• Hey, guest user. Hope you're enjoying NeoGAF! Have you considered registering for an account? Come join us and add your take to the daily discourse.

Sweden-GAF |OT| I'd Say It's Pretty Lagom

Keen

Aliens ate my babysitter
Raggningsrepliken skriver sig själv. "babe, jag är taggad på neogaf."

Min tag är bättre! Kanske därför det gått så bra på den fronten senaste månaden. Det här blir första helgen jag sover hemma sen jag flyttade in för 3 veckor sedan.
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Får man fråga hur du fick din tag?

Nån dag eller vecka efter jag kom in fick jag den. Refererar till nicket och avataren, ett Commander Keen-spel heter just Aliens ate my babysitter.
Då gjorde inget speciellt, postade i en tråd bara och märkte sen att jag fick taggen. Nån mod som måste gillat spelen
 
So SwedishGAF, I'm still a student right now but I think in the future I would like to maybe live in Sweden, or some nordic country anyways. How hard is the language and just what is the situation for immigrants in Sweden? I'm from Brazil, though I'm also fluent in English.

There was a party in the building I live in yesterday where almost everyone was an exchange-student. So I think if you're studying it isn't all that hard, some of them knew swedish to varying degrees. I think that if you actively try it wouldn't be that hard to at least be proficient in it, having a grip on the grammar is a totally different beast though. English will get you pretty far since most people speak it.


Min tag är bättre! Kanske därför det gått så bra på den fronten senaste månaden. Det här blir första helgen jag sover hemma sen jag flyttade in för 3 veckor sedan.

Nån dag eller vecka efter jag kom in fick jag den. Refererar till nicket och avataren, ett Commander Keen-spel heter just Aliens ate my babysitter.
Då gjorde inget speciellt, postade i en tråd bara och märkte sen att jag fick taggen. Nån mod som måste gillat spelen

Nice, är förmodligen därför. Det sprider sig snabbt liksom.

Kommer ihåg att jag spelade något Commander Keen som liten parvel, tyckte alltid att det var kul.
 

Ledsen

Member
So SwedishGAF, I'm still a student right now but I think in the future I would like to maybe live in Sweden, or some nordic country anyways. How hard is the language and just what is the situation for immigrants in Sweden? I'm from Brazil, though I'm also fluent in English.

In general you'll get along fine as an immigrant if you're intent on learning the language and have a useful degree that will help you get a job (if you're an IT guy, you can even get a job without speaking Swedish at an English-speaking company). Swedes are very friendly to foreigners and since almost everyone speaks English you'll have no problem making friends and socializing while you study Swedish. Actually, you'll probably find yourself having to force people not to speak English with you or you'll never be able to learn! The language is pretty hard I guess, but all languages are hard until you learn them :) A lot of grammatical constructs such as word order are very similar to English. Here's hoping we can welcome you to our beautiful country in a few years. Bring warm clothes :)
 
I know people from Brazil, Portugal, and Moçambique who all speak excellent Swedish. It's not that difficult to learn if you just practice hard enough. There are several free courses to take that are available for everyone.
 

KAOz

Short bus special
Kommer ihåg att jag spelade något Commander Keen som liten parvel, tyckte alltid att det var kul.

Commander Keen är så jävla grymt. Kommer alltid komma ihåg första banan i, jag tror det är första spelet. När man precis har kommit ut ur sitt skepp och det står och ser coolt ut till vänster av skärmen.

Suck. Minnen.

Edit: Commander Keen 4 var det! HA!
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Swedes are very friendly to foreigners and since almost everyone speaks English you'll have no problem making friends and socializing while you study Swedish.

Inte jag, jag hatar alla lika mycket oavsett bakgrund - I'm PC like that.
 

KAOz

Short bus special
Sluta vara så negativ Corky. Turn that frown upside down!

Eller nej, gör inte det. Då förlorar vi alla vad vi älskar mest hos dig.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Sluta vara så negativ Corky. Turn that frown upside down!

Eller nej, gör inte det. Då förlorar vi alla vad vi älskar mest hos dig.

525607_10200373261203508_737898539_n.jpg
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Är precis likadan, jag hatar alla. Min första impuls när jag ser en ny människa är att det är en idiot.

Oftast, iallafall 9/10, är det helt korrekt.


Idag har jag varit i Hammarbybacken och åkt lagg, satan vad liten den är. Men jävlar så kul det är.
 
The Economist usually gets things right. I can't find any factual errors in the article. Feel free to ask if you want to know any details about our system.
 

KAOz

Short bus special
SWE-GAF, nu har jag suttit och funderat ett tag, och har kommit fram till följande: fy fan vad jag hatar Jocke Berg från KENT. Han måste vara världens sämsta låtskrivare. Och jag har bevis för detta!

Petra Marklund - Händerna Mot Himlen
http://www.youtube.com/watch?v=f4fB9EXpMTI <-- Låter som en KENT-låt som framförs av en kvinna. Skriven och skapad av Jocke Berg.

Alina Devecerski - Krigar Precis Som Du
http://www.youtube.com/watch?v=fl2SB6RBlUw <---- Låter som en KENT-låt som framförs av en kvinna. Skriven och skapad av Jocke Berg. Förövrigt samma tjej som gjorde den där "Du Måste Flytta På Dig" vilket påvisar vilket lyriskt geni hon är, och att den här låten passar inte perfekt i de låtar hon skrivit. Absolut.

KENT - Taxmannen
http://www.youtube.com/watch?v=XsYKp8tEzPI <--- Låter som, KENT. Konstigt undrar varför.

Fuck this shit. Var bara tvungen att slänga ur mig allt det här.

Also, Jocke Berg har slutat fokusera på melodier och istället går han efter långa ord som låter stora och komplexa bara för att låta pretto.

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!
 

KAOz

Short bus special
Oh wow. It's partly true when it comes to refugees though.

Drencrom.

Sluta.

Sluta. Snälla.

Don't go there. Highlighta in den delen alls. Det kommer bli en politisk diskussion här där, och vi vet alla hur det slutar.

Drencrom. Vad gör du?
Sluutha!

;D
 

Bento

Member
How accurate is this Economist article?
I will never be comfortable with right wing publications gleefully supporting public funds being pushed into private business as is being done through school vouchers, keep private shit private goddammit >_< But it's mostly accurate in its description but I'm not sure I share their enthusiasm.
 
How accurate is this Economist article?

They're pretty accurate. Without having any deeper knowledge about the economy (besides what I've read at university) I would say that they might be exaggerating a bit though, as I don't think we came through the economical crisis quite as unscathed as they my want it to sound.

Pretty much

Edit:


Oh wow. It's partly true when it comes to refugees though.

Drencrom.

Sluta.

Sluta. Snälla.

Don't go there. Highlighta in den delen alls. Det kommer bli en politisk diskussion här där, och vi vet alla hur det slutar.

Drencrom. Vad gör du?
Sluutha!

;D

Jag är inte rasist, men... bla bla bla... samhällsparasiter... bla bla bla bevara sverige svenskt... bla bla bla den svenska traditionen...
 

jorma

is now taking requests
How accurate is this Economist article?

They are calling "Thatcherism" a good thing. How accurate can it be? Not very. We've been doing "rather well" since ww2. We're still doing rather well, despite a rightwing government hellbent on cheaply selling out public assets to private enterprise.

So short term we have a lot of money to spend. Long term, those sold out assets will be gone forever. Brilliant.

We're just getting hyped by the economist because the ideology our current government is aligned with the ideology of the Economist, not because we're doing well.
 

waypoetic

Banned
Så, mitt Comhem-modem dog inatt efter 4 års halvtrogen tjänst. Nu är jag utan internet hemma och jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för det här är alternativen :

1. Hosta upp närmare 1000 kr för att köpa ett nytt modem från Comhem (JOMENVISST!).
2. Teckna ett nytt halvkasst 12 mån abonnemang hos Comhem och få skickat ett nytt modem.
3. Skaffa fiber genom Comhem och få det påkopplat inom 1 timme men då måste jag ta mig bort till Webhallen/Inet/etc och köpa mig en trådlös router (kan ju inte vara utan wifi liksom).

Jag hade ju inte tackat nej till ett mer stabilt och snabbare internet (fiber), men saken är att jag inte vet vilken router jag skulle behöva. Har ni nå tips boys?
 

Leezard

Member
Så, mitt Comhem-modem dog inatt efter 4 års halvtrogen tjänst. Nu är jag utan internet hemma och jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för det här är alternativen :

1. Hosta upp närmare 1000 kr för att köpa ett nytt modem från Comhem (JOMENVISST!).
2. Teckna ett nytt halvkasst 12 mån abonnemang hos Comhem och få skickat ett nytt modem.
3. Skaffa fiber genom Comhem och få det påkopplat inom 1 timme men då måste jag ta mig bort till Webhallen/Inet/etc och köpa mig en trådlös router (kan ju inte vara utan wifi liksom).

Jag hade ju inte tackat nej till ett mer stabilt och snabbare internet (fiber), men saken är att jag inte vet vilken router jag skulle behöva. Har ni nå tips boys?

Alternativ 3, lätt. Själv köpte jag bara en relativt billig Netgear-router (ca 500 spänn).
 

waypoetic

Banned
Det finns inte ett alternativ som inte inkluderar Comhem? Klart den värsta ISP jag har haft.

Bredbandsbolaget och Telia går ju, men då är det via telefonjacket. Bredbandsbolaget går jag aaaaldrig tillbaka till dock.

När det kommer till fiber så finns det några andra leverantörer om jag inte minns fel. Har inte kvar den broschyren hemma dessvärre. Comhem är ju helt klart det mest smärtfria valet på så sätt att jag kan få internet på mindre än en timme när jag väl lagt "beställningen" och tecknat abonnemanget. Grejen är att jag inte är särskilt kunnig när det kommer till routrar och det är ju en djuuuungel när det kommer till vad som finns att välja på. I need halp ._.

EDIT: Eller ja, här är de leverantörer som finns att välja på - http://www.framtidensbredband.se/tjansteleverantorer

EDIT 2: OKEJ! Tror jag hittat en router som blir perfekt. Den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580427#info
Vad tror ni?
 

Keen

Aliens ate my babysitter
Commander Keen är så jävla grymt. Kommer alltid komma ihåg första banan i, jag tror det är första spelet. När man precis har kommit ut ur sitt skepp och det står och ser coolt ut till vänster av skärmen.

Suck. Minnen.

Edit: Commander Keen 4 var det! HA!


Kanonspelserie!

Tror jag minns det du beskriver.
 

Corky

Nine out of ten orphans can't tell the difference.
Hade jag haft oändligt med pengar hade jag skeppat hit folk från världens fattigaste hörn och skapat en reality-serie där deltagarna får erfara misären vi tampas med här.

splash.jpg
 
Top Bottom