• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

waypoetic

Banned
Jag och min flickvän har tittat på två avsnitt av Welcome to Sweden, tyckte den var helt okej. Kul för henne också då det blir lite igenkänningshumor.

Igenkänningshumorn är en faktor, absolut. Inte som vanliga komedier när de använder stereotyperna att skämta om. Jag nickade instämmande när Bornebusch sa det där om oss svenskar och grannar.
 

LNBL

Member
Hej Gaf! Hur mar du?

Got to say my first semester in Umeå has been awesome, though winter is still comin and it's starting to get colder. Hearing these stories about -20 degrees when i go back after the christmas break has got me curious.
 

Leezard

Member
Hej Gaf! Hur mar du?

Got to say my first semester in Umeå has been awesome, though winter is still comin and it's starting to get colder. Hearing these stories about -20 degrees when i go back after the christmas break has got me curious.

Since it's Umeå, it wouldn't be unreasonable to get colder than -30 degrees! We'll have to see if we get a warm winter this year, though. :)
 
Hej Gaf! Hur mar du?

Got to say my first semester in Umeå has been awesome, though winter is still comin and it's starting to get colder. Hearing these stories about -20 degrees when i go back after the christmas break has got me curious.

I have been queuing in lines for clubs in Umeå in -35 at its coldest.
 

waypoetic

Banned
Ni = you på engelska också, Einstein.

Och hur får du det han skrev att bli korrekt på svenska om han adresserar allihop?

"You" är inte lika med "ni" på engelska. Det du tänker på är antagligen "you guys", eller? Står du framför en grupp människor och säger "hey you!" alla i den gruppen kommer börja se sig om och undra vem den personen menade/hälsade på.

Du går till sådana längder för att mucka grabben.
 
Och hur får du det han skrev att bli korrekt på svenska om han adresserar allihop?

"You" är inte lika med "ni" på engelska. Det du tänker på är antagligen "you guys", eller? Står du framför en grupp människor och säger "hey you!" alla i den gruppen kommer börja se sig om och undra vem den personen menade/hälsade på.

Du går till sådana längder för att mucka grabben.

Grundskoleengelskan är riktigt klurigt.
 
Är inte 'ni' också den artiga formen av det singulara 'du', ock fungerar på samma sett some 'usted' gör på spanska? #Idon'tknowshit

Ja, det är precis som på tyska (Sie). Dock skriver man då Ni med stort N, och det är ganska ovanligt att använda ni i det syftet idag. Men det är grammatiskt korrekt, absolut, så länge det syns tydligt vad som avses.
 
Är inte 'ni' också den artiga formen av det singulara 'du', ock fungerar på samma sett some 'usted' gör på spanska? #Idon'tknowshit
That used to be the case, but we reformed the language in the 60's and 70's. The more polite form, "ni", is now only used to address royalty or by confused salespeople that are unfamiliar with history.

Edit: Nej, pronomen skrivs inte med stor begynnelsebokstav på svenska.
 
Ja, det är precis som på tyska (Sie). Dock skriver man då Ni med stort N, och det är ganska ovanligt att använda ni i det syftet idag. Men det är grammatiskt korrekt, absolut, så länge det syns tydligt vad som avses.

That used to be the case, but we reformed the language in the 60's and 70's. The more polite form, "ni", is now only used to address royalty or by confused salespeople that are unfamiliar with history.

Edit: Nej, pronomen skrivs inte med stor begynnelsebokstav på svenska.
Visst, jag skulle ha påpekat att det inte används nu längre. ;) Tack för förklaringarna.

Jag borde lära mig mer om språkets historia, egentligen. (Och bättre svenska, kanske, men blä.)
 

jorma

is now taking requests
That used to be the case, but we reformed the language in the 60's and 70's. The more polite form, "ni", is now only used to address royalty or by confused salespeople that are unfamiliar with history.

Edit: Nej, pronomen skrivs inte med stor begynnelsebokstav på svenska.

Idk, I tend to use it when adressing strangers that are 80+.

I also noted that you did that Swedish thing where you are being adressed in Swedish but still respond using English. Aka: "fuck you, your swedish sucks!" :p
 
Edit: Nej, pronomen skrivs inte med stor begynnelsebokstav på svenska.

Åh, tro mig, jag har fått stå ut med att läsa mer svenska skrivregler än jag hade önskat.

Svenska Skrivregler (av Språkrådet, tryckt 2010, tredje utgåvan) skriver (sida 124): "Skriv alltid du med liten bokstav. Skriv Ni med stor bokstav som särskilt artigt tilltal till en eller flera. Använd ni med liten bokstav som allmänt tilltal till flera."

Men jag håller med om att versalisering inte bör användas på pronomen idag. Även Svenska Skrivregler säger att huruvida tilltalspronomen ska versaliseras eller inte uppfattas olika av olika människor. Men icke desto mindre är det fel att säga att man inte skriver på det sättet på svenska.

EDIT: Och nej, ingen julledighet än som du förstår ;b men ikväll försvinner plugget
 
People in their 80's are exactly the ones you shouldn't address with "ni" since they've lived through the reform and might be offended. Young people don't care either way, unless you run into a grammar nazi.

Edit: Ojdå, jag hade visst delvis fel. Samma bok står i bokhyllan hemma hos mig men jag har tyvärr aldrig öppnat den.
 

jorma

is now taking requests
People in their 80's are exactly the ones you shouldn't address with "ni" since they've lived through the reform and might be offended. Young people don't care either way, unless you run into a grammar nazi.

De tycker över lag att jag är en väldigt artig och trevlig ung man. Ingen har någonsin känt sig kränkt.
 
Jag gillar att leka på SweGAF ;b Ibland undrar jag vilken bild ni på SweGAF har av mig. Den måste vara sjukt vriden. Jag är okej med det.

De tycker över lag att jag är en väldigt artig och trevlig ung man. Ingen har någonsin känt sig kränkt.

Äsch, det där säger de bara. Egentligen är de väldigt kränkta.

dont warry, the joke's on the house. Du verkar mycket trevlig!
 
De tycker över lag att jag är en väldigt artig och trevlig ung man. Ingen har någonsin känt sig kränkt.
Har du arbetat som butiksbiträde? Ungefär en tiondel av de äldre jag träffade rynkade på näsan när de tilltalades med "ni". Ordet "du" är ett säkrare val.
 

jorma

is now taking requests
Har du arbetat som butiksbiträde? Ungefär en tiondel av de äldre jag träffade rynkade på näsan när de tilltalades med "ni". Ordet "du" är ett säkrare val.

yeps, det har jag. Har aldrig stött på någon som rynkar på näsan när man använder en artighetsfras. Du borde skriva om dina erfarenheter i "what's the rudest thing"-tråden! :)
 

Yoshichan

And they made him a Lord of Cinder. Not for virtue, but for might. Such is a lord, I suppose. But here I ask. Do we have a sodding chance?
go jul SWEGAF!

KGVB296.jpg


(till och med Yoshi kollar på mitt paket med blicken "vafan är det där för abomination? ska det där vara ett paket eller?)
 

Liljagare

Member
Får man säga, sjukt jobbigt, missfall.

Hur torkar man tårarna särskilt vid denna period?

Vi har redan gått igenom 3 IVF, så detta var våra sista "gratis" försök. Tidigare har vi förlorlat 3 barn, efter födseln.

Trevlig jul med frugan, visst, livet går vidare, men, va fanken lixom, särskilt kul när läkarna inte hittar något fel överhuvudtaget hela tiden.

Snälla tomten, allt vi önskar oss är en liten bäbis, spelar ingen roll om den har problem. lixom.. :(

Så sjukt jobbigt, sedan, får ju vi män ingen hjälp direkt med hur vi ska deala med detta, frugan får hur hur mycket hjälp som helst, men åt mig, säger alla, "Du ska ju vara support för din fru nu!!!".

Hur sjukt som helst.

God jul, indeed, skinkan är iaf klar...
 

taku

Member
Får man säga, sjukt jobbigt, missfall.

Hur torkar man tårarna särskilt vid denna period?

Vi har redan gått igenom 3 IVF, så detta var våra sista "gratis" försök. Tidigare har vi förlorlat 3 barn, efter födseln.

Trevlig jul med frugan, visst, livet går vidare, men, va fanken lixom, särskilt kul när läkarna inte hittar något fel överhuvudtaget hela tiden.

Snälla tomten, allt vi önskar oss är en liten bäbis, spelar ingen roll om den har problem. lixom.. :(

Så sjukt jobbigt, sedan, får ju vi män ingen hjälp direkt med hur vi ska deala med detta, frugan får hur hur mycket hjälp som helst, men åt mig, säger alla, "Du ska ju vara support för din fru nu!!!".

Hur sjukt som helst.

God jul, indeed, skinkan är iaf klar...

Usch, jag kan inte säga mer än att jag är ledsen för er skull och att jag beklagar sorgen.
Jag hoppas att ni har blivit hänvisade till någon form av hjälp, någon ni kan tala med för att kunna bearbeta allt som har hänt.
Huvudsaken är att ni stöttar varandra i denna process..
 
R

Rösti

Unconfirmed Member
Ja, god jul, my fellow Svenskar. Och till Liljagare, jag hoppas det ska ordna sig, håller tummarna för dig och din käresta.
 

Drencrom

Member
Får man säga, sjukt jobbigt, missfall.

Hur torkar man tårarna särskilt vid denna period?

Vi har redan gått igenom 3 IVF, så detta var våra sista "gratis" försök. Tidigare har vi förlorlat 3 barn, efter födseln.

Trevlig jul med frugan, visst, livet går vidare, men, va fanken lixom, särskilt kul när läkarna inte hittar något fel överhuvudtaget hela tiden.

Snälla tomten, allt vi önskar oss är en liten bäbis, spelar ingen roll om den har problem. lixom.. :(

Så sjukt jobbigt, sedan, får ju vi män ingen hjälp direkt med hur vi ska deala med detta, frugan får hur hur mycket hjälp som helst, men åt mig, säger alla, "Du ska ju vara support för din fru nu!!!".

Hur sjukt som helst.

God jul, indeed, skinkan är iaf klar...

Helvete... jag beklagar, Liljagare.

Er sorg är nog helt otänkbar för min del. Jag önskar att er familj och kära bekanta är närvarande under den period och att det kommer ordna sig till slut!
 
Top Bottom