt parti fullständigt irrelevant.

Hade han tappat ledarskapet till Odell när han blev utmanad hade de inte ens hamnat i riksdagen.
 
Top Bottom