LonelyGreyWolf
Banned
Okej
Jag och min flickvän har tittat på två avsnitt av Welcome to Sweden, tyckte den var helt okej. Kul för henne också då det blir lite igenkänningshumor.
Hej Gaf! Hur mar du?
Got to say my first semester in Umeå has been awesome, though winter is still comin and it's starting to get colder. Hearing these stories about -20 degrees when i go back after the christmas break has got me curious.
Hej Gaf! Hur mar du?
Got to say my first semester in Umeå has been awesome, though winter is still comin and it's starting to get colder. Hearing these stories about -20 degrees when i go back after the christmas break has got me curious.
You mean "hur mår ni?".
Du = you.
Du = singular you Ni = plural youNi = you på engelska också, Einstein.
Ni = you på engelska också, Einstein.
Och hur får du det han skrev att bli korrekt på svenska om han adresserar allihop?
"You" är inte lika med "ni" på engelska. Det du tänker på är antagligen "you guys", eller? Står du framför en grupp människor och säger "hey you!" alla i den gruppen kommer börja se sig om och undra vem den personen menade/hälsade på.
Du går till sådana längder för att mucka grabben.
Är inte 'ni' också den artiga formen av det singulara 'du', ock fungerar på samma sett some 'usted' gör på spanska? #Idon'tknowshitDu = singular you Ni = plural you
Är inte 'ni' också den artiga formen av det singulara 'du', ock fungerar på samma sett some 'usted' gör på spanska? #Idon'tknowshit
That used to be the case, but we reformed the language in the 60's and 70's. The more polite form, "ni", is now only used to address royalty or by confused salespeople that are unfamiliar with history.Är inte 'ni' också den artiga formen av det singulara 'du', ock fungerar på samma sett some 'usted' gör på spanska? #Idon'tknowshit
Ja, det är precis som på tyska (Sie). Dock skriver man då Ni med stort N, och det är ganska ovanligt att använda ni i det syftet idag. Men det är grammatiskt korrekt, absolut, så länge det syns tydligt vad som avses.
Visst, jag skulle ha påpekat att det inte används nu längre. Tack för förklaringarna.That used to be the case, but we reformed the language in the 60's and 70's. The more polite form, "ni", is now only used to address royalty or by confused salespeople that are unfamiliar with history.
Edit: Nej, pronomen skrivs inte med stor begynnelsebokstav på svenska.
That used to be the case, but we reformed the language in the 60's and 70's. The more polite form, "ni", is now only used to address royalty or by confused salespeople that are unfamiliar with history.
People in their 80's are exactly the ones you shouldn't address with "ni" since they've lived through the reform and might be offended. Young people don't care either way, unless you run into a grammar nazi.
De tycker över lag att jag är en väldigt artig och trevlig ung man. Ingen har någonsin känt sig kränkt.
Har du arbetat som butiksbiträde? Ungefär en tiondel av de äldre jag träffade rynkade på näsan när de tilltalades med "ni". Ordet "du" är ett säkrare val.De tycker över lag att jag är en väldigt artig och trevlig ung man. Ingen har någonsin känt sig kränkt.
Har du arbetat som butiksbiträde? Ungefär en tiondel av de äldre jag träffade rynkade på näsan när de tilltalades med "ni". Ordet "du" är ett säkrare val.
Får man säga, sjukt jobbigt, missfall.
Hur torkar man tårarna särskilt vid denna period?
Vi har redan gått igenom 3 IVF, så detta var våra sista "gratis" försök. Tidigare har vi förlorlat 3 barn, efter födseln.
Trevlig jul med frugan, visst, livet går vidare, men, va fanken lixom, särskilt kul när läkarna inte hittar något fel överhuvudtaget hela tiden.
Snälla tomten, allt vi önskar oss är en liten bäbis, spelar ingen roll om den har problem. lixom..
Så sjukt jobbigt, sedan, får ju vi män ingen hjälp direkt med hur vi ska deala med detta, frugan får hur hur mycket hjälp som helst, men åt mig, säger alla, "Du ska ju vara support för din fru nu!!!".
Hur sjukt som helst.
God jul, indeed, skinkan är iaf klar...
Får man säga, sjukt jobbigt, missfall.
Hur torkar man tårarna särskilt vid denna period?
Vi har redan gått igenom 3 IVF, så detta var våra sista "gratis" försök. Tidigare har vi förlorlat 3 barn, efter födseln.
Trevlig jul med frugan, visst, livet går vidare, men, va fanken lixom, särskilt kul när läkarna inte hittar något fel överhuvudtaget hela tiden.
Snälla tomten, allt vi önskar oss är en liten bäbis, spelar ingen roll om den har problem. lixom..
Så sjukt jobbigt, sedan, får ju vi män ingen hjälp direkt med hur vi ska deala med detta, frugan får hur hur mycket hjälp som helst, men åt mig, säger alla, "Du ska ju vara support för din fru nu!!!".
Hur sjukt som helst.
God jul, indeed, skinkan är iaf klar...
Beklagar Liljagare.
God Jul Swegaf. Tittar på Die Hard 2.