• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

jorma

is now taking requests
Naivitet. USA har många mäktiga techbolag och hamnat i en dominerande ställning. Bara i år har EU ifrågasatt många amerikanska företag (senast med Facebooks köp av Whatsapp), det här är bara ett i ledet, och ses så klart med missnöje i USA. Trots allt är det dock en mindre faktor.

Jag har inte missuppfattat någonting. Jag vet hur det här fungerar, som jag skrev, men det är många faktorer att tänka på.



http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/spelkonsol/WIIUPARNL/wii-u-konsol-gamepad-wii-party-u-nintendo-land

Att många gigantiska företag med monopolliknande ställning är från USA har inget med "USA-rädsla" att göra. Jag hoppas dom klämmer åt varenda företag som vägrar anpassa sig till Europeiska lagar trots att de vill verka på Europeiska marknader.

Har jobbat åt ett sånt företag själv och har hyfsad insyn i hur ointresserade de var av Svensk lagstiftning.
 
Att många gigantiska företag med monopolliknande ställning är från USA har inget med "USA-rädsla" att göra. Jag hoppas dom klämmer åt varenda företag som vägrar anpassa sig till Europeiska lagar trots att de vill verka på Europeiska marknader.

Har jobbat åt ett sånt företag själv och har hyfsad insyn i hur ointresserade de var av Svensk lagstiftning.

Jag tror du behöver läsa på lite grann, för deras egna uttalanden går emot det du säger. Måste dra till universitet nu, men kan förklara lite mer för dig sen!
 

Drencrom

Member
Jag tror du behöver läsa på lite grann, för deras egna uttalanden går emot det du säger. Måste dra till universitet nu, men kan förklara lite mer för dig sen!

Tagga ner lite med arrogansen. Att EU går hårt med Google och FB har inget med någon 'USA rädsla', dem är stora internationella företag med monopol som grundades i USA. EU har ingen anledning att se dem som konkurrenter då stor del av deras verksamhet är här också etc. Problemet är att både Google och FB är så stora att dem lätt utkonkurrerar och köper upp allt motstånd som i längden inte är särskilt bra.

Att ha en stabil konkurrenskraftig marknad är viktigt för att det ska fungera och vara rättvist, det skapar innovation vilket inte monopol gör.

Att citera någon från EU med 'anti-USA' mening eller ton förnekar inte detta faktum.
 

Drencrom

Member
Jag läste artikeln och den understrykte det jag och jorma tog upp? Dem enda som påpekar att EU gör det utav USA rädsla är från 'amerikanskt håll'. Om du förstår EUs anledning och motivering att gå efter Google/FB pga deras massiva monopol, vad är problemet? Varför ser du EUs agerande som att 'förhindra innovation' och som något negativt, med tanke på hur mycket skattefusk, lobbying och fula utpressar taktiker Google utövar?
 
Alright, nu kan jag utveckla mina åsikter i ärendet lite grann.

En totalt fri arbetsmarknad fungerar inte. Det har vi sett bevis på i historien. Men att dela ett företag måste alltid vara en sista utväg, speciellt när det rör sig om giganter. Att skapa en tät vägg mellan två delar av ett företag kan ha stora konsekvenser på ekonomin överlag.

Detta är en välmående bransch med konstanta innovationer och nya företag som växer otroligt snabbt. Samtidigt vänder den snabbt. För inte alltför länge var Apple på väg att gå i konkurs, och Microsoft överröste dem med pengar, för om Apple gått i konkurs hade Microsoft blivit tvungna att dela företaget. Apple klarade sig som bekant väldigt bra. För inte särskilt länge sedan skrev en viss författare en bok gällande sju framgångsrika företag i branschen och hur de lyckats bli framgångsrika. Idag genererar den boken mer intäkter än alla sju företagen tillsammans. Poängen är; denna industri svänger mycket på egen hand.

För bara en handfull år sedan kom alla exemplar av Windows med Internet Explorer. Detta innebar att Windows användare ofta använde IE även om det inte var det bästa alternativet på marknaden, och att IE således fick för stor marknadsandel. Lösningen var att tvinga Microsoft att visa fler alternativ, och således när man installerar Windows idag möts man med en lista av webbläsare. Resultatet är att Microsoft måste sträva efter att förbättra sin egen webbläsare och få folk att använda den för att den är bäst för dem. Även här var jag delad: å ena sidan är både Windows och IE varumärken tillhörande Microsoft, å andra sidan är det en bra kompromiss som förhindrade en monopolsituation och lyfte fram konkurrensen. EU anklagar Google för att "manipulativt" få dess användare att använda andra Google-tjänster; ett argument jag delvis har svårt att förstå eftersom alla företag givetvis jobbar på det sättet.

Microsoft stöttar idag EU parlamentets attacker på Google, i övrigt ifrågasätts operation i USA, men strunt samma, det hör inte alltför mycket till frågan. Jag tror att det kan få starka konsekvenser om Google delas, och det kan även få industrin att stanna till något. Det som bör göras är att införa kvoteringar och andra hjälpmedel. En monopolsituation är inte bra, men att straffa ett företag för att deras sökmotor är överlägset bäst på marknaden genom att dra en skalpell rätt genom företaget är fel väg. Jag har aldrig gillat den typen av operationer.
 

jorma

is now taking requests
Jag tror du behöver läsa på lite grann, för deras egna uttalanden går emot det du säger. Måste dra till universitet nu, men kan förklara lite mer för dig sen!

Okej, ska du förklara för mig hur det var USA-rädsla som gjorde att PTS tvingade Telia att knoppa av skanova också?
Men såvida dina högskolepoäng i EU-rätt inte råkar vara nyare än mina så vet jag inte om jag gagnas så mkt av att du "förklarar läget" för mig.

Det handlar främst om att google inte ska utnyttja sin sökmotor för att ge andra delar av verksamheten fördelar - gmail, youtube etc etc. Och hotet om avknoppning är den yttersta åtgärden om Google inte vill kompromissa på andra sätt. Deras dominanta ställning på sökmotor-marknaden gör att de måste agera på ett ansvarsfullt sätt för att inte hamna i EU-kommissionens skottgluggar, inte det faktum att det är ett amerikanskt bolag.
 

Drencrom

Member
Vill verkligen hellre ha en PS4:a än X1:a men damn, nästan inga reor på PS4:an medan det är är ganska saftiga rabatter på Xbox one:

https://www.spelbutiken.se/produkt/xbox-one-console-500gb-with-assassins-creed-unity-bundle/AD7X5U (konsol och två spel).

Låt dig inte blindas av 'två spel', det är två Assassins Creed spel ;) Nämen, jag tror nog i ditt fall så är det nog bäst att bara vänta ut en bättre deal för PS4. Går ju alltid att vänta ut tills det kommer en Bloodborne bundle i mars hehe

Men vad är det för spel du vill ha nu och framöver?
 
Om du inte hade tänkt att köpa båda så är det smartare att satsa på systemet som har spelen du vill spela, oavsett om priset är högre/lägre.
 
Låt dig inte blindas av 'två spel', det är två Assassins Creed spel ;) Nämen, jag tror nog i ditt fall så är det nog bäst att bara vänta ut en bättre deal för PS4. Går ju alltid att vänta ut tills det kommer en Bloodborne bundle i mars hehe

Men vad är det för spel du vill ha nu och framöver?

Haha, well, Unity verkar ju ha fått en katastrofal launch men jag tror de kommer patcha ihop det, och AC IV har prisats ganska rejält på GAF, till skillnad från AC3. Tror jag kommer köpa Black Flag i vilket fall som helst.

Egentligen är ju in princip alla spel jag bryr mig om multiplatformspel, fast Xbox har ju Sunset Overdrive och Tomb Raider 2 verkar ju bli tidsexklusivt på Xbox länge. Dessutom har Xbox en fantastisk kontroll och robust onlinestruktur. På PS4:an däremot verkar alla multiplatformspel prestera bättre, så i den synvinkel borde det vara bättre. Sen är PS+ fantastiskt och där har jag redan fått ett litet bibliotek. Och Pirate Warriors 3 nästa år kommer bli awesome för mig och de tio andra personerna på GAF som bryr sig om det ;b

Kommer väl ändå köpa båda i sinom tid, men jo, jag satsar nog på PS4. 3500 kronor vanilla på CDON just nu, undrar om de har något bättre till jul, eller kanske i mellandagarna. Har ändå inget behov av en ännu.
 

Paganmoon

Member
Haha, well, Unity verkar ju ha fått en katastrofal launch men jag tror de kommer patcha ihop det, och AC IV har prisats ganska rejält på GAF, till skillnad från AC3. Tror jag kommer köpa Black Flag i vilket fall som helst.

Egentligen är ju in princip alla spel jag bryr mig om multiplatformspel, fast Xbox har ju Sunset Overdrive och Tomb Raider 2 verkar ju bli tidsexklusivt på Xbox länge. Dessutom har Xbox en fantastisk kontroll och robust onlinestruktur. På PS4:an däremot verkar alla multiplatformspel prestera bättre, så i den synvinkel borde det vara bättre. Sen är PS+ fantastiskt och där har jag redan fått ett litet bibliotek. Och Pirate Warriors 3 nästa år kommer bli awesome för mig och de tio andra personerna på GAF som bryr sig om det ;b

Kommer väl ändå köpa båda i sinom tid, men jo, jag satsar nog på PS4. 3500 kronor vanilla på CDON just nu, undrar om de har något bättre till jul, eller kanske i mellandagarna. Har ändå inget behov av en ännu.

Senaste multiplatspelen har ju dock varit mer stabila på X1:an, frameratemässigt iallafall, frågan är om det kommer hålla sig dock.

Elgiganten verkar ha PS4 och driveclub, alternativt Lego Batman 3 för 3790, om du vill ha ett bundlat spel med.
 
Senaste multiplatspelen har ju dock varit mer stabila på X1:an, frameratemässigt iallafall, frågan är om det kommer hålla sig dock.

Elgiganten verkar ha PS4 och driveclub, alternativt Lego Batman 3 för 3790, om du vill ha ett bundlat spel med.

Hmm, vilka spel har varit mer stabila på ettan? Har jag lyckats missa det?

Inget intresse av Driveclub eller L Batman för min del.
 

Drencrom

Member
Jag tror definitivt PS4 är bättre i längden, fast jag är ju lite bias då jag föredrar Playstations spel och utbud och 1080p över sub-1080p hehe.
Cdons erbjudande som du påpeka är ju helt okej iaf, fraktfritt är ett plus.

Uncharted 4 > Tomb Raider 2, calling it ;)

Senaste multiplatspelen har ju dock varit mer stabila på X1:an, frameratemässigt iallafall, frågan är om det kommer hålla sig dock.

Skulle knappast påvisa att det är en trend från något sporadiskt exempel nyligen. Från det vi sett i största överlag så presterar PS4 versionerna bättre när det gäller FPS och upplösning.
 

Paganmoon

Member
Hmm, vilka spel har varit mer stabila på ettan? Har jag lyckats missa det?

Inget intresse av Driveclub eller L Batman för min del.

Dragon Age (900p på X1 1080p på PS4) har stabilare framerate på X1.
AC: Unity (900p på båda) hade bättre framerate (dock INTE stabilt) på X1:an.

Dom som jag läst om på senaste iallafall, tror dock inte det är en trend.

Sen tror jag fler Swe-Gaf:are har en PS4:a än X1, så vill du spela med best-Gaf så är det PS4:an som gäller :)
 
Dragon Age (900p på X1 1080p på PS4) har stabilare framerate på X1.
AC: Unity (900p på båda) hade bättre framerate (dock INTE stabilt) på X1:an.

Dom som jag läst om på senaste iallafall, tror dock inte det är en trend.

Huh, missade det om Dragon Age. Det är ett spel jag verkligen kommer köpa. Bara det inte är en katastrof på PS4:an gör det inte jättemycket.

Sen tror jag fler Swe-Gaf:are har en PS4:a än X1, så vill du spela med best-Gaf så är det PS4:an som gäller :)

giphy.gif
 

Groof

Junior Member
En annan hoppade på en elektronisk sökare till sin kamera för 500kr. Den brukar ligga på 3500, om den fanns i lager.

Jag är nöjd för dagen.
 

olore

Member
Tror jag frågar här... En kollega hävdar att man kan spela shooters med tgbrd plus mus på sin PS4 och X1. Stämmer det?
 
Mitt exemplar av Super Smash Bros kommer inte vara här fören tidigast måndag. Tur att jag förhandsbokade det för ett par månader sedan så att det skulle komma i tid. Oh well, värre saker har hänt och nog har jag ändå att göra, men ganska irriterande.
 

Tunesmith

formerly "chigiri"
Dragon Age (900p på X1 1080p på PS4) har stabilare framerate på X1.
AC: Unity (900p på båda) hade bättre framerate (dock INTE stabilt) på X1:an.

Dom som jag läst om på senaste iallafall, tror dock inte det är en trend.

Sen tror jag fler Swe-Gaf:are har en PS4:a än X1, så vill du spela med best-Gaf så är det PS4:an som gäller :)

Huh, missade det om Dragon Age. Det är ett spel jag verkligen kommer köpa. Bara det inte är en katastrof på PS4:an gör det inte jättemycket.
I DA:I's läge kan jag säga att skillnaderna är otroligt små, PS4 verren är låst 30fps i 99% av fallen.

Farcry 4 och COD:AW är två andra alternativ där Xboxen håller låst fps medans PS4an stuttrar lite emellanåt, då för att PS4an kör låst 1920x1080 medans Xboxen har en adaptiv upplösning på 1360x1080 så dom är lite suddigare.

Tror jag frågar här... En kollega hävdar att man kan spela shooters med tgbrd plus mus på sin PS4 och X1. Stämmer det?

Finns tredjeparts adaptrar som kan emulera kontroller på tangentbord och mus, men annars nej (utanför typ FFXIV på PS4 som har support).
 

waypoetic

Banned
Ska skärpa mig, jag lovar.

Som den Göteborgare du är - som jag är - även fast jag inte håller av den här stan och de ting som folk håller kärt; fotboll, räkor, kulturmärka svingamla byggnader som är skitfula, en Frölunda bo som inte kan sjunga - så är det inte dig jag talar till. För att stilla din oro, låt mig säga: stila daj.
 
Top Bottom