• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

waypoetic

Banned
Överlever KD ett omval?

Förr-förra valet tydde ju på att de var kokta. Dessvärre fick de fler röster än jag väntat mig det här valet. Jag personligen vill inte se några religiösa personer med makt i vår regering - oavsett sida

EDIT: SD-folket har verkligen kommit ut ur garderoben nu på Twitter. Nästan varenda tweet under #svpol är från en SD-sympatisör.
 
Överlever KD ett omval?

Såväl KD som FP skulle ligga risigt till vid ett omval. KD för att moderata stödröstare efter M:s dåliga resultat 2014 inte skulle känna sig lika manade att stödrösta, och FP för att de har ganska många väljare som befinner sig rejält vänsterut om partiledningen, som nog inte skulle vara nöjda om Björklunds vägran att samarbeta med S skulle leda hela vägen till nyval och riskera att SD får mer makt. Också M skulle ha det besvärligt då de saknar momentum och inte skulle ha någon riktig partiledare.

Men också på vänstersidan skulle det gå dåligt. S skulle kunna förlora ganska mycket på att den S-ledda regeringen misslyckats med att hitta stöd för sin politik och MP har nog inte stigit i popularitet efter valet, med de stopp de vill ha för Förbifart Stockholm och Bromma Flygplats, som verkligen inte är frågor som vinner val.

De enda som verkligen skulle tjäna på ett nyval skulle vara SD, och möjligtvis också V och C med någon procentenhet vardera.

Nästan alla skulle alltså förlora på nyval. Det är nästan ingen som vill ha det.

Just därför bör Löfven hota med nyval för att sparka igång förhandlingar med borgarna. Han bör tillkännage att om inga konstruktiva förhandlingar om en kompromissbudget har inletts vid nyår så utlyser han nyval. Eftersom ingen (utom SD) skulle vinna på detta, skulle det ge incitament för alla parter (utom SD) att hitta konsensus.
 
Es22CdS.jpg

Whoa, aldrig varit med om en sådan försening men nice att det kom i alla fall; Smash + adaptern är slutsåld i hela Sverige (eller till och med hela världen verkar det som) och kommer inte tillbaka i lager fören tidigast februari!

omförhandling, nytt budgetförslag, nån av allianspartierna kan rösta med regeringen, finns många alternativ innan det blir omval.

Chansen att Alliansen skulle rösta på Socialdemokraternas budget eller vice versa är väl väldigt, väldigt låg? Skulle vara om Alliansen la ner sina röster. Får se om ett nytt budgetförslag kommer in.

Löfven kommer inte avgå som statsminister/partiledare i vilket fall som helst har han sagt. Mellan jul och nyår har han möjlighet att begära omval.

Tänk om sossarna och moderaterna svalde stoltheten och bildade ett block tillsammans. Så många problem lösta. De är ju ändå så pass lika idag.
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Anledning att aldrig någonsin besöka den förbannade kukstaden vid namn Örebro: samtrafiken. Eller ja, "samtrafiken", snarare - för den fungerar faktiskt som den ska kanske en gång i veckan. Jävla outbildade idioter som styr trafiken i denna kukstad.
 
Patetiskt av alla inblandade. De borde aldrig ha bildat en minoritetsregering med S+Mp till att börja med, man borde förstått från början att SD aldrig skulle acceptera att ignoreras en mandatperiod till om de kunde göra något åt det. SD bete sig moget och respektera att sittande regering ändå hade störst stöd av de tre alternativen? Jo tjena. Det fanns aldrig något annat realistiskt alternativ än en äkta mittenregering med S+Mp+C+Fp. Det störde mig något enormt att C och Fp direkt avfärdade det - hela blockpolitiken var idiotisk till att börja med och ännu mer nu.

Så jag tappade rätt mycket förtroende för regeringen från början och om alliansen fortfarande röstar på sin budget imorgon - vilket de med all garanti kommer göra - tappar jag ännu mer förtroende för dem. Min åsikt om SD förändras inte direkt av det här men det beror helt på min respekt för dem alltid har varit och alltid kommer vara så låg att den inte kan sjunka lägre.

Djävla clusterfuck. Återstår väl bara att se hur länge sjuklövern har karaktär nog att motstå frestelsen att förhandla med SD. Det kommer nog avgöras av vilken ledare Alliansen får om du frågar mig.

EDIT: Och visst ja, kan kanske vara första gången jag postar i den här tråden. Har lurkat ett tag.

Fast det kan ju inte vara hela sanningen bland deras väljare? Visst har man sett en del kannibalisering från Moderaterna i tidigare val just på grund av att Alliansprojektet dominerat så till den grad att de mer eller mindre reducerats till Fp=skola och C=miljösamvete och landsbygd men de har ju fortsatt att föra en egen politik, i alla fall internt via kompletta partiprogram.

OK, nu har jag inte följt Svensk politik så mycket i tidningarna som jag brukade så "partisanismen" för att låna en Amerikansk term kanske är värre än jag är medveten om. Men ändå. Man tycker ju inte att de som röstar på ett parti borde känna sig förrådda om de hamnar i regeringsställning, särskilt om alternativet är opposition och - som nu- regeringskris och möjligt nyval.

Fy fan i vilket fall. Det sista vi behöver är cementerad blockpolitik i lägen som det här.

Och jag blir nöjd om SD, KD, V och FI blir bortblåsta.


dr-mccoy-and-captain-kirk-approve.gif
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
Cykla istället Yoshi. Vet dock inte hur bra cykelinfrastrukturen är i Örebro..
Riktigt jävla bra är den, men jag är inte menad för kyla, det är jag verkligen inte.
 

Paganmoon

Member
helt otroligt... jävlar, men det måste väl ändå kunna räddas, om dom kommer överens innan, Lövfen öppnar ju för att någon/några av allianspartierna tar upp nya samtal.
 

vityaz

Member
Eh, fast de enda SD vill kunna deportera är väl grovt kriminella första generationens invandrare. De vill minska invandringen i övrigt, ja.


Jag röstar nog på samma parti som förra gången (Nej, inte SD bara för att jag påpekade det ovanstående...)
 
American here: this has probably been discussed, but how do people feel about this Vice News segment about extremists on both ends of the political spectrum? Is it fair and accurate? Is this a real problem?

Interesting video, but it's really exaggerated. Maybe I've just missed it, but I almost never heard anything regarding extremists here in Sweden. This is from back when parties were campaigning for the election, and the right-wing party shown here are the Swedes Party (not to be confused with Swedish Democrats); a very, very small party with right-wing extremists (openly racistic and nazistic).

Outside of a few occasions, I can't say I've heard much about violence and I don't know anyone who has been killed by an extremist from either side.

I don't think it's a real problem, no. We have way bigger issues than some tiny groups fighting. Holy shit at the comment section of that video though. Especially the "You're a cancer Sweden, always have been, cowardly and idiotic" comment with over 200 thumbs up.

Orka rösta om det kommer så småningom att bli nyval igen om något år eller så :/

Extra val*.
 

jorma

is now taking requests
Eh, värsta som kan hända är att vi blir deporterade och statslösa, lugnt ju... ugh... :(

Faaaaaaaaaaan att jag slösade bort min tilldelade kvot med göteborgsskämt förra veckan :p

Men som Nivash sa i andra tråden; Den här skiten är så mkt bullshit! Varför ska jag rösta fram 349 barnungar till riksdagen?

Sorry, 348 barnungar och Lars riktiga kungen Ohly.
 

Nivash

Member
det gjorde ju det, men tyckte Löfven skötte sig bra i presskonferensen, dom första 20 jag kollade på i alla fall.

Jag har också varit rätt nöjd med Löfven. Visst, nu röstade jag förvisso på honom men ändå - det var mest för att jag kom fram till att jag delade sossarnas åsikter i mina kärnfrågor, Löfven själv var jag mer tveksam inför. Men jag har varit väldigt nöjd med regeringens agerande överlag faktiskt, särskilt vad gäller U-båtshistorien. De hanterade det precis som jag ville: ett bestämt markerande som var diplomatiskt men inte lämnade några tvivel om var vi stod, plus att de delegerade det hela ypperligt med Försvarsmakten i spetsen och försvarsministern bakom dem.

Nu var jag i och för sig nöjd med den förra Alliansregeringens agerande under Reinfeld också. Vi brukar oftast faktist ha rätt vettiga regeringar oavsett färg. Det är därför jag blir så besviken över det här djävla kaoset. Vi brukar ju tycka att vi Svenskar är bra på att solidariskt göra gemensam sak i kriser utan att någon försöker utnyttja dem - vilket vi faktiskt även gjort historiskt tilll stor del - men den här gången sket det sig. Får väl hoppas att det inte är det nya normala.
 

Mr Swine

Banned
Jag har också varit rätt nöjd med Löfven. Visst, nu röstade jag förvisso på honom men ändå - det var mest för att jag kom fram till att jag delade sossarnas åsikter i mina kärnfrågor, Löfven själv var jag mer tveksam inför. Men jag har varit väldigt nöjd med regeringens agerande överlag faktiskt, särskilt vad gäller U-båtshistorien. De hanterade det precis som jag ville: ett bestämt markerande som var diplomatiskt men inte lämnade några tvivel om var vi stod, plus att de delegerade det hela ypperligt med Försvarsmakten i spetsen och försvarsministern bakom dem.

Nu var jag i och för sig nöjd med den förra Alliansregeringens agerande under Reinfeld också. Vi brukar oftast faktist ha rätt vettiga regeringar oavsett färg. Det är därför jag blir så besviken över det här djävla kaoset. Vi brukar ju tycka att vi Svenskar är bra på att solidariskt göra gemensam sak i kriser utan att någon försöker utnyttja dem - vilket vi faktiskt även gjort historiskt tilll stor del - men den här gången sket det sig. Får väl hoppas att det inte är det nya normala.

Tror nog att det faktiskt blir det normala om inte SD får som de vill. Jag undrar vad sjutton allt kommer att se om typ 4 år om SD får 18-20% av rösterna. Blir väl samma sak igen med andra ord?
 

Nivash

Member
Tror nog att det faktiskt blir det normala om inte SD får som de vill. Jag undrar vad sjutton allt kommer att se om typ 4 år om SD får 18-20% av rösterna. Blir väl samma sak igen med andra ord?


Det som kommer hända är väl att vi får se precis hur långt partiernas avsky för SD sträcker sig. Nog för att vi ser uppgörelser över blockgränserna eller bara så länge det är praktiskt? Om vi för en stund utgår från att SD inte måste hitta hem till det ena blocket eller det andra utan att vi går tillbaka mer till att de andra 7 partierna agerar mer självständigt så kan de hållas borta så länge alla andra 7 faktiskt tycker att de är det sista parti de kan tänkas samarbeta i en regering med, förutsatt att (Gud förbjude) SD inte får egen majoritet.

Fast jag tror det blir svårt om de fortsätter vara 3e eller till och med blir 2a största parti. Så om inte vågen vänder kommer kanske dagen vi ser SD i en koalitionsregering. Vad som återstår då vette fan. Väpnad revolt eller exil ligger väl närmast till hands.
 
Fast jag tror det blir svårt om de fortsätter vara 3e eller till och med blir 2a största parti. Så om inte vågen vänder kommer kanske dagen vi ser SD i en koalitionsregering. Vad som återstår då vette fan. Väpnad revolt eller exil ligger väl närmast till hands.

Jag får framtidsångest när du skriver det här.
 

RoadHazard

Gold Member
Ja, vad säger man! Kan inte låta bli att tycka att den här dramatiken, med nyval och allt, är lite spännande, även om det förstås egentligen inte är en situation man vill ha. Får se hur det går! (Jag röstade på MP, om det är intressant i sammanhanget.)

Och Moderaterna tidigarelägger sitt partiledarval till januari. Anna KB going for statsminister.
 

Forsete

Member
Ja, vad säger man! Kan inte låta bli att tycka att den här dramatiken, med nyval och allt, är lite spännande, även om det förstås egentligen inte är en situation man vill ha. Får se hur det går! (Jag röstade på MP, om det är intressant i sammanhanget.)

Och Moderaterna tidigarelägger sitt partiledarval till januari. Anna KB going for statsminister.

Ouch. Inte populär utanför Stockholm.
 

Paganmoon

Member
Borde fan bail:a från shoot to disable tråden, börjar bli irriterad som fan. Men iofs, ska man bli bannad kan det lika gärna ske när man ändå ska på semester och inte ha internetaccess i en månad.
 
Borde fan bail:a från shoot to disable tråden, börjar bli irriterad som fan. Men iofs, ska man bli bannad kan det lika gärna ske när man ändå ska på semester och inte ha internetaccess i en månad.

Hänger aldrig i OT men kollade upp tråden. Meh, det där blir du inte bannad för, men ta det lugnt. Är en delikat fråga.
 

Paganmoon

Member
Hänger aldrig i OT men kollade upp tråden. Meh, det där blir du inte bannad för, men ta det lugnt. Är en delikat fråga.

Kan vara kul att diskutera nya trailers och annat, men borde lära mig att hålla mig borta från US trådar. Ska nog lägga mig nu, så jag inte postar något dumt.

Förresten, borde inte OP här uppdateras, så att Reinfeldt ersätts med ett frågetecken?
 
Top Bottom