• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Paganmoon

Member
För förutsägbart, jag vet, jag vet. Jag börjar bli gammal.

P5ATqYg.gif
 
Tjena Sweden-GAF!

Har nyligen blivit arbetslös, och för att finna glädjen medan jag håvar in kronor från A-kassan, tänkte jag hålla på med en podcast som kommer att fokusera på film. Jag har nu spelat in första avsnittet med en sunkig mikrofon men i min åsikt, helt okej innehåll. Jag skulle gilla er feedback.

Avsnitt 1 - The Man From U.N.C.L.E.
 

Drencrom

Member
Tjena Sweden-GAF!

Har nyligen blivit arbetslös, och för att finna glädjen medan jag håvar in kronor från A-kassan, tänkte jag hålla på med en podcast som kommer att fokusera på film. Jag har nu spelat in första avsnittet med en sunkig mikrofon men i min åsikt, helt okej innehåll. Jag skulle gilla er feedback.

Avsnitt 1 - The Man From U.N.C.L.E.

Ah på så vis, är ingen som brukar lyssna på podcast annars men vad fan, varför inte?

Ledsen att höra angående jobb situationen etc (såg din tråd i OTn), du är inte ensam om att ha haft sådana vänner. Skit i dem, fokusera på annat och jag är säker på att du träffar bättre vänner på vägen!
 
Helt färsk. Deras metod har fått en del kritik så det är väl rimligt att ta siffrorna med en nypa salt. DN lade upp en artikel om det i morse.

Kritiken i den där artikeln låter rimlig. Siffrorna låter verkligen opålitliga. Å andra sidan leder väl en sådan här undersökning till att deras stöd ökas ännu mer, i och med all exponering de nu får i alla dagstidningarna.

Oavsett om de är störst eller inte är det bisarrt hur mycket de växt och fortsätter växa.
 
Definitivt, det är många andra aspekter till det hela också, men det är patetiskt hur de övriga partierna inte vill ta upp dessa frågor och diskutera sina lösningar på eventuella problem (eller förklara varför vissa frågor faktiskt inte skulle vara ett problem).
 

CoolOff

Member
Helt färsk. Deras metod har fått en del kritik så det är väl rimligt att ta siffrorna med en nypa salt. DN lade upp en artikel om det i morse.

Men varför skulle Yougov först nu helt plötsligt inte vara tillförlitlig? De låg näst närmast SDs valresultat efter Sentio, som också är självrekryterande.

Yougov är för fan ett av världens största opionionsinstitut. Jag fattar inte vad man tjänar på att vinkla det som mindre trovärdigt? Det blir lite det här över det hela:

07-minister.jpg


Antar att det är bekvämare att låtsas som att SD bara (?!) ligger omkring 20%... Total handlingsförlamning från resten av politikerna.
 

Moronwind

Banned
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det där. Nog för att SD:s frammarsch har gått fort, men att de skulle ha vuxit med över tolv procent på mindre än ett år känns lite överdrivet. Eller?
Hur som helst, det som räknas är vart de ligger 2018, och fram tills dess kan jag mycket väl tänka mig att de åtminstone hinner passera Moderaterna.
 
Men varför skulle Yougov först nu helt plötsligt inte vara tillförlitlig?
Som DN nämner i sin artikel så har de en självutnämnd panel istället för ett slumpmässigt utval som representerar Sveriges befolkning. De måste därför normalisera sin data för att spegla den faktiska opinionen. Den här undersökningen är inte mindre trovärdig än någon av deras andra undersökningar, men jag litar inte lika mycket på dem som t.ex. SCB eller Gallup.
 
Seriöst? Du måste ju ha passerat någon utav tidningslådorna där man kan plocka en. Verkar finnas i varenda stad.

Utgår från att strafe driver, kanske till och med ett aktuellt skämt i och med alla problem Metro har haft de senaste åren med att gå i vinst.

Metro gick jäkligt bra i början med sitt koncept som gratistidning, men på senare åren har det blivit tufft.
 

CoolOff

Member
Som DN nämner i sin artikel så har de en självutnämnd panel istället för ett slumpmässigt utval som representerar Sveriges befolkning. De måste därför normalisera sin data för att spegla den faktiska opinionen. Den här undersökningen är inte mindre trovärdig än någon av deras andra undersökningar, men jag litar inte lika mycket på dem som t.ex. SCB eller Gallup.

Men det här svarar ju fortfarande inte på varför de var närmare valresultat (TILLSAMMANS MED EN ANNAN SJÄLVUTNÄMND) än de med slumpmässigt urval? Teoretisk korrekthet kan ju inte vara mer rätt än praktisk korrekthet?

Edit:

Reaktionen på Metro/YouGovs opinionsundersökning verkar ofta gå ut på att YouGovs metodik har brister. Vilket stämmer, men Göteborgs Universitet har visat att bristen är att (fi), (v) och (mp) överrepresenteras i dessa opinionsundersökningar, inte (sd), som istället underrepresenteras.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/08/kritisera-garna-yougov-men-for-ratt-fel.html
 
Brister är brister. Studien som Göteborgs Universitet har genomfört inkluderar inte den här undersökningen och med fler datapunkter kanske det visar sig att både t.ex. FI och SD är överrepresenterade då panelen främst består av yngre svenskar. Är det inte bättre att förlita sig på undersökningar som är mer ordentligt genomförda?
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Brister är brister. Studien som Göteborgs Universitet har genomfört inkluderar inte den här undersökningen och med fler datapunkter kanske det visar sig att både t.ex. FI och SD är överrepresenterade då panelen främst består av yngre svenskar. Är det inte bättre att förlita sig på undersökningar som är mer ordentligt genomförda?

Absolut, men inte heller bra att stoppa huvudet i sanden och istället för att angripa problemet beskylla undersökningsmetodiken. Trenden är tydlig att SD, om de nu inte redan är, kommer vara det största partiet snart. Samtidigt som övriga partier fortsättet att spela Åkesson rätt i händerna.
 
Absolut, men inte heller bra att stoppa huvudet i sanden och istället för att angripa problemet beskylla undersökningsmetodiken. Trenden är tydlig att SD, om de nu inte redan är, kommer vara det största partiet snart. Samtidigt som övriga partier fortsättet att spela Åkesson rätt i händerna.
Jag instämmer helt. SD kommer sannolikt fortsätta att klättra i popularitet. Jag vet inte att de kommer att passera S, men de kommer säkert vara ett av landets största partier fortsättningsvis.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Lägg inte ord i min mun. Jag jobbar med vetenskap. Jag vet bättre än att lita på en yougov-undersökning för något av ämnena i den där gräsliga bilden.

Svårt att inte göra när det enda du kom med var "Yougov :lol", istället för något mer utförligt.
 
Svårt att inte göra när det enda du kom med var "Yougov :lol", istället för något mer utförligt.

Ironiskt nog illustrerar denna bild väldigt väl varför man inte ska lita på yougov. Kraftig framgång för V? Fi in i riksdagen? Över 10 procentenheters skillnad i stöd mellan blocken? Inget av detta kom ju ens i närheten av att slå in.

Yougov :lol
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Ironiskt nog illustrerar denna bild väldigt väl varför man inte ska lita på yougov. Kraftig framgång för V? Fi in i riksdagen? Över 10 procentenheters skillnad i stöd mellan blocken? Inget av detta kom ju ens i närheten av att slå in.

Yougov :lol


Nu var "källan", dvs där jag tog bilden ifrån, inte den mest trovärdiga, eller ens någon vars åsikt jag delar, men den var i paritet med din kommentar. Därav postningen.
 
Nu var "källan", dvs där jag tog bilden ifrån, inte den mest trovärdiga, eller ens någon vars åsikt jag delar, men den var i paritet med din kommentar. Därav postningen.

Som jag ser det är inte Yougov värd mer än ett :lol, oc du lyckades bevisa att jag har rätt
Jag vet inte vad mer jag kan säga ¯\_(ツ)_/¯
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Som jag ser det är inte Yougov värd mer än ett :lol, oc du lyckades bevisa att jag har rätt
Jag vet inte vad mer jag kan säga ¯_(ツ)_/¯

Poängen var väl att folk verkar hellre vilja diskutera Yougov än SD, när faktumet är att SD växer. Även om jag håller med dig i sak att deras metodik starkt går att ifrågasätta.
 

CoolOff

Member
Ironiskt nog illustrerar denna bild väldigt väl varför man inte ska lita på yougov. Kraftig framgång för V? Fi in i riksdagen? Över 10 procentenheters skillnad i stöd mellan blocken? Inget av detta kom ju ens i närheten av att slå in.

Yougov :lol

Du tror alltså att det inte är så många som dricker för lite vatten varje dag? Va? VA?
 
Top Bottom