• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Farks!

Member
Jag har den perfekta lösningen för era framerate-problem med PS4 och XB1:

ccc.jpg


Skämt åsido, vad ska man köpa för vinterskor/kängor?
 

Forsete

Member
Hur mycket är DDR skatten som man åker på vid import utanför EU?

Är det bara 25%.. eller tillkommer det någon annan avgift också?
 

Paganmoon

Member
Tullavgift också, sen beror det på vad som ska importeras vad momsen hamnar på.


Om värdet av det som importeras är under viss summa, så blir det bara tullavgift. Finns bra med info på tullverkets hemsida.
 

Paganmoon

Member
uppenbarligen ljög jag en del där:

http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala.

Momsen måste du alltid betala, dock är tullavgiften som inte alltid gäller. Sen beror det lite på om varorna fastnar i tullen eller ej, men allt som oftast, ifrån USA i alla fall för min del har mina varor fastnat i tullen.

Här har du info om tullavgift och momsvärde för lite olika prylar:

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
 

Forsete

Member
uppenbarligen ljög jag en del där:

http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html



Momsen måste du alltid betala, dock är tullavgiften som inte alltid gäller. Sen beror det lite på om varorna fastnar i tullen eller ej, men allt som oftast, ifrån USA i alla fall för min del har mina varor fastnat i tullen.

Här har du info om tullavgift och momsvärde för lite olika prylar:

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

Ah tack. Har aldrig orkar rota i det där förr, alltid betalat och knutit näven i fickan, som en äkta svensk.

Nu ska jag hålla lite bättre koll.

Nästan alla mina paket från USA har åkt dit det senaste året, vilket är oerhört surt.
Free trade my ass off!
 

jorma

is now taking requests
I'm edgy like that. Har dock en "nördig" kollega som aldrig sett Star Wars, vilket jag ser som en värre grej.

Outrageous!
Jag hade personligen valt bort Star Wars. Tror inte ens dom säger "cocksucker" en enda gång i någon av filmerna. Det misstaget begick inte Deadwood i ett enda avsnitt.
 

Paganmoon

Member
bästa är ju att alliansens budget är längre ifrån SDs politik än regeringens också...

Men vi är långt ifrån omval ändå, SD vill ha förhandlingsläge tror jag.
 

Forsete

Member
Så kommer det att bli omval eller kan regeringen göra nått? Vill inte ha Alliansen igen :s

Det är långt kvar till ett extraval. De kan ju förhala budgetomröstningen, och försöka snacka ihop sig med C och FP. Om de nu är intresserade.

Frågan är om Löfvet går med på vad som helst?
 

waypoetic

Banned
Har faktiskt inte följt budgeten den här gången men det här handlar mest om att Sverige Demokraterna inte har nån lust att det tas in så många invandrare som S+MP önskar och att det skulle gå åt alldeles för mycket pengar för att hjälpa dessa.

Vi får se vad som händer. Jag hoppas bara Lövfén avgår. Oavsett vad som händer.
 

Nivash

Member
Patetiskt av alla inblandade. De borde aldrig ha bildat en minoritetsregering med S+Mp till att börja med, man borde förstått från början att SD aldrig skulle acceptera att ignoreras en mandatperiod till om de kunde göra något åt det. SD bete sig moget och respektera att sittande regering ändå hade störst stöd av de tre alternativen? Jo tjena. Det fanns aldrig något annat realistiskt alternativ än en äkta mittenregering med S+Mp+C+Fp. Det störde mig något enormt att C och Fp direkt avfärdade det - hela blockpolitiken var idiotisk till att börja med och ännu mer nu.

Så jag tappade rätt mycket förtroende för regeringen från början och om alliansen fortfarande röstar på sin budget imorgon - vilket de med all garanti kommer göra - tappar jag ännu mer förtroende för dem. Min åsikt om SD förändras inte direkt av det här men det beror helt på min respekt för dem alltid har varit och alltid kommer vara så låg att den inte kan sjunka lägre.

Djävla clusterfuck. Återstår väl bara att se hur länge sjuklövern har karaktär nog att motstå frestelsen att förhandla med SD. Det kommer nog avgöras av vilken ledare Alliansen får om du frågar mig.

EDIT: Och visst ja, kan kanske vara första gången jag postar i den här tråden. Har lurkat ett tag.
 

ksan

Member
Patetiskt av alla inblandade. De borde aldrig ha bildat en minoritetsregering med S+Mp till att börja med, man borde förstått från början att SD aldrig skulle acceptera att ignoreras en mandatperiod till om de kunde göra något åt det. SD bete sig moget och respektera att sittande regering ändå hade störst stöd av de tre alternativen? Jo tjena. Det fanns aldrig något annat realistiskt alternativ än en äkta mittenregering med S+Mp+C+Fp. Det störde mig något enormt att C och Fp direkt avfärdade det - hela blockpolitiken var idiotisk till att börja med och ännu mer nu.

Så jag tappade rätt mycket förtroende för regeringen från början och om alliansen fortfarande röstar på sin budget imorgon - vilket de med all garanti kommer göra - tappar jag ännu mer förtroende för dem. Min åsikt om SD förändras inte direkt av det här men det beror helt på min respekt för dem alltid har varit och alltid kommer vara så låg att den inte kan sjunka lägre.

Djävla clusterfuck. Återstår väl bara att se hur länge sjuklövern har karaktär nog att motstå frestelsen att förhandla med SD. Det kommer nog avgöras av vilken ledare Alliansen får om du frågar mig.

Ja, det är jättelätt att ha den åsikten om man inte röstade på dem, tänkte så själv också.
Sanningen är dock att de blev invalda med mandatet att fortsätta sitt samarbete som alliansen.
 

Nivash

Member
Ja, det är jättelätt att ha den åsikten om man inte röstade på dem, tänkte så själv också.
Sanningen är dock att de blev invalda med mandatet att fortsätta sitt samarbete som alliansen.

Fast det kan ju inte vara hela sanningen bland deras väljare? Visst har man sett en del kannibalisering från Moderaterna i tidigare val just på grund av att Alliansprojektet dominerat så till den grad att de mer eller mindre reducerats till Fp=skola och C=miljösamvete och landsbygd men de har ju fortsatt att föra en egen politik, i alla fall internt via kompletta partiprogram.

OK, nu har jag inte följt Svensk politik så mycket i tidningarna som jag brukade så "partisanismen" för att låna en Amerikansk term kanske är värre än jag är medveten om. Men ändå. Man tycker ju inte att de som röstar på ett parti borde känna sig förrådda om de hamnar i regeringsställning, särskilt om alternativet är opposition och - som nu- regeringskris och möjligt nyval.

Fy fan i vilket fall. Det sista vi behöver är cementerad blockpolitik i lägen som det här.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Egentligen är jag nöjd bara om V och MP försvinner från nån slags makt, och att SD hålls borta.
 
Top Bottom